(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 4360)(Jedynie tekst w języku bułgarskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 20 lipca 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającą ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń 3 , w szczególności jej art. 14 ust. 2, art. 19 ust. 1 lit. a), art. 19 ust. 3 lit. a) i art. 19 ust. 6,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 92/119/EWG określa ogólne środki zwalczania stosowane w przypadku wystąpienia ogniska niektórych chorób zwierząt, w tym choroby guzowatej skóry bydła (LSD). Takie środki zwalczania obejmują ustanowienie obszarów zapowietrzonych i zagrożonych wokół zakażonego gospodarstwa, przewidują również szczepienia interwencyjne w przypadku wystąpienia ogniska LSD jako uzupełnienie innych środków zwalczania.
(2) Dnia 12 kwietnia 2016 r. Bułgaria powiadomiła Komisję o podejrzeniu wystąpienia choroby guzowatej skóry bydła w dwóch gospodarstwach utrzymujących bydło w wioskach Woden i Czernogorowo w gminie Dimitrowgrad w obwodzie Chaskowo w środkowopołudniowej części Bułgarii, ok. 80 km od granicy z sąsiednimi państwami. Dnia 13 kwietnia 2016 r., po potwierdzeniu dwóch pierwszych ognisk w obwodzie Chaskowo, Bułgaria zgłosiła przypadki LSD w większej liczbie obwodów. W dniu 20 maja 2016 r. Bułgaria powiadomiła Komisję o wystąpieniu 98 potwierdzonych ognisk LSD, z których 19 odnotowano w obwodzie Chaskowo, 8 w obwodzie Stara Zagora, 5 w obwodzie Płowdiw, 54 w obwodzie Błagojewgrad, 6 w obwodzie Kiustendił, jedno w obwodzie Pernik, a 5 w obwodzie Smolan.
(3) Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się LSD do innych regionów Bułgarii oraz do innych państw członkowskich i państw trzecich, Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2016/645 5 . W tej decyzji wykonawczej ustanowiono pewne środki ochronne dotyczące potwierdzonego wystąpienia LSD w Bułgarii i wprowadzono na szczeblu unijnym obszar objęty ograniczeniami, który określono w załączniku do tej decyzji; obejmuje on obszar, na którym potwierdzono LSD, oraz obszary zapowietrzone i zagrożone, które Bułgaria wprowadziła zgodnie z art. 10 dyrektywy 92/119/WE.
(4) W tym samym okresie, od dnia 6 kwietnia 2016 r. do dnia 19 maja 2016 r., nowe ogniska LSD odnotowano w Grecji i w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii.
(5) Zgodnie z opinią naukową Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności w sprawie choroby guzowatej skóry bydła 6 w obrocie handlowym dostępne są jedynie żywe szczepionki atenuowane przeciwko tej chorobie. W opinii stwierdzono, że Neethling - szczepionka atenuowana przeciwko wirusowi LSD - bardzo skutecznie zapobiega zachorowalności na tę chorobę. Jako że szczepionki homologiczne przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła są skuteczniejsze niż szczepionki oparte na atenuowanym wirusie ospy owiec, zaleca się ich stosowanie - o ile są dostępne, gdyż producenci tej szczepionki działają wyłącznie poza Unią.
(6) Żadna szczepionka przeciwko LSD nie posiada pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w Unii. Szczepienia interwencyjne zgodnie z art. 19 dyrektywy 92/119/EWG mogą być zatem przeprowadzane jedynie zgodnie z art. 8 dyrektywy 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , który w przypadku poważnych chorób epizootycznych, jak to ma miejsce w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła, zezwala państwom członkowskim na tymczasowe dopuszczenie użycia szczepionek bez pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.
(7) Dnia 25 kwietnia 2016 r. Bułgaria przedstawiła Komisji program szczepień interwencyjnych przeciwko LSD u bydła utrzymywanego w gospodarstwach w obszarach dotkniętych chorobą, jak również w niektórych sąsiadujących obszarach tego państwa członkowskiego ("program szczepień interwencyjnych"). W programie szczepień interwencyjnych podano informacje na temat decyzji o wdrożeniu środków, szczegółowe informacje dotyczące geograficznego i administracyjnego zdefiniowania obszaru szczepień, liczbę gospodarstw i zwierząt, które mają być objęte szczepieniami, oraz przewidywany termin zakończenia szczepień. Dnia 20 maja 2016 r. Bułgaria poinformowała Komisję o zamiarze rozszerzenia programu szczepień interwencyjnych na całe terytorium Bułgarii. Wymaga to rozszerzenia obszaru objętego ograniczeniami określonego w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2016/645. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2016/645.
(8) Zgodnie z art. 19 ust. 6 dyrektywy 92/119/EWG dnia 28 kwietnia 2016 r. Bułgaria powiadomiła Komisję o nabyciu wystarczającej liczby dawek homologicznej szczepionki przeciwko LSD z banku szczepionek, który Komisja ustanowiła zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji z dnia 18 grudnia 2015 r. 8 , i o rozpoczęciu szczepień interwencyjnych na obszarze w promieniu 20 km wokół potwierdzonych ognisk LSD zgodnie z programem szczepień interwencyjnych.
(9) Należy określić warunki, zgodnie z którymi Bułgaria powinna stosować szczepienia interwencyjne. Szybkie rozprzestrzenianie się LSD w Bułgarii stanowi zagrożenie dla innych części terytorium Bułgarii oraz dla sąsiednich państw. Należy zatem również zaostrzyć stosowane w Bułgarii środki zwalczania choroby i ograniczyć przemieszczanie niezaszczepionego bydła powyżej trzeciego miesiąca życia do innych gospodarstw na obszarze objętym ograniczeniami. Takie ograniczenie wiekowe pozwoli na niezbędne przemieszczanie młodych cieląt do innych gospodarstw w celu dalszego chowu w okresie po narodzinach, kiedy nie mogą zostać skutecznie zaszczepione. Jednocześnie na obszarze objętym ograniczeniami należy zezwolić na przemieszczanie niezaszczepionego bydła bezpośrednio do rzeźni.
(10) Obszar, na którym mają zostać przeprowadzone szczepienia przeciwko LSD, może obejmować cały obszar objęty ograniczeniami zdefiniowany w decyzji wykonawczej (UE) 2016/645 i określony w załączniku do niej.
(11) Pierwszą serię szczepień interwencyjnych należy zakończyć tak szybko, jak to możliwe, a najpóźniej dnia 30 czerwca 2016 r. Jeżeli na innych obszarach wystąpią kolejne ogniska choroby, szczepienia interwencyjne na obszarach dotkniętych chorobą należy zakończyć w ciągu dwóch miesięcy od potwierdzenia pierwszego wystąpienia ogniska LSD na tych obszarach, o ile dostępne będą szczepionki.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: