(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 11 października 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 12 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE nie może zostać przyznane towarom zawierającym substancje lub preparaty/mieszaniny spełniające kryteria klasyfikacji jako toksyczne, niebezpieczne dla środowiska naturalnego, rakotwórcze, mutagenne lub działające toksycznie na rozrodczość zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 3 , lub towarom zawierającym substancje, o których mowa w art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 66/2010 gdy z technicznego punktu widzenia nie jest wykonalne zastąpienie ich samych lub zastosowanie alternatywnych materiałów lub projektów lub w przypadku produktów, które mają znacząco wyższą całkowitą efektywność ekologiczną w porównaniu z innymi towarami tej samej kategorii, Komisja może przyjąć środki mające na celu przyznanie odstępstw od art. 6 ust. 6 tego rozporządzenia.
(3) Subtylizyna jest substancją stwarzającą zagrożenie według zharmonizowanej klasyfikacji zgodnie z załącznikiem VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Kwalifikuje się ona do następujących klas zagrożeń: działania uczulającego na drogi oddechowe kategoria 1, poważnego uszkodzenia oczu kategoria 1, działania drażniącego na skórę kategoria 2 i działania toksycznego na narządy docelowe w następstwie jednorazowego narażenia przez drogi oddechowe kategoria 3.
(4) Decyzje Komisji 2011/263/UE 5 i 2011/264/UE 6 , zmienione decyzją Komisji 2012/49/UE 7 , zawierają już jednak odstępstwo dla enzymu subtylizyny, zaklasyfikowanego jako H400: działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, w odniesieniu do ustalonych kryteriów ekologicznych przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom do zmywarek do naczyń i detergentów piorących, z uwagi na fakt, że subtylizyna została uznana za istotny składnik tych detergentów i była uprzednio objęta odstępstwem. Ponadto w tym samym celu umożliwienia stosowania subtylizyny w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE decyzjami Komisji 2012/720/UE 8 oraz 2012/721/UE 9 zezwolono na stosowanie enzymów zaklasyfikowanych jako H 400: działa bardzo toksycznie na organizmy wodne w detergentach do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz w detergentach pralniczych do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych. Odstępstwa te zostały przyznane ze względu na rolę jaką subtylizyna odgrywa w wyżej wymienionych grupach detergentów i jej wysoki poziom degradacji/inaktywacji w oczyszczalniach ścieków oraz w trakcie stosowania i transportu detergentów do sieci kanalizacyjnej. Odstępstwa były konieczne, ponieważ subtylizyna została zaklasyfikowana jako substancja o ostrej toksyczności dla środowiska wodnego kategorii 1 (współczynnik M 1) (H400) przez samoklasyfikację, z chwilą gdy została zarejestrowana rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006, co uniemożliwiłoby jej stosowanie w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE.
(5) Rozporządzenie (WE) nr 1272/2008 zostało zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 286/2011 10 . Zmiany rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 zaczęły obowiązywać w odniesieniu do substancji dnia 1 grudnia 2012 r., a w odniesieniu do mieszanin dnia 1 czerwca 2015 r. Rozporządzeniem (UE) nr 286/2011 dodano nowe kryteria klasyfikacji dotyczące długotrwałego zagrożenia dla środowiska wodnego w oparciu o dane dotyczące toksyczności przewlekłej dla środowiska wodnego i biodegradowalności. Na podstawie nowych kryteriów niedawne badanie przeprowadzone przez REACH SIEF w odniesieniu do subtylizyny wykazało, że subtylizynę należy zaklasyfikować jako stwarzającą zagrożenie dla środowiska wodnego (toksyczność przewlekła), kategorii 2. Substancja ta łatwo ulega biodegradacji i nie powinna stanowić zagrożenia dla środowiska, ponieważ w oczyszczalni ulega niemal całkowitemu unieszkodliwieniu. W wyniku takiego zaklasyfikowania subtylizyna zostałyby objęta zakazem stosowania w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE. W tej sytuacji trudno byłoby sprawić aby istniejące kryteria oznakowania ekologicznego UE ustanowione dla detergentów do zmywarek do naczyń, detergentów pralniczych, detergentów przeznaczonych do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz detergentów pralniczych do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych, odpowiadały orientacyjnie około 10-20 % detergentów i środków czyszczących dostępnych na rynku unijnym i osiągających najlepsze rezultaty pod względem efektywności ekologicznej w ciągu całego cyklu życia.
(6) Subtylizyna zwiększa wydajność czyszczącą detergentów, skutecznie rozkładając białkowe komponenty plam. Enzym przynosi doskonałe wyniki nawet w niskich temperaturach przy zastosowaniu wymaganej dawki, która umożliwia spełnienie kryteriów niskiej temperatury, wielkości wsadu i efektywności w ramach programu oznakowania ekologicznego UE. W chwili obecnej brak jest alternatywnych składników lub technologii. Pozostałe enzymy o różnej aktywności katalitycznej, np. alfa-amylaza, lipaza, liaza pektynowa mogą usuwać inne rodzaje zanieczyszczeń i plam, np. plamy ze skrobi, tłuszczu i pektyn, ale nie są one w stanie usunąć plam z białka.
(7) W przeglądzie kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom do zmywarek do naczyń i detergentom piorącym, określonych w decyzjach 2011/263/UE i 2011/264/UE, oraz przy opracowywaniu kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom przeznaczonym do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz detergentom pralniczym do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz w powiązanych zmianach nie uwzględniono nowych kryteriów klasyfikacji według zagrożeń dla środowiska wprowadzonych rozporządzeniem (UE) nr 286/2011.
(8) Niniejszą zmianę stosuje się z mocą wsteczną od dnia 1 grudnia 2012 r., aby zapewnić ciągłość ważności oznakowania ekologicznego UE detergentów do zmywarek do naczyń, detergentów pralniczych, detergentów przeznaczonych do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych oraz detergentów pralniczych do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje Komisji 2011/263/UE, 2011/264/UE, 2012/720/UE oraz 2012/721/UE.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na podstawie art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.274.55 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2016/1796 zmieniająca decyzje 2011/263/UE, 2011/264/UE, 2012/720/UE i 2012/721/UE w celu uwzględnienia zmian w klasyfikacji substancji |
Data aktu: | 07/07/2016 |
Data ogłoszenia: | 11/10/2016 |
Data wejścia w życie: | 11/10/2016, 01/12/2012 |