Decyzja 2016/1790 w sprawie przyjęcia 3. wersji Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań

DECYZJA RADY (UE) 2016/1790
z dnia 17 czerwca 2016 r. 1
w sprawie przyjęcia 3. wersji Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.")

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 w związku z art. 218 ust. 6 lit. a),

uwzględniając decyzję Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w sprawie przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań 2 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 oraz pkt 3 załącznika III do niej,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 3 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Porozumienie Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych dotyczące przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwane dalej "Porozumieniem") weszło w życie dnia 16 października 1995 r.

(2) Zgodnie z art. 13 Porozumienia poprawki dotyczące samego Porozumienia i dodatków do niego przyjmuje się w drodze przekazania przez Umawiającą się Stronę tekstu proponowanych poprawek Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych, który przesyła go wszystkim Umawiającym się Stronom. Jeżeli żadna Umawiająca się Strona nie wniesie sprzeciwu w okresie sześciu miesięcy od dnia przekazania proponowanych poprawek przez Sekretarza Generalnego, poprawki wchodzą w życie w stosunku do wszystkich Umawiających się Stron trzy miesiące po upływie tego sześciomiesięcznego okresu.

(3) W marcu 2010 r. na swojej 150. sesji WP.29 postanowiło ustanowić nieformalną grupę w celu wsparcia WP.29 w rozważaniu działań dotyczących przyszłego kierunku harmonizacji przepisów dotyczących pojazdów w ramach Porozumienia. W przyszłości należy zmierzać do nakłonienia szerszego grona państw i regionalnych organizacji współpracy gospodarczej do udziału w działaniach Światowego Forum oraz zwiększenia liczby Umawiających się Stron Porozumienia poprzez poprawę jego funkcjonowania i wiarygodności, zapewniając tym samym, by dalej należało do głównych międzynarodowych ram harmonizacji przepisów technicznych sektora motoryzacyjnego.

(4) W dniu 15 lipca 2013 r. Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia negocjacji w ramach WP.29 w celu zmiany Porozumienia. W imieniu Unii Europejskiej Komisja negocjowała propozycje zmian do Porozumienia w ramach nieformalnej grupy ustanowionej przez WP.29.

(5) W marcu 2014 r. podczas 162. sesji WP.29 przyjęło do wiadomości wnioski dotyczące 3. wersji Porozumienia przygotowane przez grupę nieformalną oraz wezwało Umawiające się Strony Porozumienia do rozpoczęcia krajowych procedur rozpatrywania wniosków dotyczących zmiany Porozumienia.

(6) Na 164. sesji w listopadzie 2014 r. WP.29 przyjęło do wiadomości przedłożony przez kilka Umawiających się Stron Porozumienia wniosek dotyczący podwyższenia progu większości głosów z dwóch trzecich na cztery piąte w przypadku ustanawiania nowych regulaminów ONZ i przyjmowania poprawek do obowiązujących regulaminów ONZ. Przedstawiciel Unii ogłosił zamiar ustalenia skoordynowanego stanowiska państw członkowskich UE w sprawie tego wniosku.

(7) Wnioski dotyczące 3. wersji Porozumienia oraz podwyższenia progu większości z dwóch trzecich na cztery piąte są zgodne z celami negocjacyjnymi określonymi w decyzji Rady upoważniającej Komisję do rozpoczęcia negocjacji dotyczących 3. wersji Porozumienia w ramach WP.29.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić art. 1-15 oraz dodatki 1 i 2 do Porozumienia.

(9) Zmiany w Porozumieniu powinny zostać zatwierdzone w imieniu Unii.

(10) WP.29 zorganizuje nieformalne głosowanie, aby sprawdzić, czy można uzyskać zgodę wszystkich Umawiających się Stron w sprawie tych zmian w Porozumieniu przed rozpoczęciem procedury wprowadzenia zmian do Porozumienia określonej w jego art. 13. Unia powinna zagłosować za przyjęciem tych zmian.

(11) Po potwierdzeniu w nieformalnym głosowaniu w ramach WP.29 uzyskania zgody wszystkich Umawiających się Stron na proponowane zmiany do Porozumienia przewodniczący Rady powinien wyznaczyć przedstawiciela Unii upoważnionego do zgłoszenia, jak przewidziano w pkt 3 załącznika III do decyzji 97/836/WE, tekstu proponowanych zmian Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych, zgodnie z procedurą określoną w art. 13 ust. 1 Porozumienia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zatwierdza się w imieniu Unii 3. wersję Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań.

Tekst 3. wersji Porozumienia jest załączony do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady wyznacza osobę uprawnioną do dokonania w imieniu Unii powiadomienia, o którym mowa w art. 13 ust. 1 Porozumienia, aby wszcząć procedurę przyjęcia 3. wersji Porozumienia i wyrażenia zgody Unii Europejskiej na związanie się postanowieniami 3. wersji Porozumienia.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 4 .

Sporządzono w Luksemburgu dnia 17 czerwca 2016 r. 5
W imieniu Rady
J.R.V.A. DIJSSELBLOEM
Przewodniczący
1 Data aktu zmieniona przez sprostowanie z dnia 23 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.269.12).
2 Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78.
3 Zgoda z dnia 7 czerwca 2016 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
4 Data wejścia w życie Porozumienia zostanie opublikowana przez Sekretariat Generalny Rady w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
5 Formuła końcowa zmieniona przez sprostowanie z dnia 23 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.269.12).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.274.2

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/1790 w sprawie przyjęcia 3. wersji Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań
Data aktu: 17/06/2016
Data ogłoszenia: 11/10/2016
Data wejścia w życie: 11/10/2016