KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniającą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającą dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG 1 , w szczególności jej art. 47,
uwzględniając dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym, oraz zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE 2 , w szczególności jej art. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Celem oceny równoważności określonej w art. 46 dyrektywy 2013/34/UE jest zmniejszenie obciążenia administracyjnego oraz uniknięcie podwójnej sprawozdawczości w przypadku dużych jednostek i wszystkich jednostek interesu publicznego działających w przemyśle wydobywczym lub zajmujących się wyrębem lasów pierwotnych, które sporządzają i ogłaszają sprawozdania dotyczące płatności na rzecz administracji rządowych, o których mowa w art. 42 dyrektywy 2013/34/UE. Zgodnie z art. 6 dyrektywy 2004/109/WE emitenci prowadzący działalność w przemyśle wydobywczym lub przemyśle pozyskiwania drewna z lasów pierwotnych muszą także przygotowywać coroczne sprawozdania dotyczące płatności na rzecz administracji rządowych zgodnie z rozdziałem 10 dyrektywy 2013/34/UE.
(2) Art. 46 dyrektywy 2013/34/UE zwalnia jednostki działające w przemyśle wydobywczym i jednostki zajmujące się wyrębem lasów pierwotnych z obowiązku sporządzania i ogłaszania sprawozdań dotyczących płatności na rzecz administracji rządowych zgodnie z wymogami rozdziału 10 dyrektywy 2013/34/UE w zakresie, w jakim dane płatności zostały upublicznione przez te jednostki wskutek zobowiązania prawnego wynikającego z równoważnych wymogów sprawozdawczych obowiązujących w państwie trzecim. Tego rodzaju zobowiązanie prawne może de facto przełożyć się na jednostkę dominującą ze względu na jednostki zależne. W takim przypadku jednostki składałyby sprawozdania dotyczące swoich płatności podlegających prawnym wymogom sprawozdawczym w niektórych państwach trzecich zgodnie z wymogami sprawozdawczymi tych państw trzecich uznanymi za równoważne. W odniesieniu do wszystkich pozostałych płatności jednostki składałyby sprawozdania zgodnie z odpowiednimi wymogami ustanowionymi przez prawo unijne. Jednostki, których to dotyczy, musiałyby nadal stosować się do obowiązku publikowania sprawozdania w trybie określonym przepisami prawa każdego państwa członkowskiego zgodnie z rozdziałem 2 dyrektywy 2009/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , w tym do wszelkich terminów ustalonych przez państwa członkowskie odnośnie do publicznej dostępności dokumentów.
(3) Równoważność wymogów sprawozdawczych państw trzecich należy oceniać pod kątem kryteriów określonych w art. 46 ust. 3 dyrektywy 2013/34/UE. Kryteria te odnoszą się w szczególności do docelowych jednostek, docelowych odbiorców płatności, objętych płatności, przypisania objętych płatności, podziału objętych płatności, mechanizmów skutkujących sprawozdawczością na zasadzie skonsolidowanej, nośnika, na którym przedstawiane są sprawozdania, częstotliwości przedstawiania sprawozdań oraz środków przeciwdziałania uchylaniu się od obowiązków.
(4) Kanada przyjęła wymogi sprawozdawcze dotyczące płatności na rzecz administracji rządowych (Extractive Sector Transparency Measures Act z dnia 22 czerwca 2015 r. oraz Technical Reporting Specifications). Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 46 ust. 3 dyrektywy 2013/34/UE, wspomniane wymogi sprawozdawcze powodują istotne skutki równoważne ze skutkami przepisów zawartych w rozdziale 10 dyrektywy 2013/34/UE i w art. 6 dyrektywy 2004/109/WE. Wspomniane wymogi sprawozdawcze obowiązują jednostki i emitentów prowadzących jedynie działalność w przemyśle wydobywczym. Należy zatem stwierdzić, że wymogi sprawozdawcze Kanady w zakresie sporządzania sprawozdań dotyczących płatności na rzecz administracji rządowych dokonywanych przez jednostki i emitentów powinny zostać uznane za równoważne z wymogami rozdziału 10 dyrektywy 2013/34/UE jedynie w odniesieniu do ich działalności w przemyśle wydobywczym.
(5) Regularny przegląd wymogów sprawozdawczych dotyczących płatności na rzecz administracji rządowych obowiązujących w państwach trzecich i będących przedmiotem niniejszej decyzji pozostaje bez uszczerbku dla możliwości dokonania przez Komisję szczegółowego przeglądu, w przypadku gdy rozwój sytuacji sprawi, że konieczne będzie przeprowadzenie przez Komisję ponownej oceny równoważności stwierdzonej niniejszą decyzją. Taka ponowna ocena może prowadzić do uchylenia niniejszej decyzji.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 50 ust. 1 dyrektywy 2013/34/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19.
2 Dz.U. L 390 z 31.12.2004, s. 38.
3 Dyrektywa 2009/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 września 2009 r. w sprawie koordynacji gwarancji, jakie są wymagane w państwach członkowskich od spółek w rozumieniu art. 48 akapit drugi Traktatu, w celu uzyskania ich równoważności, dla zapewnienia ochrony interesów zarówno wspólników, jak i osób trzecich (Dz.U. L 258 z 1.10.2009, s. 11).