uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 16 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) abamektyny, acetamiprydu, bromoksynilu, fludioksonilu, propamokarbu, proheksadionu i tebukonazolu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości acekwinocylu, fluopikolidu, fosetylu, mepikwatu i prochinazydu określono w części A załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. W przypadku benzowyndiflupyru nie określono NDP i nie ujęto tej substancji w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną abamektyna na powierzchni owoców ziarnkowych, dyniowatych z jadalną skórką, kapusty pekińskiej, "sałaty i warzyw sałatowych" o numerze kodu 0251000, szpinaku, fasoli i grochu w strąkach oraz selera złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku acekwinocylu wniosek taki złożono w odniesieniu do czereśni oraz śliwek. W przypadku acetamiprydu wniosek taki złożono w odniesieniu do kapustnych liściowych. W przypadku bromoksynilu wniosek taki złożono w odniesieniu do szczypiorku. W przypadku fluopikolidu wniosek taki złożono w odniesieniu do jeżyn, szpinaku i portulaki pospolitej. W przypadku fosetylu wniosek taki złożono w odniesieniu do jeżyn, selera zwyczajnego i kopru włoskiego. W przypadku mepikwatu wniosek taki złożono w odniesieniu do grzybów uprawnych. W przypadku propamokarbu wniosek taki złożono w odniesieniu do selera zwyczajnego, portulaki pospolitej, boćwiny, liści selera i kopru włoskiego. W przypadku prochinazydu wniosek taki złożono w odniesieniu do porzeczek i agrestu. W przypadku tebukonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania fludiok-sonilu na powierzchni ananasów oraz stosowania proheksadionu na powierzchni czereśni. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania tych substancji na wspomnianych uprawach w Stanach Zjednoczonych skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W uzasadnionej opinii Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania abamektyny na powierzchni "sałaty i warzyw sałatowych" oraz szpinaku przedłożone dane nie są wystarczające jako podstawa do określenia nowych NDP. Należy zatem utrzymać obecne NDP.
(8) W odniesieniu do fosetylu na powierzchni jeżyn Urząd zalecił ustanowienie NDP na poziomie 100 mg/kg. Zgodnie z obowiązującymi unijnymi wytycznymi w zakresie ekstrapolacji NDP należy ustanowić taki sam NDP także dla malin.
(9) W odniesieniu do mepikwatu najnowsze dane pochodzące z monitorowania wskazują, że poziom pozostałości na nieoczyszczonych grzybach uprawnych przekracza granicę oznaczalności. Pozostałości takie są wynikiem zanieczyszczenia krzyżowego pochodzącego ze słomy poddanej w sposób zgodny z przepisami działaniu mepikwatu. Urząd zaproponował osobom zarządzającym ryzykiem trzy różne NDP dla tych produktów, oparte na metodach zalecanych przez Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) odpowiednio dla określania NDP w przypadku przypraw i określania NDP pochodzących ze źródeł zewnętrznych 3 . Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dotyczący tych produktów należy określić w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie odpowiadającym 99. percentylowi wszystkich wyników pobierania próbek. Wspomniany NDP ma charakter tymczasowy i obowiązuje do dnia 31 grudnia 2018 r. Po tej dacie NDP będzie wynosić 0,02* mg/kg, chyba że zostanie zmieniony rozporządzeniem w świetle nowych informacji przedstawionych najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2018 r.
(10) W odniesieniu do pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku znacznej konsumpcji odnośnych uprawianych produktów nie wykazano, że występuje ryzyko przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia lub ostrej dawki referencyjnej.
(11) W przypadku benzowyndiflupyru Urząd przedstawił wnioski z weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej 4 . W związku z tym zalecił ustanowienie NDP uwzględniających zarówno reprezentatywne zastosowania zgodnie z dobrymi praktykami rolniczymi w Unii, jak i wnioski z Brazylii dotyczące tolerancji importowej. Komisja zasięgnęła opinii laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej w sprawie odpowiednich granic oznaczalności.
(12) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for abamectin in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP abamektyny w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2015;13(7):4189 [27 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for acequinocyl in cherries and plums" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acekwinocylu w czereśniach oraz śliwkach). Dziennik EFSA 2015;13(10):4259 [19 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for acetamiprid in leafy brassicas" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acetamiprydu w kapustnych liściowych). Dziennik EFSA 2015;13(9):4229 [20 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level (MRL) for bromoxynil in chives" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości (NDP) bromoksynilu w szczypiorku). Dziennik EFSA 2015;13(11):4311 [18 s.].
"Reasoned opinion on the setting of an import tolerance for fludioxonil in pineapples" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do fludioksonilu w ananasach). Dziennik EFSA 2016;14(1):4372 [19 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for fluopicolide in blackberries, spinaches and purslanes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości fluopikolidu w jeżynach, szpinaku i portulace pospolitej). Dziennik EFSA 2015;13(11):4260 [22 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for fosetyl in blackberry, celeriac and Florence fennel" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości fosetylu w jeżynach, selerze zwyczajnym i koprze włoskim). Dziennik EFSA 2015;13(12):4327 [20 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for mepiquat in cultivated fungi" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości mepikwatu w grzybach uprawnych). Dziennik EFSA 2015;13(11):4315 [25 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for proquinazid in currants and gooseberries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości prochinazydu w porzeczkach i agreście). Dziennik EFSA 2015;13(11):4280 [18 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for propamocarb in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP propamokarbu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2015;13(11):4266 [19 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerance for prohexadione in cherries" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do proheksadionu w czereśniach). Dziennik EFSA 2015;13(12):4326 [16 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for tebuconazole in rye and wheat" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości tebukonazolu w życie zwyczajnym i pszenicy zwyczajnej). Dziennik EFSA 2015;13(10):4262 [22 s.].
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.167.46 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2016/1003 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości abamektyny, acekwinocylu, acetamiprydu, benzowyndiflupyru, bromoksynilu, fludioksonilu, fluopikolidu, fosetylu, mepikwatu, prochinazydu, propamokarbu, proheksadionu i tebukonazolu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 17/06/2016 |
Data ogłoszenia: | 24/06/2016 |
Data wejścia w życie: | 14/07/2016 |