Decyzja 2016/1543 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2014

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2016/1543
z dnia 28 kwietnia 2016 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2014

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2014,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2014 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2016 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2014 (05584/2016 - C8-0076/2016),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 526/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 460/2004 4 , w szczególności jego art. 21,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0098/2016),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2014;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2016/1544

z dnia 28 kwietnia 2016 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2014

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2014,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0098/2016),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2014 zamknął się kwotą 9 708 297 EUR, co stanowi wzrost o 0,39 % w porównaniu z 2013 r.;
B.
mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Agencji na rok budżetowy 2014 r. wyniósł 8 820 666 EUR, co stanowi wzrost o 0,05 % w porównaniu z 2013 r.;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2014 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2014 doprowadziły do osiągnięcia wysokiego wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 85,61 %;

Zobowiązania i przeniesienia

2.
zwraca uwagę, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału, całkowita kwota przeniesionych na 2015 r. środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynosiła 1 332 421 EUR (15 % wszystkich środków); zwraca uwagę na fakt, że przeniesienia wynosiły 612 981 (49 %) w tytule II (wydatki administracyjne), co stanowi spadek o 10 % w porównaniu z rokiem 2013; stwierdza, że przeniesienia te były związane z inwestycjami w infrastrukturę informatyczną zamówionymi zgodnie z planem w okolicach końca roku dla dwóch biur Agencji;
3.
zauważa, że kwota 717 927 EUR została przeniesiona z roku budżetowego 2013; zauważa, że 49 460 EUR (6,89 %) ze środków przeniesionych z 2013 r. zostało anulowane;

Przesunięcia

4.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem Agencji i ustaleniami kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2013 nie wykraczają poza ramy określone w przepisach finansowych;

Procedury udzielania zamówień i naboru pracowników

5.
zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności Agencji według stanu na koniec 2014 r. zatrudnionych było 62 pracowników statutowych; zauważa ponadto, że w 2014 r. trzech pracowników odeszło z Agencji, opublikowano dziesięć ogłoszeń o naborze oraz zatrudniono siedmiu pracowników;
6.
zauważa, że Agencja doświadcza wyzwań związanych z przyciąganiem i utrzymaniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników wspierających jej działania, co wynika głównie z ulokowania jej biura na Krecie, gdzie okolicznością stanowiącą wyzwanie jest kształcenie w środowisku międzynarodowym; stwierdza, że Agencja zawarła umowę o gwarantowanym poziomie usług z każdą z prywatnych szkół, do których uczęszczają dzieci jej pracowników zatrudnionych w biurze w Atenach, ponieważ brak jest tam europejskich szkół; zauważa ponadto, że Komisja i Agencja zawarły nową umowę upoważnienia i o świadczenie usług, która szczegółowo określa kwestie finansowania dla szkół europejskich, do których uczęszczają dzieci pracowników Agencji;
7.
zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności Agencji przeprowadziła ona procedurę przeglądu miejsca pracy z wykorzystaniem wspólnej metodologii przyjętej dla Agencji po raz pierwszy w 2014 r.; zauważa ponadto, że w toku tej procedury stwierdzono, że 68 % pracowników Agencji wykonywało zadania operacyjne, 22 % zajmowało się wsparciem administracyjnym i koordynacją, natomiast 10 % wykonywało zadania neutralne;

Kontrola wewnętrzna

8.
zwraca uwagę na fakt, że na początku 2014 r. 25 zaleceń sformułowanych w poprzednich sprawozdaniach Służby Audytu Wewnętrznego Komisji nie zostało wdrożonych w Agencji; stwierdza, że w 2014 r. wdrożono 24 zalecenia, co zostało potwierdzone przez Służby Audytu Wewnętrznego podczas ich "wizji lokalnej" w Agencji w listopadzie 2014 r.; zauważa, że jedno niewdrożone zalecenie zostało wdrożone w 2015 r. po wprowadzeniu narzędzia do elektronicznego obiegu dokumentów;

Inne uwagi

9.
stwierdza, że Agencja przyjęła wewnętrzne zasady z myślą o poprawieniu gospodarności i proekologicznego charakteru jej obiektów; zauważa, że ważnym krokiem na drodze ku zaspokojeniu obu wymogów było rozpoczęcie korzystania z platformy eliminującej papierowe formy dokumentów, która służy do obiegu i przechowywania dokumentów wewnętrznych; z zadowoleniem zauważa, że Agencja praktycznie wyeliminowała wszystkie procedury papierowe, w tym akta i dokumenty dotyczące transakcji finansowych i zasobów ludzkich, zastępując je dokumentami i procedurami elektronicznymi z myślą o wyeliminowaniu ze środowiska biurowego papierowej formy dokumentów; stwierdza, że narzędzie to zostało pomyślnie wdrożone w styczniu 2015 r.;
10.
twierdzi, że sprawozdania roczne Agencji mogłyby odgrywać ważną rolę w przestrzeganiu zasad przejrzystości, rozliczalności i rzetelności; wzywa Agencję do zamieszczania w sprawozdaniach rocznych standardowego rozdziału poświęconego tym kwestiom;
11.
stwierdza, w następstwie udzielenia absolutorium Agencji za rok 2013, że zgodnie z umową najmu między władzami greckimi, Agencją oraz wynajmującym czynsz za biuro w Atenach jest płacony przez władze greckie; jest zaniepokojony ciągłymi opóźnieniami w regulowaniu czynszu, które nadal miały miejsce w 2014 i 2015 r., co stanowi istotne zagrożenie dla reputacji, finansów i ciągłości działania Agencji; z zaniepokojeniem zauważa, że w 2015 r. rata za pierwsze sześć miesięcy roku została zapłacona w dniu 27 sierpnia 2015 r., i to dopiero po pogrożeniu Agencji wszczęciem postępowania sądowego przez wynajmującego biuro w Atenach; wzywa Komisję, Agencję i władze greckie do rozwiązania tej kwestii w celu ograniczenia zagrożeń, na które w istotnym stopniu wystawiona jest Agencja;
12.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 28 kwietnia 2016 r. 7 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 409 z 9.12.2015, s. 223.
2 Dz.U. C 409 z 9.12.2015, s. 223.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 165 z 18.6.2013, s. 41.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2016)0159 (zob. s.447 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.246.302

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/1543 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2014
Data aktu: 28/04/2016
Data ogłoszenia: 14/09/2016