(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 6351)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 12 października 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE 1 , w szczególności jej art. 35 ust. 6,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zważywszy na terminy określone dla przebiegu procedury na podstawie art. 35 dyrektywy 2014/25/UE, należy zadbać, aby wnioski dotyczące stosowalności art. 34 zawierały właściwe informacje, przydatne przy analizie wniosków. W tym celu należy ustalić wykaz informacji, które należy podać we wnioskach, jak również inne praktyczne zasady dotyczące tych wniosków.
(2) W celu zapewnienia pewności prawa oraz do celów przejrzystości zawiadomienia o otrzymaniu lub wycofaniu wniosków dotyczących stosowalności art. 34 dyrektywy 2014/25/UE, zawiadomienia o przedłużeniu lub zawieszeniu terminu przyjęcia przez Komisję aktów wykonawczych dotyczących takich wniosków oraz zawiadomienia o stosowalności art. 34, jeżeli żaden akt wykonawczy nie zostanie przyjęty w przedmiotowym terminie, powinny być publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Należy również ustalić treść tych zawiadomień.
(3) W szczególności jeśli chodzi o informacje, których należy żądać, oraz treść zawiadomień, niniejsza decyzja bazuje na doświadczeniu zdobytym w związku ze stosowaniem decyzji Komisji 2005/15/WE 2 , w której ustanowiono szczegółowe zasady stosowania procedury przewidzianej w art. 30 dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych 3 , ponieważ istotne warunki wyłączenia danej działalności ze stosowania przepisów dyrektywy 2004/17/WE są zasadniczo takie same jak w art. 34 dyrektywy 2014/25/UE.
(4) Należy przypomnieć, iż ocena bezpośredniego podlegania konkurencji, jaką można przeprowadzić w kontekście dyrektywy 2014/25/UE, pozostaje bez uszczerbku dla kompleksowego stosowania prawa konkurencji.
(5) Niniejsza decyzja powinna zastąpić decyzję 2005/15/WE, która została przyjęta na podstawie dyrektywy 2004/17/WE. Należy zatem uchylić decyzję 2005/15/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243.
2 Decyzja Komisji 2005/15/WE z dnia 7 stycznia 2005 r. dotycząca szczegółowych zasad stosowania procedury przewidzianej w art. 30 dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.U. L 7 z 11.1.2005, s. 7).
3 Dyrektywa 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynująca procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 1).
4 W rozumieniu art. 29 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE przedsiębiorstwo powiązane oznacza każde przedsiębiorstwo, którego roczne sprawozdania finansowe są skonsolidowane z rocznymi sprawozdaniami finansowym podmiotu zamawiającego, zgodnie z wymogami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19). W art. 29 ust. 2 dodano, iż "w przypadku podmiotów, które nie podlegają dyrektywie 2013/34/UE, "przedsiębiorstwo powiązane" oznacza każde przedsiębiorstwo, które:a) może, bezpośrednio lub pośrednio, podlegać dominującemu wpływowi podmiotu zamawiającego;
b) może wywierać dominujący wpływ na podmiot zamawiający; lub
c) wspólnie z podmiotem zamawiającym, podlega dominującemu wpływowi innego przedsiębiorstwa z mocy prawa własności, udziału finansowego lub obowiązujących go przepisów.
5 Zgodnie z art. 3 dyrektywy 2014/25/UE "»instytucje zamawiające« oznaczają państwo, władze regionalne lub lokalne, podmioty prawa publicznego, lub związki złożone z jednej lub wielu takich instytucji lub z jednego lub wielu takich podmiotów prawa publicznego.»Podmiot prawa publicznego« oznacza podmiot, który posiada wszystkie poniższe cechy:
a) został utworzony w konkretnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, nie mając charakteru przemysłowego ani handlowego;
b) posiada osobowość prawną; oraz
c) jest finansowany w przeważającej części przez państwo, władze regionalne lub lokalne lub inne podmioty prawa publicznego; bądź jego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych władz lub podmiotów; bądź ponad połowa członków jego organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, władze regionalne lub lokalne, lub przez inne podmioty prawa publicznego".
6 Zgodnie z art. 4 ust. 2 dyrektywy 2014/25/UE "»przedsiębiorstwo publiczne« oznacza każde przedsiębiorstwo, na które instytucje zamawiające mogą wywierać bezpośrednio lub pośrednio dominujący wpływ na mocy ich prawa własności, udziału finansowego we wspomnianym przedsiębiorstwie lub na mocy zasad określających jego działanie.Zakłada się istnienie dominującego wpływu instytucji zamawiających w dowolnym z poniższych przypadków, gdy instytucje te, bezpośrednio lub pośrednio:
a) posiadają większość subskrybowanego kapitału przedsiębiorstwa;
b) kontrolują większość głosów przypadających na akcje emitowane przez przedsiębiorstwo;
c) mogą powoływać ponad połowę członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego przedsiębiorstwa".
7 Zob. sekcja 3.
8 Odpowiednie rodzaje działalności lub sektory można podsumować w następujący sposób:energia elektryczna (produkcja, transport, dystrybucja); gaz (produkcja, transport, dystrybucja); energia cieplna (produkcja, transport, dystrybucja); węglowodory (wydobycie); węgiel i inne paliwa stałe (poszukiwanie i wydobycie); woda pitna (produkcja, transport, dystrybucja); transport miejski (autobusy, metro itp.); kolej (transport osób i towarów; udostępnianie infrastruktury oraz zarządzanie faktycznymi usługami transportowymi lub ich obsługa); porty (porty morskie lub śródlądowe, udostępniana infrastruktura oraz zarządzanie infrastrukturą/obsługa infrastruktury); porty lotnicze (udostępnianie infrastruktury oraz zarządzanie infrastrukturą/obsługa infrastruktury); oraz usługi pocztowe. Szczegółowe definicje przedmiotowych rodzajów działalności można znaleźć w art. 7-14 dyrektywy 2014/25/UE.
9 "Zamówienia mające na celu umożliwienie prowadzenia działalności wymienionej w art. 8-14 nie podlegają niniejszej dyrektywie, jeżeli państwo członkowskie lub podmioty zamawiające, po przedstawieniu wniosku zgodnie z art. 35, mogą wykazać, że w państwie członkowskim, w którym ta działalność jest wykonywana, bezpośrednio podlega ona konkurencji na rynkach, do których dostęp nie jest ograniczony; podobnie niniejszej dyrektywie nie podlegają konkursy organizowane na potrzeby wykonywania takiej działalności na danym obszarze geograficznym".
10 Przykładem może być wytwarzanie energii elektrycznej jedynie za pomocą środków konwencjonalnych, co stanowi część większego sektora energii elektrycznej.
11 W stosownych przypadkach należy określić, czy chodzi o produkty, które można łatwo zastąpić; produkty w pełni substytucyjne; produkty mniej substytucyjne lub produkty częściowo substytucyjne.Dla każdego danego produktu (do celów tej definicji termin "produkt" odnosi się do produktów lub do usług) istnieje szereg produktów substytucyjnych. Szereg ten składa się ze wszystkich produktów substytucyjnych, o których można myśleć zamiast o danym produkcie, to znaczy ze wszystkich produktów, które, w większym lub mniejszym stopniu, zaspokoją potrzeby konsumentów. Gama produktów substytucyjnych rozciąga się od produktów substytucyjnych bardzo zbliżonych (lub w pełni substytucyjnych) (produktów, po które konsumenci sięgną natychmiast, na przykład w przypadku niewielkiej podwyżki ceny danego produktu) do produktów substytucyjnych znacznie odbiegających od pierwowzoru (lub tylko częściowo substytucyjnych) (produktów, po które konsumenci sięgną tylko w przypadku dużej podwyżki ceny danego produktu).
Przy definiowaniu właściwego rynku Komisja uwzględnia jedynie produkty, które mogą łatwo zastąpić przedmiotowe produkty. Produkty, które można łatwo zastąpić, to produkty, po które klienci sięgną przy niewielkim, ale dla nich znaczącym wzroście ceny wybranego produktu (np. 5 %). Na tej podstawie Komisja będzie mogła ocenić sytuację konkurencji w kontekście właściwego rynku, obejmującego wszystkie produkty, po które konsumenci odnośnych produktów sięgnęliby z łatwością.
Jednakże fakt ten nie oznacza, że Komisja nie uwzględnia ograniczeń mających wpływ na zachowania konkurencyjne przedmiotowych podmiotów, wynikające z istnienia produktów tylko częściowo substytucyjnych [produktów, po które konsumenci nie sięgnęliby przy niewielkiej, ale dla nich znaczącej podwyżce ceny wybranego produktu (np. 5 %)]. Skutki te są uwzględniane po zdefiniowaniu rynku oraz udziałów rynkowych w ujęciu ilościowym.
Z tego względu Komisja powinna dysponować informacjami dotyczącymi zarówno produktów, które mogą łatwo zastąpić przedmiotowe produkty, jak i produktów mniej substytucyjnych. [Przykład produktów w pełni substytucyjnych: energia elektryczna produkowana na bazie węgla i energia elektryczna pozyskiwana ze źródeł odnawialnych].
Za produkty i usługi częściowo substytucyjne uważa się produkty i usługi, które mogą się wzajemnie zastępować jedynie w obrębie pewnego obszaru geograficznego, tylko w określonym czasie w roku lub tylko w zakresie pewnych zastosowań. [Przykład: Na poziomie ogólnokrajowym transport kolejowy, metro, tramwaj i autobus byłyby częściowo substytucyjne dla przewozów pasażerskich, ponieważ te formy transportu współistnieją tylko w obrębie pewnego obszaru geograficznego. Natomiast wewnątrz tego obszaru mogłyby być uważane za produkty doskonale substytucyjne].
12 Podana lista nie jest wyczerpująca: wnioskodawca może powołać się na inne czynniki.
14 Podana lista nie jest wyczerpująca: wnioskodawca może powołać się na inne czynniki.
15 Tj. okoliczności faktyczne i dowody, które można niezależnie zweryfikować. Musi być możliwe odtworzenie wszystkich wykonanych analiz w niezależny sposób. W szczególności, w przypadku dostarczenia stosownych dowodów wynikających z analizy empirycznej, wnioskodawca musi przedstawić źródła, dane pierwotne oraz wszelkie szczegółowe informacje na temat poszczególnych kroków technicznych podjętych w celu wypracowania ostatecznych konkluzji.
16 Tj. okoliczności faktyczne i dowody, które można niezależnie zweryfikować. Musi być możliwe odtworzenie wszystkich wykonanych analiz w niezależny sposób. W szczególności, w przypadku dostarczenia stosownych dowodów wynikających z analizy empirycznej, wnioskodawca musi przedstawić źródła, dane pierwotne oraz wszelkie szczegółowe informacje na temat poszczególnych kroków technicznych podjętych w celu wypracowania ostatecznych konkluzji.
17 Załącznik III ma następujące brzmienie:A. Transport lub dystrybucja gazu lub energii cieplnej
Dyrektywa 2009/73/WE
B. Produkcja, przesył lub dystrybucja energii elektrycznej
Dyrektywa 2009/72/WE
C. Produkcja, przesył lub dystrybucja wody pitnej
[Brak]
D. Podmioty zamawiające w obszarze usług kolejowych
Towarowy transport kolejowy
Dyrektywa 2012/34/UE
Międzynarodowy pasażerski transport kolejowy
Dyrektywa 2012/34/UE
Krajowy pasażerski transport kolejowy
[Brak]
E. Podmioty zamawiające w obszarze usług w zakresie kolei miejskich, tramwajów, trolejbusów lub autobusów
[Brak]
F. Podmioty zamawiające w obszarze usług pocztowych
Dyrektywa 97/67/WE
G. Wydobycie ropy lub gazu
Dyrektywa 94/22/WE
H. Poszukiwanie i wydobycie węgla lub innych paliw stałych.
[Brak]
I. Podmioty zamawiające w obszarze wyposażenia portów morskich lub portów śródlądowych lub innych terminali
[Brak]
J. Podmioty zamawiające w obszarze instalacji portów lotniczych
[Brak]
18 Informacje wymagane w poniższych rubrykach 5.2.1 i 5.2.2 należy podać dla wszystkich obszarów, o których mowa w lit. a), b), c), d) i e).
19 Zob. sekcja 3.
20 Wartość i wielkość rynku muszą odpowiadać produkcji, wzrostowi importu i zmniejszeniu eksportu, dla odnośnych obszarów geograficznych.
21 W stosownych przypadkach należy uwzględnić efekt synergii, które mogą powstać (np. w przypadku wspólnej produkcji różnych produktów lub ponownego wykorzystania produktów ubocznych), określając ilościowo ich zakres. Ponadto - w miarę możliwości -informacje powinny zawierać oszacowanie pozycji wnioskodawcy na rynku pod względem efektywności kosztowej (np. poprzez porównanie struktury kosztów wnioskodawcy z jednym z bliższych konkurentów i/lub z przedsiębiorstwami działającymi w tej samej branży lub w tym samym sektorze).
22 Zob. sekcja 3.
23 Intensywność badań i rozwoju określana jest w oparciu o nakłady na badania i rozwój w stosunku do wielkości obrotów handlowych.
24 Niezależni dostawcy nie są przedsiębiorstwami powiązanymi z wnioskodawcą. Definicja przedsiębiorstw powiązanych została podana w przypisie 1 do pkt 1.1.
25 Niepotrzebne skreślić.
26 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243).
27 Niepotrzebne skreślić.
28 Zgodnie z ust. 1 lit. a) załącznika IV do dyrektywy 2014/25/UE.
29 Zgodnie z ust. 1 lit. a) załącznika IV do dyrektywy 2014/25/UE w powiązaniu z akapitem drugim wspomnianego ust. 1.
30 Niepotrzebne skreślić: termin 105 dni roboczych ma zastosowanie w przypadku, gdy do wniosku nie dołączono uzasadnionego i popartego dowodami stanowiska przyjętego przez niezależny organ krajowy, właściwy w odniesieniu do danego rodzaju działalności, które obejmuje dogłębną analizę warunków ewentualnej stosowalności art. 34 ust. 1 do danego rodzaju działalności.
31 Niepotrzebne skreślić.
32 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243).
33 Niepotrzebne skreślić.
34 Zgodnie z ust. 1 lit. b) załącznika IV do dyrektywy 2014/25/UE.
35 Zgodnie z ust. 1 lit. b) załącznika IV do dyrektywy 2014/25/UE w powiązaniu z akapitem drugim wspomnianego ust. 1.
36 Niepotrzebne skreślić: termin 145 dni roboczych ma zastosowanie w przypadku, gdy do wniosku nie dołączono uzasadnionego i popartego dowodami stanowiska przyjętego przez niezależny organ krajowy, właściwy w odniesieniu do danego rodzaju działalności, które obejmuje dogłębną analizę warunków ewentualnej stosowalności art. 34 ust. 1 do danego rodzaju działalności.
37 Niepotrzebne skreślić.
38 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243).
39 Niepotrzebne skreślić.
40 Niepotrzebne skreślić.
41 Niepotrzebne skreślić.
42 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243).
43 Niepotrzebne skreślić.
44 Niepotrzebne skreślić.
45 Niepotrzebne skreślić.
46 Zob. ust. 2 zdanie drugie wspomnianego załącznika IV.
47 Pierwotna liczba dostępnych dni roboczych minus liczba dni roboczych między pierwszym dniem roboczym następującym po dniu otrzymania wniosku o zwolnienie a upływem terminu przekazania dodatkowych informacji.
48 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243).
49 Niepotrzebne skreślić.
50 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243).
51 Niepotrzebne skreślić.
52 Niepotrzebne skreślić.
53 Niepotrzebne skreślić.
54 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243).
55 Niepotrzebne skreślić.
56 Niepotrzebne skreślić.