Decyzja wykonawcza 2016/175 w sprawie środka wprowadzonego przez Hiszpanię na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu urządzenia do mycia pod ciśnieniem

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/175
z dnia 8 lutego 2016 r.
w sprawie środka wprowadzonego przez Hiszpanię na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu urządzenia do mycia pod ciśnieniem

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 670)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 lutego 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2006/42/WE Hiszpania poinformowała Komisję o środku zakazującym wprowadzania do obrotu urządzenia do mycia pod ciśnieniem typu Parkside PHD 100 B2 produkowanego przez niemieckie przedsiębiorstwo Grizzly Gartengeräte GmbH & Co. KG oraz dystrybuowanego przez LIDL Supermercados, S.A.U., Hiszpania.

(2) Środek ten wprowadzono z powodu niezgodności tego urządzenia do mycia pod ciśnieniem z zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w załączniku I do dyrektywy 2006/42/WE.

(3) W sekcji 1.5.1 ("Zasilanie energią elektryczną") załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE wprowadzono wymóg, by maszyny zasilane energią elektryczną były zaprojektowane, wykonane i wyposażone w sposób zapobiegający lub umożliwiający zapobieganie wszelkim zagrożeniom o charakterze elektrycznym. W sekcji 1.5.2 ("Elektryczność statyczna") tego samego załącznika I wymaga się, by maszyny były zaprojektowane i wykonane tak, aby zapobiegać lub ograniczać gromadzenie się potencjalnie niebezpiecznych ładunków elektrostatycznych, lub by były wyposażone w układ do ich rozładowywania.

(4) 2 W deklaracji zgodności WE wystawionej przez producenta urządzenia do mycia pod ciśnieniem powołano się m.in. na normę zharmonizowaną EN 60335-2-79:2009 "Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego - Bezpieczeństwo użytkowania - Część 2-79: Wymagania szczegółowe dotyczące sprzętu czyszczącego pod ciśnieniem i za pomocą pary (IEC 60335-2-79:2002 + A1:2004 + A2:2007, zmodyfikowana)".

(5) 3 Według hiszpańskich organów urządzenie do mycia pod ciśnieniem ma następujące niedociągnięcia:

- stopień zabezpieczenia przed szkodliwym przedostaniem się wody był niższy od poziomu IPX7 wymaganego w przypadku narzędzi ręcznych, co stwarza ryzyko porażenia prądem. Jest to niezgodne z sekcjami 1.5.1 i 1.5.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE oraz z pkt 6.2 normy zharmonizowanej EN 60335-2-79:2009 w odniesieniu do narzędzi ręcznych;

- kabel elektryczny był krótszy niż 15 m, co stwarza ryzyko porażenia prądem. Jest to niezgodne z sekcjami 1.5.1 i 1.5.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE oraz z pkt 25.7 normy zharmonizowanej 60335-2-79:2009 w odniesieniu do narzędzi ręcznych;

- urządzenie do mycia pod ciśnieniem posiada otwór, którego odległość od podłogi jest mniejsza niż 60 mm, co stwarza ryzyko porażenia prądem. Jest to niezgodne z sekcjami 1.5.1 i 1.5.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE oraz z pkt 22.101 normy zharmonizowanej EN 60335-2-79:2009.

(6) Komisja wezwała producenta, Grizzly Gartengeräte GmbH & Co. KG, i dystrybutora, LIDL Supermercados, S.A.U., do przedstawienia uwag na temat środka wprowadzonego przez Hiszpanię.

(7) Producent nie nadesłał żadnej odpowiedzi. W odpowiedzi otrzymanej od przedstawiciela dystrybutora stwierdzono, że chodzi o urządzenie przenośne, które spełnia mniej rygorystyczne wymogi techniczne, wymogi co do stopnia zabezpieczenia i długości kabla elektrycznego mające zastosowanie do urządzeń przenośnych, natomiast hiszpańskie organy odnotowały niedociągnięcia w stosunku do wymogów dotyczących urządzeń ręcznych. Jeżeli chodzi o otwór, dystrybutor stwierdził, że i w tym przypadku spełniono wymogi, gdyż w urządzeniu do mycia pod wysokim ciśnieniem nie ma części czynnych znajdujących się w odległości poniżej 60 mm od podłoża.

(8) 4 Według dostępnych dokumentów różnice co do technicznych wymogów bezpieczeństwa wziętych pod uwagę przez hiszpańskie organy i przez dystrybutora bezpośrednio wiążą się z tym, czy urządzenie do mycia pod ciśnieniem należy zaklasyfikować jako urządzenie ręczne czy przenośne w rozumieniu normy zharmonizowanej EN 60335-1 "Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego - Bezpieczeństwo użytkowania - Część 1: Wymagania ogólne". Ponadto normę EN 60335-2-79 należy stosować w związku z normą EN 60335-1.

(9) Analiza dowodów przekazanych przez hiszpańskie organy oraz dokumentów dostarczonych przez dystrybutora wskazuje na to, że urządzenie do mycia pod ciśnieniem ma podwójne zastosowanie, tj. można go używać nie tylko jako urządzenie przenośne, jak twierdzi dystrybutor, ale także jako urządzenie ręczne zgodnie z opinią hiszpańskich władz. W każdym razie, nawet gdyby uznać urządzenie do mycia pod ciśnieniem za urządzenie przenośne, jego używanie jako urządzenie ręczne można by zakwalifikować jako "możliwe do przewidzenia w uzasadniony sposób niewłaściwe użycie" określone w sekcjach 1.1.2 i 1.7.4.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, zgodnie z którymi producent musi uwzględnić zamierzone używanie i możliwe do przewidzenia w uzasadniony sposób niewłaściwe użycie. Urządzenie do mycia pod ciśnieniem powinno zatem spełniać bardziej rygorystyczne techniczne wymogi bezpieczeństwa dotyczące urządzeń ręcznych.

(10) W związku z tym urządzenie do mycia pod ciśnieniem typu Parkside PHD 100 B2 produkowane przez niemieckie przedsiębiorstwo Grizzly Gartengeräte GmbH & Co. KG oraz dystrybuowane przez LIDL Supermercados, S.A.U., Hiszpania nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/42/WE. Niezgodność ta stwarza poważne ryzyko urazu u użytkowników. Należy zatem uznać środek wprowadzony przez Hiszpanię za uzasadniony,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzony przez Hiszpanię środek zakazujący wprowadzania do obrotu urządzenia do mycia pod ciśnieniem typu Parkside PHD 100 B2 produkowanego przez niemieckie przedsiębiorstwo Grizzly Gartengeräte GmbH & Co. KG oraz dystrybuowanego przez LIDL Supermercados, S.A.U., Hiszpania jest uzasadniony.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2016 r.

W imieniu Komisji

Elżbieta BIEŃKOWSKA

Członek Komisji

1 Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24.
2 Motyw 4 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 7 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.182.58/1).
3 Motyw 5 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 7 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.182.58/1).
4 Motyw 8 zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 7 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.182.58/1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.33.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/175 w sprawie środka wprowadzonego przez Hiszpanię na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu urządzenia do mycia pod ciśnieniem
Data aktu: 08/02/2016
Data ogłoszenia: 10/02/2016
Data wejścia w życie: 10/02/2016