Rozporządzenie 2016/2096 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1254/2009 w odniesieniu do kryteriów pozwalających państwom członkowskim na odstępstwo od wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego i przyjęcie alternatywnych środków w zakresie ochrony

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2016/2096
z dnia 30 listopada 2016 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1254/2009 w odniesieniu do kryteriów pozwalających państwom członkowskim na odstępstwo od wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego i przyjęcie alternatywnych środków w zakresie ochrony
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Doświadczenia z wykonania rozporządzenia Komisji (UE) nr 1254/2009 2  wskazują na potrzebę doprecyzowania wymogu dotyczącego ocen ryzyka oraz uszczegółowienia rodzajów operacji określonych kategorii ruchu lotniczego wymienionych w tym rozporządzeniu w celu uzyskania poprawy jasności prawa, tak aby uniknąć rozbieżnych interpretacji przepisów.

(2) W wyjątkowych przypadkach i biorąc pod uwagę specyfikę lotu, państwa członkowskie powinny mieć możliwość stosowania odstępstw od ograniczeń masy ustanowionych w rozporządzeniu (UE) nr 1254/2009 dla niektórych kategorii lotów. Tego rodzaju odstępstwa powinny opierać się na indywidualnych ocenach ryzyka i pozwalać innym państwom członkowskim przyjmującym takie loty na stosowanie wymogu uprzedniego powiadomienia lub zatwierdzenia.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1254/2009.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 19 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 300/2008,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 1254/2009 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Państwa członkowskie mogą odstąpić od wspólnych podstawowych norm, o których mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 300/2008, i przyjąć alternatywne środki ochrony zapewniające równoważny poziom ochrony na podstawie oceny ryzyka zatwierdzonej przez właściwy organ w portach lotniczych lub wyznaczonych strefach portów lotniczych, jeżeli ruch lotniczy ogranicza się do jednej z poniższych kategorii lub do ich większej liczby:";

2)
art. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. lotów państwowych, lotów wojskowych i lotów w związku z egzekwowaniem prawa;";

3)
art. 1 pkt 10 zostaje zastąpiony punktami 10, 11 i 12 w brzmieniu:

"10. lotów przy użyciu statków powietrznych o maksymalnej masie startowej poniżej 45 500 kilogramów, będących własnością przedsiębiorstwa na potrzeby przewozu personelu własnego oraz pasażerów nieponoszących opłaty za przewóz i towarów w ramach prowadzonej działalności;

11. lotów przy użyciu statków powietrznych o maksymalnej masie startowej poniżej 45 500 kilogramów, czarterowanych lub dzierżawionych w całości przez przedsiębiorstwo od operatora statków powietrznych, z którym zawarło ono pisemną umowę, na potrzeby przewozu personelu własnego oraz pasażerów nieponoszących opłaty za przewóz i towarów w ramach prowadzonej działalności;

12. lotów wykonywanych przy użyciu statków powietrznych o maksymalnej masie startowej poniżej 45 500 kilogramów na potrzeby przewozu właściciela statku powietrznego oraz pasażerów nieponoszących opłaty za przewóz i towarów.";

4)
w art. 1 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"W przypadku lotów objętych pkt 10, 11 i 12, ale statkami powietrznymi o maksymalnej masie startowej wynoszącej 45 500 kilogramów lub więcej, właściwy organ może w wyjątkowych przypadkach, na podstawie oceny ryzyka dla każdego indywidualnego przypadku, zezwolić na odstępstwo od ograniczenia masy ustanowionego w tych kategoriach. Państwa członkowskie przyjmujące tego rodzaju loty statkami powietrznymi o masie wynoszącej 45 500 kilogramów lub więcej mogą wymagać uprzedniego powiadomienia, które może zawierać kopię przeprowadzonej oceny ryzyka, lub uprzedniej zgody na takie loty. Wymóg uprzedniego powiadomienia lub uprzedniej zgody przekazuje się na piśmie wszystkim pozostałym państwom członkowskim.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1254/2009 z dnia 18 grudnia 2009 r. ustanawiające kryteria pozwalające państwom członkowskim na odstępstwo od wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego i przyjęcie alternatywnych środków w zakresie ochrony (Dz.U. L 338 z 19.12.2009, s. 17).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.326.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2016/2096 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1254/2009 w odniesieniu do kryteriów pozwalających państwom członkowskim na odstępstwo od wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego i przyjęcie alternatywnych środków w zakresie ochrony
Data aktu: 30/11/2016
Data ogłoszenia: 01/12/2016
Data wejścia w życie: 21/12/2016