uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 173 ust. 1 i art. 223 ust. 2,
(1) Rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 uchylono i zastąpiono rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 2 i ustanowiono szczególne przepisy dotyczące organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów oraz organizacji międzybranżowych. Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 upoważnia Komisję do przyjmowania w tym zakresie aktów delegowanych i wykonawczych. Aby zapewnić skuteczność działań tych organizacji i zrzeszeń w nowych ramach prawnych, należy przyjąć określone przepisy.
(2) Szczegółowe przepisy dotyczące niektórych aspektów współpracy już istnieją dla producentów sektora owoców i warzyw, sektora mleka i przetworów mlecznych i sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych. W celu zapewnienia ciągłości należy nadal stosować szczegółowe przepisy dotyczące tych sektorów. W odniesieniu do aspektów, które nie są objęte tymi szczegółowymi przepisami, należy stosować niniejsze rozporządzenie delegowane.
(3) Artykuł 155 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że państwa członkowskie mogą zezwolić uznanej organizacji producentów lub uznanemu zrzeszeniu organizacji producentów na outsourcing któregokolwiek z działań innych niż produkcja w tych sektorach, w których outsourcing jest dozwolony przez Komisję. Obecnie outsourcing jest przewidziany w sektorze owoców i warzyw oraz w sektorze oliwy z oliwek i oliwek stołowych. Biorąc pod uwagę aspekty gospodarcze i korzyści, jakie może przynieść outsourcing niektórych działań organizacjom producentów i zrzeszeniom organizacji producentów oraz ich członkom, outsourcing powinien być możliwy dla wszystkich sektorów.
(4) Należy ustanowić przepisy dotyczące uznawania transnarodowych organizacji producentów i zrzeszeń transnarodowych organizacji producentów i transnarodowych organizacji międzybranżowych, jak również przepisy precyzujące zakres odpowiedzialności zainteresowanych państw członkowskich. Przy jednoczesnym poszanowaniu swobody przedsiębiorczości, uznawanie transnarodowych organizacji producentów i transnarodowych zrzeszeń organizacji producentów powinno pozostać w gestii danego państwa członkowskiego, w którym takie organizacje i zrzeszenia posiadają znaczną liczbę członków lub znaczną wielkość lub wartość produkcji zbywalnej. W odniesieniu do transnarodowych organizacji międzybranżowych państwo członkowskie, w którym znajduje się ich siedziba, powinno decydować o ich uznawaniu.
(5) Należy określić przepisy dotyczące udzielania pomocy administracyjnej w przypadku współpracy transnarodowej. Pomoc taka powinna w szczególności obejmować przekazywanie informacji, które umożliwiłyby właściwemu państwu członkowskiemu ocenę, czy transnarodowa organizacja producentów, zrzeszenie lub organizacja międzybranżowa spełniają warunki uznawania. Informacje te są również konieczne, by właściwe państwo członkowskie mogło podjąć działania w przypadku niespełnienia warunków. Jednocześnie pomoc ta pozwoli właściwym państwom członkowskim na przekazywanie na żądanie informacji do państw członkowskich, w których członkowie takich organizacji lub zrzeszeń się znajdują.
(6) W celu zapewnienia właściwego funkcjonowania przepisów dotyczących wspólnej polityki rolnej i w celu monitorowania, analizowania i zarządzania rynkiem produktów rolnych oraz zapewnienia zharmonizowanego i uproszczonego podejścia należy określić informacje wymagane przy powiadamianiu o decyzjach o zezwoleniu na outsourcing i decyzjach dotyczących uznania, odmowy uznania lub cofnięcia uznania organizacji producentów, zrzeszenia organizacji producentów lub organizacji międzybranżowej.
(7) Rozporządzeniami Komisji (WE) nr 223/2008 3 i (WE) nr 709/2008 4 ustanowiono przepisy dotyczące organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów oraz organizacji międzybranżowych. Niektóre przepisy tych rozporządzeń są przestarzałe lub nigdy nie były stosowane. Dlatego, w celu zagwarantowania spójności z nowym prawodawstwem w zakresie wspólnej organizacji rynków produktów rolnych, rozporządzenia te należy uchylić,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.44.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/232 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do niektórych aspektów współpracy producentów |
Data aktu: | 15/12/2015 |
Data ogłoszenia: | 19/02/2016 |
Data wejścia w życie: | 26/02/2016 |