uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 16 ust. 1 lit. a), art. 17 oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) acibenzolar-S-metylu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP heksachlorobenzenu określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia. W przypadku 3-decen-2-onu nie określono NDP i nie ujęto tej substancji w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną 3-decen-2-on na powierzchni ziemniaków złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie włączenia tej substancji czynnej do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwo członkowskie, którego dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosku i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał konkluzje dotyczące wniosku w sprawie włączenia substancji czynnej do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . Urząd przekazał te konkluzje Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(5) W swoich konkluzjach Urząd stwierdził, że dostępne informacje są niewystarczające do ustalenia, czy stosowanie 3-decen-2-onu jako substancji czynnej w środkach ochrony roślin nie będzie miało natychmiastowego lub opóźnionego szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi, w tym grup szczególnie wrażliwych, poprzez pobranie z dietą. W związku z tym nie należy włączać tej substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, a NDP należy ustalić na poziomie odpowiedniej granicy oznaczalności. Komisja zasięgnęła opinii laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej w sprawie odpowiednich granic oznaczalności.
(6) W przypadku acibenzolar-S-metylu Urząd przedstawił konkluzje z weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej 3 . W tym kontekście Urząd zalecił podniesienie NDP dla grupy owoców ziarnkowych do 0,2 mg/kg. W oparciu o nowe toksykologiczne wartości referencyjne Urząd zalecił obniżenie dotychczasowych NDP w odniesieniu do pomidorów do 0,3 mg/kg.
(7) W odniesieniu do heksachlorobenzenu wszystkie obowiązujące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną zostały cofnięte. W związku z tym, zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a), należy skreślić NDP określone dla tych substancji czynnych w załącznikach II i III. Najnowsze dane pochodzące z monitorowania wskazują, że poziom pozostałości na nasionach dyni przekracza granicę oznaczalności 4 . Pozostałości heksachlorobenzenu wynikają z zanieczyszczenia środowiskowego gleby, ze względu na zastosowanie tego trwałego związku chemicznego w przeszłości. Obowiązujący NDP wynoszący 0,05 mg/kg w odniesieniu do nasion dyni stanowi właściwą odpowiedź na występowanie heksachlorobenzenu w tym produkcie. Wspomniany NDP poddany zostanie przeglądowi. W przeglądzie uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu 10 lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. W przypadku produktów pochodzenia zwierzęcego dane z monitorowania wskazują, że dla mięśni i mleka wszystkich gatunków należy ustalić wartości niższe niż granica oznaczalności.
(8) Na podstawie konkluzji Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi uwzględniono.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(11) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP wprowadzoną niniejszym rozporządzeniem i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(12) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 października 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance (3E)-3-decen-2-one (applied for as 3-decen-2-one)" [Konkluzje z weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej (3E)-3-decen-2-on (zgłoszonej jako 3-decen-2-on)]. Dziennik EFSA 2015;13(1):3932 [43 s.].
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.286.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2016/1866 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 3-decen-2-onu, acibenzolar-S-metylu i heksachlorobenzenu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 17/10/2016 |
Data ogłoszenia: | 21/10/2016 |
Data wejścia w życie: | 10/11/2016, 10/05/2017 |