Decyzja wykonawcza 2016/2317 zmieniająca decyzję 2008/294/WE i decyzję wykonawczą 2013/654/UE w celu uproszczenia działania łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usług MCA) w Unii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/2317
z dnia 16 grudnia 2016 r.
zmieniająca decyzję 2008/294/WE i decyzję wykonawczą 2013/654/UE w celu uproszczenia działania łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usług MCA) w Unii

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 8413)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 20 grudnia 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji Komisji 2008/294/WE 2  określono warunki techniczne i operacyjne niezbędne do umożliwienia korzystania z systemów GSM, UMTS i LTE na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) w Unii Europejskiej.

(2) Obecne przepisy wymagają, aby w skład sprzętu MCA na pokładach statków powietrznych wchodziła jednostka sterowania siecią (NCU) uniemożliwiająca ruchomym urządzeniom końcowym na pokładach tychże statków próby rejestracji w naziemnych sieciach łączności ruchomej.

(3) W dniu 7 października 2015 r. Komisja - na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE - udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych ("CEPT") mandatu do przeprowadzenia badań technicznych dotyczących potrzeby utrzymania obowiązku stosowania NCU na pokładach statków powietrznych, na których można korzystać z usług MCA.

(4) Działając w ramach tego mandatu, CEPT przyjęła w dniu [17 listopada 2016] r. sprawozdanie nr 63, w którym stwierdziła, że możliwe jest, aby stosowanie NCU stało się nieobowiązkowe w odniesieniu do systemów GSM i LTE, z uwagi na to, że operacje MCA prowadzone bez zastosowania NCU gwarantują odpowiednią ochronę przed zakłóceniami w sieciach naziemnych.

(5) Zgodnie z wnioskami ze sprawozdania CEPT nie jest już konieczne aktywne zapobieganie za pomocą NCU połączeniom ruchomych urządzeń końcowych z naziemnymi sieciami ruchomymi działającymi w paśmie 2 570- 2 690 MHz. Art. 2 decyzji wykonawczej Komisji 2013/654/UE 3  staje się zatem nieaktualny i należy go uchylić.

(6) W odniesieniu do systemów UMTS, CEPT stwierdziła jednak, że NCU jest nadal niezbędna, aby zapobiegać połączeniom między naziemnymi sieciami UMTS a urządzeniami użytkownika na pokładach statków powietrznych. Badania wykazały, że takie połączenia mogą powodować częściowe i tymczasowe ograniczenie mocy łączących się i sąsiadujących komórek na ziemi. Innym rozwiązaniem pozwalającym osłabić sygnały przedostające się do kabiny i wydostające się z niej oraz zapobiec niepożądanym połączeniom jest dodatkowe wyposażenie kadłuba statku powietrznego w odpowiednie ekrany.

(7) Specyfikacje techniczne usług MCA należy nadal poddawać przeglądowi w celu zapewnienia, aby zawsze nadążały one za postępem technicznym.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do decyzji 2008/294/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Uchyla się art. 2 decyzji wykonawczej 2013/654/UE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2016 r.

W imieniu Komisji

Günther H. OETTINGER

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

1.
Pasma częstotliwości i systemy dopuszczone dla usług MCA

Tabela 1

Rodzaj Częstotliwość System
GSM 1 800 1 710-1 785 MHz (łącze "w górę"), 1 805-1 880 MHz (łącze "w dół") GSM zgodny z normami GSM opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 502, EN 301 511 i EN 302 480, lub równoważnymi specyfikacjami
UMTS 2 100 (FDD) 1 920-1 980 MHz (łącze "w górę"),

2 110-2 170 MHz (łącze "w dół")

UMTS zgodny z normami UMTS opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 908-1, EN 301 908-2, EN 301 908-3 i EN 301 908-11, lub równoważnymi specyfikacjami
LTE 1 800 (FDD) 1 710-1 785 MHz (łącze "w górę"), 1 805-1 880 MHz (łącze "w dół") LTE zgodny z normami LTE opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 908-1, EN 301 908-13, EN 301 908-14 i EN 301 908-15, lub równoważnymi specyfikacjami
2.
Zapobieganie połączeniom ruchomych urządzeń końcowych z sieciami naziemnymi

Ruchome urządzenia końcowe odbierające w zakresach częstotliwości wymienionych w tabeli 2 muszą być zabezpieczone przed próbą rejestracji w ruchomych sieciach UMTS na ziemi:

-
poprzez włączenie do systemu MCA jednostki sterowania siecią (NCU), która podnosi poziom szumu tła w kabinie w pasmach odbioru łączności ruchomej, lub
-
poprzez ekranowanie kadłuba statku powietrznego w celu dodatkowego osłabienia sygnałów przedostających się do kadłuba i wydostających się z niego.

Tabela 2

Zakresy częstotliwości (MHz) Systemy na ziemi
925-960 MHz UMTS (oraz GSM, LTE)
2 110-2 170 MHz UMTS (oraz LTE)

Operatorzy usług MCA mogą również postanowić o wprowadzeniu NCU w innych zakresach częstotliwości wymienionych w tabeli 3.

Tabela 3

Zakresy częstotliwości (MHz) Systemy na ziemi
460-470 MHz LTE (1)
791-821 MHz LTE
1 805-1 880 MHz LTE i GSM
2 620-2 690 MHz LTE
2 570-2 620 MHz LTE
(1) Na poziomie krajowym organy administracji mogą używać technologii LTE do różnych zastosowań, takich jak BB-PPDR, BB-PMR lub sieci ruchome.
3.
Parametry techniczne
a)
Zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.), wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU/BTS statku powietrznego/Node B statku powietrznego

Tabela 4

Całkowita zastępcza moc promieniowana izotropowo, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU/BTS statku powietrznego/Node B statku powietrznego, nie może przekroczyć:

Wysokość nad ziemią

(m)

Maksymalna e.i.r.p. systemu wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego w dBm na kanał
NCU BTS statku powietrznego/Node B statku powietrznego BTS statku powietrznego/Node B statku powietrznego i NCU
Pasmo: 900 MHz Pasmo: 1 800 MHz Pasmo: 2 100 MHz
Szerokość kanału = 3,84 MHz Szerokość kanału = 200 kHz Szerokość kanału = 3,84 MHz
3 000 - 6,2 - 13,0 1,0
4 000 - 3,7 - 10,5 3,5
5 000 - 1,7 - 8,5 5,4
6 000 - 0,1 - 6,9 7,0
7 000 1,2 - 5,6 8,3
8 000 2,3 - 4,4 9,5
b)
Zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.), wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, z pokładowego urządzenia końcowego

Tabela 5

Zastępcza moc promieniowana izotropowo, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, z ruchomego urządzenia końcowego nie może przekroczyć:

Wysokość nad

ziemią

(m)

Maksymalna e.i.r.p., wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, z ruchomego urządzenia końcowego GSM w dBm/200 kHz Maksymalna e.i.r.p., wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, z ruchomego urządzenia końcowego LTE w dBm/5 MHz Maksymalna e.i.r.p., wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, z ruchomego urządzenia końcowego UMTS w dBm/3,84 MHz
GSM 1 800 MHz LTE 1 800 MHz UMTS 2 100 MHz
3 000 - 3,3 1,7 3,1
4 000 - 1,1 3,9 5,6
5 000 0,5 5 7
6 000 1,8 5 7
7 000 2,9 5 7
8 000 3,8 5 7

W przypadku gdy operatorzy usług MCA postanowią o wprowadzeniu NCU w zakresach częstotliwości wymienionych w tabeli 3, wartości maksymalne podane w tabeli 6 stosuje się w odniesieniu do całkowitej e.i.r.p., wytwarzanej na zewnątrz statku powietrznego przez NCU/BTS statku powietrznego/Node B statku powietrznego, łącznie z wartościami wymienionymi w tabeli 4.

Tabela 6

Wysokość nad

ziemią (m)

Maksymalna e.i.r.p., wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU/BTS statku powietrznego/Node B

statku powietrznego

460-470 MHz 791-821 MHz 1 805-1 880 MHz 2 570-2 690 MHz
dBm/1,25 MHz dBm/10 MHz dBm/200 kHz dBm/4,75 MHz
3 000 - 17,0 - 0,87 - 13,0 1,9
4 000 - 14,5 1,63 - 10,5 4,4
5 000 - 12,6 3,57 - 8,5 6,3
6 000 - 11,0 5,15 - 6,9 7,9
7 000 - 9,6 6,49 - 5,6 9,3
8 000 - 8,5 7,65 - 4,4 10,4
c)
Wymogi operacyjne
I.
Minimalna wysokość nad ziemią dla każdej transmisji pracującego systemu MCA musi wynosić 3 000 metrów.
II.
BTS statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych GSM nadających w paśmie 1 800 MHz do nominalnej wartości 0 dBm/200 kHz na wszystkich etapach połączenia, łącznie z początkowym dostępem.
III.
Node B statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych LTE nadających w paśmie 1 800 MHz do nominalnej wartości 5 dBm/5 MHz na wszystkich etapach połączenia.
IV.
Node B statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych UMTS nadających w paśmie 2 100 MHz do nominalnej wartości - 6 dBm/3,84 MHz na wszystkich etapach połączenia, a maksymalna liczba użytkowników nie powinna przekraczać 20.
1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2008/294/WE z dnia 7 kwietnia 2008 r. dotycząca harmonizacji warunków korzystania z widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) we Wspólnocie (Dz.U. L 98 z 10.4.2008, s. 19).
3 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/654/UE z dnia 12 listopada 2013 r. zmieniająca decyzję 2008/294/WE w celu uwzględnienia dodatkowych technologii dostępu i pasm częstotliwości na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) (Dz.U. L 303 z 14.11.2013, s. 48).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.345.67

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/2317 zmieniająca decyzję 2008/294/WE i decyzję wykonawczą 2013/654/UE w celu uproszczenia działania łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usług MCA) w Unii
Data aktu: 16/12/2016
Data ogłoszenia: 20/12/2016
Data wejścia w życie: 20/12/2016