uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 19 października 2001 r. Rada Europejska oświadczyła, że jest zdecydowana zwalczać wszelkie formy terroryzmu w każdym miejscu na świecie i że będzie kontynuować wysiłki na rzecz wzmocnienia koalicji utworzonej przez społeczność międzynarodową w celu zwalczania wszelkich postaci i form terroryzmu.
(2) W dniu 16 stycznia 2002 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (RB ONZ) przyjęła rezolucję 1390 (2002) (zwaną dalej "rezolucją RB ONZ 1390 (2002)"), która rozszerzyła środki nałożone w rezolucji RB ONZ 1267 (1999) (zwanej dalej "rezolucją RB ONZ 1267 (1999)") i rezolucji RB ONZ 1333 (2000) (zwanej dalej "rezolucją RB ONZ 1333 (2000)"), by objąć nimi Osamę bin Ladena i członków organizacji Al-Kaida oraz inne osoby fizyczne, grupy przedsiębiorstwa i podmioty z nimi powiązane, wskazane przez Komitet ustanowiony na mocy rezolucji RB ONZ 1267 (1999).
(3) Rezolucja RB ONZ 1390 (2002) dostosowuje zakres sankcji w odniesieniu do zamrożenia środków pieniężnych, zakazu udzielania wiz i embarga na dostawy, sprzedaż i przekazywanie broni oraz na świadczenie doradztwa technicznego, pomocy technicznej lub szkolenia w związku z działaniami o charakterze wojskowym, nałożonych rezolucją RB ONZ 1267 (1999) i rezolucją RB ONZ 1333 (2000).
(4) Rezolucja RB ONZ 1390 (2002) została przyjęta przez RB ONZ na podstawie rozdziału VII Karty Narodów Zjednoczonych, który uprawnia RB ONZ do podjęcia wszelkich środków koniecznych do utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.
(5) Środki te, przyjęte przez RB ONZ w kontekście walki z międzynarodowym terroryzmem, zostały transponowane do prawa Unii wspólnym stanowiskiem 2002/402/WPZiB 1 , przyjętym przez Radę w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii, oraz rozporządzeniem Rady (WE) nr 881/2002 2 .
(6) W dniu 17 grudnia 2015 r. RB ONZ przyjęła rezolucję 2253 (2015) (zwaną dalej "rezolucją RB ONZ 2253 (2015)"), rozszerzając zakres środków nałożonych na mocy rezolucji RB ONZ 1390 (2002) na osoby fizyczne, grupy, przedsiębiorstwa lub podmioty powiązane z Islamskim Państwem w Iraku i Lewancie (zwanym dalej "ISIL (Daisz)") oraz ponownie jednoznacznie potępiając ISIL (Daisz), Al-Kaidę oraz osoby fizyczne, grupy, przedsiębiorstwa i podmioty z nimi powiązane w związku z ciągłymi, wielokrotnymi aktami terrorystycznymi mającymi na celu spowodowanie śmierci niewinnych cywilów i innych ofiar, zniszczenie mienia i znaczne osłabienie stabilności.
(7) W tym kontekście w rezolucji RB ONZ 2253 (2015) ponownie podkreślono, że sankcje służące wspieraniu walki z terroryzmem są ważnym narzędziem utrzymywania i przywracania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, i przypomniano, że ISIL (Daisz) to odłam Al-Kaidy i że każda osoba fizyczna, grupa, przedsiębiorstwo lub podmiot wspierające ISIL (Daisz) kwalifikuje się do umieszczenia w wykazie przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ).
(8) ISIL (Daisz) i Al-Kaida stanowią zagrożenie dla międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Środki ograniczające przyjęte przez Unię w kontekście walki z ISIL (Daisz) i Al-Kaidą oraz osobami, grupami, przedsiębiorstwami i podmiotami z nimi powiązanymi wchodzą w zakres celów wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii określonej w art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu.
(9) Ze względu na zagrożenie stwarzane przez ISIL (Daisz) i Al-Kaidę Rada powinna mieć możliwość nałożenia ukierunkowanych środków ograniczających na każdą osobę fizyczną, niezależnie od jej narodowości czy obywatelstwa, lub na każdy podmiot odpowiedzialny za działania terrorystyczne w imieniu ISIL (Daisz) i Al-Kaidy lub w celu udzielenia im wsparcia, zgodnie z kryteriami określonymi w niniejszej decyzji.
(10) Celem takich ukierunkowanych środków jest zapobieganie działaniom prowadzonym w imieniu ISIL (Daisz) i Al-Kaidy lub w celu udzielenia im wsparcia.
(11) Należy przewidzieć ograniczenia dotyczące wjazdu i przejazdu przez terytoria państw członkowskich ISIL (Daisz) i Al-Kaidy oraz osób z nimi powiązanych, włącznie z tymi, które mają obywatelstwo jednego z państw członkowskich. Z zastrzeżeniem odpowiedzialności państw członkowskich za ochronę bezpieczeństwa wewnętrznego, takie ograniczenia nie powinny uniemożliwiać wskazanym obywatelom danego państwa członkowskiego przejazdu przez terytorium innego państwa członkowskiego w celu powrotu do państwa członkowskiego, którego są obywatelami, ani nie powinny uniemożliwiać wskazanym członkom rodziny obywateli danego państwa członkowskiego przejazdu przez terytorium innego państwa członkowskiego w tym samym celu.
(12) Rezolucja RB ONZ 1373 (2001) przewiduje, że jeżeli państwa członkowskie ONZ zidentyfikowały osoby lub podmioty biorące udział w działaniach terrorystycznych, należy podjąć odpowiednie środki.
(13) Jednocześnie środki wdrażające rezolucje RB ONZ 1267 (1999), 1390 (2002) i 2253 (2015) stanowiące prawo Unii powinny zostać zmienione w celu uwzględnienia postanowień odpowiednich rezolucji RB ONZ.
(14) Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jeżeli Rada postanawia umieścić imię i nazwisko osoby lub nazwę podmiotu w wykazie zawartym w załączniku, musi podać indywidualne, szczegółowe i konkretne powody takiego działania, a decyzję taką należy podjąć na wystarczająco solidnych podstawach opartych na faktach.
(15) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa, środki ograniczające nałożone na mocy wspólnego stanowiska 2002/402/WPZiB zmienionego kolejnymi decyzjami należy skonsolidować w nowym instrumencie prawnym oraz ustanowić przepis umożliwiający Radzie nałożenie środków ograniczających na osoby i podmioty.
(16) Wspólne stanowisko 2002/402/WPZiB należy zatem uchylić i zastąpić niniejszą decyzją.
(17) Unia powinna podjąć dalsze działania, aby wprowadzić w życie niektóre środki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
I. KORČOK | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 4 pkt 2 decyzji nr 2023/726 z dnia 31 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.94.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 kwietnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/2231 z dnia 23 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2231) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 października 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2018/283 z dnia 26 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.54I.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lutego 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2018/1000 z dnia 16 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.178I.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 lipca 2018 r.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr (WPZiB) 2018/1540 z dnia 15 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.257I.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 października 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2019/271 z dnia 18 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.46I.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 lutego 2019 r.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr (WPZIB) 2019/1721 z dnia 14 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.262.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 października 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2019/1944 z dnia 25 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.303I.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/1126 z dnia 30 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.246.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2021/613 z dnia 15 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.129I.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 kwietnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/240 z dnia 21 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.40.21) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 lutego 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/837 z dnia 30 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.147I.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 maja 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/950 z dnia 20 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.164I.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 czerwca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/848 z dnia 24 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.109I.38) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 kwietnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/1138 z dnia 8 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.149.89) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 czerwca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/333 z dnia 16 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.333) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 stycznia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/953 z dnia 25 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.953) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 marca 2024 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.255.25 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2016/1693 dotycząca środków ograniczających przeciwko ISIL (Daisz) i Al-Kaidzie oraz osobom, grupom, przedsiębiorstwom i podmiotom z nimi powiązanym i uchylająca wspólne stanowisko 2002/402/WPZiB |
Data aktu: | 20/09/2016 |
Data ogłoszenia: | 21/09/2016 |
Data wejścia w życie: | 22/09/2016 |