Decyzja wykonawcza 2016/158 ustanawiająca środki przejściowe w odniesieniu do niektórych zakładów sektorów mięsnego i mleczarskiego w Chorwacji

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/158
z dnia 4 lutego 2016 r.
ustanawiająca środki przejściowe w odniesieniu do niektórych zakładów sektorów mięsnego i mleczarskiego w Chorwacji

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 501)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 6 lutego 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając akt przystąpienia Chorwacji,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 2 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 ustanowiono ogólne przepisy dla przedsiębiorstw sektora spożywczego w zakresie higieny środków spożywczych w oparciu o zasady analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli. Stanowi ono, że przedsiębiorstwa sektora spożywczego muszą zastosować się do wymagań strukturalnych opartych na wspomnianych zasadach.

(2) Zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 uzupełniono przepisami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004. Zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 obejmują wymogi szczególne dla zakładów przetwórstwa mięsnego i zakładów mleczarskich.

(3) Zgodnie z załącznikiem V do aktu przystąpienia Chorwacji niektóre wymogi strukturalne określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 i w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 nie mają być stosowane w odniesieniu do niektórych zakładów w Chorwacji do dnia 31 grudnia 2015 r. Zakłady te są wymienione w wykazie na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności 3 . Chorwacja zwróciła się z wnioskiem o przedłużenie tego terminu do dnia 30 czerwca 2016 r. dla ograniczonej liczby zakładów sektorów mięsnego i mleczarskiego.

(4) Należy przedłużyć termin obowiązywania obecnych środków przejściowych dla niektórych zakładów sektorów mięsnego i mleczarskiego, aby zakłady te miały więcej czasu na dostosowanie się do unijnych standardów bezpieczeństwa żywności.

(5) Dotychczasowe środki przejściowe ustanowione w pkt 5 część II załącznika V do aktu przystąpienia Chorwacji stosuje się do dnia 31 grudnia 2015 r. Aby nie doszło do powstania luki prawnej, środki przejściowe przewidziane w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2016 r. Ich stosowanie powinno być ograniczone do sześciu miesięcy, ponieważ, jak stanowi art. 42 aktu przystąpienia Chorwacji, środki przejściowe mogą obowiązywać jedynie przez okres nie dłuższy niż trzy lata od daty przystąpienia.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Na zasadzie odstępstwa od wymogów szczególnych określonych w rozdziale II załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 oraz w sekcji I rozdziały II i III, sekcji II rozdziały II i III, sekcji V rozdział I i sekcji IX rozdział I część II.A w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 zakłady sektorów mięsnego i mleczarskiego wymienione w załączniku do niniejszej decyzji ("zakłady wymienione w wykazie") mogą nadal produkować i przetwarzać mięso i mleko ("produkty") z zastrzeżeniem zachowania zgodności z warunkami określonymi w art. 2 niniejszej decyzji.

Artykuł  2
1.
Produkty pochodzące z zakładów wymienionych w wykazie:
a)
są wyłącznie wprowadzane na rynek krajowy w Chorwacji lub na rynki państw trzecich zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii; lub
b)
są wyłącznie wykorzystywane do dalszego przetwarzania w zakładach wymienionych w wykazie, niezależnie od daty wprowadzenia do obrotu.
2.
Produkty są opatrzone innym znakiem jakości zdrowotnej lub znakiem identyfikacyjnym niż znaki przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
3.
Chorwacja stosuje znak jakości zdrowotnej lub znak identyfikacyjny, o którym poinformowała Komisję pisemnie w dniu 29 czerwca 2012 r. zgodnie z pkt 5 część II pkt 3 w załączniku V do aktu przystąpienia Chorwacji.
4.
Ust. 1 i 2 stosuje się do wszystkich produktów pochodzących ze zintegrowanych zakładów wytwarzających mięso świeże, mięso mielone, surowe wyroby mięsne i mięso oddzielone mechanicznie oraz zakładów mleczarskich, jeżeli częścią takiego zakładu jest zakład wymieniony w wykazie.
Artykuł  3

Chorwacja zapewnia zakończenie działalności przez zakłady wymienione w wykazie, które nie spełniają wymogów szczególnych określonych w rozdziale II załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 oraz w sekcji I rozdziały II i III, sekcji II rozdziały II i III, sekcji V rozdział I i sekcji IX rozdział I część II.A w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

Artykuł  4

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 30 czerwca 2016 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2016 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Wykaz zakładów przetwórstwa mięsnego

Nr Numer weterynaryjny Nazwa zakładu Ulica/miejscowość/region
1. HR 14 IMES - MESNA INDUSTRIJA d.o.o. Ulica Katarine Zrinske 9,

Samobor,

Zagrebačka

2. HR 405 KARLO - TOMISLAV, obrt proizvodnju i preradu mesa, trgovinu i ugostiteljstvo Bistrec 16, Lug Samoborski,

Bregana,

Zagrebačka

3. HR 811 VUGRINEC d.o.o. A. Mihanovića 44, Kraj Gornji,

Dubravica,

Zagrebačka

4. HR 895 JADRI TRADE d.o.o. Švica 152,

Otočac,

Ličko-senjska

5. HR 1466 KULINA NOVA SELA d.o.o. Nova Sela b.b.,

Nova Sela,

Dubrovačko-neretvanska

6. HR 1526 BERMES d.o.o. Zagorska 14, Donja Pušća, Zagrebačka
Wykaz zakładów mleczarskich
Nr Numer weterynaryjny Nazwa zakładu Ulica/miejscowość/region
1. HR 1444 LE - Milk d.o.o. Ravenski Lemeš b.b., Raven,

Križevci,

Koprivničko-križevačka

1 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.31.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/158 ustanawiająca środki przejściowe w odniesieniu do niektórych zakładów sektorów mięsnego i mleczarskiego w Chorwacji
Data aktu: 04/02/2016
Data ogłoszenia: 06/02/2016
Data wejścia w życie: 06/02/2016, 01/01/2016