uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) Budynki mają zasadnicze znaczenie dla unijnej polityki efektywności energetycznej, ponieważ odpowiadają za prawie 40 % 1 zużycia energii końcowej.
(2) Znaczenie branży budowlanej dla poprawy efektywności energetycznej podkreślono w komunikacie Komisji Europejskiej zatytułowanym "Efektywność energetyczna i jej wkład w bezpieczeństwo energetyczne a ramy polityczne dotyczące klimatu i energii do roku 2030" 2 oraz w komunikacie "Strategia ramowa na rzecz stabilnej unii energetycznej opartej na przyszłościowej polityce w dziedzinie klimatu" 3 .
(3) Pełne wdrożenie i egzekwowanie istniejącego prawodawstwa w dziedzinie energii uznano za najważniejszy priorytet w tworzeniu unii energetycznej.
(4) Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków jest głównym instrumentem prawnym odnoszącym się do kwestii efektywności energetycznej w budynkach w kontekście celów w zakresie efektywności energetycznej na rok 2020.
(5) Art. 9 dyrektywy określa szczegółowy cel, zgodnie z którym w terminie do końca 2020 r. wszystkie nowe budynki muszą mieć prawie zerowe lub bardzo niskie zapotrzebowanie na energię. Niemal zerowa lub bardzo niska ilość wymaganej energii powinna pochodzić w bardzo znaczącym stopniu z energii ze źródeł odnawialnych.
(6) Przepisy krajowe transponujące wymogi art. 9 ust. 1 muszą zapewnić, aby w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. wszystkie nowe budynki były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii. Ten sam cel zakładający niemal zerowe zużycie energii, ale o krótszym terminie realizacji wyznaczonym na dzień 31 grudnia 2018 r., dotyczy nowych budynków zajmowanych przez władze publiczne oraz będących ich własnością. Powinno to doprowadzić do stworzenia przejrzystych krajowych ram prawnych dla podmiotów gospodarczych odnośnie do wymogów dotyczących charakterystyki energetycznej nowych budynków z końcem 2020 r.
(7) Poza wymogami dotyczącymi nowych budynków w dyrektywie wprowadzono wymóg, aby państwa członkowskie wprowadziły strategie wsparcia zachęcające do modernizacji istniejących budynków w celu osiągnięcia poziomów niemal zerowego zużycia energii.
(8) Komisja sporządziła sprawozdanie dla Parlamentu Europejskiego i Rady na temat postępów państw członkowskich w zwiększaniu liczby budynków o niemal zerowym zużyciu energii 4 . Dalsze informacje zostały uzyskane od państw członkowskich w związku z realizacją ich obowiązków sprawozdawczych dotyczących tej kwestii.
(9) Postępy osiągane przez państwa członkowskie ulegają powoli poprawie, ale powinny zostać przyspieszone. Chociaż wzmocniono środki wspierające zwiększanie liczby budynków o niemal zerowym zużyciu energii na poziomie krajowym, państwa członkowskie powinny zintensyfikować swoje starania zmierzające do zapewnienia, aby wszystkie nowe budynki były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii przed upływem docelowych terminów określonych w dyrektywie.
(10) Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków jest obecnie poddawana przeglądowi. Zasady dotyczące budynków o niemal zerowym zużyciu energii stanowią jeden z filarów obowiązującej dyrektywy i mają stać się, począwszy od 2020 r., normą dla nowych budynków. Przegląd pozwoli ocenić, czy konieczne będzie wprowadzenie dodatkowych środków w kontekście roku 2030. Opracowywanie nowych polityk i strategii powinno opierać się na solidnych podstawach. Istotne jest, aby wymogi dotyczące budynków o niemal zerowym zużyciu energii na rok 2020 zostały w pełni wdrożone.
(11) Potwierdza to także art. 9 ust. 4 dyrektywy, który przewiduje, że Komisja może wydać skierowane do państw członkowskich zalecenie dotyczące budynków o niemal zerowym zużyciu energii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
- klimat śródziemnomorski to strefa 1: Katania (a także: Ateny, Larnaka, Luga, Sewilla, Palermo)
- klimat oceaniczny to strefa 4: Paryż (a także: Amsterdam, Berlin, Bruksela, Kopenhaga, Dublin, Londyn, Macon, Nancy, Praga, Warszawa)
- klimat kontynentalny to strefa 3: Budapeszt (a także: Bratysława, Lublana, Mediolan, Wiedeń)
- klimat nordycki to strefa 5: Sztokholm (Helsinki, Ryga, Sztokholm, Gdańsk, Tovarene)
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.208.46 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2016/1318 w sprawie wytycznych dotyczących promowania budynków o niemal zerowym zużyciu energii oraz najlepszych praktyk służących zapewnieniu, aby w terminie do 2020 r. wszystkie nowe budynki były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii |
Data aktu: | 29/07/2016 |
Data ogłoszenia: | 02/08/2016 |
Data wejścia w życie: | 29/07/2016 |