RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Działanie Unii w sektorze transportu towarów niebezpiecznych powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa transportu, ochronę środowiska oraz ułatwienie transportu międzynarodowego.
(2) Unia nie jest Umawiającą się Stroną Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (zwanej dalej "ADR") ani Europejskiego porozumienia w sprawie międzynarodowych przewozów materiałów niebezpiecznych śródlądowymi drogami wodnymi (zwanego dalej "ADN"). Jednakże wszystkie państwa członkowskie są Umawiającymi się Stronami ADR, a 13 państw członkowskich jest Umawiającymi się Stronami ADN.
(3) Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 ustanawia wymagania dotyczące drogowego, kolejowego oraz śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w państwach członkowskich lub pomiędzy nimi. Dokonuje tego poprzez odniesienie do ADR, do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych, który występuje jako dodatek C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) (zwanego dalej "RID") oraz ADN. Ponadto art. 4 dyrektywy 2008/68/WE przewiduje, że "transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami ADR, RID lub ADN, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach".
(4) Zgodnie z procedurami określonymi odpowiednio w art. 14 ADR i art. 20 ADN, w okresie 2014-2016, grupa robocza ds. transportu towarów niebezpiecznych - WP.15 i komitet administracyjny ADN przygotowały pewne zmiany, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
(5) Zmiany te, które dotyczą norm technicznych oraz jednolitych przepisów technicznych, mają na celu zapewnienie bezpiecznego i efektywnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze oraz opracowywania nowych substancji i wyrobów stwarzających zagrożenie podczas transportu. Rozwój drogowego i śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych, zarówno w Unii, jak i pomiędzy Unią a krajami sąsiadującymi, stanowi kluczowy element wspólnej polityki transportowej oraz zapewnia właściwe funkcjonowanie wszystkich gałęzi przemysłu produkujących lub stosujących towary sklasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z ADR i ADN.
(7) Wszystkie proponowane zmiany są uzasadnione i korzystne; powinny one uzyskać poparcie. Należy zatem ustalić stanowisko, jakie powinno zostać przyjęte w imieniu Unii w odniesieniu do proponowanych zmian załączników do ADR oraz do rozporządzeń załączonych do ADN, zgodnie z załącznikiem,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: