Rozporządzenie 2016/1004 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2016/1004
z dnia 22 czerwca 2016 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywę ramową) 1 , w szczególności jej art. 39 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych 2 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) i f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 zawiera wykaz regulaminów EKG ONZ załączonych do zrewidowanego porozumienia z 1958 r. 3 , których stosowanie jest obowiązkowe. Wykaz ten należy uzupełnić z uwzględnieniem obowiązujących na szczeblu UE nowych wymogów zawartych w odpowiednich regulaminach EKG ONZ.

(2) Zgodnie z art. 13 ust. 14 rozporządzenia (WE) nr 661/2009, dodatek do jego załącznika IV zawiera wykaz uchylonych dyrektyw, na mocy których udzielone przed dniem 1 listopada 2012 r. homologacje typu powinny zachować ważność do czasu wejścia w życie nowych wymogów. Jako że nowe wymogi wchodzą w życie na poziomie UE wraz z aktualizacją załącznika IV, należy również aktualizować dodatek do załącznika IV do rozporządzenia.

(3) Z uwagi na fakt, iż nowe wymogi regulaminów ONZ nr 107 i 118 nakładają na producentów obowiązek dostosowania pojazdów, należy przewidzieć dostateczny czas na wdrożenie tych wymogów.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Ze skutkiem od dnia 1 lipca 2016 r. organy krajowe, z powodów dotyczących pośredniego widzenia, uznają świadectwa zgodności nowych pojazdów kategorii N2 i N3 udzielone zgodnie z dyrektywą 2003/97/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 za nieważne do celów art. 26 dyrektywy 2007/46/WE i zabraniają rejestracji, sprzedaży oraz dopuszczania do ruchu takich pojazdów.

Artykuł  3

Ze skutkiem od dnia 1 lipca 2016 r. organy krajowe, z powodów dotyczących ich ogólnych cech konstrukcyjnych, uznają świadectwa zgodności nowych pojazdów kategorii M2 i M3 za nieważne do celów art. 26 dyrektywy 2007/46/WE i zabraniają rejestracji, sprzedaży oraz dopuszczania do ruchu takich pojazdów, o ile nie spełniają one wymogów regulaminu EKG ONZ nr 107, zmienionego serią poprawek 05.

Artykuł  4

Ze skutkiem od dnia 1 lipca 2016 r. organy krajowe, z powodów dotyczących palności materiałów używanych w konstrukcji pojazdów oraz ich odporności na działanie paliw lub smarów, uznają świadectwa zgodności nowych pojazdów kategorii M3 klasy II i III za nieważne do celów art. 26 dyrektywy 2007/46/WE i zabraniają rejestracji, sprzedaży oraz dopuszczania do ruchu takich pojazdów, o ile nie spełniają one wymogów regulaminu EKG ONZ nr 118, zmienionego serią poprawek 01.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2016 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 czerwca 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 661/2009

W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 wprowadza się następujące zmiany:
1)
wiersze tabeli dotyczące regulaminów EKG ONZ nr 13, 13-H, 14, 16, 58, 95, 100, 107, 110, 118 i 121 otrzymują brzmienie:
"13 Pojazdy i przyczepy w zakresie hamowania Suplement 13 do serii poprawek 11 Dz.U. L 42

z 18.2.2016, s. 1

M2, M3, N, O (b)
13-H Samochody osobowe w zakresie hamowania Suplement 16 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 335 z 22.12.2015, s. 1 M1, N1 (c)
14 Kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, systemy kotwiczenia ISOFIX i kotwiczenia górnego paska mocującego ISOFIX Suplement 5 do serii poprawek 07 Dz.U. L 218 z 19.8.2015, s. 27 M, N
16 Pasy bezpieczeństwa, urządzenia przytrzymujące, urządzenia przytrzymujące dla dzieci oraz urządzenia przytrzymujące dla dzieci ISOFIX Suplement 5 do serii poprawek 06 Dz.U. L 304 z 20.11.2015, s. 1 M, N (d)
58 Urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod tył pojazdu (RUPD) i ich montaż; zabezpieczenie przed wjechaniem pod tył pojazdu (RUP) Suplement 3 do serii poprawek 02 Dz.U. L 89 z 27.3.2013, s. 34 M, N, O
95 Ochrona osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego Suplement 4 do serii poprawek 03 Dz.U. L 183 z 10.7.2015, s. 91 M1, N1
100 Bezpieczeństwo elektryczne Suplement 1 do serii poprawek 02 Dz.U. L 87

z 31.3.2015, s. 1

M, N
107 Pojazdy kategorii M2 i M3 Suplement 1 do serii poprawek 06 Dz.U. L 153

z 18.6.2015, s. 1

M2, M3
110 Określone części wykorzystujące sprężony gaz ziemny Suplement 2 do serii poprawek 01 Dz.U. L 166

z 30.6.2015, s. 1

M, N
118 Ognioodporność materiałów używanych w konstrukcji autobusów Suplement 1 do serii poprawek 02 Dz.U. L 102 z 21.4.2015, s. 67 M3
121 Rozmieszczenie i oznaczenie ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników Seria poprawek 01 Dz.U. L 5

z 8.1.2016, s. 9

M, N"
2)
w dodatku do załącznika wprowadza się następujące zmiany:
a)
wiersz dotyczący regulaminu nr 46 otrzymuje brzmienie:
"46 Urządzenia widzenia pośredniego i ich instalacja Dyrektywa 2003/97/WE Dz.U. L 25

z 29.1.2004, s. 1

M, N1, część"
b)
skreśla się wiersz dotyczący regulaminu nr 118.
1 Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
2 Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 1.
3 Decyzja Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("zrewidowane porozumienie z 1958 r.") (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
4 Dyrektywa 2003/97/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 listopada 2003 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu urządzeń służących do pośredniego widzenia oraz pojazdów wyposażonych w te urządzenia, zmieniająca dyrektywę 70/156/EWG i uchylająca dyrektywę 71/127/EWG (Dz.U. L 25 z 29.1.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024