Martin SCHULZ | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
z dnia 28 kwietnia 2016 r.
PARLAMENT EUROPEJSKI,
A. ROZDZIAŁY OGÓLNE
Zobowiązania Komisji w odniesieniu do priorytetów absolutorium
Strategia i misja: ciągłość i innowacyjność
Budżet UE a uzyskiwane rezultaty
Działania podjęte w następstwie udzielenia Komisji absolutorium za rok 2013
Rozdział | 2013 | 2014 | ||
Transakcje | Pozibłęd (1) (%) | Transakcje /EUR | Poziom błędu (%) | |
Przychody | 55 | 0,0 | 55 | 0,0 |
Konkurencyjność, badania naukowe, edukacja, transport, pozostałe programy | 160 | 4,0 | 166/13 mld | 5,6 |
Spójność | 343 | 5,3 | 331/55,7 mld | 5,7 |
Obszar polityki regionalnej i miejskiej | 168 | 6,4 | 161 | 6,1 |
Polityka zatrudnienia i spraw społecznych | 175 | 3,1 | 170 | 3,7 |
Zasoby naturalne | 360 | 4,4 | 359/57,5 mld | 3,6 |
EFRG - wsparcie rynku i płatności bezpośrednie | 180 | 3,6 | 183 | 2,9 |
Rozwój obszarów wiejskich, środowisko naturalne, działania w dziedzinie klimatu i rybołówstwo | 180 | 7,0 | 176 | 6,2 |
Globalny wymiar Europy | 182 | 2,1 | 172/7,4 mld | 2,7 |
Administracja | 135 | 1,1 | 129/8,8 mld | 0,5 |
Ogółem | 1 180 | 4,5 | 1 157/142,4 mld | 4,4 |
(1) Wartości liczbowe za 2013 r. zostały przeliczone tak, aby odpowiadały strukturze sprawozdania rocznego za 2014 r. i aby umożliwić porównanie między tymi latami. |
Stanowisko Trybunału: poświadczenie wiarygodności Trybunału
jest zdania, że te zastrzeżenia świadczą o tym, że procedury kontrolne wprowadzone przez Komisję i państwa członkowskie nie są w stanie zapewnić koniecznych gwarancji dotyczących legalności i regularności wszystkich operacji leżących u podstaw rozliczeń w odpowiednich obszarach polityki;
z zadowoleniem przyjmuje również apel Szwecji i Zjednoczonego Królestwa do władz państw członkowskich o lepsze korzystanie z dostępnych informacji, aby przed zgłoszeniem wydatków Komisji zapobiegały błędom, wykrywały je i naprawiały;
Podsumowanie
B. POSZCZEGÓLNE ROZDZIAŁY
Ogólne zarządzanie budżetem i finansami
Realizacja budżetu
Zarządzanie dzielone
Korekty finansowe i odzyskiwanie środków
Ochrona interesów finansowych
Poziom błędu w ujęciu ogólnym
Najlepsza praktyka
Ocena i analiza głównych wyników budżetu Unii na 2014 r.
Zaległe płatności
Przychody
DNB
Środki, jakie należy podjąć
Najlepsza praktyka
Konkurencyjność na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia
Sprawy ogólne
Strategia "Europa 2020"
Kwestie dotyczące zarządzania
Legalność i prawidłowość; błędy
(%) | ||
Udział poszczególnych kategorii błędów | Badania naukowe | Inne |
Nieprawidłowo obliczone koszty osobowe | 30,5 | 2,5 |
Inne niekwalifikowalne koszty bezpośrednie | 17,5 | 13,5 |
Niekwalifikowalne koszty pośrednie | 20 | |
Nieprzestrzeganie przepisów w dziedzinie zamówień publicznych | 14 | |
Niekwalifikowalne wydatki dotyczące podwykonawstwa | 2 | |
Ogółem | 70 | 30 |
Kwestie dotyczące wiarygodności danych
Podejście ukierunkowane na wyniki i rezultaty
Instrumenty finansowe
Najlepsza praktyka
Środki, jakie należy podjąć
Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna
Sprawy ogólne
Strategia "Europa 2020"
Kwestie dotyczące zarządzania
Legalność i prawidłowość; błędy
(%) | ||
Udział poszczególnych kategorii błędów | Polityka regionalna | Zatrudnienie |
Nieprzestrzeganie przepisów w dziedzinie zamówień publicznych | 44,9 | 2,9 |
Koszty niekwalifikowalne | 21,5 | 5,6 |
Pomoc państwa | 21,2 | |
Niekwalifikowalny projekt lub beneficjent | 3,9 | |
Ogółem | 87,6 | 12,4 |
Kwestie dotyczące wiarygodności danych
Podejście ukierunkowane na wyniki i rezultaty
Instrumenty inżynierii finansowej
Najlepsza praktyka
Środki, jakie należy podjąć
Zasoby naturalne
Sprawy ogólne
Kwestie dotyczące zarządzania
Legalność i prawidłowość; błędy
(%) | ||
Udział poszczególnych kategorii błędów | Rolnictwo | Obszary wiejskie |
Zawyżona liczba kwalifikowalnych hektarów | 28 | 6 |
Niekwalifikujący się beneficjenci, działania, projekty lub wydatki | 6 | 16 |
Naruszenia zasady wzajemnej zgodności | 15 | 1 |
Błędy administracyjne | 15 | |
Niespełnianie zobowiązań rolnośrodowiskowych | 10 | |
Nieprzestrzeganie przepisów w dziedzinie zamówień publicznych | 3 | |
Ogółem | 63 | 37 |
Kwestie dotyczące wiarygodności danych
Podejście ukierunkowane na wyniki i rezultaty
Instrumenty inżynierii finansowej
Najlepsza praktyka
Środki, jakie należy podjąć
Globalny wymiar Europy
Sprawy ogólne
Kwestie dotyczące zarządzania
Legalność i prawidłowość; błędy
Udział poszczególnych kategorii błędów | Globalny wymiar Europy (%) |
Wydatki niekwalifikowalne | 57 |
Niewykonane usługi/roboty/dostawy | 24 |
Brak dokumentów poświadczających poniesione wydatki | 8 |
Nieprzestrzeganie przepisów w dziedzinie zamówień publicznych | 6 |
Nieprawidłowe wyliczenie zgłoszonych wydatków | 4 |
Ogółem | 100 |
Kwestie dotyczące wiarygodności danych
Podejście ukierunkowane na wyniki i rezultaty
Instrumenty inżynierii finansowej
Środki, jakie należy podjąć
Administracja
Legalność i prawidłowość; błędy
Udział poszczególnych kategorii błędów | Administracja (%) |
Niekwalifikowalne lub nieprawidłowo obliczone dodatki dla personelu i powiązane świadczenia | 70 |
Płatności za usługi nieobjęte istniejącą umową | 22 |
Inne wydatki bez właściwego uzasadnienia | 8 |
Ogółem | 100 |
Kodeks postępowania i konflikt interesów
Konflikty interesów w zarządzaniu dzielonym i w państwach trzecich przy zarządzaniu środkami finansowymi z UE
Przejrzystość
Grupy ekspertów
Inne
Migracja i uchodźcy
OLAF
Umowy w sprawie wyrobów tytoniowych
Szkoły europejskie
Euronews
Podsumowanie
Ogólne wyniki i zalecenia dotyczące polityki
C. OPINIE KOMISJI
Sprawy zagraniczne
Rozwój i współpraca
Zatrudnienie i sprawy społeczne
Środowisko, zdrowie publiczne i bezpieczeństwo żywności
Środowisko i działania w dziedzinie klimatu
Zdrowie publiczne
Bezpieczeństwo żywności, zdrowie i dobrostan zwierząt i zdrowie roślin
Transport i turystyka
Rozwój regionalny
Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich
Rybołówstwo
Europejski Fundusz Morski i Rybacki (EFMR)
Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 11/2015 (absolutorium za 2014 r.): Czy Komisja dobrze zarządza umowami o partnerstwie w sprawie połowów?
Absolutorium
Kultura i edukacja
Wolności obywatelskie, sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne
Zagadnienia dotyczące płci społecznokulturowej
z dnia 28 kwietnia 2016 r.
PARLAMENT EUROPEJSKI,
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 18/2014 pt. "Systemy oceny i monitorowania zorientowanego na rezultaty stosowane przez EuropeAid"
Zalecenia Trybunału
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 22/2014 pt. "Uzyskiwanie oszczędności: jak utrzymywać pod kontrolą koszty projektów w zakresie rozwoju obszarów wiejskich dotowanych ze środków UE"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 23/2014 pt. "Błędy w wydatkach na rozwój obszarów wiejskich: przyczyny i sposoby ich eliminowania"
Stosując koncepcję warunku wstępnego, państwa członkowskie powinny opracować i zapewnić beneficjentom szczegółowe wytyczne na temat stosowania przepisów dotyczących udzielania zamówień publicznych.
W proces ten należy włączyć organy krajowe, które specjalizują się w monitorowaniu zgodności z przepisami dotyczącymi udzielania zamówień publicznych. Należy położyć nacisk na trzy główne naruszenia przepisów: nieuzasadnione udzielanie zamówienia z wolnej ręki bez zastosowania procedury konkurencyjnej; błędne zastosowanie kryteriów wyboru i udzielania zamówień oraz nieprzestrzeganie zasady równego traktowania oferentów.
Na podstawie szczegółowych kryteriów kwalifikowalności i wyboru zawartych w programach rozwoju obszarów wiejskich państwa członkowskie powinny opracować wytyczne, aby ułatwić inspektorom identyfikację przesłanek wskazujących na potencjalne nielegalne działania.
Państwa członkowskie powinny zwiększyć zakres kontroli administracyjnych, aby obejmowały również weryfikację zobowiązań w oparciu o stosowne dokumenty, która to weryfikacja obecnie realizowana jest jedynie w 5 % przypadków, w ramach kontroli na miejscu. Ponadto należy opracować system zmniejszeń i sankcji, który powinien wywierać znaczący efekt odstraszający w przypadku beneficjentów zamierzających naruszyć przepisy.
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 24/2014 pt. "Czy należycie zarządza się wsparciem UE na rzecz zapobiegania pożarom i klęskom żywiołowym w lasach oraz na rzecz naprawiania szkód przez nie wyrządzonych?"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 1/2015 pt. "Śródlądowy transport wodny w Europie: od 2001 r. nie odnotowano znaczącego wzrostu udziału w przewozach ani istotnej poprawy żeglowności"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 2/2015 pt. "Wsparcie UE na rzecz oczyszczalni ścieków komunalnych w dorzeczu Dunaju: konieczne są dalsze działania, aby pomóc państwom członkowskim w realizacji celów polityki UE w zakresie gospodarowania ściekami"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 3/2015 pt. "Europejska gwarancja dla młodzieży: rozpoczęto wdrażanie, lecz wciąż istnieją zagrożenia"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 4/2015 pt. "W jakim stopniu pomoc techniczna przyczyniła się do osiągnięcia celów w zakresie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich?"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 5/2015 pt. "Czy instrumenty finansowe stanowią skuteczne i przyszłościowe narzędzie wspierania rozwoju obszarów wiejskich?"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 6/2015 pt. "Integralność unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji i jego wdrażanie"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 7/2015 pt. "Misja policyjna UE w Afganistanie: niejednoznaczne wyniki"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 8/2015 pt. "Czy wsparcie finansowe UE jest odpowiednie w stosunku do potrzeb mikroprzedsiębiorców?"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 9/2015 pt. "Wsparcie UE na rzecz walki przeciwko torturom i zniesienia kary śmierci"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 10/2015 pt. "Należy zintensyfikować wysiłki zmierzające do rozwiązania problemów dotyczących zamówień publicznych w obszarze unijnej polityki spójności"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 11/2015 pt. "Czy Komisja dobrze zarządza umowami o partnerstwie w sprawie połowów?"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 12/2015 pt. "Nieumiejętne zarządzanie działaniami w obszarze transferu wiedzy i doradztwa wpływa negatywnie na realizację celu priorytetowego UE polegającego na wspieraniu gospodarki wiejskiej opartej na wiedzy"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 13/2015 pt. "Wsparcie UE dla państw produkujących drewno w ramach planu działania FLEGT"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 14/2015 pt. "Czy instrument inwestycyjny AKP wnosi wartość dodaną?"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 15/2015 pt. "Wsparcie z Funduszu Energetycznego AKP-UE na rzecz energii ze źródeł odnawialnych w Afryce Wschodniej"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 16/2015 pt. "Zwiększenie bezpieczeństwa dostaw energii poprzez rozwój wewnętrznego rynku energii - konieczność podjęcia dalszych działań"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 17/2015 pt. "Wsparcie Komisji na rzecz grup zadaniowych ds. młodzieży: udane przekierowanie finansowania z EFS, lecz niewystarczający nacisk na rezultaty"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 20/2015 pt. "Efektywność kosztowa wsparcia unijnego w ramach rozwoju obszarów wiejskich na rzecz inwestycji nieprodukcyjnych w dziedzinie rolnictwa"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 22/2015 pt. "Nadzór UE nad agencjami ratingowymi - dobrze ugruntowany, ale jeszcze nie w pełni skuteczny"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 2/2016 pt. "Sprawozdanie za 2014 r. dotyczące działań następczych związanych ze sprawozdaniami specjalnymi Europejskiego Trybunału Obrachunkowego"
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.246.25 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2016/1460 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2014, sekcja III - Komisja |
Data aktu: | 28/04/2016 |
Data ogłoszenia: | 14/09/2016 |