Wytyczne EBC/2016/23 (2016/1386) zmieniające wytyczne EBC/2013/7 w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2016/1386
z dnia 2 sierpnia 2016 r.
zmieniające wytyczne EBC/2013/7 w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe (EBC/2016/23)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1011/2012 z dnia 17 października 2012 r. w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe (EBC/2012/24) 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ogólna jakość danych dotyczących inwestycji w papiery wartościowe przekazywanych przez krajowe banki centralne (KBC) państw członkowskich, których walutą jest euro, powinna zostać poddana ocenie na poziomie danych wejściowych (dotyczących poszczególnych papierów wartościowych), jak również danych wyjściowych (zarówno indywidualnych, jak i zagregowanych). Dla zapewnienia kompletności, poprawności i spójności statystyki inwestycji w papiery wartościowe niezbędne jest określenie ram zarządzania jakością danych (DQM). Ramy DQM dla statystyki inwestycji w papiery wartościowe powinny określać zakres odpowiedzialności KBC państw członkowskich, których walutą jest euro, za jakość danych wyjściowych dotyczących inwestycji w papiery wartościowe oraz, o ile ma to zastosowanie, zakres odpowiedzialności podmiotów prowadzących bazę danych Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) o inwestycjach w papiery wartościowe, tj. Europejskiego Banku Centralnego (EBC) i Deutsche Bundesbank.

(2) Procedura używana przez KBC do weryfikacji danych źródłowych ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia wysokiej jakości danych o inwestycjach w papiery wartościowe na poziomie wejściowym. Wymiana informacji o procedurach krajowych może także pomóc KBC we wprowadzaniu ulepszeń organizacyjnych przez uwzględnianie dobrych praktyk innych KBC.

(3) Ramy DQM dla statystyki inwestycji w papiery wartościowe powinny zawierać cele DQM, które odpowiadają punktom odniesienia dla dokonywania oceny jakości danych wyjściowych i wskaźniki DQM służące do pomiaru stopnia osiągnięcia danego celu DQM. Są one niezbędne dla identyfikacji i ustalenia priorytetu danych wyjściowych, które muszą być zweryfikowane dla każdego celu DQM. Ramy DQM powinny ponadto być oparte na progach DQM, które określają minimalny poziom weryfikacji, która musi być dokonana w odniesieniu do poszczególnych celów DQM. Z uwagi na różnice metodologiczne i praktyczne w tworzeniu danych porównawczych cele DQM nie zawsze wskazują na błędy w danych wyjściowych, identyfikując jedynie przypadki, w których konieczna jest dalsza weryfikacja przetworzonych danych wyjściowych. W sytuacji, gdy podmioty prowadzące bazę danych ESBC o inwestycjach w papiery wartościowe zwracają się do KBC z pytaniami, KBC klasyfikują te pytania i udzielają odpowiedzi na piśmie w terminie odpowiednim dla tej klasyfikacji.

(4) Ponadto, rozporządzenie (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) zostało zmienione w celu rozszerzenia zakresu dostępnych informacji o inwestycjach grup bankowych w papiery wartościowe i wprowadzenia wymogu przekazywania danych dotyczących dodatkowych atrybutów. Wytyczne EBC/2013/7 3 również wymagają zmiany ponieważ określają one procedury obowiązujące KBC przy przekazywaniu danych do EBC.

(5) Wytyczne EBC/2013/7 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych EBC/2013/7 wprowadza się następujące zmiany:

1.
Art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Zakres

Niniejsze wytyczne określają obowiązki KBC w zakresie przekazywania do EBC statystyki inwestycji w papiery wartościowe zbieranej zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) oraz ramy zarządzania jakością danych dla tej statystyki, mające na celu zapewnienie kompletności, poprawności i spójności danych wyjściowych przez spójne stosowanie zasad dotyczących standardów jakości takich danych.".

2.
Art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Definicje

Na potrzeby niniejszych wytycznych stosuje się definicje zawarte w rozporządzeniu (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24), jeżeli w niniejszych wytycznych nie postanowiono inaczej, wraz z następującymi definicjami:

1) »dane wejściowe« oznaczają dane przekazane EBC;

2) »dane wyjściowe« oznaczają dane wytworzone przez EBC w zakresie statystyki inwestycji w papiery wartościowe;

3) »zarządzanie jakością danych« lub »DQM« oznacza zapewnianie, weryfikowanie i utrzymywanie jakości danych wyjściowych poprzez stosowanie i wdrażanie celów DQM, wskaźników DQM i progów DQM;

4) »baza danych Europejskiego Systemu Banków Centralnych o inwestycjach w papiery wartościowe« lub »SHSDB« oznacza narzędzie techniczne prowadzone przez EBC i Deutsche Bundesbank dla zbierania danych otrzymywanych zgodnie z niniejszymi wytycznymi i z rozporządzeniem (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24);

5) »cel DQM« oznacza punkt odniesienia do oceny jakości produktów;

6) »wskaźnik DQM« oznacza wskaźnik statystyczny służący do pomiaru stopnia osiągnięcia danego celu DQM;

7) »próg DQM« oznacza minimalny poziom prac weryfikacyjnych wymaganych w celu spełnienia wymogów ram DQM na potrzeby danego celu DQM.".

3.
Tytuł art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Obowiązki sprawozdawcze KBC w zakresie inwestycji w papiery wartościowe oznaczone kodem ISIN dla danych sektorowych".

4.
W art. 3 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. KBC zbierają i przekazują do EBC informacje statystyczne o inwestycjach w papiery wartościowe oznaczone kodem ISIN dostarczone przez podmioty sprawozdające w zakresie danych sektorowych, zgodnie z metodą »papier po papierze«, zgodnie ze schematem sprawozdawczym zawartym w części 1 (tabele 1-3) i części 2 (tabele 1-3) załącznika I oraz zgodnie ze standardami sprawozdawczości elektronicznej określonymi odrębnie dla następujących rodzajów instrumentów: »dłużne papiery wartościowe« (F.31 i F.32), »akcje notowane« (F.511) lub »udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych« (F.521 i F.522).

Obowiązki sprawozdawcze KBC obejmują pozycje na koniec kwartału oraz albo:

(i) dane na koniec kwartału dotyczące transakcji finansowych z kwartału; albo

(ii) dane na koniec miesiąca lub na koniec kwartału niezbędne do wyliczenia transakcji finansowych, jak określono w ust.

2. KBC powinny również przekazywać dane dotyczące pozycji na koniec roku, stosownie do art. 3 ust. 2b rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) zgodnie ze schematem sprawozdawczym zawartym w części 3 (tabele 1 i 2) załącznika I.

Transakcje finansowe lub dane niezbędne do wyliczenia transakcji finansowych, przekazywane do KBC przez rzeczywiste podmioty sprawozdające zgodnie z częścią 1 rozdziału 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24), mierzy się zgodnie z zasadami określonymi w części 3 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24).

2. KBC przekazują EBC dane, o których mowa w ust. 1, dla następujących okresów oraz w następujących terminach:

a) w odniesieniu do inwestycji w papiery wartościowe przez inwestorów będących rezydentami, z wyjątkiem KBC, w papiery wartościowe przechowywane przez powierników będących rezydentami dla klientów będących rezydentami w innych państwach członkowskich strefy euro oraz w papiery wartościowe wyemitowane przez podmioty strefy euro przechowywane przez powierników będących rezydentami dla klientów spoza strefy euro:

(i) KBC przekazują z częstotliwością kwartalną dane o pozycjach na koniec kwartału, zgodnie z metodą »papier po papierze«, do końca 70. dnia kalendarzowego po zakończeniu kwartału, którego dane dotyczą;

(ii) KBC przekazują albo 1) z częstotliwością kwartalną, zgodnie z metodą»papier po papierze«, dane o transakcjach i, jeśli są one dostępne, pozostałych zmianach wolumenu w kwartale do końca 70. dnia kalendarzowego po zakończeniu kwartału, którego dane dotyczą; albo 2) dane o pozycjach, zgodnie z metodą »papier po papierze«, i, jeśli są one dostępne, pozostałych zmianach wolumenu, niezbędne do wyliczenia transakcji. W tym ostatnim przypadku KBC przekazują dane zgodnie z metodami opisanymi w części 1 rozdziału 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) do końca 70. dnia kalendarzowego po zakończeniu kwartału, którego dane dotyczą (dla kwartalnych danych »papier po papierze«) oraz do końca 63. dnia kalendarzowego po zakończeniu miesiąca, którego dane dotyczą (dla miesięcznych danych »papier po papierze«);

b) w odniesieniu do inwestycji w papiery wartościowe instytucji ubezpieczeniowych w ujęciu rocznym, KBC przekazują dane o zagregowanych pozycjach na koniec roku, do końca 70. dnia kalendarzowego po zakończeniu roku, którego dane dotyczą;".

5.
W art. 3 uchyla się ust. 3, 4, 5 i 6.
6.
Dodaje się art. 3a w brzmieniu:

"Artykuł 3a

Obowiązki sprawozdawcze KBC w zakresie inwestycji w papiery wartościowe oznaczone kodem ISIN dla danych grupowych

1. KBC zbierają i przekazują EBC informacje statystyczne o inwestycjach w papiery wartościowe oznaczone kodem ISIN dostarczone przez podmioty sprawozdające w zakresie danych grupowych, zgodnie z metodą »papier po papierze«, zgodnie ze schematem sprawozdawczym zawartym w części 2 (tabele 1-3) załącznika I oraz zgodnie ze standardami sprawozdawczości elektronicznej określonymi odrębnie dla następujących rodzajów instrumentów: »dłużne papiery wartościowe« (F.31 i F.32), »akcje notowane« (F.511) lub »udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych« (F.521 i F.522).

Obowiązki sprawozdawcze KBC obejmują pozycje na koniec kwartału zgodnie z ust. 2.

2. KBC przekazują EBC dane określone w ust. 1 w terminie do końca 55. dnia roboczego po zakończeniu kwartału, którego dane dotyczą.

W drodze odstępstwa od powyższych zasad, EBC może zezwolić KBC na przykazywanie danych do końca 62 dnia kalendarzowego po zakończeniu kwartału, którego dane dotyczą. W takich przypadkach KBC zwracają się do EBC z pisemnym wnioskiem o przyznanie odstępstwa, który to wniosek zawiera:

a) podstawy, na których oparty jest wniosek, wykazujące, że jest to konieczne z uwagi na poprawność i spójność i danych przekazywanych EBC poprzez umożliwienie KBC weryfikacji danych w innych źródłach danych, które inaczej nie byłoby możliwe w terminie wymaganego sprawdzenia jakości danych wejściowych;

b) okres, na jaki przyznane ma być odstępstwo.

Po ocenie wniosku KBC, EBC może przyznać odstępstwo na ustalony okres i dokonuje oceny potrzeby przyznania odstępstwa raz do roku.".

7.
Dodaje się art. 3b w brzmieniu:

"Artykuł 3b

Ogólne obowiązki sprawozdawcze KBC

1. W terminie do września każdego roku EBC zawiadamia KBC o dokładnych datach przekazania danych w formie kalendarza sprawozdawczego na następny rok.

2. Stosuje się następujące zasady ogólne dotyczące przekazywania korekt danych miesięcznych i kwartalnych:

a) KBC przekazują korekty zwykłe w następującym trybie:

(i) korekty danych miesięcznych w odniesieniu do trzech miesięcy poprzedzających ostatni kwartał sprawozdawczy, które przekazywane są z częstotliwością kwartalną, przesyłane są wraz z danymi za ostatni kwartał (zwykłe przekazanie danych); korekty danych miesięcznych w odniesieniu do miesiąca poprzedzającego ostatni miesiąc sprawozdawczy, które przekazywane są z częstotliwością miesięczną, przesyłane są wraz z danymi za ostatni miesiąc (zwykłe przekazanie danych);

(ii) korekty danych kwartalnych w odniesieniu do kwartału poprzedzającego ostatni kwartał sprawozdawczy przesyłane są wraz z danymi za ostatni kwartał (zwykłe przekazanie danych);

(iii) korekty do poprzednich trzech lat (12 kwartałów) przesyłane są wraz ze zwykłym przekazaniem danych za trzeci kwartał roku;

(iv) przekazywanie innych korekt zwykłych niewymienionych w pkt (i)-(iii) powyżej uzgadnia się z EBC;

b) KBC przekazują korekty specjalne, istotnie poprawiające jakość danych, gdy tylko będą one dostępne oraz poza terminami zwykłego przekazania danych, po wcześniejszym uzgodnieniu z EBC.

KBC przekazują EBC informacje wyjaśniające z uzasadnieniem przyczyn istotnych korekt. KBC mogą również dobrowolnie przekazywać informacje wyjaśniające do wszelkich innych korekt.

3. Wymogi sprawozdawcze określone w niniejszym artykule stosuje się z zastrzeżeniem następujących wymogów sprawozdawczych dotyczących danych historycznych w przypadku przyjęcia euro przez państwo członkowskie po wejściu w życie niniejszych wytycznych:

a) KBC państw członkowskich, które przystąpiły do Unii przed grudniem 2012 r. przekazują do EBC, sporządzone przy zachowaniu najwyższej staranności, dane historyczne obejmujące co najmniej krótszy z następujących okresów:

1) okres od marca 2014 r.; lub

2) okres pięciu lat poprzedzających przyjęcie euro przez państwo członkowskie;

b) KBC państw członkowskich, które przystąpiły do Unii po grudniu 2012 r., przekazują EBC dane historyczne, sporządzone przy zachowaniu najwyższej staranności, obejmujące co najmniej krótszy z następujących okresów:

1) okres od marca 2016 r.; lub

2) okres pięciu lat poprzedzających przyjęcie euro przez państwo członkowskie.

4. KBC stosują zasady rachunkowości określone w art. 5, 5a i 5b rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) również do danych przekazywanych na mocy niniejszych wytycznych.".

8.
W art. 4 tytuł otrzymuje brzmienie:

"Metody przekazywania danych o inwestycjach w papiery wartościowe nieoznaczone kodem ISIN w zakresie danych sektorowych".

9.
Art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. KBC mogą zdecydować, czy przekazują do EBC informacje statystyczne dotyczące papierów wartościowych nieoznaczonych kodem ISIN, posiadanych przez monetarne instytucje finansowe (MIF), fundusze inwestycyjne (FI), podmioty sekurytyzacyjne i instytucje ubezpieczeniowe podlegające rozporządzeniu (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) lub przechowywanych przez powierników na rzecz:

(i) klientów będących rezydentami i niepodlegających rozporządzeniu (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24);

(ii) klientów niefinansowych będących rezydentami w innych państwach członkowskich strefy euro; lub iii) klientów będących rezydentami państw członkowskich spoza strefy euro, jak określono w rozporządzeniu (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24), do których nie stosuje się odstępstw od wymogów sprawozdawczych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24).".

10.
Art. 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Dane kwartalne korygowane są zgodnie z art. 3b ust. 2 lit. a) i b).".

11.
Dodaje się art. 4a w brzmieniu:

"Artykuł 4a

Metody sprawozdawania posiadanych przez MIF inwestycji w papiery wartościowe wyemitowane przez posiadacza

1. KBC przekazują EBC informacje statystyczne dotyczące portfeli papierów wartościowych oznaczonych kodem ISIN wyemitowanych przez posiadacza oraz, według uznania danego KBC, inwestycji w papiery wartościowe nieoznaczone kodem ISIN wyemitowanych przez posiadacza, posiadanych przez MIF, które podlegają rozporządzeniu (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24).

Obowiązki sprawozdawcze KBC obejmują pozycje na koniec kwartału.

2. KBC przekazujące informacje statystyczne zgodnie z ust. 1 przekazują je zgodnie z zasadami określonymi w art. 3 ust. 2 lit. a), wykorzystując schemat sprawozdawczy zamieszczony w części 1 (tabele 1, 2 i 5) załącznika I oraz określone odrębnie standardy sprawozdawczości elektronicznej.

3. Dane kwartalne korygowane są zgodnie z art. 3b ust. 2 lit. a) i b).

4. KBC przekazują EBC informacje wyjaśniające z uzasadnieniem przyczyn istotnych korekt. KBC mogą również dobrowolnie przekazywać informacje wyjaśniające do wszelkich innych korekt. Ponadto, KBC przekazują dostępne informacje o istotnych reklasyfikacjach w sektorach inwestorów lub instrumentach.".

12.
Dodaje się art. 4b w brzmieniu:

"Artykuł 4b

Obowiązki sprawozdawcze KBC w zakresie inwestycji w papiery wartościowe nieoznaczone kodem ISIN w zakresie dany grupowych

1. KBC zbierają i przekazują do EBC informacje statystyczne o inwestycjach w papiery wartościowe nieoznaczone kodem ISIN dostarczone przez podmioty sprawozdające w zakresie danych grupowych, zgodnie z metodą »papier po papierze«, zgodnie ze schematem sprawozdawczym zawartym w tabelach 1, 2 i 4 części 2 załącznika I oraz zgodnie z określonymi odrębnie standardami sprawozdawczości elektronicznej.

Obowiązki sprawozdawcze KBC obejmują pozycje na koniec kwartału zgodnie z ust. 2.

2. KBC przekazują EBC dane, określone w ust. 1 do końca 55. dnia kalendarzowego po zakończeniu kwartału, którego dane dotyczą.

W drodze odstępstwa od powyższych zasad, EBC może zezwolić KBC na przekazywanie danych do końca 62. dnia kalendarzowego po zakończeniu kwartału, którego dane dotyczą. W takich przypadkach KBC zwracają się do EBC z pisemnym wnioskiem o przyznanie odstępstwa, który to wniosek zawiera:

a) podstawy, na których oparty jest wniosek, wykazujące, że jest to konieczne z uwagi na poprawność i spójność danych przekazywanych EBC poprzez umożliwienie KBC weryfikacji danych w innych źródłach danych, które inaczej nie byłoby możliwe w terminie wymaganego sprawdzenia jakości danych wejściowych;

b) okres, na jaki przyznane ma być odstępstwo.

Po ocenie wniosku KBC, EBC może przyznać odstępstwo na ustalony okres i dokonuje oceny potrzeby przyznania odstępstwa raz do roku.".

13.
Art. 5 ust. 2 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) jeżeli przekazywane dane nie spełniają standardów jakości, o których mowa w lit. b), poprawiają jakość takich danych, poprzez zbieranie danych od powierników, jak określono w art. 4 ust. 1 oraz art. 4b ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24).".

14.
Art. 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. KBC sprawdzają regularnie, a co najmniej raz do roku, spełnianie warunków określonych w art. 4, 4a oraz 4b rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24), dotyczących przyznania, przedłużenia lub cofnięcia odstępstw.".

15.
Art. 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Rada Prezesów EBC identyfikuje podmioty sprawozdające w zakresie danych grupowych, o których mowa w art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) zgodnie z kryteriami określonymi w tym przepisie, w oparciu o dane na koniec grudnia poprzedniego roku kalendarzowego przekazane do EBC przez KBC (dalej zwane »danymi referencyjnymi«) na potrzeby sporządzania statystyki ESBC dotyczącej skonsolidowanych danych bankowych państw członkowskich.".

16.
Art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Procedura zawiadamiania podmiotów sprawozdających w zakresie danych grupowych

1. W imieniu EBC KBC wykorzystują wzór listu, zamieszczony w załączniku II (zwany dalej »zawiadomieniem«), w celu zawiadomienia podmiotów sprawozdających w zakresie danych grupowych o decyzji Rady Prezesów, podjętej na podstawie art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24), dotyczącej ich obowiązków sprawozdawczych wynikających z rozporządzenia. Zawiadomienie zawiera kryteria uzasadniające uznanie zawiadamianego podmiotu za podmiot sprawozdający w zakresie danych grupowych.

2. Właściwy KBC wysyła zawiadomienie do podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych w terminie 10 dni roboczych EBC od dnia podjęcia przez Radę Prezesów decyzji oraz przesyła kopię zawiadomienia do Sekretariatu EBC.

3. Procedury opisanej w ust. 2 nie stosuje się do zawiadamiania podmiotów sprawozdających w zakresie danych grupowych, zidentyfikowanych przez Radę Prezesów zgodnie z art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) przed wejściem w życie niniejszych wytycznych.".

17.
Art. 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Procedura rozpatrywania odwołań przez Radę Prezesów

1. Jeżeli podmiot sprawozdający w zakresie danych grupowych, zawiadomiony zgodnie z art. 8, przedłoży właściwemu KBC w terminie 15 dni roboczych EBC od otrzymania takiego zawiadomienia uzasadniony pisemny wniosek, wraz z informacjami na jego poparcie, o ponowne rozpatrzenie decyzji o uznaniu go za podmiot sprawozdający w zakresie danych grupowych, wówczas właściwy KBC przekazuje taki wniosek Radzie Prezesów w terminie 10 dni roboczych EBC.

2. Po otrzymaniu pisemnego wniosku zgodnie z ust. 1 Rada Prezesów ponownie rozpatruje klasyfikację podmiotu i przesyła swoją uzasadnioną decyzję w formie pisemnej, w terminie dwóch miesięcy od otrzymania wniosku, do właściwego KBC, który zawiadamia podmiot sprawozdający w zakresie danych grupowych o decyzji Rady Prezesów w terminie 10 dni roboczych EBC.".

18.
Art. 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Przed przekazaniem danych do EBC zgodnie z art. 3, 3a lub 3b, KBC zapewniają, że dane, o których mowa w ust. 1, spełniają minimalne standardy statystyczne EBC określone w załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) oraz wszelkie inne wymogi określone w rozporządzeniu (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24).".

19.
Art. 11 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 11

Weryfikacja

1. Z zastrzeżeniem uprawnień EBC do weryfikacji danych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 2533/98 i rozporządzeniu (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24), KBC monitorują oraz gwarantują jakość i wiarygodność informacji statystycznych udostępnianych EBC oraz ściśle współpracują z operatorami SHSDB w ramach ogólnego DQM.

2. EBC ocenia te dane w podobny sposób, w ścisłej współpracy z operatorami SHSDB. Ocenę przeprowadza się w odpowiednio krótkim czasie.

3. Co dwa lata EBC oraz KBC udzielają informacji Komitetowi ds. Statystyki ESBC oraz, jeśli ma to zastosowanie, również użytkownikom końcowym, o praktykach, środkach i procedurach stosowanych przy sporządzaniu danych statystycznych dotyczących inwestycji w papiery wartościowe.

4. KBC zapewniają, weryfikują i utrzymują wysoką jakość danych statystycznych dotyczących inwestycji w papiery wartościowe poprzez stosowanie i wdrażanie celów DQM, wskaźników DQM i progów DQM. Cele DQM służą zapewnieniu:

a) jakości zagregowanych danych wyjściowych;

b) spójności inwestycji i danych źródłowych; oraz

c) spójności z innymi danymi statystycznymi.

5. Operatorzy SHSDB zgłaszający zapytania do KBC powinni klasyfikować te zapytania w następujący sposób:

a) zapytania o wysokim priorytecie;

b) zapytania priorytetowe;

c) pozostałe zapytania. KBC odpowiadają na te zapytania w formie pisemnej, w czasie odpowiednim dla danego zaklasyfikowania.

6. Dane pochodzące z Centralnej Bazy Papierów Wartościowych wykorzystane dla danych statystycznych dotyczących inwestycji w papiery wartościowe podlegają sprawdzeniu zgodnie z wytycznymi EBC/2012/21 * .

20.
Załącznik I otrzymuje brzmienie określone w załączniku I do niniejszych wytycznych.
21.
Załącznik II otrzymuje brzmienie określone w załączniku II do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2 4

Skuteczność i implementacja

Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC. Banki centralne Eurosystemu stosują się do art. 1 pkt 1, 2 i 19 od tego dnia. Banki centralne Eurosystemu stosują się do art. 1 pkt 3 do 18, 20 i 21 niniejszych wytycznych od 1 października 2018 r.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne adresowane są do banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 2 sierpnia 2016 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC

Mario DRAGHI

Prezes EBC

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Załącznik I do wytycznych EBC/2013/7 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

WYMOGI SPRAWOZDAWCZOŚCI

CZĘŚĆ 1

Dane dotyczące inwestycji w papiery wartościowe w podziale sektorowym, z wyłączeniem inwestycji krajowych banków centralnych

Tabela 1

Informacje ogólne i wyjaśniające

Przekazywane informacje (1) Atrybut Status (2) Opis
1. Informacje ogólne Instytucja sprawozdająca M Kod identyfikacyjny instytucji sprawozdającej
Data przekazania danych M Data dostarczenia danych do bazy danych o inwestycjach w papiery wartościowe (SHSDB)
Okres, którego dane dotyczą M Okres, którego dane dotyczą
Częstotliwość M Dane kwartalne
Dane miesięczne (3)
2. Informacje

(metadane)

M Traktowanie wcześniejszego wykupu
M Traktowanie naliczonych odsetek
(1) Standardy sprawozdawczości elektronicznej określono odrębnie.

(2) M: informacje obowiązkowe; V: informacje dobrowolne.

(3) Tylko w odniesieniu do pozycji, w przypadku gdy transakcje wyliczane są z miesięcznych pozycji zawartych w bazie SHSDB.

Tabela 2

Informacje o inwestycjach w papiery wartościowe

Przekazywane informacje (1) Atrybut Status (2) Opis
1. Informacje o papierach wartościowych Sektor posiadacza M Sektor/podsektor inwestora
Przedsiębiorstwa niefinansowe (S.11) (3)
Instytucje przyjmujące depozyty z wyjątkiem banku centralnego (S.122)
Fundusze rynku pieniężnego (MMF) (S.123)
Fundusze inwestycyjne niebędące FRP (S.124)
Pozostałe instytucje finansowe (4) z wyłączeniem podmiotów sekurytyzacyjnych
Podmioty sekurytyzacyjne
Instytucje ubezpieczeniowe (S.128)
Fundusze emerytalno-rentowe (S.129)
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne (brak podsektora) (S.128 + S.129) (w okresie przejściowym)
Instytucje rządowe szczebla centralnego (S.1311) (dobrowolnie)
Instytucje rządowe i samorządowe szczebla regionalnego (S.1312) (dobrowolnie)
Instytucje samorządowe (S.1313) (dobrowolnie)
Fundusze zabezpieczenia społecznego (S.1314) (dobrowolnie)
Pozostałe instytucje rządowe i samorządowe (brak podsektora)
Gospodarstwa domowe z wyłączeniem instytucji niekomercyjnych działających na rzecz gospodarstw domowych (S.14) (dobrowolnie dla inwestorów krajowych, obowiązkowo dla inwestycji stron trzecich)
Instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (S.15) (dobrowolne)
Pozostałe gospodarstwa domowe i instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (S.14 + S.15) (brak podsektora)
Inwestorzy niefinansowi z wyłączeniem gospodarstw domowych (tylko dla inwestycji stron trzecich) (S.11 + S.13 + S.15) (5)
Banki centralne oraz instytucje rządowe i samorządowe - dane przekazywane tylko w odniesieniu do inwestycji krajów spoza strefy euro (S.121 + S.13) (6)
Pozostali inwestorzy z wyłączeniem banków centralnych oraz instytucji rządowych i samorządowych - dane przekazywane tylko w odniesieniu do inwestycji krajów spoza strefy euro (6)
Sektor nieznany (7)
Kraj posiadacza M Kraj inwestora
Źródło M Źródło informacji o inwestycjach w papiery wartościowe
Sprawozdawczość bezpośrednia
Sprawozdawczość od powierników
Sprawozdawczość mieszana (8)
Brak danych
Funkcja M Funkcja inwestycji zgodnie z klasyfikacją statystyki bilansu płatniczego
Inwestycja bezpośrednia
Inwestycja portfelowa
Brak danych
Zasada wykazywania V Określa, w jaki sposób notowany jest papier wartościowy, w ujęciu procentowym lub w jednostkach
Ujęcie procentowe
Jednostki
Waluta nominalna V Waluta w jakiej wyrażona jest cena papieru wartościowego; informacja przekazywana w przypadku gdy papier wartościowy notowany jest w ujęciu procentowym
Pozycje M Wartość ogółem posiadanych papierów wartościowych
Według wartości nominalnej (9). Liczba akcji lub jednostek papieru wartościowego albo zagregowana kwota nominalna (w walucie nominalnej lub euro), jeśli papier wartościowy jest przedmiotem obrotu w kwotach, a nie w jednostkach, z wyłączeniem naliczonych odsetek.
Według wartości rynkowej. Wartość posiadanych papierów wartościowych w cenie notowanej na rynku w euro wraz z naliczonymi odsetkami (10).
Pozycje: w tym wartość M(11) Wartość papierów wartościowych w posiadaniu dwóch największych inwestorów
Według wartości nominalnej, zgodnie z tą samą metodą wyceny jak pozycje
Według wartości rynkowej, zgodnie z tą samą metodą wyceny jak pozycje
Format M(9) Określa format stosowany do wykazywania pozycji według wartości nominalnej
Wartość nominalna w euro lub innej właściwej walucie
Liczba akcji/jednostek (12)
Pozostałe zmiany wolumenu M Pozostałe zmiany wartości posiadanego papieru wartościowego
Według wartości nominalnej, w takim samym formacie, jak pozycje wykazywane według wartości nominalnej
Według wartości rynkowej w euro
Pozostałe zmiany wolumenu: w tym wartość M(11) Pozostałe zmiany wolumenu papierów wartościowych w posiadaniu dwóch największych inwestorów
Według wartości nominalnej, zgodnie z tą samą metodą wyceny jak pozycje
Według wartości rynkowej, zgodnie z tą samą metodą wyceny jak pozycje
Transakcje finansowe M(13) Suma transakcji kupna pomniejszona o transakcje sprzedaży papieru wartościowego, wykazywana według wartości transakcyjnej w euro wraz z naliczonymi odsetkami (10)
Transakcje finansowe: w tym wartość M(14) Suma dwóch największych transakcji indywidualnych inwestorów w ujęciu bezwzględnym, zgodnie z tą samą metodą wyceny jak transakcje finansowe
Status poufności M(15) Status poufności pozycji, transakcji, pozostałych zmian wolumenu
Informacja nieprzeznaczona do publikacji, zastrzeżona wyłącznie do użytku wewnętrznego
Poufna informacja statystyczna
Nie dotyczy (16)
(1) Standardy sprawozdawczości elektronicznej określono odrębnie.

(2) M: informacje obowiązkowe; V: informacje dobrowolne.

(3) Numeracja kategorii stosowana w niniejszych wytycznych jest tożsama z numeracją wprowadzoną przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1) (zwane dalej "ESA 2010").

(4) Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego (S.125), pomocnicze instytucje finansowe (S.126) oraz instytucje finansowe typu "captive" i pożyczające pieniądze (S.127).

(5) Tylko w przypadku gdy dane dla sektorów S.11, S.13 i S.15 nie są przekazywane odrębnie.

(6) Dla danych przekazywanych przez KBC spoza strefy euro - dotyczy tylko przekazywania danych o inwestycjach nierezydentów.

(7) Brak przyporządkowania sektorowego rezydenta w kraju posiadacza; oznacza to, że nie należy przekazywać danych w przypadku braku informacji o sektorach i krajach. KBC informują administratorów SHSDB o przyczynach braku informacji o sektorze w przypadku statystycznie istotnych wartości.

(8) Tylko w przypadku gdy nie można wyodrębnić sprawozdawczości od powierników od sprawozdawczości bezpośredniej.

(9) Informacja niewykazywana, jeśli wykazywane są wartości rynkowe (oraz pozostałe zmiany wolumenu/transakcje).

(10) Zalecane jest wykazywanie łącznie z naliczonymi odsetkami przy zachowaniu należytej staranności.

(11) Jeśli KBC podaje status poufności, wówczas może nie podawać niniejszego atrybutu. Jeśli sprawozdający KBC tak zdecyduje, kwota może dotyczyć jednego największego inwestora, a nie dwóch.

(12) Zachęca się KBC do wykazywania wartości nominalnej w jednostkach, jeśli w Centralnej Bazy Papierów Wartościowych (CSDB) papiery wartościowe wykazywane są w jednostkach.

(13) Informacja wykazywana tylko w przypadku, gdy transakcje nie są wyliczane z pozycji w bazie SHSDB.

(14) Informacje przekazywane tylko w przypadku transakcji zbieranych od podmiotów sprawozdających; nie przekazywane w przypadku transakcji wyliczanych przez KBC z pozycji.

(15) Informacje przekazywane w przypadku, gdy wartość pozycji, transakcji, pozostałych zmian wolumenu dwóch największych inwestorów nie jest dostępna/przekazywana.

(16) Atrybut stosowany tylko w przypadku, gdy transakcje wyliczane są przez KBC z danych o pozycjach. W takich przypadkach status poufności wynikać będzie z SHSDB, tzn. jeżeli początkowe lub końcowe pozycje są poufne, wówczas wyliczona transakcja zostaje oznaczona jako poufna.

Tabela 3

Inwestycje w papiery wartościowe oznaczone kodem ISIN

Przekazywane informacje (1) Atrybut Status (2) Opis
1. Dane referencyjne Kod ISIN M Kod ISIN
(1) Standardy sprawozdawczości elektronicznej określono odrębnie.

(2) M: informacje obowiązkowe; V: informacje dobrowolne.

Tabela 4

Inwestycje w papiery wartościowe nieoznaczone kodem ISIN

Przekazywane informacje (1) Atrybut Status (2) Opis
1. Dane podstawowe Rodzaj agregacji M Rodzaj danych
Dane przekazywane zgodnie z metodą "papier po papierze"
Dane zagregowane (bez zastosowania metody "papier po papierze")
Numer identyfikacyjny papierów wartościowych/ agregatów M Wewnętrzny numer identyfikacyjny papierów wartościowych nieoznaczonych kodem ISIN i zagregowanych danych o inwestycjach w papiery wartościowe
Rodzaj numeru identyfikacyjnego papierów wartościowych M(3) Określa numer identyfikacyjny papierów wartościowych przekazywanych zgodnie z metodą "papier po papierze" (4)
numer wewnętrzny krajowego banku centralnego (KBC)
Committee on Uniform Security Identification Procedures (CUSIP)
Stock Exchange Daily Official List (SEDOL)
Inny (należy określić w metadanych)
Klasyfikacja instrumentu M Klasyfikacja papieru wartościowego zgodnie z ESA 2010 i rozporządzeniem (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24)
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe (F.31)
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe (F.32)
Akcje notowane (F.511)
Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach rynku pieniężnego (F.521)
Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych niebędących funduszami rynku pieniężnego (F.522)
Inne rodzaje papierów wartościowych (5)
Sektor emitenta M Sektor instytucjonalny emitenta zgodnie z ESA 2010 i rozporządzeniem (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24)
Kraj emitenta M Kraj w jakim jest zarejestrowany lub ma siedzibę emitent papieru wartościowego
Cena (6) V Cena papieru wartościowego na koniec okresu sprawozdawczego
Sposób podawania ceny (6) V Sposób, w jaki podawana jest cena
W euro lub innej walucie
Ujęcie procentowe
2. Dane dodatkowe Nazwa emitenta V Nazwa emitenta
Nazwa skrócona V Krótka nazwa papieru wartościowego nadana przez emitenta, określona na podstawie charakterystyki papieru wartościowego i innych dostępnych informacji
Data emisji V Data dostarczenia papierów wartościowych agentowi emisji przez emitenta w zamian za zapłatę. Jest to data pierwszego udostępnienia papierów wartościowych inwestorom.
Termin zapadalności V Data wykupu instrumentu
Wartość V Wartość przeliczona na euro
Kapitalizacja rynkowa V Ostatnia dostępna kapitalizacja rynkowa w euro
Naliczone odsetki V Odsetki naliczone od ostatniej płatności kuponowej lub od dnia rozpoczęcia naliczania odsetek
Współczynnik ostatniego podziału V Podziały i połączenia akcji
Data ostatniego podziału V Data wejścia w życie podziału akcji
Rodzaj kuponu V Rodzaj kuponu (stały, zmienny, schodkowy itp.)
Rodzaj zadłużenia V Rodzaj instrumentu dłużnego
Kwota dywidendy V Kwota ostatnio wypłaconej dywidendy na akcję z podaniem rodzaju wartości dywidendy, przed opodatkowaniem (dywidenda brutto)
Rodzaj kwoty dywidendy V Wyrażona w walucie dywidendy lub w liczbie akcji
Waluta dywidendy V Waluta ostatnio wypłaconej dywidendy
Rodzaj sekurytyzacji aktywów V Rodzaj zabezpieczającego aktywa
(1) Standardy sprawozdawczości elektronicznej określono odrębnie.

(2) M: informacje obowiązkowe; V: informacje dobrowolne.

(3) Niewymagany dla papierów wartościowych przekazywanych w formie zagregowanej.

(4) KBC powinny przez cały okres stosować ten sam numer identyfikacyjny dla każdego papieru wartościowego. Ponadto, każdy numer identyfikacyjny powinien odnosić się tylko do jednego papieru wartościowego. KBC obowiązane są do informowania operatorów SHSDB o niemożności spełnienia powyższych warunków. Kody CUSIP i SEDOL mogą być uznawane za wewnętrzne numery KBC.

(5) Te papiery wartościowe nie zostaną zaliczone do agregatów.

(6) Niezbędne do wyliczenia pozycji w wartości rynkowej z pozycji w wartości nominalnej.

Tabela 5

Inwestycje w papiery wartościowe wyemitowane przez posiadacza

Przekazywane informacje (1) Atrybut Status (2) Opis
1. Dane podstawowe Numer identyfikacyjny agregatów M(3) Wewnętrzny numer identyfikacyjny papierów wartościowych dla zagregowanych danych o inwestycjach w papiery wartościowe
Klasyfikacja instrumentu M Klasyfikacja papieru wartościowego zgodnie z ESA 2010 i rozporządzeniem (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24)
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe (F.31)
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe (F.32)
Akcje notowane (F.511)
Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach rynku pieniężnego (F.521)
Pozycje według wartości rynkowej M Wartość ogółem posiadanych papierów wartościowych Według wartości rynkowej. Wartość posiadanych papierów wartościowych w cenie notowanej na rynku w euro wraz z naliczonymi odsetkami (4).
(1) Standardy sprawozdawczości elektronicznej określono odrębnie.

(2) M: informacje obowiązkowe; V: informacje dobrowolne.

(3) KBC powinny używać uprzednio zdefiniowanych numerów uzgodnionych z operatorami SHSDB.

(4) Zalecane jest wykazywanie łącznie z naliczonymi odsetkami przy zachowaniu należytej staranności.

CZĘŚĆ 2

Dane dotyczące inwestycji w papiery wartościowe w podziale według grup sprawozdających

Tabela 1

Informacje ogólne i wyjaśniające

Przekazywane informacje (1) Atrybut Status (2) Opis
1. Informacje ogólne Instytucja sprawozdająca M Kod identyfikacyjny instytucji sprawozdającej
Data przekazania danych M Data dostarczenia danych do SHSDB
Okres odniesienia M Okres, którego dane dotyczą
Częstotliwość M Dane kwartalne
2. Informacje

(metadane)

M Traktowanie wcześniejszego wykupu
M Traktowanie naliczonych odsetek
(1) Standardy sprawozdawczości elektronicznej określono odrębnie.

(2) M: informacje obowiązkowe; V: informacje dobrowolne.

Tabela 2

Informacje o inwestycjach w papiery wartościowe

Przekazywane informacje (1) Atrybut Status (2) Poziom sprawozdawczości (3) Opis
1. Informacje dotyczące posiadacza Numer identyfikacyjny grupy sprawozdającej M G Standardowy kod, który jednoznacznie identyfikuje grupę sprawozdającą (4)
Rodzaj numeru identyfikacyjnego grupy sprawozdającej M G Określa rodzaj kodu wykorzystanego dla grupy sprawozdającej
Identyfikator LEI grupy sprawozdającej M G Identyfikator LEI grupy sprawozdającej zgodny ze standardem Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO) 17442
Numer identyfikacyjny podmiotu M E Standardowy kod, który jednoznacznie identyfikuje dany podmiot z grupy (4)
Rodzaj numeru identyfikacyjnego podmiotu M E Określa rodzaj kodu wykorzystanego dla danego podmiotu z grupy
Identyfikator LEI podmiotu M E Identyfikator LEI danego podmiotu z grupy zgodnie ze standardem ISO 17442
Kraj siedziby podmiotu M E Kraj, w którym podmiot jest zarejestrowany lub ma siedzibę
Nazwa grupy sprawozdającej M G Pełna nazwa prawna grupy sprawozdającej
Nazwa podmiotu M E Pełna nazwa prawna danego podmiotu z grupy
Podmiot przewodzący sektorowi grupy M G Sektor instytucjonalny podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych zgodnie z ESA 2010 i rozporządzeniem (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24)
Sektor podmiotu M E Sektor instytucjonalny danego podmiotu z grupy zgodnie z ESA 2010 i rozporządzeniem (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24)
Numer identyfikacyjny bezpośredniej jednostki dominującej M E Standardowy kod identyfikujący w jednoznaczny sposób podmiot prawny, od którego podmiot jest bezpośrednio prawnie zależny (4)
Numer identyfikacyjny bezpośredniej jednostki dominującej M E Określa rodzaj kodu wykorzystanego dla bezpośredniej jednostki dominującej
Rodzaj grupy M G Rodzaj grupy
2. Informacje o papierach wartościowych Zasada wykazywania V E Określa, w jaki sposób notowany jest papier wartościowy, w ujęciu procentowym lub w jednostkach
Ujęcie procentowe
Jednostki
Waluta nominalna V E Waluta, w jakiej denominowany jest papier wartościowy; informacja przekazywana w przypadku gdy baza wykazywania wyrażona jest w ujęciu procentowym
Format M(5) E Określa format stosowany do wykazywania pozycji według wartości nominalnej
Wartość nominalna w euro lub innej właściwej walucie
Liczba akcji/jednostek (6)
Pozycje M E Wartość ogółem posiadanych papierów wartościowych
Według wartości nominalnej (5). Liczba akcji lub jednostek papieru wartościowego albo zagregowana kwota nominalna w walucie nominalnej lub euro, jeśli papier wartościowy jest przedmiotem obrotu w kwotach, a nie w jednostkach, z wyłączeniem naliczonych odsetek.
Według wartości rynkowej. Wartość posiadanego papieru wartościowego w cenie notowanej na rynku w euro wraz z naliczonymi odsetkami (7)(8).
Emitent jest częścią grupy sprawozdającej (zakres ostrożnoś-ciowy) M G Wskazuje, czy papier wartościowy został wyemitowany przez podmiot z tej samej grupy sprawozdawczej zgodnie z zakresem konsolidacji ostrożnościowej.
Emitent jest częścią grupy sprawozdającej (zakres rachunkowy) M G Wskazuje, czy papier wartościowy został wyemitowany przez podmiot z tej samej grupy sprawozdającej zgodnie z zakresem konsolidacji księgowej.
3. Informacja dotycząca rachunkowości i ryzyka Status restrukturyzacji i renegocjacji M G Identyfikacja instrumentów zrestrukturyzowanych i renegocjowanych
Data statusu restrukturyzacji renegocjacji M G Dzień, w którym uznaje się, że doszło do restrukturyzacji lub renegocjacji statusu instrumentu na podstawie pozycji "status restrukturyzacji i renegocjacji".
Status jakości instrumentu M G Identyfikacja instrumentów zagrożonych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 680/2014 (9).
Data określenia statusu jakości instrumentu M G Data, którą uznaje się za datę powstania lub zmiany statusu jakości wykazanego w atrybucie danych "status jakości instrumentu".
Status emitenta co do niewykonania zobowiązania M G Identyfikacja statusu emitenta co do niewykonania zobowiązania zgodnie z art. 178 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
Data statusu emitenta co do niewykonania zobowiązania M G Data, w której zaczął obowiązywać status co do niewykonania zobowiązania wykazany w pozycji "status emitenta co do niewykonania zobowiązania" albo doszło do jego zmiany.
Status instrumentu co do niewykonania zobowiązania M G Identyfikacja statusu instrumentu co do niewykonania zobowiązania zgodnie z art. 178 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (10).
Data statusu instrumentu co do niewykonania zobowiązania M G Data, w której zaczął obowiązywać status co do niewykonania zobowiązania wykazany w pozycji "status instrumentu co do niewykonania zobowiązania" albo doszło do jego zmiany.
Standard rachunkowości M G i E Standard rachunkowości stosowany przez podmiot sprawozdający.
Wartość bilansowa M E Wartość bilansowa zgodnie z załącznikiem V do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 680/2014. Kwota w euro. Kwoty w walutach obcych powinny zostać przeliczone na euro po kursie referencyjnym walut obcych wobec euro ogłaszanym przez Europejski Bank Centralny (EBC), tj. kursie średnim w dacie referencyjnej.
Rodzaj utraty wartości M E Rodzaj utraty wartości
Metoda szacowania utraty wartości M E Metoda, przy pomocy której ocenia się utratę wartości, jeżeli instrument jest poddany utracie wartości na podstawie zastosowanego standardu rachunkowości. Rozróżnia się metody indywidualne i zbiorcze.
Skumulowana kwota odpisów aktualizujących z tytułu utraty wartości M E Kwota rezerw na pokrycie strat, która jest utrzymywana w odniesieniu do instrumentu lub jemu przypisana w dacie referencyjnej. Atrybut danych znajduje zastosowanie do instrumentu z uwzględnieniem odpisów aktualizujących z tytułu utraty wartości zgodnie z zastosowanym standardem rachunkowości.

Kwota w euro. Kwoty w walutach obcych powinny zostać przeliczone na euro po kursie referencyjnym walut obcych wobec euro ogłaszanym przez EBC, tj. kursie średnim w dacie referencyjnej.

Źródła obciążenia aktywów M E Rodzaj transakcji, w której ekspozycja jest obciążona zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 680/2014. Aktywa finansowe traktuje się jako odciążone jeżeli są przedmiotem zastawu lub umowy o zabezpieczenie lub podniesienie jakości kredytowej instrumentu, z którego nie mogą być dobrowolnie wycofane.
Księgowa klasyfikacja instrumentu M E Portfel księgowy, w którym instrument jest zapisywany zgodnie ze standardem rachunkowości stosowanym przez podmiot sprawozdający.
Portfel ostrożnościowy M E Klasyfikacja ekspozycji zaliczanych do portfela handlowego i niehandlowego. Instrumenty w portfelu handlowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 86 rozporządzenie (UE) nr 575/2013.
Skumulowane zmiany wartości godziwej z tytułu ryzyka kredytowego M E Skumulowane zmiany wartości godziwej z tytułu ryzyka kredytowego zgodnie z załącznikiem V, część 2 pkt 46 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 680/2014. Kwota w euro. Kwoty w walutach obcych powinny zostać przeliczone na euro po kursie referencyjnym walut obcych wobec euro ogłaszanym przez EBC, tj. kursie średnim w dacie referencyjnej.
Skumulowane odzyskania od niewykonania zobowiązania M E Całkowita odzyskana kwota od daty niewykonania zobowiązania. Kwota w euro Kwoty w walutach obcych powinny zostać przeliczone na euro po kursie referencyjnym walut obcych wobec euro ogłaszanym przez EBC, tj. kursie średnim w dacie referencyjnej.
Prawdopodobieństwo niewykonania zobowiązania przez emitenta M(11) G Prawdopodobieństwo niewykonania przez emitenta zobowiązania w ciągu jednego roku obliczone na podstawie art. 160, 163, 179 i 180 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
Strata z tytułu niewykonania zobowiązania w fazie spadkowej cyklu M(11) G Stosunek kwoty, która mogłaby być stracona na ekspozycji w okresie pogorszenia koniunktury gospodarczej z powodu niewykonania zobowiązania w perspektywie jednego roku do kwoty pozostającej do spłaty w dniu niewykonania zobowiązania zgodnie z art. 181 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
Strata z tytułu niewykonania zobowiązania w normalnych warunkach gospodarczych M(11) G Stosunek kwoty, która mogłaby być stracona na ekspozycji w normalnych warunkach gospodarczych z powodu niewykonania zobowiązania w perspektywie jednego roku do kwoty pozostającej do spłaty w dniu niewykonania zobowiązania.
Waga ryzyka M(12) G Waga ryzyka powiązana z ekspozycją zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 575/2013.
Wartość ekspozycji (zwana także ekspozycją w momencie niewykonania zobowiązania) M E Wartość ekspozycji po zastosowaniu czynników ograniczających ryzyko kredytowe i współczynników konwersji zgodne z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 680/2014.

Kwota w euro Kwoty w walutach obcych powinny zostać przeliczone na euro po kursie referencyjnym walut obcych wobec euro ogłaszanym przez EBC, tj. kursie średnim w dacie referencyjnej.

Metoda obliczania kapitału na potrzeby ostrożnościowe M E Identyfikacja metody wykorzystywanej do obliczenia kwoty ekspozycji ważonej ryzykiem na potrzeby art. 92 ust. 3 lit. a) i f) rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
Kategoria ekspozycji M E Kategoria ekspozycji zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 575/2013.
(1) Standardy sprawozdawczości elektronicznej określono odrębnie.

(2) M: informacje obowiązkowe; V: informacje dobrowolne.

(3) G: Poziom grupy; E: Poziom podmiotu. W przypadku zastosowania odstępstwa określonego w art. 4a ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24), dane w polach dotyczących sprawozdawczości według metody "podmiot po podmiocie" powinny być przekazywane zgodnie z odpowiednimi zasadami krajowymi określonymi przez KBC, który przyznał odstępstwo, w sposób zapewniający jednorodność danych w odniesieniu do obowiązkowych podziałów.

(4) Numer identyfikacyjny określa się odrębnie.

(5) Informacja niewykazywana, jeśli wykazywane są wartości rynkowe.

(6) Zachęca się KBC do wykazywania wartości nominalnej w jednostkach, jeśli w Centralnej Bazy Papierów Wartościowych (CSDB) papiery wartościowe wykazywane są w jednostkach.

(7) Zalecane jest wykazywanie łącznie z naliczonymi odsetkami przy zachowaniu należytej staranności.

(8) Dla papierów wartościowych nieoznaczonych kodem ISIN, wartość ogółem posiadanych papierów wartościowych wykazuje się się według wartości rynkowej, tj. wykazuje się wartość posiadanych papierów wartościowych w cenie notowanej na rynku w euro wraz z naliczonymi odsetkami. W razie niedostępności wartości rynkowej dopuszczalne jest użycie alternatywnych przybliżeń, takich jak wartość bilansowa z zachowaniem najwyższej staranności.

(9) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące sprawozdawczości nadzorczej instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (Dz.U. L 191 z 28.6.2014, s. 1).

(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).

(11) Dane podlegają przekazaniu, jeżeli do obliczania kapitału regulacyjnego nie stosuje się metody ratingów wewnętrznych (IRB) lub jeżeli dane są dostępne innymi sposobami.

(12) Dane podlegają przekazaniu, jeżeli do obliczania kapitału regulacyjnego nie stosuje się metody IRB lub jeżeli dane są dostępne innymi sposobami.

Tabela 3

Inwestycje w papiery wartościowe oznaczone kodem ISIN

Przekazywane informacje (1) Atrybut Status (2) Poziom sprawozdawczości (3) Opis
Dane referencyjne Kod ISIN M E Kod ISIN
(1) Standardy sprawozdawczości elektronicznej określono odrębnie.

(2) M: informacje obowiązkowe; V: informacje dobrowolne.

(3) G: Poziom grupy; E: Poziom podmiotu. W przypadku zastosowania odstępstwa określonego w art. 4a ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24), dane w polach dotyczących sprawozdawczości według metody "podmiot po podmiocie" powinny być przekazywane zgodnie z odpowiednimi zasadami krajowymi określonymi przez KBC, który przyznał odstępstwo, w sposób zapewniający jednorodność danych w odniesieniu do obowiązkowych podziałów.

Tabela 4

Inwestycje w papiery wartościowe nieoznaczone kodem ISIN

Przekazywane informacje (1) Atrybut Status (2) Poziom sprawozdawczości (3) Opis
1. Dane podstawowe Numer identyfikacyjny papierów wartościowych M E Wewnętrzny numer identyfikacyjny KBC dla inwestycji w papiery wartościowe nieoznaczone kodem ISIN, przekazywany zgodnie z metodą "papier po papierze"
Rodzaj numeru identyfikacyjnego papierów wartościowych M E Określa numer identyfikacyjny papierów wartościowych przekazywanych zgodnie z metodą "papier po papierze" (4)
Wewnętrzny numer KBC
CUSIP
SEDOL
Inny (5)
Klasyfikacja instrumentu M E Klasyfikacja papieru wartościowego zgodnie z ESA 2010 i rozporządzeniem (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24)
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe (F.31)
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe (F.32)
Akcje notowane (F.511)
Udziały/jednostki uczestnictwa w FRP (F.521)
Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych niebędących funduszami rynku pieniężnego (F.522)
Inne rodzaje papierów wartościowych (6)
Sektor emitenta M E Sektor instytucjonalny emitenta zgodnie z ESA 2010 i rozporządzeniem (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24)
Kraj emitenta M E Kraj w jakim jest zarejestrowany lub ma siedzibę emitent papieru wartościowego
2. Dane dodatkowe Numer identyfikacyjny emitenta M E Standardowy kod, który jednoznacznie identyfikuje emitenta (7)
Rodzaj numeru identyfikacyjnego emitenta M E Określa rodzaj kodu wykorzystanego dla emitenta
Nazwa emitenta M E Nazwa emitenta
Identyfikator LEI emitenta M E Identyfikator LEI emitenta zgodnie ze standardem ISO 17442
Sektor emitenta według NACE M E Podział kontrahentów ze względu na ich działalność gospodarczą, zgodnie z klasyfikacją statystyczną NACE Rev. 2, wprowadzoną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (8)
Status podmiotu M E Pomocniczy atrybut obejmujący informacje o statusie emitenta, w tym o statusie w zakresie niewykonania zobowiązania (wraz z informacją o kategoriach opisujących okoliczności, w których może dojść do niewykonania przez podmiot zobowiązania zgodnie z art. 178 rozporządzenia (UE) nr 575/2013), oraz inne informacje o statusie strony, takie jak czy była ona przedmiotem połączenia albo nabycia itp.
Data statusu podmiotu M E Data, w której doszło do zmiany statusu podmiotu.
Data emisji M E Data dostarczenia papierów wartościowych agentowi emisji przez emitenta w zamian za zapłatę. Jest to data pierwszego udostępnienia papierów wartościowych inwestorom.
Termin zapadalności M E Data wykupu instrumentu
Waluta nominalna M E Waluta, w której denominowany jest papier wartościowy
Klasyfikacja aktywów bazowych M E Klasyfikacja instrumentu
Rodzaj sekurytyzacji aktywów M E Rodzaj zabezpieczającego aktywa
Status papieru wartościowego M E Pomocniczy atrybut umożliwiający identyfikację statusu papieru wartościowego, mogący wskazywać, czy instrument istnieje, czy nie, np. czy doszło do niewykonania zobowiązania, nadejścia terminu zapadalności albo wcześniejszego wykupu.
Data statusu papieru wartościowego M E Data w przyjęta za zaistnienie statusu papieru wartościowego wykazanego w pozycji "Status papieru wartościowego".
Zaległość dla instrumentu M E Zagregowana kwota kapitału, odsetek oraz opłat pozostających do spłaty w dacie referencyjnej, które są wymagane na podstawie umowy, lecz nie został zapłacone (przeterminowane). Należy zawsze wykazać tę kwotę. Jeżeli instrument nie był przeterminowany w dacie referencyjnej wykazuje się 0. Wartość wykazuje się w euro. Kwoty w walutach obcych powinny zostać przeliczone na euro po kursie referencyjnym walut obcych wobec euro ogłaszanym przez EBC (tj. kursie średnim) w dacie referencyjnej.
Data zaległości dla instrumentu M E Data, w której instrument stał się przeterminowany w rozumieniu załącznika V, część 2 pkt 48 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 680/2014. Datą tą jest najwcześniejsza data, dla której instrument ma niespłaconą kwotę w dacie referencyjnej; podlega ona wykazaniu, jeżeli instrument jest przeterminowany w dacie referencyjnej.
Rodzaj uprzywilejowania instrumentu M E Wskazuje to, czy instrument podlega gwarancji, jego kategorię zaspokojenia i czy posiada zabezpieczenie.
Geograficzna lokalizacja przedmiotu zabezpieczenia M E Geograficzne położenie przedmiotu zabezpieczenia
Numer identyfikacyjny gwaranta M E Standardowy kod, który jednoznacznie identyfikuje gwaranta (9)
Rodzaj numeru identyfikacyjnego gwaranta M E Określa rodzaj kodu wykorzystanego dla gwaranta
(1) Standardy sprawozdawczości elektronicznej określono odrębnie.

(2) M: informacje obowiązkowe; V: informacje dobrowolne.

(3) G: Poziom grupy; E: Poziom podmiotu. W przypadku zastosowania odstępstwa określonego w art. 4a ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24), dane w polach dotyczących sprawozdawczości według metody "podmiot po podmiocie" powinny być przekazywane zgodnie z odpowiednimi zasadami krajowymi określonymi przez KBC, który przyznał odstępstwo, w sposób zapewniający jednorodność danych w odniesieniu do obowiązkowych podziałów.

(4) KBC powinny przez cały okres stosować ten sam numer identyfikacyjny dla każdego papieru wartościowego. Ponadto, każdy numer identyfikacyjny powinien odnosić się tylko do jednego papieru wartościowego. KBC obowiązane są do informowania operatorów SHSDB o niemożności spełnienia powyższych warunków. Kody CUSIP i SEDOL mogą być uznawane za wewnętrzne numery KBC.

(5) KBC powinny podać w metadanych rodzaj stosowanego numeru identyfikacyjnego.

(6) Te papiery wartościowe nie zostaną zaliczone do agregatów.

(7) Numer identyfikacyjny określa się odrębnie.

(8) Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).

(9) Numer identyfikacyjny określa się odrębnie. Jeżeli znajduje to zastosowanie wykorzystuje się identyfikator LEI.

CZĘŚĆ 3

Roczne inwestycje w papiery wartościowe instytucji ubezpieczeniowych

Tabela 1

Informacje ogólne i wyjaśniające

Przekazywane informacje (1) Atrybut Status (2) Opis
1. Informacje ogólne Instytucja sprawozdająca M Kod identyfikacyjny instytucji sprawozdającej
Data przekazania danych M Data dostarczenia danych do SHSDB
Okres odniesienia M Okres, którego dane dotyczą
Częstotliwość M Dane roczne
2. Informacje wyjaśniające (metadane) M Traktowanie wcześniejszego wykupu
M Traktowanie naliczonych odsetek
(1) Standardy sprawozdawczości elektronicznej określono odrębnie.

(2) M: informacje obowiązkowe; V: informacje dobrowolne.

Tabela 2

Informacje o inwestycjach w papiery wartościowe

Przekazywane informacje (1) Atrybut Status (2) Opis
1. Informacje o papierach wartościowych Sektor posiadacza M Sektor/podsektor inwestora
Instytucje ubezpieczeniowe (S.128)
Źródło M Źródło informacji o inwestycjach w papiery wartościowe
Sprawozdawczość bezpośrednia
Sprawozdawczość od powierników
Sprawozdawczość mieszana (3)
Brak danych
Siedziba podmiotów instytucji ubezpieczeniowej (centrala i oddziały) Siedziba podmiotów instytucji ubezpieczeniowej (centrala i oddziały)
Rezydenci kraju, w którym znajduje się centrala
Rezydenci innych krajów niż kraj, w którym znajduje się centrala
Dla podmiotów nie będących rezydentami w kraju siedziby centrali, rezydenci innych krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w podziale na poszczególne kraje
Dla podmiotów nie będących rezydentami w kraju siedziby centrali, rezydenci innych krajów spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego
Zasada wykazywania V Określa, w jaki sposób notowany jest papier wartościowy, w ujęciu procentowym lub w jednostkach
Ujęcie procentowe
Jednostki
Waluta nominalna V Waluta w jakiej wyrażona jest cena papieru wartościowego; informacja przekazywana w przypadku gdy papier wartościowy notowany jest w ujęciu procentowym
Pozycje: M Wartość ogółem posiadanych papierów wartościowych
Według wartości nominalnej (4). Liczba akcji lub jednostek papieru wartościowego albo zagregowana kwota nominalna (w walucie nominalnej lub euro), jeśli papier wartościowy jest przedmiotem obrotu w kwotach, a nie w jednostkach, z wyłączeniem naliczonych odsetek.
Według wartości rynkowej. Wartość posiadanych papierów wartościowych w cenie notowanej na rynku w euro wraz z naliczonymi odsetkami (5)
Format V(6) Określa format stosowany do wykazywania pozycji według wartości nominalnej
Wartość nominalna w euro lub innej właściwej walucie
Liczba akcji/jednostek
Status poufności M Status poufności pozycji
Informacja nieprzeznaczona do publikacji, zastrzeżona wyłącznie do użytku wewnętrznego
Poufna informacja statystyczna
Nie dotyczy
2. Dane podstawowe Rodzaj agregacji M Rodzaj danych
Dane zagregowane (bez zastosowania metody "papier po papierze")
Klasyfikacja instrumentu M Klasyfikacja papieru wartościowego zgodnie z ESA 2010 i rozporządzeniem (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24)
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe (F.31)
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe (F.32)
Akcje notowane (F.511)
Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach rynku pieniężnego (F.521)
Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych niebędących funduszami rynku pieniężnego (F.522).
Sektor emitenta M Sektor instytucjonalny emitenta zgodnie z ESA 2010 i rozporządzeniem (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24)
Kraj emitenta M Kraj, w jakim jest zarejestrowany lub ma siedzibę emitent papieru wartościowego
Kraje strefy euro
Kraje Unii niebędące członkami strefy euro
Kraje spoza Unii
(1) Standardy sprawozdawczości elektronicznej określono odrębnie.

(2) M: informacje obowiązkowe; V: informacje dobrowolne.

(3) Tylko w przypadku gdy nie można wyodrębnić sprawozdawczości od powierników od sprawozdawczości bezpośredniej.

(4) Informacja niewykazywana, jeśli wykazywane są wartości rynkowe.

(5) Zalecane jest wykazywanie łącznie z naliczonymi odsetkami przy zachowaniu należytej staranności.

(6) Informacja niewykazywana, jeśli wykazywane są wartości rynkowe (oraz pozostałe zmiany wolumenu/transakcje).";

ZAŁĄCZNIK  II

Załącznik II do wytycznych EBC/2013/7 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK II

ZAWIADOMIENIE ADRESOWANE DO PODMIOTÓW SPRAWOZDAJĄCYCH W ZAKRESIE DANYCH GRUPOWYCH

Zawiadomienie o zaklasyfikowaniu jako podmiot sprawozdający w zakresie danych grupowych stosownie do rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) 5

[Szanowny Panie/Szanowna Pani]

W imieniu Europejskiego Banku Centralnego (EBC) zawiadamiamy niniejszym, że Rada Prezesów EBC uznała [nazwa prawna podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych] za podmiot sprawozdający w zakresie danych grupowych dla celów statystycznych, zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b) i art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24).

Obowiązki sprawozdawcze [nazwa prawna podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych] jako podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych zostały określone w art. 3a rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24).

Przyczyny uznania za "podmiot sprawozdający w zakresie danych grupowych"

Rada Prezesów podjęła decyzję o uznaniu [nazwa prawna podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych] za podmiot sprawozdający w zakresie danych grupowych zgodnie z następującymi kryteriami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24):

a) [nazwa prawna podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych] jest podmiotem przewodzącym grupie bankowej w rozumieniu art. 1 pkt 10 rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) oraz do którego odnosi się art. 2 ust. 1 lit. b) pkt (i) tego rozporządzenia lub jest instytucją lub instytucją finansową z siedzibą w uczestniczących państwach członkowskich, niebędącą częścią grupy bankowej (zwaną dalej "podmiotem"), zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b) pkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24);

b) [nazwa prawna podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych] 6 :

(i) [wartość aktywów bilansu grupy bankowej [nazwa prawna podmiotu sprawozdaj ą cego w zakresie danych grupowych] lub wartość aktywów bilansowych ogółem [nazwa prawna podmiotu sprawozdaj cego w zakresie danych grupowych], jest większa niż 0,5 % sumy aktywów skonsolidowanych bilansów unijnych grup bankowych, na podstawie najbardziej aktualnych danych dostępnych EBC, tj. a) danych na koniec grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego przesłąnie niniejszego zawiadomienia; lub b) jeżeli dane, o których mowa w punkcie a), są niedostępne, na podstawie danych na koniec grudnia roku poprzedniego];

(ii) [grupa bankowa lub podmiot ma znaczenie dla stabilności i funkcjonowania systemu finansowego strefy euro, ponieważ: [uzasadnić znaczenie grupy bankowej lub podmiotu dla stabilności i funkcjonowania systemu finansowego strefy euro:

- grupa bankowa lub podmiot ma bliskie i silne powiązania z innymi instytucjami finansowymi strefy euro,

- grupa bankowa lub podmiot prowadzi w szerokim zakresie znaczącą działalność transgraniczną,

- działalność grupy bankowej lub podmiotu koncentruje się w dużej mierze w obrębie jednego segmentu działalności bankowej strefy euro, w którym grupa jest głównym uczestnikiem,

- struktura korporacyjna grupy bankowej lub podmiotu jest złożona i wykracza poza terytorium kraju]];

(iii) grupa bankowa lub podmiot ma znaczenie dla stabilności i funkcjonowania systemu finansowego strefy euro, ponieważ: [uzasadnić znaczenie grupy bankowej lub podmiotu dla stabilności i funkcjonowania systemu finansowego danego państwa członkowskiego strefy euro:

- grupa bankowa lub podmiot ma bliskie i silne powiązania z innymi krajowymi instytucjami finansowymi,

- działalność grupy bankowej lub podmiotu koncentruje się w dużej mierze w [podać segment usług bankowych], którego grupa jest głównym krajowym uczestnikiem]].

Źródło informacji uzasadniających decyzję o uznaniu podmiotu za "podmiot sprawozdający w zakresie danych grupowych"

EBC wylicza sumę aktywów bilansów unijnych grup bankowych na podstawie informacji dotyczących skonsolidowanych bilansów grup bankowych państw członkowskich, zebranych od krajowych banków centralnych, wyliczonych zgodnie z warunkami określonymi w art. 18 ust. 1, 4, 8, art. 19 ust. 1 i 3 oraz art. 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 7 .

[W razie konieczności należy w tym miejscu wpisać dalsze wyjaśnienia dotyczące metodologiizastosowanej w odnieseniu do dodatkowych kryteriów kwalifikacji uzgodnionych przez Radę Prezesów.]

Zastrzeżenia i ponowne rozpatrzenie decyzji przez Radę Prezesów

Wniosek o ponowne rozpatrzenie decyzji Rady Prezesów EBC o uznaniu [nazwa prawna podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych] za podmiot sprawozdający w zakresie danych grupowych, podjętej w wyniku powyższego uzasadnienia, należy przesłać w terminie 15 dni roboczych EBC od dnia otrzymania niniejszego zawiadomienia do [nazwa i adres KBC]. [Nazwa podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych] przedstawia uzasadnienie takiego wniosku oraz wszelkie informacje uzupełniające.

Data rozpoczęcia obowiązków sprawozdawczych

W przypadku braku zastrzeżeń [nazwa podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych] zobowiązany jest do przekazywania informacji statystycznych zgodnie z postanowieniami art. 3a rozporządzenia (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) od [data rozpoczęcia przekazywania danych, nie późniejsza niż sześć miesięcy od dnia zawiadomienia].

Zmiana statusu zawiadamianego podmiotu

Prosimy o przekazanie [nazwa zawiadamiającego KBC] informacji o wszelkich zmianach nazwy lub formy prawnej [nazwa prawna podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych], jego połączeniach, zmianach struktury oraz innych zdarzeniach lub okolicznościach mogących mieć wpływ na obowiązki sprawozdawcze [nazwa prawna podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych] w terminie 10 dni roboczych EBC od takiego zdarzenia.

Bez względu na wystąpienie takiego zdarzenia, [nazwa prawna podmiotu sprawozdającego w zakresie danych grupowych] podlega obowiązkom sprawozdawczym określonym w rozporządzaniu (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) do momentu zawiadomienia go, w imieniu EBC, przez [nazwa zawiadamiającego KBC] o sytuacji przeciwnej.

Z poważaniem,

[podpis]".

1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
2 Dz.U. L 305 z 1.11.2012, s. 6.
3 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2013/7 z dnia 22 marca 2013 r. w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe (Dz.U. L 125 z 7.5.2013, s. 17).
*)Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2012/21 z dnia 26 września 2012 r. w sprawie systemu zarządzania jakością danych na potrzeby scentralizowanej bazy danych o papierach wartościowych (Dz.U. L 307 z 7.11.2012, s. 89).
4 Art. 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 6 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.238.7/2).
5 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1011/2012 z dnia 17 października 2012 r. w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe (EBC/2012/24) (Dz.U L 305 z 1.11.2012, s. 6).
6 Wpisać odpowiednie kryteria, które podmiot spełnia i które kwalifikują go jako podmiot sprawozdający w zakresie danych grupowych, zgodnie z decyzją Rady Prezesów.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.222.85

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2016/23 (2016/1386) zmieniające wytyczne EBC/2013/7 w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe
Data aktu: 02/08/2016
Data ogłoszenia: 17/08/2016
Data wejścia w życie: 17/08/2016, 01/10/2018