KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 106 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Sektor mleczarski boryka się z zakłóceniami na rynku z powodu światowej nierównowagi między podażą a popytem, w której znaczącą rolę odgrywa przedłużenie do końca 2017 r. rosyjskiego zakazu przywozu produktów rolnych i spożywczych pochodzących z Unii.
(2) Globalny popyt na mleko i przetwory mleczne nieznacznie wzrósł w 2015 r. i w pierwszych miesiącach 2016 r., jednak w znacznie wolniejszym tempie niż produkcja.
(3) Globalna podaż mleka wzrosła ogólnie w 2015 r., a łączny wzrost produkcji w Unii, Stanach Zjednoczonych i w Nowej Zelandii wyniósł około 4,5 mln ton, podczas gdy łączny wywóz z Unii i tych dwóch państw trzecich wyrażony w odpowiedniku mleka spadł o około 200 000 ton.
(4) W pierwszych czterech miesiącach 2016 r. produkcja mleka w Unii, Stanach Zjednoczonych i Nowej Zelandii wzrosła o około 3,6 mln ton, z czego mniej niż 1 % zostało wchłonięte przez dodatkowy wywóz.
(5) Na zawieranie dobrowolnych porozumień i wydawanie decyzji dotyczących planowania produkcji w sektorze mleka i przetworów mlecznych zezwolono uznanym organizacjom producentów, ich zrzeszeniom i uznanym organizacjom międzybranżowym - rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/559 3 , a spółdzielniom i innym formom organizacji producentów w sektorze mleka i przetworów mlecznych - rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2016/558 4 na okres sześciu miesięcy, licząc od dnia 13 kwietnia 2016 r. Termin ten został przedłużony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/1615 5 .
(6) Instrumenty interwencji rynkowej w postaci interwencji publicznej oraz prywatnego przechowywania masła i odtłuszczonego mleka w proszku były dostępne przez cały czas od września 2014 r.
(7) Instrumentami tymi złagodzono wpływ kryzysu oraz ustanowiono dolny limit dla stale pogarszających się cen produktów mlecznych, ale brak równowagi światowej pozostał.
(8) Aby sektor mleka i przetworów mlecznych mógł na nowo odnaleźć równowagę w obecnej trudnej sytuacji rynkowej oraz ponieważ według dostępnej analizy rynku przed końcem 2017 r. nie można się spodziewać znacznego spadku wielkości produkcji, należy udostępnić pomoc dla producentów mleka w Unii, którzy dobrowolnie angażują się w ograniczenie produkcji mleka.
(9) Ponieważ produkcja mleka w Unii charakteryzuje się głównie dostawami mleka krowiego, a sprzedaż bezpośrednia i dostawy mleka pochodzącego od innych gatunków stanowią jedynie marginalną część unijnej produkcji mleka, należy udostępnić pomoc wyłącznie w przypadku ograniczenia dostaw mleka krowiego.
(10) Aby osiągnąć efektywne ograniczenie dostaw mleka krowiego, kwalifikowalność wnioskodawców powinna być ograniczona do tych, którzy dostarczali do pierwszych skupujących mleko krowie w lipcu 2016 r. - w ostatnim okresie, dla którego wnioskodawcy mogą przedstawić dowody takich dostaw.
(11) W tym samym celu, jakim jest zapewnienie skuteczności pomocy, pomoc unijna nie powinna obejmować ograniczenia o więcej niż 50 % dostaw mleka krowiego w porównaniu z danym okresem referencyjnym.
(12) Pomoc przewidzianą w niniejszym rozporządzeniu należy przyznać jako środek mający na celu wspieranie rynków rolnych w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.
(13) Może być ona kumulowana ze wsparciem finansowanym w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
(14) Ponieważ wsparcie finansowe ustala się w euro, konieczne jest ustalenie daty przeliczenia kwoty przydzielonej państwom członkowskim, które nie przyjęły euro, na ich waluty krajowe, aby zapewnić jednolite i jednoczesne stosowanie przepisów. Należy zatem ustalić termin operacyjny dla kursu walutowego zgodnie z art. 106 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. W świetle zasady, o której mowa w ust. 2 lit. b) wspomnianego artykułu, i zgodnie z kryteriami określonymi w ust. 5 lit. c) tego artykułu, terminem operacyjnym powinna być data wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(15) Aby system wdrażany był skutecznie bez przekroczenia maksymalnej całkowitej wielkości ograniczenia dostaw mleka krowiego objętej pomocą, należy przewidzieć powiadomienia o wnioskach o przyznanie pomocy i wnioskach o płatność.
(16) W celu maksymalnego wykorzystania tego systemu, należy przewidzieć okresy składania wniosków aż do wyczerpania poprzez wnioski o przyznanie pomocy całkowitej wielkości ograniczenia dostaw mleka krowiego objętej dostępnym budżetem. W celu zapewnienia rozpatrywania wniosków w sposób skuteczny powinny one być w miarę możliwości przekazywane drogą elektroniczną.
(17) Aby wnioski wiązały się z istotnym ograniczeniem dostaw mleka krowiego oraz aby uniknąć nieproporcjonalnego obciążenia administracyjnego, należy ustalić minimalną wielkość ograniczenia dostaw mleka krowiego na jeden wniosek.
(18) Aby zapewnić jednolite traktowanie wszystkich wniosków w całej Unii, należy ustalić standardowy wskaźnik przeliczenia na potrzeby przeliczania litrów na kilogramy.
(19) Państwa członkowskie powinny nie tylko sprawdzać dopuszczalność wniosków o przyznanie pomocy, ale także ich wiarygodność. Przykładowo, wniosek o przyznanie pomocy, w którym całkowita ilość mleka krowiego, która ma zostać dostarczona do pierwszych skupujących w okresie ograniczenia, jest większa niż całkowita ilość dostarczona w okresie referencyjnym, nie powinien być uznany za wiarygodny.
(20) Aby mieć pewność, że beneficjenci otrzymają pomoc najszybciej jak to możliwe, a ograniczanie produkcji może rozpocząć się niezwłocznie, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 8 września 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |