uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 9 akapit trzeci,
(1) Właściwe rozwiązania, procedury i wymogi w zakresie przechowywania zapisów są nieodzowne dla zapewnienia skutecznego zarządzania badaniami rynku i sprawowania nad nimi kontroli. W ramach właściwych rozwiązań uczestnicy rynku ujawniający informacje (URU) powinni ustanowić procedury określające sposób prowadzenia badań rynku. Procedury te powinny ustanawiać standardowy pakiet informacji, które mogą być ujawniane osobom, do których skierowane jest badanie rynku i o które można się do nich zwracać, zapobiegając rozpowszechnianiu niekoniecznych a potencjalnie wrażliwych informacji oraz gwarantując, że wszystkie osoby, do których adresowane jest badanie rynku, są równie dobrze poinformowane.
(2) Konieczne jest zapewnienie pewności co do zawartości informacji przekazywanej w trakcie badań rynku. Z tego względu w przypadku badań rynku prowadzonych drogą telefoniczną, kiedy uczestnik rynku ujawniający informacje ma dostęp do linii telefonicznych rejestrujących rozmowę, URU powinien korzystać z tych linii. W przypadku zaś badań rynku prowadzonych innymi kanałami niż linia telefoniczna rejestrująca rozmowę dokumentacja komunikacji w ramach badania rynku powinna być zachowywana w postaci nagrań audio bądź wideo albo pisemnego protokołu. Przez wzgląd na ochronę danych osobowych w przypadku badania rynku prowadzonego przez linię telefoniczną rejestrującą rozmowę lub z użyciem nagrań audio bądź wideo należy uzyskać zgodę osoby objętej badaniem rynku na nagrywanie.
(3) Dla ułatwienia prowadzenia przez właściwe organy dochodzeń w sprawie domniemanego nadużycia na rynku URU powinien zachowywać wykaz wszystkich osób, do których skierowano prowadzone przezeń badanie rynku.
(4) W celu zminimalizowania ryzyka nieuprawnionego ujawnienia informacji poufnych URU powinien zachowywać wykaz potencjalnych inwestorów, którzy poinformowali go, że nie są zainteresowani otrzymaniem badania rynku. Potencjalni inwestorzy powinni mieć możliwość wyrażenia braku zainteresowania objęciem ich badaniami rynku w odniesieniu do wszelkich potencjalnych transakcji bądź też tylko określonego rodzaju transakcji.
(5) W toku każdego badania rynku każdy URU powinien móc polegać na założeniu, że informacje poufne są ujawniane w normalnym trybie wykonywania czynności w ramach zatrudnienia, zawodu lub obowiązków danej osoby do celów art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 596/2014. W tym aspekcie uznaje się, że URU działa w normalnym trybie wykonywania czynności w ramach zatrudnienia, zawodu lub obowiązków o tyle, o ile spełnia on wszelkie wymogi, w tym również te dotyczące prowadzenia dokumentacji ustanowione w art. 11 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 oraz w niniejszym rozporządzeniu.
(6) Zważywszy na stopień trudności oceny poufności informacji dokonywanej zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 596/2014, URU powinien zachowywać zapisy wszystkich badań rynku, w tym również takich, których nie uznaje on za prowadzące do ujawnienia informacji poufnych. Dokumentacja jest URU przydatna w przedstawieniu właściwym organom dowodów prawidłowego postępowania, w szczególności w przypadkach, gdy status informacji zmienił się po badaniu rynku lub gdy właściwy organ zamierza przeprowadzić przegląd procesu kategoryzowania informacji.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(9) Celem zagwarantowania płynnego funkcjonowania rynków finansowych zachodzi konieczność pilnego wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, ażeby jego przepisy obowiązywały od tej samej daty co przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.160.29 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/960 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych służących określeniu właściwych rozwiązań, systemów i procedur obowiązujących uczestników rynku ujawniających informacje w trakcie badań rynku |
Data aktu: | 17/05/2016 |
Data ogłoszenia: | 17/06/2016 |
Data wejścia w życie: | 18/06/2016, 03/07/2016 |