uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
(1) W dniu 27 kwietnia 2009 r., zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), na podstawie zalecenia Komisji, Rada przyjęła decyzję 2009/416/WE 1 , w której stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu w Irlandii. Rada zauważyła, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł w 2008 r. 6,3 % PKB, a więc powyżej wartości referencyjnej określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB, i według szacunków miał jeszcze wzrosnąć do 11 % PKB w 2009 r. Według prognoz dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miał osiągnąć w 2009 r. wartość referencyjną określoną w Traktacie na poziomie 60 % PKB.
(2) W dniu 27 kwietnia 2009 r., zgodnie z art. 104 ust. 7 TWE oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na zalecenie Komisji, skierowała do Irlandii zalecenie, wzywając do zlikwidowania nadmiernego deficytu do końca 2013 r. To zalecenie Rady podano do publicznej wiadomości.
(3) W dniu 2 grudnia 2009 r. Rada stwierdziła, że władze Irlandii podjęły skuteczne działania zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 27 kwietnia 2009 r., ale że można uznać, iż po przyjęciu tego zalecenia w Irlandii wystąpiły nieprzewidziane niekorzystne zdarzenia gospodarcze niosące poważne negatywne konsekwencje dla finansów publicznych. W związku z tym Rada, na zalecenie Komisji, uznała, że warunki przewidziane w art. 3 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1467/97 zostały spełnione i na podstawie art. 126 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przyjęła nowe zalecenie skierowane do Irlandii mające na celu likwidację nadmiernego deficytu do 2014 r. 3 .
(4) W dniu 7 grudnia 2010 r. Rada stwierdziła, że w Irlandii wystąpiły nieprzewidziane niekorzystne zdarzenia gospodarcze niosące poważne negatywne konsekwencje dla finansów publicznych, zwłaszcza w kontekście znacznych środków wsparcia sektora bankowego, które należało wdrożyć. W związku z tym Rada, na zalecenie Komisji, przyjęła na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE nowe zalecenie skierowane do Irlandii, ustalając na 2015 r. ostateczny termin korekty nadmiernego deficytu 4 . Jednocześnie, po tym jak władze Irlandii zwróciły się z wnioskiem o udzielenie pomocy finansowej przez Unię, państwa członkowskie strefy euro oraz Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW), Rada przyjęła decyzję wykonawczą 2011/77/UE 5 w sprawie przyznania Irlandii pomocy finansowej oraz w sprawie specjalnych środków mających na celu przywrócenie stabilności finansowej i zrównoważonego wzrostu gospodarczego. Protokół ustaleń dotyczący szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej między Komisją a władzami Irlandii został podpisany w dniu 16 grudnia 2010 r.
(5) W dniu 24 sierpnia 2011 r. Komisja stwierdziła, że Irlandia podjęła skuteczne działania zmierzające do korekty nadmiernego deficytu do 2015 r. zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 7 grudnia 2010 r.
(6) Zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 6 Irlandia została zwolniona z obowiązku przedkładania osobnych sprawozdań w ramach procedury nadmiernego deficytu i składała sprawozdania w ramach swojego programu pomocy finansowej.
(7) W grudniu 2013 r. Irlandia pomyślnie zakończyła realizację programu pomocy finansowej UE i MFW, wypełniając zdecydowaną większość warunków politycznych przewidzianych w tym programie i przywracając zaufanie inwestorów do państwa i sektora bankowego.
(8) Zgodnie z art. 4 Protokołu (nr 12) w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i TFUE, Komisja dostarcza dane na potrzeby zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 7 .
(9) Rada podejmie decyzję o uchyleniu decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu na podstawie przedłożonych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu zostanie uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą wartości referencyjnej określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB 8 .
(10) Na podstawie danych przedstawionych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, w oparciu o dane przedłożone przez Irlandię w kwietniu 2016 r., program stabilności z 2016 r. oraz prognozę Komisji z wiosny 2016 r., uzasadnione jest sformułowanie następujących wniosków:
- począwszy od 2009 r., kiedy to deficyt osiągnął szczytową wartość na poziomie około 11,5 % PKB, z wyłączeniem jednorazowych środków powodujących wzrost deficytu związanych ze wsparciem sektora finansowego, saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych ulega ciągłej poprawie, przy czym deficyt zmniejszył się do 3,8 % PKB w 2014 r. i do 2,3 % PKB w 2015 r. (1,3 % PKB, gdyby pominąć jednorazową transakcję 9 ). Ogólnie rzecz biorąc, ograniczeniu deficytu sprzyjało przede wszystkim ograniczanie wydatków, w wyniku czego ciężar bieżących wydatków pierwotnych wyrażony jako odsetek PKB spadł o 8,5 % między 2010 r. a 2015 r., podczas gdy wskaźnik dochodów do PKB zmniejszył się o 0,5 % w tym samym okresie,
- w programie stabilności z 2016 r. przedłożonym przez Irlandię w dniu 29 kwietnia 2016 r. zaplanowano spadek deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do 1,1 % PKB w 2016 r. i - przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki - do 0,4 % PKB w 2017 r. 10 . W prognozie Komisji z wiosny 2016 r. założono deficyt w wysokości 1,1 % PKB w 2016 r. i - przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki - 0,6 % PKB w 2017 r. Oczekuje się zatem, że w okresie objętym prognozą deficyt utrzyma się na poziomie niższym od wartości referencyjnej określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB,
- Komisja szacuje, że saldo strukturalne, tj. saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, uległo poprawie w latach 2011-2015 o 6,7 % PKB,
- relacja irlandzkiego długu brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB stale maleje, po tym jak osiągnęła w 2012 r. szczytowy poziom wynoszący 120 %, i szacuje się, że w okresie objętym prognozą wskaźnik ten utrzyma trend spadkowy. W szczególności dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych zmalał do 93,8 % PKB w 2015 r. z 107,5 % PKB w 2014 r. dzięki znacznemu wzrostowi nominalnego PKB i sprzedaży majątku państwowego, przy czym prognozuje się jego dalszy spadek do 89,1 % PKB w 2016 r. Według prognoz wskaźnik zadłużenia brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych będzie nadal malał w 2017 r. i osiągnie poziom 86,6 % PKB, również dzięki korzystnym warunkom koniunkturalnym, stopom procentowym na rekordowo niskim poziomie i pierwotnej nadwyżce budżetowej.
(11) Począwszy od 2016 r., czyli roku następującego po roku, w którym nastąpiła korekta nadmiernego deficytu, Irlandia podlega części zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu i powinna w odpowiednim tempie czynić postępy w realizacji swojego średniookresowego celu budżetowego, przestrzegając przy tym wartości referencyjnej dotyczącej wydatków, oraz spełniać kryterium długu zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97. W związku z tym wydaje się, że istnieje ryzyko pewnego odchylenia od wymaganej ścieżki dostosowania prowadzącej do realizacji średniookresowego celu budżetowego w 2016 r., przy czym prognozuje się, że Irlandia osiągnie ten cel w 2017 r. Zgodnie z prognozami Irlandia spełni warunki przejściowych ustaleń dotyczących zgodności z regułą dotyczącą zadłużenia w obu tych latach. Zasadniczo w 2016 r. konieczne będzie zastosowanie dalszych środków.
(12) Zgodnie z art. 126 ust. 12 TFUE decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu należy uchylić, kiedy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.
(13) W ocenie Rady nadmierny deficyt w Irlandii został skorygowany, a zatem należy uchylić decyzję 2009/416/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.164.12 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2016/1000 uchylająca decyzję 2009/416/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Irlandii |
Data aktu: | 17/06/2016 |
Data ogłoszenia: | 22/06/2016 |