Rozporządzenie delegowane 2016/960 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych służących określeniu właściwych rozwiązań, systemów i procedur obowiązujących uczestników rynku ujawniających informacje w trakcie badań rynku

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2016/960
z dnia 17 maja 2016 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych służących określeniu właściwych rozwiązań, systemów i procedur obowiązujących uczestników rynku ujawniających informacje w trakcie badań rynku
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 9 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Właściwe rozwiązania, procedury i wymogi w zakresie przechowywania zapisów są nieodzowne dla zapewnienia skutecznego zarządzania badaniami rynku i sprawowania nad nimi kontroli. W ramach właściwych rozwiązań uczestnicy rynku ujawniający informacje (URU) powinni ustanowić procedury określające sposób prowadzenia badań rynku. Procedury te powinny ustanawiać standardowy pakiet informacji, które mogą być ujawniane osobom, do których skierowane jest badanie rynku i o które można się do nich zwracać, zapobiegając rozpowszechnianiu niekoniecznych a potencjalnie wrażliwych informacji oraz gwarantując, że wszystkie osoby, do których adresowane jest badanie rynku, są równie dobrze poinformowane.

(2) Konieczne jest zapewnienie pewności co do zawartości informacji przekazywanej w trakcie badań rynku. Z tego względu w przypadku badań rynku prowadzonych drogą telefoniczną, kiedy uczestnik rynku ujawniający informacje ma dostęp do linii telefonicznych rejestrujących rozmowę, URU powinien korzystać z tych linii. W przypadku zaś badań rynku prowadzonych innymi kanałami niż linia telefoniczna rejestrująca rozmowę dokumentacja komunikacji w ramach badania rynku powinna być zachowywana w postaci nagrań audio bądź wideo albo pisemnego protokołu. Przez wzgląd na ochronę danych osobowych w przypadku badania rynku prowadzonego przez linię telefoniczną rejestrującą rozmowę lub z użyciem nagrań audio bądź wideo należy uzyskać zgodę osoby objętej badaniem rynku na nagrywanie.

(3) Dla ułatwienia prowadzenia przez właściwe organy dochodzeń w sprawie domniemanego nadużycia na rynku URU powinien zachowywać wykaz wszystkich osób, do których skierowano prowadzone przezeń badanie rynku.

(4) W celu zminimalizowania ryzyka nieuprawnionego ujawnienia informacji poufnych URU powinien zachowywać wykaz potencjalnych inwestorów, którzy poinformowali go, że nie są zainteresowani otrzymaniem badania rynku. Potencjalni inwestorzy powinni mieć możliwość wyrażenia braku zainteresowania objęciem ich badaniami rynku w odniesieniu do wszelkich potencjalnych transakcji bądź też tylko określonego rodzaju transakcji.

(5) W toku każdego badania rynku każdy URU powinien móc polegać na założeniu, że informacje poufne są ujawniane w normalnym trybie wykonywania czynności w ramach zatrudnienia, zawodu lub obowiązków danej osoby do celów art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 596/2014. W tym aspekcie uznaje się, że URU działa w normalnym trybie wykonywania czynności w ramach zatrudnienia, zawodu lub obowiązków o tyle, o ile spełnia on wszelkie wymogi, w tym również te dotyczące prowadzenia dokumentacji ustanowione w art. 11 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 oraz w niniejszym rozporządzeniu.

(6) Zważywszy na stopień trudności oceny poufności informacji dokonywanej zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 596/2014, URU powinien zachowywać zapisy wszystkich badań rynku, w tym również takich, których nie uznaje on za prowadzące do ujawnienia informacji poufnych. Dokumentacja jest URU przydatna w przedstawieniu właściwym organom dowodów prawidłowego postępowania, w szczególności w przypadkach, gdy status informacji zmienił się po badaniu rynku lub gdy właściwy organ zamierza przeprowadzić przegląd procesu kategoryzowania informacji.

(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(8) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(9) Celem zagwarantowania płynnego funkcjonowania rynków finansowych zachodzi konieczność pilnego wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, ażeby jego przepisy obowiązywały od tej samej daty co przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wymagania ogólne

Uczestnik rynku ujawniający informacje jest zobowiązany do regularnego przeglądu i, w miarę potrzeby, aktualizowania rozwiązań i procedur, jakie przyjął w celu spełniania przepisów art. 11 ust. 4, 5, 6 i 8 rozporządzenia (UE) nr 596/2014.

Artykuł  2

Procedury na potrzeby prowadzenia badania rynku

1.
Uczestnicy rynku ujawniający informacje (URU) ustanawiają procedury określające sposób prowadzenia badań rynku.

Uczestnicy rynku ujawniający informacje mogą przekazywać informacje do celów badania rynku osobom przyjmującym badanie rynku ustnie, osobiście (w trakcie spotkań), drogą połączeń telefonicznych i audiowizualnych, lub też pisemnie, pocztą elektroniczną, faksem lub innymi drogami elektronicznej komunikacji.

2.
Uczestnicy rynku ujawniający informacje ustanawiają procedury prowadzenia telefonicznych badań rynku, w miarę możliwości zapewniając korzystanie z dostępnych sobie linii rejestrujących rozmowę oraz zapewniając uzyskanie zgody osób, do których adresowane jest badanie rynku, na takie nagranie.
3.
Procedury, o których mowa w ust. 1 i 2, gwarantują, że osoby zatrudnione przez URU na podstawie umowy o pracę lub w innej formie wykorzystują wyłącznie sprzęt udostępniony przez URU do inicjowania i odbierania rozmów telefonicznych oraz przesyłu wiadomości elektronicznych do celów badania rynku.
Artykuł  3

Standardowy pakiet informacji w komunikacji z osobami, do których adresowane jest badanie rynku

1.
Uczestnicy rynku ujawniający informacje posługują się procedurami wymiany standardowych pakietów informacji z osobami, do których adresowane jest prowadzone przez nich badanie rynku, w z góry określonej kolejności.
2.
Standardowy pakiet informacji wspomniany w ust. 1 jest określany dla każdego badania rynku przez URU przed rozpoczęciem danego badania. Uczestnik rynku ujawniający informacje konsekwentnie korzysta ze standardowego pakietu informacji w stosunku do każdej z osób, do której adresowane jest badanie rynku.
3.
W przypadku gdy URU uzna, że badanie rynku może pociągać za sobą ujawnienie informacji poufnych, zawartość standardowego pakietu informacji wspomnianego w ust. 1 ogranicza się do następujących danych, według ważności:
a)
objaśnienie, że komunikacja odbywa się w celu badania rynku;
b)
w przypadku badania rynku prowadzonego za pośrednictwem linii telefonicznej rejestrującej rozmowę, bądź też zastosowania środków rejestracji audio lub wideo, stwierdzenie faktu zapisu rozmowy oraz potwierdzenie zgody osób, do których adresowane jest badanie rynku, na ten zapis;
c)
wniosek o potwierdzenie przez indagowane osoby, że URU ma do czynienia z osobą upoważnioną przez potencjalnego inwestora do przyjmowania badania rynku wraz z potwierdzeniem;
d)
objaśnienie, że w przypadku zgody osoby indagowanej na przyjęcie badania rynku otrzyma ona informacje, które URU uznaje za poufne, z przywołaniem obowiązku samodzielnej oceny z art. 11 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 596/2014;
e)
w miarę możności, szacowany czas, w jakim informacje utracą status poufności, czynniki mające wpływ na te szacunki, a przynajmniej informacja o sposobie, w jaki osoba, do której adresowane jest badanie rynku, uzyska informacje o wszelkich zmianach tych szacunków;
f)
uprzedzenie osoby, do której adresowane jest badanie rynku, o obowiązkach wypływających z art. 11 ust. 5 akapit pierwszy lit. b), c) i d) rozporządzenia (UE) nr 596/2014;
g)
wniosek o zgodę osoby, do której adresowane jest badanie rynku, na otrzymanie informacji poufnych zgodnie z art. 11 ust. 5 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) nr 596/2014 wraz z potwierdzeniem;
h)
w przypadku uzyskania zgody wymaganej na mocy lit. g), informacje ujawnione na potrzeby badania rynku, z zaznaczeniem informacji uznawanych przez URU za poufne.
4.
W przypadku gdy URU uzna, że badanie rynku nie pociąga za sobą ujawnienia informacji poufnych, zawartość standardowego pakietu informacji wspomnianego w ust. 1 ogranicza się do następujących danych, według ważności:
a)
objaśnienie, że komunikacja odbywa się w celu badania rynku;
b)
w przypadku badania rynku prowadzonego za pośrednictwem linii telefonicznej rejestrującej rozmowę, bądź też zastosowania środków rejestracji audio lub wideo, stwierdzenie faktu zapisu rozmowy oraz potwierdzenie zgody osób, do których adresowane jest badanie rynku, na ten zapis;
c)
wniosek o potwierdzenie przez indagowane osoby, że URU ma do czynienia z osobą upoważnioną przez potencjalnego inwestora do przyjmowania badania rynku wraz z potwierdzeniem;
d)
objaśnienie, że w przypadku zgody osoby indagowanej na przyjęcie badania rynku otrzyma ona informacje, których URU nie uznaje za poufne, z przywołaniem obowiązku samodzielnej oceny z art. 11 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 596/2014;
e)
wniosek o zgodę osoby, do której adresowane jest badanie rynku, na przeprowadzenie badania rynku, wraz z uzyskaną odpowiedzią;
f)
w przypadku uzyskania zgody wymaganej na mocy lit. e), informacje ujawnione na potrzeby badania rynku.
5.
Uczestnik rynku ujawniający informacje gwarantuje, że każda z osób, do których adresowane jest dane badanie rynku, otrzymuje dokładnie ten sam zakres informacji.
Artykuł  4

Dane osób, do których adresowane jest badanie rynku

1.
W toku każdego badania rynku URU sporządza wykaz zawierający następujące dane:
a)
nazwiska lub nazwy wszystkich osób fizycznych i prawnych, którym ujawniono informacje w toku badania rynku;
b)
datę i godzinę każdego ujawnienia informacji, które miało miejsce w toku badania rynku;
c)
dane kontaktowe osób, do których adresowane jest badanie rynku, wykorzystane w toku badania rynku.
2.
Uczestnik rynku ujawniający informacje sporządza wykaz wszystkich potencjalnych inwestorów, którzy zadeklarowali, że nie życzą sobie przyjmować badań rynku - czy to w ogóle, czy też jedynie w odniesieniu do określonych rodzajów potencjalnych transakcji. Uczestnik rynku ujawniający informacje nie przekazuje takim potencjalnym inwestorom informacji do celów prowadzonego badania rynku.
Artykuł  5

Procedura powiadamiania, gdy informacje przestają być poufne

Z chwilą gdy URU ustali, zgodnie z art. 11 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 596/2014, że poufne informacje ujawnione w toku badania rynku straciły status poufności, przekazuje on każdej osobie, która przyjęła badanie rynku, następujące informacje:

a)
tożsamość URU;
b)
wskazanie transakcji, której dotyczyło badanie rynku;
c)
datę i godzinę badania rynku;
d)
fakt, że ujawnione informacje nie są już poufne;
e)
datę, w której informacje przestały być poufne.
Artykuł  6

Wymogi w zakresie przechowywania zapisów

1.
Uczestnicy rynku ujawniający informacje gromadzą zapisane na trwałym nośniku, gwarantującym dostępność i czytelność na okres zachowywania ustanowiony w art. 11 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 596/2014, następujące dane:
a)
procedury, o których mowa w art. 1 i 2:
b)
standardowy pakiet informacji ustalony dla każdego badania rynku zgodnie z art. 3;
c)
dane osób, do których adresowane jest badanie rynku, wymienione w art. 4;
d)
treść służącej badaniu rynku wymiany informacji między URU a wszelkimi osobami przyjmującymi badanie rynku, w tym wszelkich dokumentów dostarczonych tym osobom przez URU;
e)
informacje będące podstawą oceny, czy informacje ujawnione w toku badania rynku przestały być poufne, wraz z odpowiednimi powiadomieniami, o których mowa w art. 5.
2.
Do celów art. 6 ust. 1 lit. d) URU przechowuje:
a)
w przypadku rozmów telefonicznych za pomocą linii rejestrujących, nagrania rozmów telefonicznych, pod warunkiem że osoby, którym ujawniono informacje, wyraziły zgodę na nagrywanie;
b)
w przypadku komunikacji pisemnej, kopie korespondencji;
c)
w przypadku rozmów w toku spotkań rejestrowanych na nośnikach audio lub wideo, nagrania spotkań, pod warunkiem że osoby, którym ujawniono informacje, wyraziły zgodę na nagrywanie;
d)
w przypadku rozmów w toku nierejestrowanych spotkań bądź rozmów telefonicznych, protokoły lub notatki ze spotkań lub rozmów telefonicznych.
3.
Pisemne protokoły lub notatki, o których mowa w ust. 2 lit. d), sporządza URU, po czym są one opatrywane podpisami uczestników, tak ze strony URU, jak i osoby, do której adresowane jest badanie rynku, i zawierają one:
a)
datę i godzinę spotkania lub rozmowy telefonicznej i tożsamość rozmówców;
b)
szczegółowe informacje dotyczące badania rynku, które zostały wymienione między URU i osobą, do której adresowane jest badanie rynku, w toku badania rynku, w tym informacje ujawnione osobie, do której adresowane jest badanie rynku, i wymagane od niej zgodnie ze standardowym pakietem informacji określonym w art. 3;
c)
wszelkie dokumenty i materiały udostępnione w toku badania rynku przez URU osobie, do której adresowane jest badanie rynku.

W przypadku gdy w ciągu pięciu dni roboczych po badaniu rynku URU nie uzgodni z osobą, do której adresowane jest badanie rynku, treści pisemnych protokołów lub notatek, URU zachowuje zarówno wersję pisemnych protokołów lub notatek podpisaną przez siebie, jak i wersję podpisaną przez osobę, do której skierowano badanie rynku.

W przypadku gdy osoba, do której skierowano badanie rynku, nie dostarczy URU swojej wersji pisemnych protokołów lub notatek w ciągu pięciu dni roboczych po przeprowadzeniu badania rynku, URU zachowuje tylko kopię pisemnej wersji protokołów lub notatek podpisaną przez rozmówcę reprezentującego URU.

4.
Zapisy, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, udostępnia się na żądanie właściwym organom.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 lipca 2016 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.160.29

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2016/960 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych służących określeniu właściwych rozwiązań, systemów i procedur obowiązujących uczestników rynku ujawniających informacje w trakcie badań rynku
Data aktu: 17/05/2016
Data ogłoszenia: 17/06/2016
Data wejścia w życie: 18/06/2016, 03/07/2016