uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 7,
po konsultacji z państwami członkowskimi,
1. PROCEDURA
1.1. Wszczęcie postępowania
(1) W dniu 13 lutego 2016 r. Komisja Europejska ("Komisja") wszczęła, na podstawie art. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1225/2009 2 ("rozporządzenie podstawowe"), dochodzenie antydumpingowe dotyczące przywozu do Unii Europejskiej ("Unii") płaskich wyrobów ze stali niestopowej lub stopowej (z wyłączeniem stali nierdzewnej, stali krzemowej elektrotechnicznej, stali narzędziowej i stali szybkotnącej), walcowanych na gorąco, nieplaterowanych, niepokrytych ani niepowleczonych, nie w zwojach, o grubości przekraczającej 10 mm i szerokości 600 mm lub większej lub o grubości 4,75 mm lub większej, ale nieprzekraczającej 10 mm, i o szerokości 2 050 mm lub większej ("blacha gruba"), pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL").
(2) Komisja opublikowała zawiadomienie o wszczęciu postępowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 3 ("zawiadomienie o wszczęciu postępowania").
(3) Komisja wszczęła dochodzenie w następstwie skargi złożonej w dniu 4 stycznia 2016 r. przez Europejskie Stowarzyszenie Hutnictwa Stali ("Eurofer" lub "skarżący") w imieniu producentów reprezentujących ponad 25 % ogólnej produkcji unijnej blach grubych.
(4) W skardze przedstawiono dowody na wystąpienie dumpingu i wynikającej z niego istotnej szkody, które uznano za wystarczające, by uzasadnić wszczęcie dochodzenia.
1.2. Rejestracja
(5) W następstwie wniosku skarżącego popartego wymaganymi dowodami Komisja opublikowała w dniu 10 sierpnia 2016 r. rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1357 4 , zgodnie z którym przywóz blach grubych pochodzących z ChRL ("rozporządzenie w sprawie rejestracji") podlega rejestracji od dnia 11 sierpnia 2016 r.
1.3. Zainteresowane strony
(6) W zawiadomieniu o wszczęciu postępowania Komisja wezwała zainteresowane strony do zgłoszenia się w celu wzięcia udziału w dochodzeniu. Ponadto Komisja wyraźnie poinformowała skarżącego, innych znanych producentów unijnych, znanych producentów eksportujących, władze ChRL, znanych importerów, dostawców i użytkowników, przedsiębiorstwa handlowe, a także stowarzyszenia, o których wiadomo, że są zainteresowane, o wszczęciu dochodzenia i zaprosiła te podmioty do wzięcia w nim udziału.
(7) Zainteresowane strony miały możliwość przedstawienia swoich uwag na piśmie dotyczących wszczęcia dochodzenia oraz złożenia wniosku o przesłuchanie przed Komisją lub rzecznikiem praw stron w postępowaniach w sprawie handlu.
(8) Komisja powiadomiła również o wszczęciu dochodzenia producentów z Australii, Brazylii, Kanady, Indii, Japonii, Republiki Korei, Malezji, Meksyku, Rosji, byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Ukrainy i Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz zaprosiła ich do wzięcia w nim udziału.
(9) W zawiadomieniu o wszczęciu postępowania Komisja poinformowała zainteresowane strony, że zamierza wybrać Stany Zjednoczone Ameryki jako państwo trzecie o gospodarce rynkowej ("państwo analogiczne") w rozumieniu art. 2 ust. 7 lit. a) rozporządzenia podstawowego.
(10) Zainteresowanym stronom dano możliwość przedstawienia uwag na temat stosowności wyboru państwa analogicznego oraz zgłoszenia wniosku o przesłuchanie przed Komisją lub rzecznikiem praw stron w postępowaniach handlowych.
1.4. Kontrola wyrywkowa
(11) W zawiadomieniu o wszczęciu postępowania Komisja stwierdziła, że może przeprowadzić kontrolę wyrywkową wśród producentów eksportujących, unijnych producentów i importerów niepowiązanych w Unii, zgodnie z art. 17 rozporządzenia podstawowego.
1.4.1. Kontrola wyrywkowa producentów unijnych
(12) Komisja ogłosiła w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania, że wstępnie wybrała próbę producentów unijnych. Komisja dokonała doboru próby na podstawie największej reprezentatywnej wielkości sprzedaży produktu podobnego w okresie objętym dochodzeniem, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego zakresu geograficznego.
(13) Ta tymczasowa próba składała się z trzech producentów unijnych mających siedzibę w trzech różnych państwach członkowskich i odpowiadających za ponad 26 % całkowitej sprzedaży blach grubych przez producentów unijnych, którzy udzielili odpowiedzi w niniejszej sprawie. Komisja zwróciła się do zainteresowanych stron o przedstawienie opinii w sprawie wstępnie dobranej próby.
(14) Skarżący i samo przedsiębiorstwo objęte próbą zgłosili, że przedsiębiorstwo Metinvest Trametal Spa ("Trametal") nie powinno być objęte próbą, jako że nie jest to zintegrowana walcownia, lecz raczej podmiot zajmujący się walcowaniem wtórnym płyt nabywanych od przedsiębiorstwa powiązanego na Ukrainie, a tym samym rzekomo nie jest ono reprezentatywne dla przemysłu unijnego.
(15) Przemysł unijny obejmuje zarówno zintegrowane walcownie, jak i podmioty zajmujące się walcowaniem wtórnym, a do skarżących należą oba te rodzaje producentów unijnych. Znaczna większość blach grubych produkowanych przez przemysł unijny jest jednak wytwarzana w zintegrowanych walcowniach.
(16) Komisja ustaliła ponadto, że Trametal pozyskuje płyty, będące głównym materiałem produkcyjnym, generującym około 70 % całkowitych kosztów, od swojego przedsiębiorstwa powiązanego na Ukrainie. W związku z tym w szczególności wskaźniki dotyczące kosztów i rentowności są bezpośrednio zależne od tej relacji, jak również wyników i szczególnej sytuacji powiązanego przedsiębiorstwa na Ukrainie, które dostarcza płyty.
(17) Komisja zauważa jednak, że sytuacja obydwu rodzajów producentów unijnych - zintegrowanych walcowni i podmiotów zajmujących się walcowaniem wtórnym - jest w pełni określona przez wskaźniki makroekonomiczne opisane w motywach 105-124.
(18) Z przyczyn wymienionych w motywach 14-16 Komisja jednak wstępnie uznaje, że szczególna sytuacja, w jakiej znajduje się przedsiębiorstwo Trametal, nie jest reprezentatywna dla przemysłu unijnego ani nie powinna mieć wpływu na wskaźniki mikroekonomiczne opisane w motywach 125-138.
(19) Komisja uznała tę uwagę za uzasadnioną i - po przeanalizowaniu wstępnych dostępnych informacji dotyczących szkody - zastąpiła w próbie przedsiębiorstwo Trametal spółką Ilsenburger Grobblech GmbH będącą drugim producentem unijnym pod względem wielkości sprzedaży w Unii w okresie objętym dochodzeniem, jak przedstawiono w motywie 28.
(20) W dniu 7 marca 2016 r. Komisja przekazała zainteresowanym stronom notę, w której wyjaśniła przyczyny zmiany próby i wymieniła przedsiębiorstwa objęte zmienioną próbą. Żadna z zainteresowanych stron nie przedstawiła uwag na temat ostatecznej próby.
1.4.2. Kontrola wyrywkowa importerów
(21) Aby podjąć decyzję co do konieczności dokonania kontroli wyrywkowej i, jeżeli konieczność taka zostanie stwierdzona, aby dokonać doboru próby, Komisja zwróciła się do importerów niepowiązanych o udzielenie informacji określonych w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania.
(22) Sześciu importerów przedstawiło wymagane informacje i zgodziło się na włączenie ich do próby. Wybrano trzech z nich.
1.4.3. Kontrola wyrywkowa producentów eksportujących w ChRL
(23) Aby podjąć decyzję, czy kontrola wyrywkowa jest konieczna, i ewentualnie dokonać odpowiedniego doboru próby, Komisja zwróciła się do wszystkich producentów eksportujących w ChRL o udzielenie informacji określonych w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania. Ponadto Komisja zwróciła się do Misji Chińskiej Republiki Ludowej w Unii Europejskiej o wskazanie producentów eksportujących, którzy ewentualnie byliby zainteresowani udziałem w dochodzeniu, lub skontaktowanie się z nimi.
(24) Czternastu producentów eksportujących z ChRL przedstawiło wymagane informacje i wyraziło zgodę na włączenie ich do próby. Zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia podstawowego Komisja dokonała doboru próby trzech przedsiębiorstw na podstawie największej reprezentatywnej wielkości wywozu do Unii, jaką to wielkość można było rozsądnie zbadać w dostępnym czasie. Zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia podstawowego dobór próby został skonsultowany ze wszystkimi znanymi producentami eksportującymi zainteresowanymi sprawą oraz z władzami ChRL. Nie otrzymano żadnych uwag, w związku z czym próba została zatwierdzona.
1.5. Indywidualne badanie
(25) Siedmiu producentów eksportujących z ChRL zgłosiło, że chce złożyć wniosek o indywidualne badanie na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia podstawowego. Żaden z nich nie udzielił jednak odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu, w związku z czym nie otrzymano żadnego wniosku o indywidualne badanie.
1.6. Odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu
(26) Komisja rozesłała kwestionariusze do wszystkich znanych zainteresowanych stron oraz do wszystkich innych przedsiębiorstw, które zgłosiły się w terminach wskazanych w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania. Odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu otrzymano od trzech producentów unijnych, sześciu importerów niepowiązanych, dziesięciu użytkowników, grupy centrów usług stalowych, trzech objętych próbą producentów eksportujących w ChRL oraz dwóch producentów w różnych państwach analogicznych.
1.7. Wizyty weryfikacyjne
(27) Komisja zgromadziła i zweryfikowała wszystkie informacje, które uznała za niezbędne do tymczasowego stwierdzenia dumpingu oraz określenia wynikającej z niego szkody oraz interesu Unii. Wizyty weryfikacyjne na podstawie art. 16 rozporządzenia podstawowego odbyły się na terenie następujących przedsiębiorstw:
- stowarzyszenie:
- Eurofer, Bruksela, Belgia,
- producenci unijni:
- Aktiengesellschaft der Dillinger Hüttenwerke, Dillingen, Niemcy
- Ilsenburger Grobblech GmbH, Ilsenburg, Niemcy
- Tata Steel UK Ltd 5 , Scunthorpe, Zjednoczone Królestwo
- producenci eksportujący w ChRL:
- Nanjing Iron and Steel Co., Ltd.,
- Minmetals Yingkou Medium Plate Co., Ltd,
- Wuyang Iron and Steel Co., Ltd oraz Wuyang New Heavy & Wide Steel Plate Co., Ltd;
- producent w państwie analogicznym:
- Bluescope Steel Australia, Port Kembla, Australia.
1.8. Okres objęty dochodzeniem i okres badany
(28) Dochodzenie dotyczące dumpingu i powstałej szkody objęło okres od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. ("okres objęty dochodzeniem" lub "OD").
(29) Analiza tendencji mających znaczenie dla oceny szkody obejmowała okres od dnia 1 stycznia 2012 r. do końca okresu objętego dochodzeniem ("okres badany").
2. PRODUKT OBJĘTY POSTĘPOWANIEM I PRODUKT PODOBNY
2.1. Produkt objęty postępowaniem
(30) Produktem objętym postępowaniem są płaskie wyroby ze stali niestopowej lub stopowej (z wyłączeniem stali nierdzewnej, stali krzemowej elektrotechnicznej, stali narzędziowej i stali szybkotnącej), walcowane na gorąco, nieplaterowane, niepokryte ani niepowleczone, nie w zwojach, o grubości przekraczającej 10 mm i szerokości 600 mm lub większej lub o grubości 4,75 mm lub większej, ale nieprzekraczającej 10 mm, i o szerokości 2 050 mm lub większej, obecnie objęte kodami CN ex 7208 51 20, ex 7208 51 91, ex 7208 51 98, ex 7208 52 91, ex 7208 90 20, ex 7208 90 80, 7225 40 40, ex 7225 40 60 i ex 7225 99 00 ("blacha gruba") i pochodzące z ChRL.
(31) Blacha gruba jest wykorzystywana do produkcji maszyn budowlanych, sprzętu górniczego, maszyn do pozyskiwania drewna; zbiorników ciśnieniowych; rurociągów ropy naftowej i gazu; oraz w przemyśle stoczniowym, budowlanym oraz sektorze budowy mostów.
2.2. Produkt podobny
(32) W ramach dochodzenia wykazano, że następujące produkty mają te same podstawowe właściwości fizyczne, a także te same podstawowe zastosowania:
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.272.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/1777 nakładające tymczasowe cło antydumpingowe dotyczące przywozu niektórych blach grubych ze stali niestopowej lub z pozostałej stali stopowej pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej |
Data aktu: | 06/10/2016 |
Data ogłoszenia: | 07/10/2016 |
Data wejścia w życie: | 08/10/2016 |