uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 2a ust. 2,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 ustanawia wymogi w zakresie usług rozliczeniowych i dwustronnego zarządzania ryzykiem dotyczące kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym oraz wymogi w zakresie zgłaszania takich kontraktów. W art. 2 pkt 7 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 instrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym zdefiniowano jako kontrakty pochodne, które nie są zawierane na rynku regulowanym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14 dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 lub na rynku państwa trzeciego, który uznaje się za równoważny rynkowi regulowanemu zgodnie z art. 2a rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Tym samym każdy kontrakt pochodny, który jest zawierany na rynku państwa trzeciego nieuznawanym za równoważny rynkowi regulowanemu, jest do celów rozporządzenia (UE) nr 648/2012 klasyfikowany jako będący przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym.
(2) Zgodnie z art. 2a rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rynek państwa trzeciego uznaje się za równoważny rynkowi regulowanemu, gdy rynek ten spełnia prawnie wiążące wymogi, które są równoważne z wymogami określonymi w tytule III dyrektywy 2004/39/WE, i na bieżąco podlega skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu prawa w tym państwie trzecim.
(3) Aby rynek państwa trzeciego mógł zostać uznany za równoważny rynkowi regulowanemu w rozumieniu dyrektywy 2004/39/WE, istotne skutki obowiązujących wiążących prawnie wymogów oraz rozwiązań w zakresie nadzoru i egzekwowania prawa powinny być równoważne skutkom wynikającym z wymogów Unii w kontekście celów regulacyjnych, których osiągnięciu służą. Celem oceny równoważności jest zatem upewnienie się, że prawnie wiążące wymogi, które mają zastosowanie do uznanych rynków kontraktów (designated contract markets, DCM) w Stanach Zjednoczonych Ameryki (USA), są równoważne wymogom określonym w tytule III dyrektywy 2004/39/WE i że rynki te na bieżąco podlegają skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu prawa. Rynki, które w dniu przyjęcia niniejszej decyzji posiadają zezwolenie jako DCM, powinny zatem być traktowane jako rynki uznawane za równoważne z rynkiem regulowanym w rozumieniu dyrektywy 2004/39/WE.
(4) DCM są to giełdy działające pod nadzorem regulacyjnym Commodity Futures Trading Commission (CFTC, komisja ds. towarowych kontraktów terminowych typu future) zgodnie z przepisami sekcji 5 ustawy Commodity Exchange Act (CEA), 7 USC 7. Prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do DCM posiadających zezwolenie w USA obejmują CEA, które wraz z regulacjami CFTC (CFTC regulations) stanowią ramy prawne działalności DCM. Część 38 regulacji CFTC zawiera wymogi dotyczące prowadzenia działalności jako giełda oraz 23 podstawowe zasady, których DCM muszą przestrzegać zarówno w momencie uzyskania zezwolenia, jak i na bieżąco. Regulacje CFTC zobowiązują DCM do prowadzenia platformy obrotu, przez które to pojęcie zasadniczo, zgodnie z CEA, rozumie się wielostronny system, w ramach którego uczestnicy mogą zawierać transakcje zgodnie z zasadami, które nie mają charakteru uznaniowego. DCM muszą zapewniać swoim członkom dostęp do swoich rynków i usług zgodnie z zasadą bezstronności. Kryteria dostępu muszą być obiektywne i przejrzyste oraz muszą być stosowane w sposób niedyskryminujący. Ponadto regulacje CFTC nakładają na DCM wymogi organizacyjne dotyczące zasad postępowania z konfliktami interesów, zarządzania ryzykiem, rozwiązań w zakresie obrotu, rozliczenia i rozrachunku oraz zasad w zakresie notowania, jak również dotyczące monitorowania przestrzegania przepisów. Zgodnie z podstawową zasadą nr 2 (17 CFR §38.150 (2015)) giełda musi zapewniać, monitorować i egzekwować przestrzeganie wewnętrznych przepisów DCM, w tym zasad zakazujących stosowanie na danym rynku praktyk obrotu stanowiących nadużycie. W tym celu giełda musi posiadać możliwości wykrywania i badania naruszeń wewnętrznych przepisów DCM oraz nakładania odpowiednich sankcji na osoby dokonujące takich naruszeń.
(5) Prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do DCM posiadających zezwolenie w USA, określone w ramach prawnych działalności DCM, prowadzą w następujących obszarach do istotnych skutków równoważnych skutkom wymogów określonych w tytule III dyrektywy 2004/39/WE: procedura udzielania zezwolenia, definicje, dostęp do DCM, wymogi organizacyjne, wymogi dotyczące kadry kierowniczej wyższego szczebla, dopuszczanie instrumentów pochodnych do obrotu, zawieszenie obrotu instrumentami pochodnymi, wycofanie instrumentów pochodnych z obrotu, monitorowanie przestrzegania przepisów oraz dostęp do systemów rozliczania i rozrachunku.
(6) Zgodnie z dyrektywą 2004/39/WE wymogi przejrzystości przed- i posttransakcyjnej mają zastosowanie wyłącznie do akcji dopuszczonych do obrotu na rynkach regulowanych. Ponieważ akcje nie są przedmiotem obrotu na DCM ani nie są dopuszczone do obrotu na DCM, Komisja jest zdania, że ocena tych wymogów nie ma znaczenia do celów niniejszej decyzji.
(7) Należy zatem stwierdzić, że prawnie wiążące wymogi dla DCM z siedzibą w USA przynoszą skutki równoważne skutkom wynikającym z wymogów określonych w tytule III dyrektywy 2004/39/WE.
(8) Działalność DCM jest objęta nadzorem CFTC. Głównym celem programu monitorowania przestrzegania przepisów realizowanego przez CFTC jest ocena przestrzegania przez DCM mających zastosowanie przepisów CEA, w tym 23 podstawowych zasad, których muszą przestrzegać DCM, oraz regulacji CFTC wdrażających te podstawowe zasady. W tym celu CFTC przeprowadza analizy przestrzegania przez DCM podstawowych zasad i regulacji dotyczących monitorowania obrotu, monitorowania rynku, ścieżki audytu oraz postępowań dyscyplinarnych DCM. W ramach programu monitorowania rynku CFTC monitoruje podmioty prowadzące obrót celem zapewnienia przestrzegania przez nie przepisów zawartych w CEA i regulacjach CFTC. W tym celu w ramach programu monitorowania monitoruje się obrót prowadzony na DCM, pozycje futures, transakcje swap i pozycje swap w celu wykrycia praktyk rynkowych stanowiących nadużycie i zapobiegania takim praktykom oraz w celu zapewnienia zgodności z CEA i regulacjami CFTC. Ponadto w ramach programu przeglądu rynku dokonuje się przeglądu wszystkich przedłożonych dokumentacji zasad dotyczących DCM, a w ramach programu przeglądu produktów dokonuje się przeglądu przedłożonych dokumentacji warunków produktów DCM; w ramach obu programów przeglądy przedłożonych dokumentacji mają na celu zapewnienie zgodności z CEA i regulacjami CFTC.
(9) CFTC posiada również kompetencje w zakresie egzekwowania przepisów. Zgodnie z sekcją 6b CEA CFTC może zarządzić zaprzestanie określonych rodzajów działalności i nałożyć sankcje cywilno- lub prawnokarne, jeżeli DCM narusza CEA lub regulacje CFTC. Zgodnie z sekcją 6c(a) CEA, CFTC może również wnieść skargę do sądu federalnego Stanów Zjednoczonych przeciwko każdemu zarejestrowanemu podmiotowi lub innej osobie, które naruszają przepisy CEA oraz odpowiednie przepisy, regulacje i zarządzenia CFTC. DCM posiadają pewne kompetencje w zakresie nadzoru i są obowiązane monitorować i egzekwować przestrzeganie wewnętrznych przepisów poszczególnych DCM. Zgodnie z "uprawnieniami nadzwyczajnymi" (CEA § 8a(9)) CFTC jest upoważniona do nakazania DCM podjęcia takich działań, które zdaniem CFTC są niezbędne do utrzymania lub przywrócenia prawidłowego obrotu określonym kontraktem pochodnym lub do likwidacji takiego kontraktu. DCM muszą również dysponować rozwiązaniami i zasobami umożliwiającymi skuteczne egzekwowanie swoich wewnętrznych przepisów.
(10) Należy zatem stwierdzić, że DCM na bieżąco podlegają w USA skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu prawa.
(11) Należy zatem uznać, że warunki określone w art. 2a rozporządzenia (UE) nr 648/2012 są spełnione w odniesieniu do DCM posiadających zezwolenie w USA.
(12) Podstawę niniejszej decyzji stanowią prawnie wiążące wymogi dotyczące DCM mające zastosowanie w Stanach Zjednoczonych Ameryki na dzień przyjęcia niniejszej decyzji. Komisja powinna w dalszym ciągu regularnie monitorować zmiany rozwiązań prawnych i nadzorczych dotyczących DCM oraz spełnianie warunków, na podstawie których podjęto niniejszą decyzję. W szczególności Komisja powinna dokonać przeglądu niniejszej decyzji w świetle rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 3 oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 4 .
(13) Okresowy przegląd rozwiązań prawnych i nadzorczych obowiązujących w USA w stosunku do DCM pozostaje bez uszczerbku dla możliwości dokonania przez Komisję w dowolnym momencie nadzwyczajnego przeglądu, jeżeli w związku z istotnymi zmianami konieczna stanie się ponowna ocena przez Komisję równoważności stwierdzonej niniejszą decyzją. Taka ponowna ocena może prowadzić do uchylenia niniejszej decyzji.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.178.24 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/1073 w sprawie równoważności uznanych rynków kontraktów w Stanach Zjednoczonych Ameryki zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 |
Data aktu: | 01/07/2016 |
Data ogłoszenia: | 02/07/2016 |
Data wejścia w życie: | 22/07/2016 |