uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe) 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,
(1) Prace organu weryfikującego skuteczność działania w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, w szczególności przedkładane Komisji bezstronne, oparte na dowodach zalecenia dotyczące skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na szczeblu unijnym i szczeblach lokalnych, jak również funkcji sieciowych, przyczyniają się do usprawnienia europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym (ATM). Wsparcie udzielane przez organ weryfikujący skuteczność działania jest niezbędne do realizacji celów dotyczących utworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, przy czym główną siłą napędową tego procesu - a także ogólnie opracowanej przez Komisję strategii w dziedzinie lotnictwa 2 - są: system skuteczności działania, ustanowiony zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 390/2013 3 , w tym dalsze niezbędne zmiany wynikające z doświadczeń nabytych w trakcie jego dotychczasowego stosowania, oraz ściśle z nim powiązany system opłat, ustanowiony zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 391/2013 4 .
(2) Zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2014/672/UE 5 okres, na jaki wyznaczony został obecny organ weryfikujący skuteczność działania, upływa dnia 31 grudnia 2016 r. Komisja powinna wyznaczyć nowy organ weryfikujący skuteczność działania, który zapewni Komisji i krajowym organom nadzoru wsparcie po tej dacie. Wyznaczenie to powinno nastąpić na okres od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2024 r., co jest okresem dostatecznie długim, aby zapewnić ciągłość i stabilność, i jednocześnie stanowi ustalony okres czasu odpowiadający okresom odniesienia, zgodnie z wymogami określonymi w art. 3 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013.
(3) Zważywszy, że okres ten obejmuje zarówno drugi, jak i trzeci okres odniesienia, przedłużanie członkostwa w organie weryfikującym skuteczność działania powinno następować w taki sposób, by zapewnić płynne przejście i ciągłość dostępności doświadczenia i wiedzy.
(4) W celu wzmocnienia bezstronności organu weryfikującego skuteczność działania należy utworzyć niezależną grupę ekspertów, która będzie wspierać wdrażanie systemu skuteczności działania, i grupę tę należy wyznaczyć jako organ weryfikujący skuteczność działania.
(5) W art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 określono w sposób ogólny rolę, jaką w systemie skuteczności działania odgrywa organ weryfikujący skuteczność działania. W art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 zawarto szczegółową listę jego zadań i działań, która nie stanowi jednak wyczerpującego katalogu. Pewne zadania przydzielono temu organowi również w art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 598/2014 6 . W trosce o przejrzystość i kompletność, zgodnie ze wspomnianymi przepisami, w obecnej decyzji należy wymienić wszystkie zadania organu weryfikującego skuteczność działania. Organ weryfikujący skuteczność działania powinien wspierać Komisję doradztwem, wiedzą fachową i innymi usługami. W tym celu powinien on działać w koordynacji z krajowymi organami nadzoru. Powinien on również udzielać wsparcia krajowym organom nadzoru na ich wniosek.
(6) Aby organ weryfikujący skuteczność działania mógł skutecznie i sprawnie funkcjonować, Komisja powinna zapewnić mu obsługę sekretariatu.
(7) Członkowie organu weryfikującego skuteczność działania powinni być wysoko wykwalifikowanymi specjalistami posiadającymi odpowiednie kompetencje w kluczowych obszarach działania. Członkowie, z wyjątkiem przewodniczącego, powinni być wybierani w drodze procedury selekcji poprzedzonej zaproszeniem do zgłaszania kandydatur, z poszanowaniem zasad obiektywności, równości szans i przejrzystości oraz z uwzględnieniem wymogu wykrycia rzeczywistych lub potencjalnych konfliktów interesów, powinni oni być również mianowani jako osoby działające we własnym imieniu. Ze względu na szczególne zadania i obowiązki przewodniczącego, powinien on być mianowany przez Komisję zgodnie z jej wewnętrznymi uzgodnieniami administracyjnymi, z poszanowaniem wymienionych powyżej zasad i z uwzględnieniem wymogu dotyczącego wykrywania konfliktu interesów.
(8) W świetle kwalifikacji i wiedzy fachowej członków, stawianych im wymagań w zakresie bezstronności i braku konfliktu interesów, faktu, że są oni mianowani jako osoby działające we własnym imieniu, a także znaczenia ich pracy, członkowie ci, z wyjątkiem przewodniczącego, powinni otrzymywać oprócz zwrotu kosztów także wynagrodzenie, które powinno być proporcjonalne do przydzielonych im zadań. Przewodniczący powinien otrzymywać wynagrodzenie i zwrot kosztów zgodnie z wewnętrznymi uzgodnieniami administracyjnymi Komisji.
(9) Stosowne jest zatem również finansowanie z budżetu unijnego działalności organu weryfikującego skuteczność działania, jak również kosztów jego wsparcia administracyjnego i technicznego.
(10) Do prowadzenia działalności organowi weryfikującemu skuteczność działania niezbędny jest dostęp do danych dotyczących skuteczności działania, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 390/2013 i które posiada organizacja Eurocontrol. W związku z tym Komisja powinna wypracować z organizacją Eurocontrol odpowiednie uzgodnienia w celu zapewnienia takiego dostępu, w tym gromadzenia, zatwierdzania, wstępnej analizy oraz przekazywania tych danych. W uzgodnieniach tych należy uwzględnić ogólnoeuropejski wymiar przeglądu skuteczności działania zgodnie z decyzją Rady (UE) 2015/2394 7 .
(11) W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania organu weryfikującego skuteczność działania należy ustanowić odpowiednie przepisy dotyczące regulaminu wewnętrznego tego organu oraz jego obowiązków w zakresie sprawozdawczości wobec Komisji. Należy również określić przepisy dotyczące ujawniania informacji.
(12) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 .
(13) Niniejsza decyzja nie powinna mieć zastosowania po upływie określonego w niej okresu, na jaki wyznaczony został organ weryfikujący skuteczność działania.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej ustanowionego na mocy art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 549/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.344.92 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/2296 w sprawie utworzenia niezależnej grupy ekspertów wyznaczonej jako organ weryfikujący skuteczność działania w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej |
Data aktu: | 16/12/2016 |
Data ogłoszenia: | 17/12/2016 |
Data wejścia w życie: | 18/12/2016, 01/01/2017 |