KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 466/2014/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie udzielenia gwarancji UE dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego na pokrycie strat poniesionych w związku z działaniami z zakresu finansowania wspierającymi projekty inwestycyjne poza granicami Unii 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Od czasu przyjęcia decyzji nr 466/2014/UE na Białorusi poczyniono pewne postępy w zakresie gospodarczym, społecznym, środowiskowym i politycznym.
(2) W styczniu 2015 r. COREPER zatwierdził listę 29 środków mających na celu zwiększenie polityki krytycznego zaangażowania UE wobec Białorusi. Jeden z przedmiotowych środków dotyczy zrewidowania przez UE jej restrykcyjnego podejścia do udzielania pożyczek przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) na Białorusi.
(3) W konkluzjach z dnia 1 października 2015 r. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa wymienił dodatkowe konkretne środki służące pogłębieniu unijnej polityki krytycznego zaangażowania UE wobec Białorusi, a zwłaszcza środek łagodzący ograniczenia dotyczące finansowania EBI na Białorusi.
(4) W konkluzjach na temat Białorusi z dnia 15 lutego 2016 r. Rada postanowiła przyspieszyć wdrożenie środków mających na celu wzmocnienie współpracy między UE a Białorusią w licznych dziedzinach gospodarczych, handlowych i związanych z pomocą, w celu modernizacji Białorusi i jej gospodarki oraz na rzecz ludności Białorusi, w tym w związku z jej przystąpieniem do Światowej Organizacji Handlu i we współpracy z międzynarodowymi instytucjami finansowymi, a w szczególności z EBI i Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR), zgodnie z właściwymi im uprawnieniami. Rada zachęciła również Białoruś do przyspieszenia potrzebnych reform gospodarczych.
(5) Kluczowe dla kształtowania przyszłej polityki Unii wobec Białorusi pozostaną podejmowane przez Białoruś konkretne kroki dążące do przestrzegania powszechnych podstawowych wolności, praworządności i praw człowieka.
(6) W obliczu rozwoju politycznego na Białorusi wsparcie finansowe ze strony UE i wspólnoty międzynarodowej, w tym poprzez złagodzenie ograniczeń dotyczących działań EBI na Białorusi, mogłoby pomóc temu krajowi w rozwoju sektora prywatnego, w poprawie infrastruktury i w pobudzeniu wzrostu wydajności, przyczyniając się w ten sposób do poprawy dynamiki średniookresowego wzrostu białoruskiej gospodarki. Ponadto działania EBI z zakresu finansowania, które promują stosowanie właściwych norm środowiskowych, powinny wspierać zrównoważony i racjonalny ekologicznie rozwój Białorusi.
(7) Komisja, przy udziale Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, oceniła zatem, że ogólna sytuacja gospodarcza, społeczna, środowiskowa i polityczna pozwala na dodanie Białorusi do załącznika III do decyzji nr 466/2014/UE zawierającego wykaz państw, które kwalifikują się do uzyskania finansowania EBI w ramach gwarancji Unii.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję nr 466/2014/UE.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: