uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE 1 , w szczególności jej art. 22,
(1) W celu zapewnienia szybkiego i niedyskryminującego dostępu do informacji regulowanych oraz umożliwienia dostępu do tych informacji użytkownikom końcowym Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) ma obowiązek opracować i obsługiwać europejski elektroniczny punkt dostępu. Punkt ten należy utworzyć jako portal internetowy dostępny za pośrednictwem strony internetowej ESMA, przy czym ze względu na swoją rolę centralizującą punkt ten nie powinien przejmować funkcji urzędowo ustanowionych systemów w odniesieniu do przechowywania informacji regulowanych. Europejski elektroniczny punkt dostępu powinien zapewniać dostęp do informacji regulowanych przechowywanych przez wszystkie urzędowo ustanowione systemy, unikać powielania przechowywanych danych i minimalizować ryzyko dla bezpieczeństwa wymiany danych.
(2) W celu ułatwienia wyszukiwania informacji regulowanych oraz w celu zapewnienia szybkiego dostępu do tych informacji europejski elektroniczny punkt dostępu powinien oferować użytkownikom końcowym możliwość wyszukiwania według odniesienia do tożsamości emitenta, macierzystego państwa członkowskiego lub rodzaju informacji regulowanych. Jednocześnie europejski elektroniczny punkt dostępu powinien umożliwiać użytkownikom końcowym dostęp do żądanych przez nich informacji regulowanych za pośrednictwem hiperłączy do stron internetowych urzędowo ustanowionych systemów, na których przechowywane są te informacje.
(3) Należyte funkcjonowanie europejskiego elektronicznego punktu dostępu i jego połączenie z urzędowo ustanowionymi systemami zależą od bezpieczeństwa, skuteczności, efektywności i przystosowalności stosowanych przez nie technologii komunikacyjnych. Do łączenia się ze sobą europejski elektroniczny punkt dostępu i urzędowo ustanowione systemy powinny wykorzystywać protokół HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure). Biorąc pod uwagę ciągły rozwój technologii komunikacyjnych oraz konieczność zapewnienia integralności i bezpieczeństwa wymiany metadanych dotyczących informacji regulowanych, ESMA i urzędowo ustanowione systemy powinny jednak ze sobą współpracować w zakresie identyfikowania i wdrażania alternatywnych technologii komunikacyjnych w przyszłości. Ponadto jeżeli ESMA uzna zgodnie z obiektywnymi kryteriami technicznymi, że współpraca wymagana w tym celu jest nieefektywna, powinien być w stanie wskazać alternatywne technologie komunikacyjne, jakie powinny być stosowane przez europejski elektroniczny punkt dostępu i urzędowo ustanowione systemy.
(4) W celu umożliwienia wyszukiwania transgranicznego i zapewnienia precyzyjności wyników wyszukiwania urzędowo ustanowiony system powinien stosować niepowtarzalny identyfikator każdego emitenta papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym. Harmonizacja niepowtarzalnych identyfikatorów stosowanych przez urzędowo ustanowione systemy powinna umożliwiać użytkownikom końcowym europejskiego elektronicznego punktu dostępu łatwiejsze identyfikowanie emitentów, na których temat poszukują informacji. Ponadto ze względu na integrację rynków finansowych na poziomie międzynarodowym niepowtarzalne identyfikatory stosowane przez urzędowo ustanowione systemy powinny być przyjęte na szczeblu międzynarodowym, nadawać się do przypisania każdemu emitentowi, być spójne w czasie, mieć ograniczone skutki finansowe dla emitentów i urzędowo ustanowionych systemów i uwzględniać przyszłe zmiany w tej dziedzinie. Urzędowo ustanowione systemy powinny zatem wykorzystywać identyfikatory podmiotu prawnego jako niepowtarzalne identyfikatory emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym.
(5) Harmonizacja formatu używanego do wymiany informacji między europejskim elektronicznym punktem dostępu a urzędowo ustanowionymi systemami jest niezbędna do zapewnienia skutecznego funkcjonowania europejskiego elektronicznego punktu dostępu. Przy określaniu odpowiedniego formatu wymiany informacji należy zatem uwzględnić wymianę zabezpieczeń i atrybuty walidacji najbardziej rozpowszechnionych standardowych formatów stosowanych na rynku. Ponieważ europejski elektroniczny punkt dostępu nie powinien przejmować funkcji urzędowo ustanowionych systemów w odniesieniu do przechowywania informacji regulowanych, format wymiany informacji regulowanych powinien określać metadane dotyczące informacji regulowanych udostępniane przez urzędowo ustanowiony system w celu zapewnienia użytkownikom końcowym ukierunkowanego wyszukiwania i szybkiego dostępu do informacji regulowanych.
(6) Utworzenie wspólnego wykazu określającego rodzaje informacji regulowanych powinno umożliwić inwestorom lepsze zrozumienie informacji, które muszą spełniać wymogi dokładności, kompletności i terminowego rozpowszechniania przez emitentów na mocy dyrektywy 2004/109/WE. Wspólne oznakowanie i klasyfikacja informacji regulowanych przez urzędowo ustanowione systemy na potrzeby użytkowników końcowych starających się uzyskać dostęp do informacji regulowanych za pośrednictwem europejskiego elektronicznego punktu dostępu powinny umożliwiać użytkownikom końcowym ukierunkowanie swoich wyszukiwań na rodzaje informacji mających dla nich znaczenie oraz powinny zwiększać efektywność procesów decyzyjnych inwestorów.
(7) Wizualizacja lub pobieranie dokumentów zawierających informacje regulowane przez użytkowników końcowych podlega polityce cenowej urzędowo ustanowionych systemów zgodnie z prawem krajowym każdego państwa członkowskiego. Urzędowo ustanowione systemy nie powinny jednak pobierać opłat od europejskiego elektronicznego punktu dostępu za dostarczanie mu metadanych dotyczących informacji regulowanych.
(8) Konieczne jest zapewnienie urzędowo ustanowionym systemom i emitentom dostatecznego czasu na wdrożenie zmian legislacyjnych i technologicznych, które są niezbędne, aby zapewnić stosowanie identyfikatorów podmiotu prawnego jako niepowtarzalnych identyfikatorów emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym. Konieczne jest również zapewnienie urzędowo ustanowionym systemom i emitentom dostatecznego czasu na wdrożenie zmian legislacyjnych i technologicznych, które są niezbędne do przechowywania i znakowania informacji do celów klasyfikacji informacji regulowanych.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA.
(10) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 podczas opracowywania projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiącego podstawę niniejszego rozporządzenia ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na mocy art. 37 tego rozporządzenia. Jednocześnie ESMA uwzględnił wymogi techniczne dotyczące systemu integracji rejestrów centralnych, rejestrów handlowych i rejestrów spółek ustanowionego dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/17/EU 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 maja 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.234.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/1437 uzupełniające dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących dostępu do informacji regulowanych na poziomie Unii |
Data aktu: | 19/05/2016 |
Data ogłoszenia: | 31/08/2016 |
Data wejścia w życie: | 20/09/2016, 01/01/2017 |