uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE 1 , w szczególności jej art. 22,
(1) W celu zapewnienia szybkiego i niedyskryminującego dostępu do informacji regulowanych oraz umożliwienia dostępu do tych informacji użytkownikom końcowym Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) ma obowiązek opracować i obsługiwać europejski elektroniczny punkt dostępu. Punkt ten należy utworzyć jako portal internetowy dostępny za pośrednictwem strony internetowej ESMA, przy czym ze względu na swoją rolę centralizującą punkt ten nie powinien przejmować funkcji urzędowo ustanowionych systemów w odniesieniu do przechowywania informacji regulowanych. Europejski elektroniczny punkt dostępu powinien zapewniać dostęp do informacji regulowanych przechowywanych przez wszystkie urzędowo ustanowione systemy, unikać powielania przechowywanych danych i minimalizować ryzyko dla bezpieczeństwa wymiany danych.
(2) W celu ułatwienia wyszukiwania informacji regulowanych oraz w celu zapewnienia szybkiego dostępu do tych informacji europejski elektroniczny punkt dostępu powinien oferować użytkownikom końcowym możliwość wyszukiwania według odniesienia do tożsamości emitenta, macierzystego państwa członkowskiego lub rodzaju informacji regulowanych. Jednocześnie europejski elektroniczny punkt dostępu powinien umożliwiać użytkownikom końcowym dostęp do żądanych przez nich informacji regulowanych za pośrednictwem hiperłączy do stron internetowych urzędowo ustanowionych systemów, na których przechowywane są te informacje.
(3) Należyte funkcjonowanie europejskiego elektronicznego punktu dostępu i jego połączenie z urzędowo ustanowionymi systemami zależą od bezpieczeństwa, skuteczności, efektywności i przystosowalności stosowanych przez nie technologii komunikacyjnych. Do łączenia się ze sobą europejski elektroniczny punkt dostępu i urzędowo ustanowione systemy powinny wykorzystywać protokół HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure). Biorąc pod uwagę ciągły rozwój technologii komunikacyjnych oraz konieczność zapewnienia integralności i bezpieczeństwa wymiany metadanych dotyczących informacji regulowanych, ESMA i urzędowo ustanowione systemy powinny jednak ze sobą współpracować w zakresie identyfikowania i wdrażania alternatywnych technologii komunikacyjnych w przyszłości. Ponadto jeżeli ESMA uzna zgodnie z obiektywnymi kryteriami technicznymi, że współpraca wymagana w tym celu jest nieefektywna, powinien być w stanie wskazać alternatywne technologie komunikacyjne, jakie powinny być stosowane przez europejski elektroniczny punkt dostępu i urzędowo ustanowione systemy.
(4) W celu umożliwienia wyszukiwania transgranicznego i zapewnienia precyzyjności wyników wyszukiwania urzędowo ustanowiony system powinien stosować niepowtarzalny identyfikator każdego emitenta papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym. Harmonizacja niepowtarzalnych identyfikatorów stosowanych przez urzędowo ustanowione systemy powinna umożliwiać użytkownikom końcowym europejskiego elektronicznego punktu dostępu łatwiejsze identyfikowanie emitentów, na których temat poszukują informacji. Ponadto ze względu na integrację rynków finansowych na poziomie międzynarodowym niepowtarzalne identyfikatory stosowane przez urzędowo ustanowione systemy powinny być przyjęte na szczeblu międzynarodowym, nadawać się do przypisania każdemu emitentowi, być spójne w czasie, mieć ograniczone skutki finansowe dla emitentów i urzędowo ustanowionych systemów i uwzględniać przyszłe zmiany w tej dziedzinie. Urzędowo ustanowione systemy powinny zatem wykorzystywać identyfikatory podmiotu prawnego jako niepowtarzalne identyfikatory emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym.
(5) Harmonizacja formatu używanego do wymiany informacji między europejskim elektronicznym punktem dostępu a urzędowo ustanowionymi systemami jest niezbędna do zapewnienia skutecznego funkcjonowania europejskiego elektronicznego punktu dostępu. Przy określaniu odpowiedniego formatu wymiany informacji należy zatem uwzględnić wymianę zabezpieczeń i atrybuty walidacji najbardziej rozpowszechnionych standardowych formatów stosowanych na rynku. Ponieważ europejski elektroniczny punkt dostępu nie powinien przejmować funkcji urzędowo ustanowionych systemów w odniesieniu do przechowywania informacji regulowanych, format wymiany informacji regulowanych powinien określać metadane dotyczące informacji regulowanych udostępniane przez urzędowo ustanowiony system w celu zapewnienia użytkownikom końcowym ukierunkowanego wyszukiwania i szybkiego dostępu do informacji regulowanych.
(6) Utworzenie wspólnego wykazu określającego rodzaje informacji regulowanych powinno umożliwić inwestorom lepsze zrozumienie informacji, które muszą spełniać wymogi dokładności, kompletności i terminowego rozpowszechniania przez emitentów na mocy dyrektywy 2004/109/WE. Wspólne oznakowanie i klasyfikacja informacji regulowanych przez urzędowo ustanowione systemy na potrzeby użytkowników końcowych starających się uzyskać dostęp do informacji regulowanych za pośrednictwem europejskiego elektronicznego punktu dostępu powinny umożliwiać użytkownikom końcowym ukierunkowanie swoich wyszukiwań na rodzaje informacji mających dla nich znaczenie oraz powinny zwiększać efektywność procesów decyzyjnych inwestorów.
(7) Wizualizacja lub pobieranie dokumentów zawierających informacje regulowane przez użytkowników końcowych podlega polityce cenowej urzędowo ustanowionych systemów zgodnie z prawem krajowym każdego państwa członkowskiego. Urzędowo ustanowione systemy nie powinny jednak pobierać opłat od europejskiego elektronicznego punktu dostępu za dostarczanie mu metadanych dotyczących informacji regulowanych.
(8) Konieczne jest zapewnienie urzędowo ustanowionym systemom i emitentom dostatecznego czasu na wdrożenie zmian legislacyjnych i technologicznych, które są niezbędne, aby zapewnić stosowanie identyfikatorów podmiotu prawnego jako niepowtarzalnych identyfikatorów emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym. Konieczne jest również zapewnienie urzędowo ustanowionym systemom i emitentom dostatecznego czasu na wdrożenie zmian legislacyjnych i technologicznych, które są niezbędne do przechowywania i znakowania informacji do celów klasyfikacji informacji regulowanych.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA.
(10) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 podczas opracowywania projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiącego podstawę niniejszego rozporządzenia ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na mocy art. 37 tego rozporządzenia. Jednocześnie ESMA uwzględnił wymogi techniczne dotyczące systemu integracji rejestrów centralnych, rejestrów handlowych i rejestrów spółek ustanowionego dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/17/EU 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 maja 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.234.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/1437 uzupełniające dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących dostępu do informacji regulowanych na poziomie Unii |
Data aktu: | 19/05/2016 |
Data ogłoszenia: | 31/08/2016 |
Data wejścia w życie: | 20/09/2016, 01/01/2017 |