Decyzja wykonawcza 2016/1367 dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Polsce

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/1367
z dnia 10 sierpnia 2016 r.
dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Polsce

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 5278)

(Jedynie tekst w języku polskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 11 sierpnia 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Afrykański pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową dotykającą populacje świń domowych i zdziczałych, która może mieć duży wpływ na rentowność hodowli trzody chlewnej, powodując zakłócenia w handlu wewnątrz Unii i wywozie do państw trzecich.

(2) W przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń istnieje ryzyko, że czynnik chorobotwórczy rozprzestrzeni się na inne gospodarstwa, w których chowa się trzodę chlewną, i na zdziczałe świnie. W wyniku handlu żywymi świniami lub pochodzącymi z nich produktami może się on rozprzestrzenić z jednego państwa członkowskiego na inne państwa członkowskie i na państwa trzecie.

(3) Dyrektywą Rady 2002/60/WE 3 wprowadzono minimalne środki, które mają być stosowane w Unii w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń. Artykuł 9 dyrektywy 2002/60/WE przewiduje ustanowienie okręgów zapowietrzonych i zagrożonych w przypadku wystąpienia ognisk tej choroby tam, gdzie mają mieć zastosowanie środki ustanowione w art. 10 i 11 tej dyrektywy.

(4) Polska poinformowała Komisję o aktualnej sytuacji w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń na swoim terytorium i zgodnie z art. 9 dyrektywy 2002/60/WE ustanowiła okręgi zapowietrzone i zagrożone, w których mają zastosowanie środki, o których mowa w art. 10 i 11 tej dyrektywy.

(5) W celu zapobieżenia niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii, a także aby uniknąć wprowadzenia przez państwa trzecie nieuzasadnionych barier w handlu, konieczne jest opisanie na poziomie Unii obszarów ustanowionych jako obszary zapowietrzone i zagrożone w związku z afrykańskim pomorem świń w Polsce we współpracy z tym państwem członkowskim.

(6) W związku z tym obszary wskazane jako obszary zapowietrzone i zagrożone w Polsce powinny zostać określone w załączniku do niniejszej decyzji.

(7) Należy ograniczyć stosowanie środków, aby zapewnić wystarczająco dużo czasu na dochodzenie epidemiologiczne i umożliwić przegląd wprowadzonych środków.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Polska zapewnia, aby obszary zapowietrzone i zagrożone ustanowione zgodnie z art. 9 dyrektywy 2002/60/WE obejmowały co najmniej obszary wymienione jako obszary zapowietrzone i zagrożone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 września 2016 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rzeczypospolitej Polskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 sierpnia 2016 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Polska Obszary, o których mowa w art. 1
Obszar zapowietrzony Zewnętrzna granica tego obszaru zapowietrzonego przebiega:

a) od wschodu: od północnej granicy miejscowości Sanie Dąb na południe drogą łączącą miejscowość Sanie Dąb z miejscowością Kołaki Kościelne do przecięcia z rzeką Dąb, dalej wzdłuż rzeki Dąb na południowy wschód, następnie wzdłuż granicy lasu przy zachodniej granicy miejscowości Tybory-Olszewo, następnie wzdłuż drogi łączącej miejscowość Tybory-Olszewo z miejscowością Tybory-Kamianka, następnie po zachodniej stronie miejscowości Tybory-Kamianka do drogi łączącej miejscowość Tybory-Kamianka z miejscowością Jabłonka Kościelna, następnie na południe do cieku wodnego łączącego staw Kamianka z rzeką Jabłonka, następnie do ujścia cieku do rzeki Jabłonka, następnie w linii prostej na południe do skrzyżowania drogi nr 66 z drogą łączącą miejscowość Jabłonka Kościelna z miejscowością Miodusy-Litwa;

b) od południa: drogą nr 66 w kierunku zachodnim do przecięcia rzeki Jabłonka z drogą nr 66, następnie wzdłuż południowej granicy miejscowości Faszcze do rzeki Jabłonka, dalej w kierunku zachodnim wzdłuż rzeki Jabłonka do granicy pomiędzy miejscowością Wdziękoń Pierwszy i Wdzię-koń Drugi, a następnie w linii prostej na północ do drogi nr 66, dalej drogą nr 66 na zachód do przecięcia cieku wodnego z drogą nr 66 na wysokości miejscowości Wdziękoń Pierwszy;

c) od zachodu: na północ wzdłuż cieku wodnego do granicy lasu, dalej wzdłuż wschodniej granicy rezerwatu "Grabówka", a następnie wschodnią granicą lasu do drogi łączącej miejscowość Grabówka z miejscowością Wróble-Arciszewo;

d) od północy: w linii prostej na wschód do rzeki Dąb poniżej miejscowości Czarnowo Dąb, następnie wzdłuż linii prostej na wschód wzdłuż północnej granicy miejscowości Sanie Dąb do drogi łączącej miejscowość Sanie Dąb z miejscowością Kołaki Kościelne.

Obszar zagrożony Zewnętrzna granica tego obszaru zagrożonego przebiega:

a) od wschodu: od granicy powiatu wysokomazowieckiego i zambrowskiego na wysokości miejscowości Stare Niziołki w linii prostej do połączenia cieku wodnego z rzeką Rokietnica pomiędzy miejscowością Grodzkie Szczepanowięta i miejscowością Nowe Grodzkie, dalej w linii prostej do miejscowości Wnory Wiechy, następnie wzdłuż drogi na południe oraz wzdłuż wschodnich granic miejscowości Chojane Piecki, Kalinowo-Solki, Kalinowo Czosnowo, Buczyno Mikosy do miejscowości Brzóski-Gromki, następnie w linii prostej na południe do rzeki Brok do wschodniej granicy miejscowości Brzóski-Falki, następnie w linii prostej do drogi nr 66 do północnej granicy miejscowości Włosty-Olszanka, dalej drogą nr 66 na południe do granicy lasu;

b) od południa: w linii prostej na południowy zachód wzdłuż południowej granicy miejscowości Dą-browa-Zabłotne do południowej granicy miejscowości Dąbrowa Wielka, następnie w linii prostej na zachód poniżej miejscowości Krzeczkowo Mianowskie do granicy województwa podlaskiego na wysokości miejscowości Zaręby-Choromany;

c) od zachodu: wzdłuż granicy województwa podlaskiego do drogi nr 63, następnie wzdłuż granicy województwa podlaskiego oraz po zachodniej stronie miejscowości Srebrny Borek do drogi nr 8 przy zachodniej granicy miejscowości Ostrożne, następnie w kierunku północnym po zachodniej stronie miejscowości Krajewo-Łętowo, Krajewo-Borowe, Krajewo-Ćwikły, a następnie w linii prostej wzdłuż zachodniej i północnej granicy miejscowości Zbrzeżnica do drogi nr 63, następnie na północ drogą 63 do wysokości miejscowości Polki-Teklin;

d) od północy: w linii prostej na wchód do granicy powiatu zambrowskiego z powiatem łomżyńskim z uwzględnieniem miejscowości Polki-Teklin do punktu na wysokości miejscowości Kossaki-Nad-bielne, następnie w linii prostej poniżej miejscowości Kossaki-Nadbielne oraz powyżej miejscowości Kałęczyn-Walochy, następnie do skrzyżowania drogi nr 679 z drogą łączącą miejscowość Rutki-Kossaki z miejscowością Kalinówka-Basie, dalej wzdłuż południowej granicy miejscowości Rutki-Kossaki do przecięcia ul. 11 Listopada z drogą S8, dalej w linii przebiegającej powyżej miejscowości Górskie-Ponikły Stok oraz po wschodniej stronie miejscowości Modzele-Górki i Olszewo Przybo-rowo do granicy powiatu zambrowskiego i wysokomazowieckiego na wysokości miejscowości Stare Niziołki.

1 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.
2 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
3 Dyrektywa Rady 2002/60/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiająca przepisy szczególne w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń oraz zmieniająca dyrektywę 92/119/EWG w zakresie choroby cieszyńskiej i afrykańskiego pomoru świń (Dz.U. L 192 z 20.7.2002, s. 27).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.216.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/1367 dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Polsce
Data aktu: 10/08/2016
Data ogłoszenia: 11/08/2016
Data wejścia w życie: 11/08/2016