(Dz.U.UE L z dnia 5 listopada 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 92 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W decyzji wykonawczej 2014/190/UE 2 Komisja określa, między innymi, roczny podział między państwa członkowskie zasobów ogólnych przyznanych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" i celu "Europejska współpraca terytorialna", a także roczny podział między państwa członkowskie zasobów ze szczególnej alokacji na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, o której mowa w art. 91 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(2) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 3 oraz art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 Komisja powinna w 2016 r. dokonać przeglądu łącznych przydziałów środków dla wszystkich państw członkowskich w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" w ramach polityki spójności na lata 2017 - 2020.
(3) Zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1311/2013 i art. 90 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, Komisja w 2016 r. ma dokonać przeglądu kwalifikowalności państw członkowskich do Funduszu Spójności i w przypadku gdy dane państwo członkowskie staje się nowym państwem kwalifikującym się do otrzymywania środków z Funduszu Spójności lub traci taką kwalifikowalność, Komisja dodaje wynikające ze stosownych obliczeń kwoty do środków przydzielonych danemu państwu członkowskiemu na lata 2017-2020 lub odejmuje je od tych środków.
(4) Zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1311/2013 i art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, Komisja przedstawi wyniki obu tych przeglądów w dostosowaniu technicznym ram finansowych na rok 2017. W dniu 30 czerwca 2016 r. Komisja przyjęła wyniki tych przeglądów w swoim komunikacie do Rady i Parlamentu Europejskiego 4 . W komunikacie stwierdzono, że w oparciu o najnowsze dane statystyczne odnotowuje się łączną rozbieżność wynoszącą ponad ± 5 % między przydziałami po przeglądzie a łącznymi przydziałami dla Belgii, Republiki Czeskiej, Danii, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Chorwacji, Włoch, Cypru, Niderlandów, Słowenii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa. Ponadto wspomniano, że w oparciu o dochód narodowy brutto (DNB) per capita w latach 2012-2014 Cypr będzie w pełni kwalifikował się do uzyskania wsparcia z Funduszu Spójności od dnia 1 stycznia 2017 r.
(5) Zgodnie z art. 7 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1311/2013 i art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 przydziały tych państw członkowskich należy odpowiednio dostosować, pod warunkiem że łączny wynik netto dostosowań nie może przekroczyć 4 mld EUR. Wymagane dostosowania zostaną rozłożone równo na lata 2017-2020.
(6) Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1311/2013 dokonuje się rewizji wieloletnich ram finansowych (WRF) celem przeniesienia na następne lata środków przydzielonych, ale niewykorzystanych w 2014 r., w przypadku późniejszego przyjęcia nowych programów w ramach zarządzania dzielonego odnoszących się do funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego.
(7) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) 2015/623 5 , środki przewidziane dla funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w wysokości 11,2 mld EUR według cen bieżących nie mogły zostać wykorzystane w 2014 r. ani przeniesione na 2015 r. Ponadto w ramach szczególnej alokacji dla Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych dostępne zobowiązania budżetowe w 2014 r. nie mogły zostać wykorzystane w 2014 r. ani przeniesione na 2015 r. Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1311/2013 zostało zatem zmienione poprzez przeniesienie odpowiednich środków na zobowiązania, których nie wykorzystano w 2014 r., na kolejne lata do poddziału 1b "Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna" 6 . Przeniesienie to powinno znaleźć odzwierciedlenie w decyzji wykonawczej 2014/190/UE.
(8) Zgodnie z art. 93 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 Komisja przyjęła wnioski złożone przez Republikę Czeską, Grecję, Francję, Włochy, Polskę, Portugalię, Rumunię, Słowację i Zjednoczone Królestwo w umowach o partnerstwie, aby przenieść do 3 % ogólnej kwoty środków przeznaczonej dla danej kategorii regionów do innych kategorii regionów. Przeniesienia te powinny znaleźć odzwierciedlenie w decyzji wykonawczej 2014/190/UE.
(9) Zgodnie z art. 94 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 Komisja przyjęła wniosek złożony przez Danię w umowie o partnerstwie o przesunięcie części środków na cel "Europejska współpraca terytorialna" do celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia". Przeniesienie to powinno znaleźć odzwierciedlenie w decyzji wykonawczej 2014/190/UE.
(10) Zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 Komisja przyjęła wniosek Grecji i Cypru o przeniesienie części środków przeznaczonych na pomoc techniczną z inicjatywy państwa członkowskiego na pomoc techniczną z inicjatywy Komisji na realizację działań w stosunku do państw członkowskich. Przeniesienie to powinno znaleźć odzwierciedlenie w decyzji wykonawczej 2014/190/UE.
(11) Należy odpowiednio dostosować środki na cel "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz ich podział między regiony słabiej rozwinięte, regiony w okresie przejściowym, regiony lepiej rozwinięte, państwa członkowskie otrzymujące pomoc w ramach Funduszu Spójności i regiony najbardziej oddalone, jak określono w art. 92 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów.
(12) Należy odpowiednio dostosować roczny podział szczególnego przydziału dla Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, jak określono w art. 91 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(13) Należy odpowiednio dostosować zasoby na cel "Europejska współpraca terytorialna" dostępne na zobowiązania budżetowe na lata 2014 - 2020, jak określono w art. 92 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(14) Ze względu na kwestie porównywalności z ogólnymi podziałami w decyzji wykonawczej 2014/190/UE, ogólne podziały zasobów należy podać w cenach z 2011 r.
(15) Dla celów programowania przez państwa członkowskie należy przewidzieć szczególne roczne podziały według cen bieżących, aby odzwierciedlić indeksację w wysokości 2 % rocznie zgodnie z art. 91 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2014/190/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.299.61 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/1941 zmieniająca decyzję wykonawczą 2014/190/UE w sprawie rocznego podziału między państwa członkowskie zasobów ogólnych przydzielonych na Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Europejski Fundusz Społeczny oraz Fundusz Spójności w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" i celu "Europejska współpraca terytorialna", a także rocznego podziału między państwa członkowskie zasobów ze szczególnej alokacji na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, wraz z wykazem kwalifikujących się regionów oraz kwotami, które mają zostać przeniesione z alokacji Funduszu Spójności i funduszy strukturalnych dla każdego państwa członkowskiego do instrumentu "Łącząc Europę" oraz na pomoc najbardziej potrzebującym na okres 2014-2020 |
Data aktu: | 03/11/2016 |
Data ogłoszenia: | 05/11/2016 |
Data wejścia w życie: | 05/11/2016 |