uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 8,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 126 Traktatu państwa członkowskie są zobowiązane unikać nadmiernego deficytu budżetowego.
(2) Pakt stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia dobrego stanu finansów państwa jako środka służącego umocnieniu warunków stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy. Pakt stabilności i wzrostu obejmuje rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 1 , przyjęte w celu zapewnienia szybkiej korekty nadmiernych deficytów sektora instytucji rządowych i samorządowych.
(3) W dniu 27 kwietnia 2009 r. Rada, działając na zalecenie Komisji, przyjęła zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską decyzję, w której stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu w Hiszpanii, oraz wydała, zgodnie z art. 104 ust. 7 tego Traktatu, zalecenie skorygowania nadmiernego deficytu najpóźniej do 2012 r. Od tego czasu Rada wydała na podstawie art. 126 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej trzy zalecenia skierowane do Hiszpanii (w dniach 2 grudnia 2009 r., 10 lipca 2012 r. i 21 czerwca 2013 r.) przedłużając termin korekty nadmiernego deficytu odpowiednio do 2013 r., 2014 r. i 2016 r. We wszystkich tych trzech zaleceniach Rada uznała, że Hiszpania podjęła skuteczne działania, lecz wystąpiły nieprzewidziane niekorzystne zdarzenia gospodarcze, niosące poważne negatywne konsekwencje dla finansów publicznych 2 .
(4) W swoim zaleceniu z dnia 21 czerwca 2013 r. Rada zaleciła Hiszpanii osiągnięcie docelowej wartości deficytu nominalnego w wysokości 6,5 % PKB w 2013 r., 5,8 % PKB w 2014 r., 4,2 % PKB w 2015 r. oraz 2,8 % PKB w 2016 r., co odpowiadało poprawie salda strukturalnego o 1,1 %, 0,8 %, 0,8 % oraz 1,2 % PKB odpowiednio w latach 2013-2016 w oparciu o prognozę Komisji z wiosny 2013 r. obejmującą okres do 2016 r. Aby uzyskać tę poprawę, zwrócono się do Hiszpanii o wdrożenie dodatkowych środków w wysokości 2 %, 1 % i 1,5 % PKB odpowiednio w 2014 r., 2015 r. i 2016 r. Ponadto Hiszpanię zobowiązano do: (i) wzmocnienia skuteczności ram instytucjonalnych poprzez dalsze zwiększanie przejrzystości we wdrażaniu ustawy o stabilności budżetowej, jak również poprzez powołanie niezależnej rady budżetowej, która zapewniałaby analizy, doradztwo i monitorowanie zgodności polityki budżetowej z krajowymi i unijnymi przepisami budżetowymi; (ii) podjęcia konkretnych kroków w celu ograniczenia rosnącego deficytu strukturalnego w systemie zabezpieczenia społecznego; oraz (iii) położenia większego nacisku na to, by konsolidacja sprzyjała wzrostowi gospodarczemu, w tym poprzez prowadzenie systematycznych przeglądów wydatków i systemu podatkowego. Ponadto, aby zapewnić skuteczną realizację strategii konsolidacji budżetowej, w zaleceniu wskazano również, że istotne jest, by konsolidację budżetową wspierała kompleksowa reforma strukturalna, zgodnie z zaleceniami Rady skierowanymi do Hiszpanii w kontekście europejskiego semestru i procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej.
(5) W prognozie Komisji z wiosny 2013 r., którą objęto okres do 2016 r., stanowiącej podstawę zalecenia Rady z dnia 21 czerwca 2013 r., przyjęto, że gospodarka Hiszpanii skurczy się o 1,5 % w 2013 r., a następnie wzrośnie o 0,9 %, 1,4 % i 1,9 % odpowiednio w trzech kolejnych latach. Zgodnie z prognozą nominalny PKB miał wzrosnąć o 0,1 % i 2,0 % odpowiednio w 2013 r. i 2014 r. oraz o 2,6 % i 3,2 % w dwóch kolejnych latach.
(6) W swoim zaleceniu z dnia 21 czerwca 2013 r. Rada wyznaczyła dzień 1 października 2013 r. jako termin, przed upływem którego konieczne jest podjęcie skutecznych działań zgodnie z art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97. W dniu 15 listopada 2013 r., w oparciu o swoją prognozę z jesieni 2013 r., Komisja stwierdziła, że Hiszpania podjęła skuteczne działania w celu wykonania zalecenia Rady, zwracając jednak uwagę na ryzyko niewykonania zalecenia w 2014 r. Na tej podstawie Komisja uznała, że na daną chwilę nie było potrzeby podejmowania dodatkowych kroków w ramach procedury nadmiernego deficytu. Od tamtego czasu procedura nadmiernego deficytu pozostaje w zawieszeniu.
(7) Ryzyko niewykonania zalecenia Rady z dnia 21 czerwca 2013 r. podkreślano ponownie w późniejszych ocenach. W lipcu 2014 r. Rada stwierdziła, że środki stanowiące podstawę strategii budżetowej określone w programie stabilności z 2014 r. należy doprecyzować i że potrzebne są dodatkowe wysiłki, by w pełni zastosować się do tego zalecenia. W lipcu 2015 r., w oparciu o swoją ocenę programu stabilności z 2015 r., Rada uznała, że istnieje ryzyko niewykonania przez Hiszpanię postanowień paktu stabilności i wzrostu. Podobnie w opiniach Komisji na temat projektów planów budżetowych Hiszpanii na 2014, 2015 i 2016 r. niezmiennie uznawano, że istnieje ryzyko, iż Hiszpania nie wykona postanowień paktu stabilności i wzrostu. W szczególności Komisja wskazała na ryzyko związane z tym, że wysiłek strukturalny przewidziany w planach jest niższy niż zalecony przez Radę. Ponadto Komisja zwróciła uwagę na czynniki zagrażające osiągnięciu docelowych wartości deficytu nominalnego.
(8) W dniu 9 marca 2016 r., na podstawie swojej prognozy z zimy 2016 r., Komisja stwierdziła również, że istnieje ryzyko niedotrzymania terminu wyznaczonego na korektę nadmiernego deficytu, zważywszy na wciąż znaczne spodziewane przekroczenie wynoszącej 4,2 % PKB pośredniej wartości docelowej salda nominalnego na 2015 r. oraz fakt, że dotychczas podjęty wysiłek fiskalny był znacznie niższy niż zalecono. Na tej podstawie Komisja wydała skierowane do Hiszpanii zalecenie zintensyfikowania wysiłków, aby zapewnić wypełnienie zalecenia Rady z dnia 21 czerwca 2013 r. W tym celu Hiszpanii zalecono: (i) zastosowanie środków w celu zapewnienia terminowej i trwałej korekty nadmiernego deficytu, w tym poprzez pełne wykorzystanie, stosownie do przypadku, mechanizmów zapobiegawczych i naprawczych przewidzianych w hiszpańskiej ustawie o stabilności na potrzeby kontroli odchyleń od założonego poziomu deficytu, zadłużenia i wydatków na szczeblach administracji publicznej poniżej szczebla centralnego; oraz (ii) złożenie Komisji sprawozdania z działań podjętych w odpowiedzi na zalecenie Komisji w swoim zaktualizowanym projekcie planu budżetowego na 2016 r. lub, najpóźniej, w osobnej części swojego przyszłego programu stabilności z 2016 r.
(9) Nowa ocena działań podjętych przez Hiszpanię w celu korekty nadmiernego deficytu do roku 2016 w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 21 czerwca 2013 r. prowadzi do następujących wniosków:
- Na podstawie danych przekazanych przez Hiszpanię wiosną 2016 r. i zweryfikowanych przez Komisję (Eurostat) w dniu 21 kwietnia 2016 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł 5,9 % PKB w 2014 r. i 5,1 % PKB w 2015 r., czyli powyżej ustalonego przez Radę docelowego poziomu wynoszącego odpowiednio 5,8 % i 4,2 % PKB. Na poziom deficytu w 2014 r. negatywny wpływ wywarły: korekta w dół nominalnego PKB dokonana w momencie drugiego zgłoszenia w ramach procedury nadmiernego deficytu w październiku 2015 r. oraz pogłębiające deficyt operacje w sektorze finansowym o wartości 0,1 % PKB. Duży wpływ na wyniki budżetowe miała ekspansywna polityka budżetowa w 2015 r.
- Według prognozy Komisji z wiosny 2016 r. zmianę salda strukturalnego w 2015 r. oszacowano na - 1,0 % PKB, czyli znacznie poniżej zaleconego przez Radę poziomu wynoszącego 0,8 % PKB. Skumulowana zmiana salda strukturalnego w latach 2013-2015 wyniosła 0,6 % PKB, a zatem kształtowała się znacznie poniżej zaleconego przez Radę poziomu wynoszącego 2,7 % PKB. Ponadto wysiłek strukturalny, skorygowany o wpływ zmienionego wskaźnika wzrostu produktu potencjalnego oraz nadzwyczajnych dochodów lub niższych niż zakładano dochodów w porównaniu ze scenariuszem odniesienia stanowiącym podstawę zalecenia, wyniósł - 0,7 % PKB w 2015 r. i - 0,2 % PKB w latach 2013-2015, czyli znacznie poniżej zaleconego poziomu. W przypadku pomiaru dokonanego metodą oddolną wysiłek strukturalny wyniósł - 0,5 % PKB w 2015 r., zaś w latach 2013-2015 nie stwierdzono żadnego wysiłku strukturalnego, wobec zalecanych wysiłków strukturalnych na poziomie odpowiednio 1 % i 3 % PKB. Środki konsolidacji, np. w kontekście reform administracji publicznej i systemu emerytalnego, były niewystarczające, aby skompensować wpływ niektórych środków o charakterze ekspansywnym wdrożonych w 2015 r., takich jak obniżenie podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych oraz częściowa wypłata uprzednio cofniętych premii świątecznych.
- W latach 2013-2015 inflacja w Hiszpanii (której miernikiem jest deflator PKB) kształtowała się na poziomie znacznie poniżej poziomu założonego w makroekonomicznym scenariuszu odniesienia stanowiącym podstawę zalecenia (a w 2014 r. osiągnęła nawet wartość ujemną - 0,4 %), co utrudniało osiągnięcie celów budżetowych. Negatywny wpływ niskiej a nawet ujemnej inflacji na wyniki budżetowe Hiszpanii został jednak w dużym stopniu skompensowany wyższym niż oczekiwano wzrostem realnego PKB, również dzięki reformom podjętym w odpowiedzi na kryzys oraz pomyślnemu zakończeniu programu pomocy finansowej. Pomimo mniej dynamicznej ewolucji deflatora PKB nominalny PKB w 2015 r. kształtował się na poziomie zaledwie o 1 % niższym niż założono w scenariuszu odniesienia ze względu na większą dynamikę wzrostu realnego PKB w tym samym okresie. Ponadto do obniżenia deficytu przyczyniły się także szybkie tworzenie nowych miejsc pracy oraz struktura wzrostu gospodarczego, w której znaczną rolę odgrywają składniki prowadzące do wysokich wpływów podatkowych.
- Ogólnie ujmując, niskie stopy procentowe oraz silniejsze niż oczekiwano ożywienie gospodarcze na przestrzeni roku 2014 i 2015, do którego przyczyniły się również reformy podjęte w odpowiedzi na kryzys, udana realizacja programu pomocy finansowej oraz korzystne zmiany na rynku pracy, pomogły ograniczyć deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w Hiszpanii. Jednocześnie dynamikę procesu konsolidacji budżetowej zaburzyła ujemna inflacja, której nie przewidziano w scenariuszu makroekonomicznym stanowiącym podstawę zalecenia Rady z dnia 21 czerwca 2013 r. Nieoczekiwanych przychodów, zwłaszcza w 2015 r., nie wykorzystano jednak, aby zwiększyć tempo redukcji deficytu. Wręcz przeciwnie, rozluźniono politykę budżetową, do czego w szczególności przyczyniły się reforma podatkowa i dynamiczny wzrost wydatków.
(10) W prognozie Komisji z wiosny 2016 r. przewidziano, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych osiągnie 3,9 % PKB w 2016 r. i 3,1 % PKB w 2017 r. W programie stabilności z 2016 r. założono docelowy poziom deficytu na poziomie 3,6 % i 2,9 % PKB odpowiednio w 2016 r. i 2017 r. Hiszpania nie zdoła zatem osiągnąć terminowej i trwałej korekty swojego nadmiernego deficytu w 2016 r. Relacja długu publicznego do PKB nieznacznie zmalała z 99,3 % w 2014 r. do 99,2 % w 2015 r. dzięki przychodom netto ze sprzedaży aktywów finansowych, które z nadwyżką skompensowały wpływ wyższego tempa wzrostu deficytu niż tempo wzrostu nominalnego PKB. Według prognozy Komisji z wiosny 2016 r. wskaźnik zadłużenia ma ponownie wzrosnąć w 2016 r. do 100,3 %, a następnie spaść w kolejnych latach.
(11) Od 2012 r. wzmacniano ramy budżetowe Hiszpanii, aby m.in. zapobiec odchyleniom i zapewnić przestrzeganie przez wszystkie szczeble administracji rządowej założonego poziomu deficytu, zadłużenia i wydatków. Od czasu wydania zalecenia Rady z dnia 21 czerwca 2013 r. Hiszpania dodatkowo wzmocniła swoje krajowe ramy budżetowe w drodze nowelizacji ustawy o stabilności z 2012 r., w której wprowadzono zachęty dla administracji publicznych do ograniczenia zaległości finansowych sektora publicznego wobec dostawców komercyjnych, oraz poprzez utworzenie w listopadzie 2013 r. niezależnego organu ds. odpowiedzialności budżetowej (AIReF). Chociaż w hiszpańskiej ustawie o stabilności przewidziano mechanizmy pozwalające zapobiegać odchyleniom od krajowych założeń budżetowych i je korygować, doświadczenia z lat 2014 i 2015 pokazują jednak, że nie wykorzystano ich w wystarczającym stopniu. W następstwie zalecenia Komisji z dnia 9 marca 2016 r. rząd Hiszpanii zaczął egzekwować wobec rządu regionalnego przepisy naprawcze określone w ustawie o stabilności, których wcześniej nie stosowano. Ponadto rząd centralny przyjął oszczędności wynoszące 2 mld euro.
(12) W grudniu 2013 r. Hiszpania przyjęła reformę mającą na celu zmianę systemu indeksacji emerytur i wprowadzenie od 2019 r. automatycznej korekty nowych świadczeń emerytalnych przyszłych emerytów, tak aby uwzględnić zmiany średniego trwania życia. Od czerwca 2013 r. Hiszpania realizuje również reformę administracji publicznej z myślą o zwiększeniu jej wydajności. Jednocześnie Hiszpania uchwaliła w 2014 r. reformę podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych, która przewidywała szereg pozytywnych rozwiązań, jak na przykład zmniejszenie klina podatkowego, jednak nie pozwoliła w pełni zrealizować założonych korzyści.
(13) Powyższe ustalenia prowadzą do wniosku, że działania podjęte przez Hiszpanię w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 21 czerwca 2013 r. nie są wystarczające. Hiszpania nie osiągnęła pośredniej wartości docelowej deficytu nominalnego w 2015 r. i według prognozy nie zlikwiduje swojego nadmiernego deficytu do 2016 r. Wysiłek fiskalny był znacznie mniejszy od zalecanego przez Radę, a kurs polityki budżetowej w 2015 r. był ekspansywny,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.201.19 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2016/1222 stwierdzająca, że Hiszpania nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 21 czerwca 2013 r. |
Data aktu: | 12/07/2016 |
Data ogłoszenia: | 27/07/2016 |