Rozporządzenie wykonawcze 2016/2236 określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2018 r. dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/2236
z dnia 12 grudnia 2016 r.
określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2018 r. dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie 1 , w szczególności jego art. 7a ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) UE jest długofalowo zaangażowana na rzecz wspierania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Minimalne normy w tym obszarze zostały ustanowione w dyrektywach dotyczących urlopu macierzyńskiego 2  i urlopu rodzicielskiego 3 . UE ustaliła również cele dotyczące poprawy opieki nad dziećmi, określając cele barcelońskie, a ponadto w ramach europejskiego semestru 2016 wydała zalecenia dla poszczególnych krajów w dziedzinie godzenia życia zawodowego i prywatnego.

(2) W swoim programie prac na rok 2016 4  Komisja przedstawia swoje plany dotyczące opracowania inicjatywy dotyczącej wyzwań dla rodziców i opiekunów, związanych z utrzymaniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

(3) Zasadnicze znaczenie ma zatem monitorowanie wyzwań związanych z utrzymaniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz postępów w tej dziedzinie, a równie istotne jest sprawniejsze gromadzenie danych.

(4) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 318/2013 5  ustanowiono moduł ad hoc dotyczący godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym.

(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 6  określa i opisuje obszary wyszczególnionych informacji ("moduły cząstkowe ad hoc"), które mają zostać włączone do modułu ad hoc na 2018 r. dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym.

(6) Komisja powinna określić cechy techniczne, filtry, kody oraz termin przekazywania danych w ramach modułu ad hoc dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cechy techniczne modułu ad hoc na 2018 r. dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym, filtry i kody, które należy stosować, oraz termin przekazania wyników do Komisji są określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku określono cechy techniczne, filtry i kody do stosowania w ramach modułu ad hoc dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym, którego realizację zaplanowano na 2018 r. Określono w nim również terminy przekazania danych do Komisji.

Termin przekazania wyników Komisji: 31 marca 2019 r.

Filtry i kody, które należy stosować w celu przesyłania danych: zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 377/2008 7 .

Kolumny zarezerwowane dla opcjonalnych współczynników ważenia, do wykorzystania w przypadku badania podpróby lub braku odpowiedzi: kolumny 223-226 zawierające liczby całkowite i kolumny 227-228 zawierające miejsca po przecinku.

1)
Moduł cząstkowy 1: Obowiązki związane z opieką
Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
CARERES Istnienie obowiązków opiekuńczych WIEK = 18-64
211 Regularnie opiekuje się dziećmi własnymi lub partnera (< 15 lat) lub niepełnosprawnymi krewnymi (w wieku co najmniej 15 lat)
1 Brak obowiązków związanych z opieką
2 Tylko dziećmi własnymi lub partnera w gospodarstwie domowym
3 Tylko dziećmi własnymi lub partnera poza gospodarstwem domowym
4 Tylko dziećmi własnymi lub partnera w gospodarstwie domowym i poza nim
5 Tylko niepełnosprawnymi krewnymi
6 Dziećmi własnymi lub partnera w gospodarstwie domowym i niepełnosprawnymi krewnymi
7 Dziećmi własnymi lub partnera poza gospodarstwem domowym i niepełnosprawnymi krewnymi
8 Dziećmi własnymi lub partnera w gospodarstwie domowym i poza nim oraz niepełnosprawnymi krewnymi
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
CHCARUSE Korzystanie z usług w zakresie opieki nad dziećmi CARERES = 2-4,6-8
212 Wykorzystanie profesjonalnej opieki nad dziećmi dla niektórych lub wszystkich dzieci
1 Nie
2 Tak, dla niektórych dzieci
3 Tak, dla wszystkich dzieci
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
CHCAROBS Przyczyny niekorzystania z usług opieki nad dziećmi CHCARUSE = 1,2
213/214 Najważniejsze przyczyny niekorzystania (w większym stopniu) z usług opieki nad dziećmi własnymi lub partnera
01 Usługi niedostępne/brak wakatów
02 Koszty
03 Jakość/rodzaj usług
04 Pozostałe przeszkody związane z usługami
05 Opieka jest organizowana samodzielnie/z partnerem
06 Opieka jest organizowana z uwzględnieniem dalszego nieformalnego wsparcia
07 Wykorzystywane usługi specjalistyczne (dla niektórych, ale nie dla wszystkich dzieci) są wystarczające
08 Dzieci same zajmują się sobą
09 Inne przyczyny osobiste
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
CHCAREFF Wpływ obowiązków związanych z opieką nad dziećmi na zatrudnienie CARERES = 2-4,6-8 and WSTATOR = 1,2
215 Główne sposoby dostosowania swojej pracy przez zatrudnionych w celu łatwiejszego godzenia obowiązków związanych z opieką na dziećmi
1 Wszelkie zmiany w celu zwiększenia dochodów
2 Krótszy czas pracy
3 Mniej wymagających zadań w pracy
4 Zmiana stanowiska lub pracodawcy w celu łatwiejszego godzenia obowiązków
5 Obecnie na urlopie rodzinnym
6 Inne
7 Bez wpływu
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
2)
Moduł cząstkowy 2: Elastyczność warunków pracy
Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
POSSTEND Elastyczność czasu pracy pod względem opieki STAPRO = 3 and CARE-RES = 2-8
216 Możliwość zmiany czasu rozpoczęcia lub zakończenia dnia pracy na głównym stanowisku w celu łatwiejszego godzenia obowiązków związanych z opieką
1 Ogólnie możliwe
2 Rzadko możliwe
3 Niemożliwe
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
POSORGWT Elastyczność umożliwiająca branie całych dni wolnych na opiekę STAPRO = 3 and CARE-RES = 2-8
217 Możliwość zorganizowania czasu pracy w celu odbierania całych dni wolnych na głównym stanowisku w celu łatwiejszego godzenia obowiązków związanych z opieką
1 Ogólnie możliwe
2 Rzadko możliwe
3 Niemożliwe
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
WORKOBS Główne przeszkody w pracy utrudniające godzenie obowiązków związanych z opieką WSTATOR = 1,2 and CARERES = 2-8
218 Charakterystyka głównego stanowiska pracy najbardziej utrudnia godzenie obowiązków
1 Brak przeszkód
2 Długi czas pracy
3 Nieprzewidywalne lub trudne godziny pracy
4 Długie dojazdy
5 Wymagająca lub wyczerpująca praca
6 Brak wsparcia ze strony pracodawców i współpracowników
7 Inne przeszkody
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
3)
Moduł cząstkowy 3: Przerwy w pracy zawodowej i urlop rodzicielski
Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
STOPWORK Przerwa w pracy zawodowej w celu opieki nad dziećmi WIEK = 18-64
219 Przerwa w pracy co najmniej na miesiąc w całym okresie zatrudnienia w celu opieki nad dziećmi własnymi lub partnera
1 Tak
2 Osoba nigdy niezatrudniona; z powodu opieki nad dziećmi
3 Nie (ale osoba była/jest zatrudniona i ma dzieci)
4 Osoba nigdy niezatrudniona; z innych powodów
5 Osoba nigdy nie miała dzieci
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
STOPLENG Całkowita długość przerwy w pracy zawodowej w celu opieki nad dziećmi STOPWORK = 1
220 Suma czasu trwania wszystkich przerw w pracy trwających co najmniej jeden miesiąc
1 Do 6 miesięcy
2 Od 6 miesięcy do 1 roku
3 Od 1 roku do 2 lat
4 Od 2 do 3 lat
5 Od 3 do 5 lat
6 Powyżej 5 lat
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
PARLEAV Korzystanie z urlopu rodzicielskiego STOPWORK = 1
221 Korzystanie z urlopu rodzicielskiego lub urlopu macierzyńskiego/ojcowskiego jako przerwy w pracy zawodowej w celu opieki nad dziećmi
1 Wykorzystano tylko urlop rodzicielski
2 Połączenie różnych urlopów rodzinnych
3 Wykorzystano tylko urlop macierzyński/ojcowski
4 Nie wykorzystano urlopów rodzinnych
DEREDSTP Przerwa w pracy zawodowej w celu opieki nad niepełnosprawnymi krewnymi WIEK = 18-64 oraz (EXISTPR = 1 lub WSTATOR = 1,2)
222 Osoba nie pracowała lub ograniczyła czas pracy przez co najmniej jeden miesiąc w całym okresie zatrudnienia w celu opieki nad niepełnosprawnymi krewnymi (w wieku co najmniej 15 lat)
1 Przerwa w pracy
2 Tylko ograniczenie czasu pracy
3 Brak przerwy lub ograniczenia czasu pracy
4 Osoba nigdy nie musiała zajmować się niepełnosprawnymi krewnymi
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
1 Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.
2 Dyrektywa Rady 92/85/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie wprowadzenia środków służących wspieraniu poprawy w miejscu pracy bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąży, pracownic, które niedawno rodziły, i pracownic karmiących piersią (dziesiąta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz.U. L 348 z 28.11.1992, s. 1).
3 Dyrektywa Rady 2010/18/UE z dnia 8 marca 2010 r. w sprawie wdrożenia zmienionego porozumienia ramowego dotyczącego urlopu rodzicielskiego zawartego przez BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP i ETUC oraz uchylająca dyrektywę 96/34/WE (Dz.U. L 68 z 18.3.2010, s. 13).
4 COM(2015) 610 final.
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 318/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 99 z 9.4.2013, s. 11).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 z dnia 22 października 2014 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 318/2013 w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 370 z 30.12.2014, s. 42).
7 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych (Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.337.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/2236 określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2018 r. dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym
Data aktu: 12/12/2016
Data ogłoszenia: 13/12/2016
Data wejścia w życie: 02/01/2017