uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 3 ustanawia długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza w cieśninie Kattegat, Morzu Północnym, cieśninie Skagerrak i wschodniej części kanału La Manche, zachodniej części Szkocji i Morzu Irlandzkim oraz w zakresie połowów tych zasobów. Celem rozporządzenia (WE) nr 1342/2008 jest zrównoważona eksploatacja, która odnawia i utrzymuje te zasoby dorsza powyżej poziomów umożliwiających uzyskanie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY).
(2) Ocena naukowa dotycząca skuteczności rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 dokonana przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) wykazała szereg problemów związanych ze stosowaniem tego rozporządzenia. Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES) zaproponowała dokonanie ponownej oceny strategii zarządzania, w szczególności w następstwie zmiany postrzegania przez nią zasobów w Morzu Północnym.
(3) Od momentu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 4 z dniem 1 stycznia 2014 r. ramy zarządzania dotyczące dorsza zmieniły się fundamentalnie, w szczególności poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku.
(4) Obecnie, w oparciu o rozporządzenie (UE) nr 1380/2013, przygotowywane są nowe wieloletnie plany połowów wielogatunkowych w różnych regionach atlantyckich. Rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 zostanie ostatecznie zastąpione, w odniesieniu do każdego odnośnego obszaru, nowymi wieloletnimi planami połowów wielogatunkowych. Zatem rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 będzie miało zastosowanie jedynie przez krótki okres czasu. W rozporządzeniu (WE) nr 1342/2008 należy jednak pilnie wprowadzić szereg zmian, aby objąć okres do momentu, gdy zaczną być stosowane nowe wieloletnie plany połowów wielogatunkowych.
(5) Dzięki systemowi nakładu połowowego określonemu w rozporządzeniu (WE) nr 1342/2008 udało się wiele osiągnąć w odniesieniu do selektywności i innych środków unikania połowów dorsza, ale system ten stał się przeszkodą dla realizacji obowiązku wyładunku, ponieważ utrudnia dalsze dostosowywanie wzorców połowowych, takich jak wybór obszaru i narzędzia. Należy zatem zaprzestać stosowania systemu nakładu połowowego. Rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 spowodowało znaczną poprawę w zakresie selektywności i unikaniu połowów dorsza dzięki zachętom, które były związane z systemem nakładu połowowego, oraz dzięki środkom krajowym (plany unikania połowów dorsza lub redukcji odrzutów), dlatego bardzo ważne jest, aby przy wprowadzaniu obowiązku wyładunku wszystkich połowów dorsza zgodnie z harmonogramem określonym w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013 państwa członkowskie mające bezpośredni interes w połowach kontynuowały lub dalej rozwijały te środki krajowe.
(6) Podczas fazy przejściowej, w trakcie której przygotowywane są wieloletnie plany połowów wielogatunkowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013 w odniesieniu do obszarów objętych obecnie rozporządzeniem (WE) nr 1342/2008, środki zarządzania powinny uwzględniać odpowiedni poziom minimalny i poziom zapobiegawczy biomasy. Jeżeli zasoby znajdują się poniżej bezpiecznych poziomów biomasy (MSY Btrigger) określonych w opiniach naukowych spójnych z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, należy przyjąć wszystkie środki niezbędne do rozwiązania takiego problemu.
(7) W niektórych obszarach objętych rozporządzeniem (WE) nr 1342/2008 informacje dotyczące zasobów i połowów mogą być niewystarczające do określenia uprawnień do połowów zgodnie z zasadą MSY. W takich przypadkach należy stosować podejście ostrożnościowe.
(8) Oprócz systemu nakładu połowowego, rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 wprowadziło system specjalnych zezwoleń połowowych powiązanych z ograniczeniem całkowitej zdolności mocy silników statków rybackich w danym obszarze. Aby uniknąć powodujących zakłócenia przemieszczeń działalności połowowej, które mogłyby mieć negatywny wpływ na odbudowę zasobów, należy utrzymać ten system, przy jednoczesnym całkowitym zaprzestaniu stosowania samego systemu nakładu połowowego.
(9) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 5 uchyliło szereg przepisów rozporządzenia (WE) nr 1342/2008, które odwoływały się do załączników II i III do tego rozporządzenia. Ponieważ w rozporządzeniu (WE) nr 1342/2008 nie ma żadnych innych odesłań do tych załączników, stały się one nieaktualne i należy je uchylić.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1342/2008,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 23 listopada 2016 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
M. SCHULZ | I. KORČOK |
Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.330.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2016/2094 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów |
Data aktu: | 23/11/2016 |
Data ogłoszenia: | 03/12/2016 |
Data wejścia w życie: | 07/12/2016, 01/01/2017 |