uwzględniając decyzję Rady 2014/75/WPZiB z dnia 10 lutego 2014 r. w sprawie Instytutu Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 1 akapit trzeci,
uwzględniając zalecenie dyrektora Instytutu Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem,
(1) Instytut Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem (zwany dalej "Instytutem") jest agencją Unii Europejskiej stowarzyszoną z organizacjami skoordynowanymi. W związku z rozwojem Instytutu i zmianami w ogólnych ramach prawnych regulaminu pracowniczego stosowanego w organizacjach skoordynowanych należy wprowadzić odpowiednie zmiany w regulaminie pracowniczym Instytutu Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem. Jest zatem konieczne dokonanie jego przeglądu.
(2) Regulamin pracowniczy Instytutu, przyjęty przez Radę w dniu 21 grudnia 2001 r. 2 i zmieniony przez dyrektora za zgodą rady Instytutu w dniu 15 czerwca 2005 r. 3 , powinien zatem zostać uchylony i zastąpiony,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJE:
Regulamin pracowniczy Instytutu Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem, przyjęty przez Radę w dniu 21 grudnia 2001 r. i zmieniony przez dyrektora za zgodą rady Instytutu w dniu 15 czerwca 2005 r., uchyla się i zastępuje się regulaminem pracowniczym załączonym do niniejszej decyzji.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2016 r.
W imieniu Rady |
|
F. MOGHERINI |
|
Przewodniczący |
REGULAMIN PRACOWNICZY INSTYTUTU UNII EUROPEJSKIEJ STUDIÓW NAD BEZPIECZEŃSTWEM
PREAMBUŁA
Artykuł 1 Zakres stosowania
TYTUŁ I PRZEPISY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW
Artykuł 2
1. Podległość służbowa
2. Wykonywanie obowiązków służbowych
3. Odpowiedzialność finansowa
4. Bezpieczeństwo
5. Pomoc i odszkodowanie
6. Prawa własności
7. Działalność zewnętrzna
8. Kandydowanie na stanowiska publiczne lub polityczne
TYTUŁ II PRZEPISY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO PRACOWNIKÓW KONTRAKTOWYCH
ROZDZIAŁ I PRZYWILEJE I IMMUNITETY
Artykuł 3
ROZDZIAŁ II REKRUTACJA I OKRES MIANOWANIA
Artykuł 4 Procedura rekrutacyjna
Artykuł 5 Limit wieku do celów aktywności zawodowej
Artykuł 6 Badania lekarskie
Artykuł 7 Mianowania
1. Umowy
2. Okres próbny
3. Rozwiązywanie umów
4. Odszkodowanie z tytułu utraty zatrudnienia
5. Skrócony okres wypowiedzenia umowy
ROZDZIAŁ III WYNAGRODZENIA I DODATKI
Artykuł 8 Przepisy ogólne
Artykuł 9 Wynagrodzenie podstawowe
Artykuł 10 Dodatek zagraniczny
Artykuł 11 Dodatki rodzinne i socjalne
1. Przepisy ogólne
2. Dodatek na gospodarstwo domowe
3. Dodatek na dzieci i inne osoby pozostające na utrzymaniu
4. Dodatek edukacyjny
5. Dodatek na niepełnosprawne dzieci i inne osoby niepełnosprawne pozostające na utrzymaniu
6. Dodatek mieszkaniowy
Artykuł 12 Dodatek za obowiązki dodatkowe
Artykuł 13 Dodatek na zagospodarowanie
1. Kwalifikowalność
2. Podstawowa kwota dodatku
3. Dodatek uzupełniający na osoby pozostające na utrzymaniu
4. Dodatek uzupełniający z tytułu mobilności
5. Płatność dodatku
Artykuł 14 Potrącenia
1. Podatek wewnętrzny
2. Składki emerytalne
3. Składki na świadczenia z tytułu opieki społecznej
4. Składki na ubezpieczenie uzupełniające
Artykuł 15 Zaliczki na poczet wynagrodzenia i ich zwrot
ROZDZIAŁ IV KOSZTY PODRÓŻY
Artykuł 16 Koszty zagospodarowania i wyjazdu
Artykuł 17 Koszty przeprowadzki
Artykuł 18 Podróże służbowe
ROZDZIAŁ V ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA
Artykuł 19 Godziny pracy
Artykuł 20 Praca w niepełnym wymiarze czasu pracy
Artykuł 21 Dni świąteczne
Artykuł 22 Urlop
1. Urlop coroczny
2. Urlop bezpłatny
3. Zwolnienie chorobowe, urlop macierzyński i urlop ojcowski, urlop wychowawczy i inne urlopy okolicznościowe
Artykuł 23 Urlop z tytułu miejsca pochodzenia
ROZDZIAŁ VI SPRAWOZDANIA I AWANS
Artykuł 24 Przepisy ogólne
Artykuł 25 Procedura
Artykuł 26 Postępowanie po złożeniu sprawozdania
ROZDZIAŁ VII POSTĘPOWANIE DYSCYPLINARNE
Artykuł 27
ROZDZIAŁ VIII ODWOŁANIA I KOMISJA ODWOŁAWCZA
Artykuł 28
ROZDZIAŁ IX SYSTEMY EMERYTALNO-RENTOWE
Artykuł 29
ROZDZIAŁ X ODDELEGOWANIE KONTRAKTOWYCH PRACOWNIKÓW INSTYTUTU
Artykuł 30
TYTUŁ III PRZEPISY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO PRACOWNIKÓW CZASOWYCH
Artykuł 31 Przepisy ogólne
Artykuł 32 Umowy
Artykuł 33 Wynagrodzenie
Artykuł 34 Przepisy szczególne
1. Koszty zagospodarowania i wyjazdu
2. Urlop
TYTUŁ IV PRZEPISY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO EKSPERTÓW I STAŻYSTÓW
Artykuł 35
TYTUŁ V REPREZENTACJA PRACOWNKÓW
Artykuł 36
ZAŁĄCZNIK I ODSZKODOWANIE Z TYTUŁU UTRATY ZATRUDNIENIA
ZAŁĄCZNIK II DODATEK ZAGRANICZNY
ZAŁĄCZNIK III DZIECI I INNE OSOBY POZOSTAJĄCE NA UTRZYMANIU
ZAŁĄCZNIK IV OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE POZOSTAJĄCE NA UTRZYMANIU
ZAŁĄCZNIK V DODATEK MIESZKANIOWY
ZAŁĄCZNIK VI KOSZTY PODRÓŻY I PRZEPROWADZKI
ZAŁĄCZNIK VII WYDATKI ZWIĄZANE Z PODRÓŻAMI SŁUŻBOWYMI
ZAŁĄCZNIK VIII ZWOLNIENIE CHOROBOWE, URLOP MACIERZYŃSKI I URLOP OJCOWSKI, URLOP WYCHOWAWCZY I INNE URLOPY OKOLICZNOŚCIOWE
ZAŁĄCZNIK IX PRZEPISY DOTYCZĄCE ADMINISTRACYJNCYH POSTĘPOWAŃ WYJAŚNIAJĄCYCH ORAZ POSTĘPOWAŃ I ŚRODKÓW DYSCYPLINARNYCH
ZAŁĄCZNIK X KOMISJA ODWOŁAWCZA
REGULAMIN PRACOWNICZY INSTYTUTU UNII EUROPEJSKIEJ STUDIÓW NAD BEZPIECZEŃSTWEM
PREAMBUŁA
Instytut Studiów nad Bezpieczeństwem jest agencją Unii Europejskiej stowarzyszoną z organizacjami skoordynowanymi.
Zakres stosowania
Płatni eksperci zatrudniani ad hoc i stażyści nie są pracownikami Instytutu i są objęci przepisami szczególnymi określonymi w tytule IV.
Stanowiska pracowników kontraktowych to stanowiska związane z podstawowymi zadaniami Instytutu i zadaniami o charakterze trwałym.
Dyrektor może przekazać część swoich uprawnień oraz pełnomocnictwo do składania podpisu w swoim imieniu do celów bieżącego administrowania sprawami objętymi zakresem niniejszego regulaminu pracowniczego.
PRZEPISY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW
Pracownicy podlegają dyrektorowi i odpowiadają przed nim za wypełnianie swoich zadań, które zobowiązują się wykonywać jak najdokładniej i najsumienniej.
Pracownicy wypełniają swoje zadania oraz postępują mając na względzie wyłącznie interes Instytutu. Pełnią oni powierzone im funkcje w sposób sumienny, lojalny i przy zachowaniu należytej poufności. Nie wolno im nigdy zwracać się po instrukcje do rządu, władz, organizacji lub osób spoza Instytutu, ani nie wolno im takich instrukcji przyjmować.
W każdej sytuacji pracownicy zachowują się w sposób zgodny z ich statusem przedstawicieli Instytutu. Powstrzymują się oni od działań lub czynności, które mogłyby w dowolny sposób naruszyć powagę ich stanowiska, lub dobre imię Instytutu.
Pracownicy mogą być zobowiązani do zapłaty pełnego lub częściowego odszkodowania z tytułu strat finansowych poniesionych przez Instytut w wyniku ich zaniedbania lub świadomego naruszenia przepisów lub procedur zatwierdzonych przez radę Instytutu lub dyrektora.
Komisja odwoławcza jest właściwa w sporach objętych niniejszym przepisem.
Do czasu wydania takiego poświadczenia dyrektor może udzielić tymczasowego zezwolenia na dostęp do dokumentów niejawnych.
Instytut zapewnia pomoc pracownikom, którzy z powodu obecnego zatrudnienia lub wykonywania obowiązków w Instytucie bez własnej winy są obiektem gróźb, zniewag, zniesławienia lub ataków. Za wszelkie poniesione szkody materialne może zostać przyznane odszkodowanie, pod warunkiem że:
Wszelkie decyzje w tej sprawie, z którymi może wiązać się podjęcie działania lub dokonanie płatności przez Instytut, należą do dyrektora, który ma swobodę decydowania w sprawie oceny okoliczności sprawy, formy udzielonej pomocy oraz wysokości ewentualnego odszkodowania. Rada Instytutu jest należycie informowana o każdej decyzji podjętej na podstawie niniejszego ustępu.
Wszystkie prawa, w tym prawo do tytułu, prawa autorskie i prawa patentowe, do każdego rodzaju pracy wykonanej przez pracownika w ramach wypełniania obowiązków służbowych przysługują Instytutowi.
PRZEPISY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO PRACOWNIKÓW KONTRAKTOWYCH
Przywileje i immunitety
Przywileje i immunitety przyznawane są pracownikom kontraktowym w interesie Instytutu, nie zaś dla ich własnych celów. Nie mogą być wykorzystywane w celu uchylania się od zobowiązań cywilnoprawnych ani jako uzasadnienie dla nieprzestrzegania krajowych przepisów ustawowych lub porządkowych.
O każdym zdarzeniu mającym związek z takimi przywilejami i immunitetami dany pracownik kontraktowy natychmiast powiadamia dyrektora. W przypadku naruszenia miejscowych przepisów dyrektor może podjąć decyzję o uchyleniu przywilejów lub immunitetów, jeżeli uzna to za konieczne.
Rekrutacja i okres mianowania
Rekrutacja
Granica wiekowa aktywności zawodowej
Granicą wiekową aktywności zawodowej jest na koniec miesiąca, w którym członek personelu kończy 65 lat. W interesie służby dyrektor może zgodzić się na podwyższenie tej granicy o nie więcej niż 12 miesięcy.
Badania lekarskie
Komisja lekarska wysłuchuje lekarza, który wydał początkową negatywną opinię. W przypadku gdy komisja lekarska potwierdzi negatywny wynik badania lekarskiego przewidzianego:
Mianowania
Umowy zawiera się na okres trzech lat. Dyrektor może przedłużyć obowiązywanie umowy o określone - podobne lub krótsze - okresy. Nie później niż sześć miesięcy przed terminem wygaśnięcia umowy pracownik kontraktowy jest informowany o tym, czy jego umowa zostanie przedłużona na kolejny okres.
W przypadku starszych analityków okres obowiązywania zaproponowanych umów łącznie nie może przekroczyć pięciu lat. W przypadku wszystkich innych pracowników taki łączny okres wynosi dziewięć lat. W wyjątkowych przypadkach dyrektor może, w interesie służby, przedłużyć umowę na łączny okres dłuższy niż dziewięć lat o okres nieprzekraczający dwunastu miesięcy.
Jeżeli do dnia 1 sierpnia 2016 r. pracownik kontraktowy zgromadzi już w systemach emerytalno-rentowych organizacji skoordynowanych uprawnienia emerytalne za 10 lat pracy, do łącznego okresu umów nie ma zastosowania żadne ograniczenie.
Jeżeli umowa pracownika kontraktowego obowiązuje w dniu 1 sierpnia 2016 r. i w momencie zakończenia tej umowy przekroczył on okres dziewięciu lat ciągłej służby w Instytucie, umowa taka - w chwili osiągnięcia dziesięciu lat ciągłej służby - jest uznawana za umowę na czas nieokreślony.
W przypadkach wymienionych w ppkt (i)-(vi) umowę można rozwiązać lub jej nie przedłużać z zachowaniem sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia, a w przypadku wymienionym w ppkt (vii) - z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia.
Rozwiązanie lub nieprzedłużenie umowy przez Instytut z powodów innych niż dyscyplinarne pociąga za sobą wypłatę odszkodowania zgodnie z warunkami określonymi w załączniku I.
Jeżeli wymaga tego dobro Instytutu, okres wypowiedzenia określony w ust. 3 lit. a) może zostać skrócony; w takim przypadku pracownik kontraktowy uprawniony jest do wypłaty dodatkowej kwoty stanowiącej sumę wynagrodzenia i dodatków, które otrzymałby, gdyby faktyczna data wygaśnięcia jego umowy przypadała na koniec sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia.
Niniejsze przepisy nie mają zastosowania w przypadku rozwiązania umowy z przyczyn dyscyplinarnych.
Wynagrodzenie i dodatki
Przepisy ogólne
Wynagrodzenie to pomniejsza się o składki i potrącenia związane z podatkiem wewnętrznym, systemem emerytalno-rentowym i systemem opieki społecznej.
Należną kwotę przelewa się na rachunki pracowników kontraktowych nie później niż w ostatnim tygodniu roboczym miesiąca.
Pracownicy kontraktowi są zobowiązani do niezwłocznego poinformowania Instytutu o wszelkich zmianach swojej sytuacji życiowej, które mogą pociągać za sobą skutki finansowe. Zmiany te są brane pod uwagę przy obliczaniu wynagrodzenia od miesiąca następującego po ich zgłoszeniu do administracji Instytutu z mocą wsteczną.
Prawo Instytutu do odzyskania wszelkich płatności nienależnie wypłaconych wygasa po upływie dwóch lat od daty stwierdzenia przez Instytut, że płatność była nienależna. Jeżeli wobec pracownika kontraktowego istnieją roszczenia o zwrot nienależnych płatności, zwrotu tych kwot dokonuje się poprzez odliczenia od miesięcznych lub innych płatności należnych zainteresowanemu, biorąc pod uwagę jego sytuację społeczną i finansową. Roszczenia wobec Instytutu dotyczące wypłaty wynagrodzenia, odszkodowań, świadczeń lub innych kwot wynikających z zastosowania regulaminu pracowniczego wygasają po upływie dwóch lat od daty, z którą płatność byłaby należna, lub w dniu, w którym pracownik dowiedział się lub powinien był wiedzieć o tym, że płatność była należna, o ile daty te nie pokrywają się.
Wynagrodzenie podstawowe
Wynagrodzenie podstawowe netto stanowi odpowiadająca grupie zaszeregowania i stopniowi pracownika kontraktowego kwota w tabeli płac zatwierdzanej co roku przez zarząd na podstawie propozycji skoordynowanej komisji ds. wynagrodzeń.
Wynagrodzenie podstawowe brutto stanowi kwota wynagrodzenia podstawowego netto powiększona o podatek wewnętrzny należny od pracownika kontraktowego.
Dodatek zagraniczny
Dodatek zagraniczny wypłacany jest pracownikom kontraktowym, którzy w chwili początkowego zatrudnienia nie byli obywatelami państwa, na którego terytorium znajduje się stałe miejsce wykonywania ich obowiązków służbowych i których miejsce zwykłego pobytu przez okres co najmniej trzech lat bezpośrednio przed zatrudnieniem przez Instytut nie znajdowało się na terytorium tego państwa.
Wypłata tego dodatku zostaje wstrzymana, jeżeli pracownik kontraktowy zostaje przeniesiony do państwa, którego jest obywatelem.
Kwota dodatku obliczana jest zgodnie z załącznikiem II pkt 1 lit. a).
W przypadku gdy pracownik zostaje zatrudniony przez Instytut bezpośrednio po okresie zatrudnienia przez inną organizację międzynarodową lub administrację w państwie, gdzie wykonuje obowiązki służbowe, staż pracy w poprzednim miejscu zatrudnienia bierze się pod uwagę przy określaniu uprawnień do dodatku i obliczaniu jego wysokości.
"Obszar leżący w przyjętej odległości dojazdu do pracy" definiuje się jako obszar znajdujący się w promieniu 100 km od placówki służbowej.
Zredukowanie do zera dodatku zagranicznego nie może skutkować pozbawieniem danego pracownika kontraktowego uprawnienia do dodatku edukacyjnego ani do urlopu z tytułu miejsca pochodzenia.
Dodatki rodzinne i socjalne
W przypadku wydania przez skoordynowaną komisję ds. wynagrodzeń zalecenia dotyczącego dodatków rodzinnych i socjalnych, zarząd jest konsultowany w kwestii możliwości ich przyjęcia w drodze zmiany niniejszego regulaminu pracowniczego.
Nie kumuluje się dodatków przewidzianych w niniejszym artykule i podobnych dodatków z innego źródła, do których uprawnione są małżeństwa lub pracownicy kontraktowi stanu wolnego.
Każdy pracownik kontraktowy, jego małżonek, osoby pozostające na jego utrzymaniu lub zarejestrowany partner otrzymujący z innych źródeł krajowych lub międzynarodowych dodatek podobny do dodatków przewidzianych w niniejszym artykule lub uprawniony do takiego dodatku musi odpowiednio poinformować administrację Instytutu, aby można było dokonać odpowiedniego pomniejszenia dodatków przyznawanych mu przez Instytut.
Administracja Instytutu uprawniona jest do żądania dokumentów, które uzna za konieczne do określenia prawa do dowolnego dodatku.
dodatek stanowi różnicę między wynagrodzeniem podstawowym netto grupy zaszeregowania B3 stopień 1 powiększonym o dodatek formalnie przysługujący pracownikowi kontraktowemu, a zarobkami małżonka lub zarejestrowanego partnera.
Jeżeli zarobki małżonka są większe od tej sumy lub jej równe, dodatek nie jest wypłacany;
Definicje odnoszące się do dodatku na dzieci i inne osoby pozostające na utrzymaniu oraz warunki, na jakich jest on przyznawany, są określone w załączniku III.
Kształcenie podstawowe nie obejmuje przedszkola lub placówki równoważnej.
dodatek edukacyjny wynosi nie więcej niż dwukrotność kwoty dodatku na dziecko pozostające na utrzymaniu i jest wypłacany miesięcznie po przedstawieniu odpowiednich dokumentów
Uprawnienie do dodatku edukacyjnego uzyskuje się pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko rozpoczyna naukę w jednej z placówek oświatowych, o których mowa w ppkt (i) lub ppkt (ii), a wygasa ono wraz z końcem miesiąca, w którym dziecko kończy naukę, lub wraz z końcem miesiąca, w którym dziecko kończy 26. rok życia, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Dodatek za obowiązki dodatkowe
Pracownikowi kontraktowemu może zostać czasowo powierzone stanowisko w grupie zaszeregowania wyższej niż jego grupa zaszeregowania. Począwszy od drugiego miesiąca po objęciu takiego czasowego stanowiska pracownik kontraktowy otrzymuje dodatek wyrównawczy odpowiadający różnicy między wynagrodzeniem należnym mu z tytułu jego grupy zaszeregowania i stopnia a wynagrodzeniem przysługującym w pierwszym stopniu grupy zaszeregowania odpowiadającej stanowisku, które zostało mu czasowo powierzone.
Okres czasowego przeniesienia nie może przekraczać jednego roku, z wyjątkiem przypadków, w których dokonano takiego przeniesienia, bezpośrednio lub pośrednio, w celu zastąpienia pracownika kontraktowego, którego oddelegowano na inne stanowisko lub który jest nieobecny z powodu przedłużającego się zwolnienia lekarskiego.
Dodatek na zagospodarowanie
W odniesieniu do pracowników kontraktowych, którzy nie są uprawnieni do dodatku zagranicznego, podstawowa kwota jest równa wysokości miesięcznego wynagrodzenia podstawowego, do pułapu 2 000 EUR (Bruksela), skorygowana według parytetu siły nabywczej mającego zastosowanie w państwie, w którym znajduje się placówka służbowa, w celu zapewnienia równoważnej wysokości dodatku, niezależnie od państwa, w którym znajduje się placówka służbowa według tabel ustalonych i aktualizowanych przez skoordynowaną komisję ds. wynagrodzeń.
W odniesieniu do pracowników kontraktowych, którzy są uprawnieni do dodatku zagranicznego, podstawowa kwota jest równa wysokości miesięcznego wynagrodzenia podstawowego, do pułapu 5 500 EUR (Bruksela), skorygowana według parytetu siły nabywczej mającego zastosowanie w państwie, w którym znajduje się placówka służbowa, w celu zapewnienia równoważnej wysokości dodatku, niezależnie od państwa, w którym znajduje się placówka służbowa według tabel ustalonych i aktualizowanych przez skoordynowaną komisję ds. wynagrodzeń.
Pozostawanie w związku małżeńskim lub, w przypadku osób stanu wolnego, posiadanie osoby pozostającej na utrzymaniu upoważnia pracownika kontraktowego do dodatku uzupełniającego na osoby pozostające na utrzymaniu równoważnego podwyższeniu kwoty podstawowej o 20 %. W odniesieniu do każdej kolejnej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownikowi kontraktowemu przysługuje prawo do podwyższenia tej kwoty o 10 %. Dodatek uzupełniający na osoby pozostające na utrzymaniu nie może przekraczać 100 % kwoty podstawowej.
Dodatek uzupełniający z tytułu mobilności przysługuje pracownikom kontraktowym, którzy w wyniku przeniesienia na okres co najmniej jednego roku przenoszą swoje miejsce faktycznego i zwykłego pobytu do innej placówki służbowej, oddalonej o ponad 100 km. Dodatek ten wynosi 75 % kwoty podstawowej.
Potrącenia
Podatek wewnętrzny wynosi 40 % wynagrodzenia podstawowego dla danej grupy zaszeregowania i stopnia. Kwotę tę wskazuje się na odcinku wypłaty jako comiesięczne potrącenie.
Z wynagrodzenia pracowników kontraktowych dokonuje się co miesiąc potrącenia składki w ramach systemu emerytalno-rentowego mającego zastosowanie do pracowników kontraktowych - w kwocie zatwierdzonej przez organizacje skoordynowane, odpowiadającej określonej części wynagrodzenia podstawowego netto - i jej przekazania do rezerwowego funduszu emerytalnego Instytutu.
Jeżeli pracownik kontraktowy zdecyduje o takim przystąpieniu z jego wynagrodzenia co miesiąc dokonuje się potrącenia na rzecz systemu zabezpieczenia społecznego. Takie potrącenie odpowiada jednej trzeciej składki, którą ma być wnoszona na rzecz systemu zabezpieczenia społecznego Instytutu. Pozostałe dwie trzecie są pokrywane przez Instytut.
Wysokość procentową potrącenia z wynagrodzenia pracowników kontraktowych określa się na początku roku na okres kolejnych 12 miesięcy na podstawie umowy między Instytutem a zakładem ubezpieczeń obsługującym systemu zabezpieczenia społecznego. Kwotę odliczoną od wynagrodzenia pracownika kontraktowego dodaje się do składki płaconej przez pracodawcę.
Niniejsza litera ma zastosowanie pod warunkiem i od daty wejścia w życie umowy dwustronnej pomiędzy Instytutem a właściwymi organami krajowymi, która to umowa pozwoli na wdrożenie postanowień niniejszej litery.
Z wynagrodzenia pracowników kontraktowych, którzy nie podjęli decyzji o przystąpieniu do systemu zabezpieczenia społecznego Instytutu, co miesiąc dokonuje się potrącenia z tytułu ubezpieczenia uzupełniającego. Jego wysokość procentową określa się na początku roku na okres kolejnych 12 miesięcy, na podstawie umowy między Instytutem a zakładem ubezpieczeń obsługującym to ubezpieczenie. Potrąconą kwotę dodaje się do składki płaconej przez pracodawcę i przekazuje na koniec roku do zakładu zapewniającego ubezpieczenie.
Zaliczki na poczet wynagrodzenia i ich zwrot
Koszty podróży
Koszty zagospodarowania i wyjazdu
Koszty przeprowadzki
Te same uprawnienia przysługują pracownikom kontraktowym, którzy kończą pracę w Instytucie i wracają do państwa, gdzie mieszkali przed rozpoczęciem pracy w Instytucie lub gdy pracownik kontraktowy przenosi się do innego państwa w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Zwrotu dokonuje się na rzecz zainteresowanego pracownika kontraktowego po przedstawieniu przez niego potwierdzonej kopii rachunku. Instytut może dokonać płatności bezpośrednio za przeprowadzkę po okazaniu przez dokonujące jej przedsiębiorstwo stosownego rachunku.
Warunki i inne szczegółowe dane dotyczące zwrotu kosztów określono w załączniku VI.
Podróże służbowe
Pracownicy kontraktowi Instytutu uprawnieni są do zwrotu kosztów poniesionych w związku z podróżą służbową z polecenia dyrektora.
Zwrot obejmuje koszty samej podróży, jak również zakwaterowania i inne wydatki związane z podróżą poniesione w miejscach, do których pracownicy kontraktowi zostali skierowani. Warunki, stawki i inne szczegółowe dane dotyczące zwrotu kosztów określa załącznik VII.
Organizacja wewnętrzna
Godziny pracy
Praca w niepełnym wymiarze czasu pracy
Dni świąteczne
Wykaz dni świątecznych sporządza dyrektor, uwzględniając urzędowy wykaz dni świątecznych publikowany w miejscu zatrudnienia oraz w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Te dni świąteczne nie są odliczane od przysługującego pracownikom kontraktowym urlopu corocznego.
Jeżeli jeden lub kilka dni świątecznych wypada w sobotę lub niedzielę, dyrektor może przyznać pracownikom taką samą liczbę dni wolnych w zamian.
Urlop
Pracownikom kontraktowym przysługuje płatny urlop coroczny w wymiarze 2,5 dnia roboczego za każdy pełny miesiąc pracy. Uprawnienia te mają zastosowanie w każdym roku kalendarzowym.
Jeżeli w dniu 31 grudnia pracownikowi kontraktowemu pozostał niewykorzystany okres należnego urlopu, dyrektor może zezwolić na przeniesienie maksymalnie 12 dni urlopu na rok następny. Urlop przeniesiony, lecz niewykorzystany do dnia 31 grudnia następnego roku zostaje anulowany.
Pracownicy kontraktowi pragnący wykorzystać przysługujący mu urlop, określony w lit. a), muszą uzyskać uprzednią zgodę swojego zwierzchnika oraz dyrektora.
Rejestr udzielonych urlopów jest prowadzony przez administrację Instytutu.
Obowiązująca w tym zakresie procedura określona jest w przepisach wykonawczych, które zostaną przyjęte przez dyrektora.
Urlop niewykorzystany w chwili odejścia pracownika kontraktowego z pracy w Instytucie zostaje anulowany. Jednakże jeżeli dyrektor poświadczy na piśmie, że z powodu wymogów służbowych pracownik kontraktowy nie mógł wykorzystać skumulowanego urlopu, pracownikowi temu przysługuje rekompensata w wysokości jednej trzydziestej miesięcznego wynagrodzenia podstawowego netto za każdy dzień zgromadzonego w ten sposób urlopu.
Niemniej jednak pracownik kontraktowy może, nie później niż jeden miesiąc po miesiącu rozpoczęcia urlopu bezpłatnego, wystąpić o dalsze objęcie systemem ubezpieczenia, pod warunkiem że ponosi całkowite koszty odpowiednich składek, w tym wnoszonych przez pracodawcę.
Pracownik kontraktowy, który udowodni, że nie może nabywać uprawnień emerytalnych w ramach innego systemu emerytalno-rentowego, może zwrócić się z wnioskiem o kontynuację nabywania uprawnień emerytalnych, pod warunkiem że ponosi całkowite koszty odpowiednich składek, wnoszonych przez niego i pracodawcę.
Urlopy okolicznościowe, takie jak zwolnienie chorobowe, urlop macierzyński, urlop ojcowski lub urlop wychowawczy, bądź urlop związany z sytuacją nadzwyczajną, przyznaje się niezależnie od corocznego urlopu.
Szczegółowe dane i sposób postępowania określono w załączniku VIII.
Urlop z tytułu miejsca pochodzenia
Dyrektor może podjąć decyzję o odstępstwie niniejszego ustępu, jeżeli uzna, że ścisłe zastosowanie niniejszego ustępu byłoby niesprawiedliwe wobec danego pracownika kontraktowego lub naraziłoby go na szczególne trudności.
Sprawozdania i awans
Przepisy ogólne
Sprawozdania zawierają uwagi dotyczące względnej biegłości pracowników kontraktowych i stwarzają okazję do wyrażenia uznania dla tych pracowników lub, przeciwnie, do udzielenia im ostrzeżenia z racji niedociągnięć, w celu podniesienia jakości ich pracy.
Każdego roku pracownicy otrzymują wykaz celów i kryteriów, zgodnie z którymi zostaje dokonana ocena ich wyników.
Całkowita ocena podsumowywana jest na formularzu sprawozdania rocznego przechowywanym w aktach osobowych pracownika kontraktowego.
Procedura
Działania następcze w związku ze sprawozdaniami
Postępowanie dyscyplinarne
Odwołania i komisja odwoławcza
W przypadku odpowiedzi negatywnej zainteresowana osoba może zwrócić się z wnioskiem o mediację. Mediacja nie jest obowiązkowa.
Mediatorem może zostać wykwalifikowany niezależny ekspert prawny mianowany przez dyrektora na odnawialny okres trzech lat.
Dyrektor i zainteresowana osoba udostępniają mediatorowi wszystkie dokumenty, które mediator uznaje za niezbędne do zbadania sprawy.
Mediator przedstawia swoje wnioski w ciągu 15 dni od dnia, w którym mediator został poinformowany o sprawie.
Wnioski mediatora nie są wiążące dla dyrektora ani dla zainteresowanej osoby.
Koszty mediacji ponosi Instytut, jeśli dyrektor odrzuci wnioski mediatora; 50 % kosztów ponosi zainteresowana osoba, jeśli to ona odmawia przyjęcia wyników ustaleń.
Po wyczerpaniu możliwości postępowania w pierwszej instancji (odwołanie wewnętrzne w trybie administracyjnym), zainteresowana osoba może odwoływać się do komisji odwoławczej Instytutu.
Skład komisji, jej sposób działania i konkretne procedury określono w załączniku X.
Systemy emerytalno-rentowe
Przepisy i warunki zawarte w zasadach systemu emerytalno-rentowego Instytutu stosowane są do pracowników kontraktowych, zgodnie z zasadami systemu emerytalno-rentowego organizacji skoordynowanych. Nowy system emerytalno-rentowy Instytutu ma zastosowanie do pracowników kontraktowych, którzy rozpoczęli pracę po dniu 30 czerwca 2005 r.
Oddelegowanie pracowników kontraktowych instytutu
Oddelegowany pracownik kontraktowy to pracownik kontraktowy, który na mocy decyzji dyrektora został oddelegowany w interesie służby, aby czasowo zajmować stanowisko poza Instytutem.
Oddelegowanie w interesie służby podlega następującym zasadom:
PRZEPISY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO PRACOWNIKÓW CZASOWYCH
Przepisy ogólne
Umowy
Pracownicy czasowi są zatrudniani na okres nieprzekraczający łącznie 24 miesięcy. Zarówno Instytut, jak i pracownicy czasowi mogą rozwiązać umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia wynoszącego co najmniej jeden miesiąc.
Wynagrodzenie
Przepisy szczególne
Pracownicy czasowi nie mogą ubiegać się o zwrot kosztów zagospodarowania ani wyjazdu dla swoich rodzin.
Pracownikom czasowym przysługuje urlop w wymiarze dwa i pół dnia za każdy przepracowany miesiąc.
PRZEPISY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO EKSPERTÓW I STAŻYSTÓW
REPREZENTACJA PRACOWNIKÓW
ODSZKODOWANIE Z TYTUŁU UTRATY ZATRUDNIENIA
art. 7 niniejszego regulaminu pracowniczego.
Uprawnienie do odszkodowania z tytułu utraty zatrudnienia.
Odszkodowanie takie jest odrębne od odprawy, która stanowi jedynie rozliczenie uprawnień emerytalnych.
Kwota odszkodowania z tytułu utraty zatrudnienia to jest równa 100 % miesięcznego wynagrodzenia netto pracownika kontraktowego za każdy rok służby w Instytucie; nie przekracza jednak wynagrodzenia za 20 miesięcy.
Kwota odszkodowania z tytułu utraty zatrudnienia nie obejmuje liczby miesięcy przekraczających okres, który pracownik kontraktowy musiałby przepracować do chwili osiągnięcia limitu wieku określonego w art. 5 niniejszego regulaminu pracowniczego.
DODATEK ZAGRANICZNY
DZIECI I INNE OSOBY POZOSTAJĄCE NA UTRZYMANIU
Osoba inna niż dziecko pozostające na utrzymaniu w rozumieniu ust. 1, może być uznana za pozostającą na utrzymaniu pracownika kontraktowego, o ile spełnione są następujące warunki:
OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE POZOSTAJĄCE NA UTRZYMANIU
Decyzja dyrektora ustalająca okres wypłacania dodatku jest poddawana przeglądowi.
Osoby pozostające na utrzymaniu można zatem uznać za niepełnosprawne, gdy cierpią one na przykład na:
Wykaz zawarty w akapicie drugim ma charakter orientacyjny i nie jest wyczerpujący. Nie może on stanowić podstawy do określania stopnia upośledzenia lub niezdolności do pracy.
DODATEK MIESZKANIOWY
KOSZTY PODRÓŻY I PRZEPROWADZKI
Koszty podróży pracowników kontraktowych i ich rodzin między miejscem pobytu a placówką służbową.
Koszty przeprowadzki
Ubiegając się o zwrot kosztów na postawie przepisów niniejszej sekcji, pracownicy kontraktowi muszą przedstawić kierownikowi działu administracji i kadr - w celu uzyskania uprzedniej zgody - co najmniej dwie szacunkowe wyceny. Szacunkowe wyceny muszą odnosić się do tej samej wagi lub objętości, przewożonej na tym samym odcinku.
Kierownik działu administracji i kadr może, jeśli uzna oceny za zawyżone, zwrócić się o wyceny do innych przedsiębiorstw przeprowadzkowych.
Zwrotu dokonuje się na podstawie niższej z tych wycen.
WYDATKI ZWIĄZANE Z PODRÓŻAMI SŁUŻBOWYMI
Środki transportu
Z wyjątkiem przypadków, gdy dyrektor zdecyduje inaczej, wszelkie podróże odbywają się w klasie ekonomicznej lub równorzędnej.
Pracownicy grupy zaszeregowania A są uprawnieni do podróży środkami transportu kolejowego w pierwszej klasie; pracownicy grup zaszeregowania B i C są uprawnieni do podróży środkami transportu kolejowego w drugiej klasie.
Całkowita wypłacona kwota za podróż drogą lądową nie może przekraczać kwoty, jaką Instytut musiałby wypłacić w innym przypadku.
Dyrektor może zdecydować o rozszerzeniu stosowania niniejszej sekcji na pracowników tymczasowych.
Dieta na pokrycie kosztów utrzymania pracowników kontraktowych w podróży służbowej
Uznaje się, że dieta pokrywa wszystkie wydatki ponoszone przez pracownika kontraktowego w podróży służbowej, z wyjątkiem wydatków wymienionych poniżej, za które można żądać dodatkowego zwrotu:
Dyrektor przyjmuje przepisy wykonawcze w odniesieniu do niniejszych przepisów.
ZWOLNIENIE CHOROBOWE, URLOP MACIERZYŃSKI I URLOP OJCOWSKI, URLOP WYCHOWAWCZY I INNE URLOPY OKOLICZNOŚCIOWE
Urlop ten zaczyna się nie wcześniej niż sześć tygodni przed przewidywaną datą porodu wskazaną w zaświadczeniu i kończy nie wcześniej niż 10 tygodni i nie później niż 16 tygodni po porodzie.
W przypadku ciąży mnogiej lub porodu przedwczesnego lub narodzin dziecka niepełnosprawnego okres urlopu ulega wydłużeniu do 20 tygodni. Do celów niniejszego przepisu porodem przedwczesnym jest poród mający miejsce przed końcem 34 tygodnia ciąży;
Urlop macierzyński trwa 16 tygodni i rozpoczyna się od dnia przybycia dziecka do jego nowego domu.
W przypadku adopcji wielu dzieci lub adopcji dziecka niepełnosprawnego czas trwania urlopu macierzyńskiego wynosi 20 tygodni;
płatny w całości urlop ojcowski w wymiarze dziesięciu dni roboczych przyznawany jest pracownikom kontraktowym płci męskiej w przypadku narodzin lub adopcji dziecka uznanego za pozostające na utrzymaniu (zgodnie z definicją w art. 11 ust. 2 regulaminu pracowniczego) oraz w przypadku adopcji dziecka, które nie skończyło 18 lat. Urlop zwiększa się do 12 dni roboczych w przypadku ciąży mnogiej lub narodzin dziecka niepełnosprawnego.
Urlop ten zaczyna się w dniu narodzin dziecka lub przybycia dziecka do jego nowego domu, ale może być odroczony, jeśli dziecko jest hospitalizowane;
Na każde dziecko pracownikowi kontraktowemu przysługuje do dwóch miesięcy urlopu wychowawczego bez prawa do wynagrodzenia podstawowego; urlop ten ma być wykorzystany podczas pierwszych dwunastu miesięcy po narodzinach lub adopcji dziecka. Każdorazowo urlop powinien trwać co najmniej jeden miesiąc.
Podczas urlopu wychowawczego pracownik kontraktowy nadal uczestniczy w systemie zabezpieczenia społecznego. Utrzymane są prawa emerytalne, dodatek na dziecko i inne osoby pozostające na utrzymaniu oraz dodatek edukacyjny. Pracownik kontraktowy zachowuje swoje stanowisko i prawo do przeniesienia na wyższy stopień lub do awansu do wyższej grupy zaszeregowania.
W trakcie urlopu wychowawczego pracownik kontraktowy jest uprawniony do dodatku w wysokości 800 EUR miesięcznie, jednak nie może podejmować żadnej innej działalności zarobkowej.
Instytut wpłaca pełną składkę na rzecz systemu zabezpieczenia społecznego;
W przypadku przekroczenia powyższych limitów okresy powołania odejmuje się od urlopu corocznego pracownika kontraktowego.
Jeżeli pracownik kontraktowy otrzymuje od powołujących go organów krajowych rekompensatę finansową, zostaje ona odliczona od wynagrodzenia pracownika kontraktowego.
PRZEPISY DOTYCZĄCE ADMINISTRACYJNCYH POSTĘPOWAŃ WYJAŚNIAJĄCYCH ORAZ POSTĘPOWAŃ I ŚRODKÓW DYSCYPLINARNYCH
Przepisy ogólne
Pracownik kontraktowy, który z przyczyn obiektywnych nie może zostać wysłuchany zgodnie z przepisami niniejszego załącznika, może zostać poproszony o zgłoszenie uwag na piśmie lub może być reprezentowany przez wybraną przez niego osobę.
Komisja dyscyplinarna
Środki dyscyplinarne
Surowość nakładanych środków dyscyplinarnych powinna być współmierna do wagi przewinienia służbowego. Aby ustalić wagę przewinienia oraz podjąć decyzję o środku dyscyplinarnym, który ma być nałożony, uwzględnia się w szczególności:
Postępowanie dyscyplinarne bez udziału komisji dyscyplinarnej
Dyrektor może wydać pisemnego upomnienia lub nagany bez konsultacji z komisją dyscyplinarną. Zanim dyrektor podejmie takie działania, przesłuchuje się danego pracownika kontraktowego.
Postępowanie dyscyplinarne przed komisją dyscyplinarną
Jeżeli w obecności przewodniczącego komisji dyscyplinarnej dany pracownik kontraktowy przyznaje się do popełnienia przewinienia służbowego i przyjmuje bez zastrzeżeń sprawozdanie, o którym mowa w art. 10 niniejszego załącznika, dyrektor może, z zachowaniem zasady proporcjonalności pomiędzy rodzajem przewinienia służbowego a rozważaną karą, wycofać sprawę z komisji dyscyplinarnej. W przypadku gdy sprawa zostaje wycofana z komisji dyscyplinarnej, przewodniczący wydaje opinię o rozważanej karze. Na mocy tej procedury dyrektor, w drodze odstępstwa od art. 9 niniejszego załącznika, może nałożyć jedną z kar przewidzianych w art. 7 ust. 1 lit. a)-d) niniejszego załącznika.
Dany pracownik kontraktowy przed przyznaniem się do przewinienia służbowego zostaje poinformowany o ewentualnych skutkach takiego przyznania się.
Przed pierwszym posiedzeniem komisji dyscyplinarnej przewodniczący może powierzyć jednemu z jej członków zadanie przygotowania ogólnego sprawozdania dotyczącego sprawy i informuje o tym pozostałych członków komisji dyscyplinarnej.
Po zbadaniu przedłożonych dokumentów oraz uwzględniając wszelkie oświadczenia złożone ustnie lub na piśmie, komisja dyscyplinarna, większością głosów, wydaje uzasadnioną opinię, czy ustalono zaistnienie faktów, które były przedmiotem zarzutów oraz o zastosowaniu odpowiadającej im kary. Opinia ta jest podpisywana przez wszystkich członków komisji. Komisja dyscyplinarna przekazuje opinię dyrektorowi oraz danemu pracownikowi kontraktowemu w terminie dwóch miesięcy od daty otrzymania sprawozdania od dyrektora, pod warunkiem że ten termin jest współmierny do stopnia złożoności sprawy.
Zawieszenie
Równoległe postępowanie karne
W przypadku gdy wobec pracownika kontraktowego toczy się postępowanie karne w związku z tymi samymi czynami, ostateczna decyzja o środku dyscyplinarnym zostaje wydana dopiero po uprawomocnieniu się wyroku sądu w tej sprawie.
Przepisy końcowe
Pracownik kontraktowy, wobec którego nałożono środek dyscyplinarny inny niż usunięcie ze stanowiska, może, po trzech latach w przypadku pisemnego upomnienia lub nagany oraz po sześciu latach w przypadku innego środka dyscyplinarnego, złożyć wniosek o wykreślenie z jego akt osobowych wszelkich wzmianek o takim środku. Dyrektor decyduje, czy przychylić się do takiego wniosku.
W przypadku gdy zostają ujawnione nowe fakty poparte odpowiednimi dowodami, postępowanie dyscyplinarne może zostać wznowione przez dyrektora z jego własnej inicjatywy lub na wniosek danego pracownika kontraktowego.
Jeśli wobec pracownika kontraktowego nie wniesiono sprawy po przedstawieniu opinii przez komisję dyscyplinarną na mocy art. 15 niniejszego załącznika, pracownik kontraktowy ma prawo do żądania naprawienia wyrządzonych szkód przez odpowiednie ogłoszenie decyzji dyrektora.
Dyrektor przyjmuje przepisy wykonawcze w odniesieniu do tych przepisów.
KOMISJA ODWOŁAWCZA
Komisja odwoławcza jest upoważniona do rozstrzygania sporów dotyczących naruszania niniejszego regulaminu pracowniczego lub warunków umów, o których mowa w art. 7 regulaminu pracowniczego. W tym celu jest organem właściwym do orzekania w sprawach odwołań od decyzji dyrektora wniesionych przez obecnych lub byłych pracowników kontraktowych lub przez ich spadkobierców albo przedstawicieli.
Posiedzenia komisji odwoławczej zwołuje przewodniczący. Komisja co do zasady rozpatruje przedstawione jej odwołania w terminie czterech miesięcy od daty ich złożenia.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.195.31 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2016/1182 w sprawie regulaminu pracowniczego Instytutu Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem |
Data aktu: | 18/07/2016 |
Data ogłoszenia: | 20/07/2016 |
Data wejścia w życie: | 01/08/2016 |