Decyzja 2016/1123 określająca stanowisko, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej we właściwych komitetach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w odniesieniu do wniosków dotyczących poprawek do regulaminów ONZ nr 9, 11, 13, 13-H, 14, 16, 30, 41, 44, 49, 54, 55, 60, 64, 75, 78, 79, 83, 90, 106, 113, 115, 117, 129 i 134, propozycji zmian do ogólnych przepisów technicznych ONZ nr 15 i 16, wniosków dotyczących nowego regulaminu ONZ w sprawie układów wspomagania hamowania (BAS), w sprawie elektronicznej kontroli stateczności (ESC), w sprawie systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) oraz w sprawie instalacji opon, wniosku dotyczącego nowych ogólnych przepisów technicznych ONZ w sprawie procedury pomiaru emisji dla pojazdów dwu- lub trzykołowych wyposażonych w silnik spalinowy oraz wniosku dotyczącego nowej specjalnej rezolucji nr 2 dotyczącej poprawy wdrażania globalnego porozumienia z 1998 r.

DECYZJA RADY (UE) 2016/1123
z dnia 17 czerwca 2016 r.
określająca stanowisko, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej we właściwych komitetach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w odniesieniu do wniosków dotyczących poprawek do regulaminów ONZ nr 9, 11, 13, 13-H, 14, 16, 30, 41, 44, 49, 54, 55, 60, 64, 75, 78, 79, 83, 90, 106, 113, 115, 117, 129 i 134, propozycji zmian do ogólnych przepisów technicznych ONZ nr 15 i 16, wniosków dotyczących nowego regulaminu ONZ w sprawie układów wspomagania hamowania (BAS), w sprawie elektronicznej kontroli stateczności (ESC), w sprawie systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) oraz w sprawie instalacji opon, wniosku dotyczącego nowych ogólnych przepisów technicznych ONZ w sprawie procedury pomiaru emisji dla pojazdów dwu- lub trzykołowych wyposażonych w silnik spalinowy oraz wniosku dotyczącego nowej specjalnej rezolucji nr 2 (S.R.2) dotyczącej poprawy wdrażania globalnego porozumienia z 1998 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady 97/836/WE 1 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ("EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("zrewidowane porozumienie z 1958 r.").

(2) Zgodnie z decyzją Rady 2000/125/WE 2 Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub stosowane w pojazdach kołowych ("porozumienie równoległe").

(3) W dyrektywie 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 zastąpiono systemy homologacji państw członkowskich unijną procedurą homologacji oraz ustanowiono zharmonizowane ramy obejmujące przepisy administracyjne i ogólne wymagania techniczne odnoszące się do wszystkich nowych pojazdów, układów, części i oddzielnych zespołów technicznych. Dyrektywą tą włączono regulaminy przyjęte na mocy zrewidowanego porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do unijnego systemu homologacji typu, albo jako wymagania dotyczące homologacji typu, balbo jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii. Od czasu przyjęcia tej dyrektywy regulaminy ONZ w coraz większym stopniu są włączane do przepisów Unii w ramach unijnego systemu homologacji typu.

(4) W świetle zdobytego doświadczenia i rozwoju technicznego wymagania odnoszące się do niektórych elementów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 9, 11, 13, 13-H, 14, 16, 30, 41, 44, 49, 54, 55, 60, 64, 75, 78, 79, 83, 90, 106, 113, 115, 117, 129 i 134 oraz ogólnymi przepisami technicznym ONZ (GTR) nr 15 i 16 muszą zostać dostosowane do postępu technicznego.

(5) Aby ustanowić jednolite przepisy dotyczące homologacji układów wspomagania hamowania (BAS), elektronicznej kontroli stateczności (ESC), systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) oraz instalacji opon, należy przyjąć cztery nowe regulaminy ONZ.

(6) Aby ustanowić jednolite przepisy techniczne dotyczące procedury pomiaru dla pojazdów dwu- lub trzykołowych wyposażonych w silnik spalinowy w odniesieniu do określonych rodzajów emisji, należy przyjąć nowe ogólne przepisy techniczne ONZ (GTR).

(7) Aby usprawnić wdrażanie porozumienia z 1998 r., należy przyjąć nową specjalną rezolucję nr 2 (S.R.2).

(8) Należy zatem ustalić stanowisko, które ma być przyjęte w imieniu Unii we właściwych komitetach EKG ONZ, mianowicie w Komitecie Administracyjnym Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. oraz w Komitecie Wykonawczym Porozumienia Równoległego w odniesieniu do przyjęcia aktów ONZ, o których wyżej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowiskiem, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii na forum Komitetu Administracyjnego Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. oraz Komitetu Wykonawczego Porozumienia Równoległego w okresie od dnia 20 do dnia 24 czerwca 2016 r., jest głosowanie za wnioskami wymienionymi w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 17 czerwca 2016 r.

W imieniu Rady

J.R.V.A. DIJSSELBLOEM

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Tytuł punktu porządku obrad Numer referencyjny dokumentu
Wniosek dotyczący suplementu 2 do serii poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 9 (emisja hałasu z pojazdów trójkołowych) ECE/TRANS/WP.29/2016/45
Wniosek dotyczący suplementu 4 do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 11 (zamki i zawiasy drzwi) ECE/TRANS/WP.29/2016/33
Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 11 (zamki i zawiasy drzwi) ECE/TRANS/WP.29/2016/34
Wniosek dotyczący suplementu 14 do serii poprawek 11 do regulaminu ONZ nr 13 (hamowanie pojazdów o dużej masie) ECE/TRANS/WP.29/2016/49
Wniosek dotyczący serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 13-H (hamulce pojazdów kategorii M1 i N1) ECE/TRANS/WP.29/2016/50
Wniosek dotyczący suplementu 7 do serii poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 14 (kotwiczenie pasów bezpieczeństwa, ISOFIX i i-Size) ECE/TRANS/WP.29/2016/35
Wniosek dotyczący suplementu 7 do serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 16 (pasy bezpieczeństwa, ISOFIX i i-Size) ECE/TRANS/WP.29/2016/36
Wniosek dotyczący suplementu 18 do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 30 (opony do samochodów osobowych i ich przyczep) ECE/TRANS/WP.29/2016/51
Wniosek dotyczący suplementu 5 do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 41 (emisja hałasu powodowana przez motocykle) ECE/TRANS/WP.29/2016/46
Wniosek dotyczący suplementu 11 do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 44 (urządzenia przytrzymujące dla dzieci) ECE/TRANS/WP.29/2016/37
Wniosek dotyczący suplementu 8 do serii poprawek 05 do regulaminu ONZ nr 49 (emisja zanieczyszczeń z silników o zapłonie samoczynnym i silników o zapłonie iskrowym (zasilanych skroplonym gazem ropopochodnym (LPG) i sprężonym gazem ziemnym (CNG)) ECE/TRANS/WP.29/2016/40
Wniosek dotyczący suplementu 4 do serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 49 (emisja zanieczyszczeń z silników o zapłonie samoczynnym i silników o zapłonie iskrowym (zasilanych skroplonym gazem ropopochodnym (LPG) i sprężonym gazem ziemnym (CNG)) ECE/TRANS/WP.29/2016/41
Wniosek dotyczący suplementu 21 do serii poprawek 01 do regulaminu nr 54 (opony do pojazdów użytkowych i ich przyczep) ECE/TRANS/WP.29/2016/52
Wniosek dotyczący suplementu 6 do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 55 (sprzęgi mechaniczne) ECE/TRANS/WP.29/2016/53
Wniosek dotyczący suplementu 5 do regulaminu ONZ nr 60 (wskaźniki obsługiwane przez kierującego dla motorowerów i motocykli) ECE/TRANS/WP.29/2016/27
Wniosek dotyczący nowej serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 64 (zespół zapasowy do użytku tymczasowego, opony odporne na przebicie typu "run-flat" lub system ogumienia odpornego na przebicie typu "run-flat" oraz system monitorowania ciśnienia w oponach) ECE/TRANS/WP.29/2016/54
Wniosek dotyczący suplementu 16 do regulaminu ONZ nr 75 (opony do pojazdów kategorii L) ECE/TRANS/WP.29/2016/55
Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 78 (hamowanie pojazdów kategorii L) ECE/TRANS/WP.29/2016/56 i WP.29-169-03
Wniosek dotyczący suplementu 5 do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 79 (układ kierowniczy) ECE/TRANS/WP.29/2016/57
Wniosek dotyczący suplementu 7 do serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1) ECE/TRANS/WP.29/2016/42
Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1) ECE/TRANS/WP.29/2016/43
Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 90 (zamienne części hamulcowe) ECE/TRANS/WP.29/2016/58
Wniosek dotyczący suplementu 14 do regulaminu ONZ nr 106 (opony do pojazdów rolniczych) ECE/TRANS/WP.29/2016/59
Wniosek dotyczący suplementu 6 do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 113 (reflektory emitujące symetryczne światło mijania) ECE/TRANS/WP.29/2016/74
Wniosek dotyczący suplementu 7 do pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 115 (dodatkowe układy zasilania LPG i CNG) ECE/TRANS/WP.29/2016/44
Wniosek dotyczący suplementu 9 do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 117 (opony, opór toczenia, hałas toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni) ECE/TRANS/WP.29/2016/60
Wniosek dotyczący serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 129 (ulepszone urządzenia przytrzymujące dla dzieci) ECE/TRANS/WP.29/2016/38
Wniosek dotyczący suplementu 2 do regulaminu ONZ nr 134 (pojazdy napędzane wodorem i ogniwami paliwowymi (HFCV)) ECE/TRANS/WP.29/2016/39
Wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie układów wspomagania hamowania (BAS) ECE/TRANS/WP.29/2016/61
Wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie elektronicznej kontroli stateczności (ESC) ECE/TRANS/WP.29/2016/62
Wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) ECE/TRANS/WP.29/2016/63
Wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie instalacji opon ECE/TRANS/WP.29/2016/64
Wniosek dotyczący poprawki 1 do ogólnych przepisów technicznych (UN GTR) nr 15 (zharmonizowana światowa procedura badań lekkich pojazdów dostawczych (WLTP)) ECE/TRANS/WP.29/2016/68
Wniosek dotyczący poprawki 1 do ogólnych przepisów technicznych (UN GTR) nr 16 (opony) ECE/TRANS/WP.29/2016/70
Wniosek dotyczący nowej specjalnej rezolucji nr 2 (S.R.2) - Poprawa wdrażania globalnego porozumienia z 1998 r. ECE/TRANS/WP.29/2016/65
Wniosek dotyczący ogólnych przepisów technicznych (UN GTR) w sprawie procedury pomiaru dla pojazdów dwu- lub trzykołowych wyposażonych w silnik spalinowy w odniesieniu do emisji ze skrzyni korbowej i emisji oparów ECE/TRANS/WP.29/2016/66
1 Decyzja Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.") (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
2 Decyzja Rady 2000/125/WE z dnia 31 stycznia 2000 r. dotycząca zawarcia Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych ("Porozumienie Równoległe") (Dz.U. L 35 z 10.2.2000, s. 12).
3 Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.187.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/1123 określająca stanowisko, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej we właściwych komitetach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w odniesieniu do wniosków dotyczących poprawek do regulaminów ONZ nr 9, 11, 13, 13-H, 14, 16, 30, 41, 44, 49, 54, 55, 60, 64, 75, 78, 79, 83, 90, 106, 113, 115, 117, 129 i 134, propozycji zmian do ogólnych przepisów technicznych ONZ nr 15 i 16, wniosków dotyczących nowego regulaminu ONZ w sprawie układów wspomagania hamowania (BAS), w sprawie elektronicznej kontroli stateczności (ESC), w sprawie systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) oraz w sprawie instalacji opon, wniosku dotyczącego nowych ogólnych przepisów technicznych ONZ w sprawie procedury pomiaru emisji dla pojazdów dwu- lub trzykołowych wyposażonych w silnik spalinowy oraz wniosku dotyczącego nowej specjalnej rezolucji nr 2 dotyczącej poprawy wdrażania globalnego porozumienia z 1998 r.
Data aktu: 17/06/2016
Data ogłoszenia: 12/07/2016