a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zharmonizowane standardy dotyczące rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną (zwanych dalej "rekomendacjami") są niezbędne na potrzeby obiektywnego, klarownego i precyzyjnego przedstawiania takich informacji oraz ujawniania interesów i konfliktów interesów. Osoby sporządzające lub rozpowszechniające rekomendacje powinny przestrzegać przedmiotowych standardów. Aby zapewnić wysokie standardy uczciwości, rzetelności i przejrzystości na rynku, rekomendacje należy w szczególności przedstawiać w sposób obiektywny i niewprowadzający w błąd uczestników rynku lub społeczeństwa.
(2) Wszystkie osoby, które sporządzają lub rozpowszechniają rekomendacje powinny wprowadzić rozwiązania zapewniające obiektywne przedstawianie informacji i skuteczne ujawnianie interesów lub konfliktów interesów. Ponadto należy wprowadzić dodatkowe rozwiązania dla tych kategorii osób, które ze względu na swoją pozycję i prowadzoną działalność stanowią zasadniczo większe ryzyko dla integralności rynku i ochrony inwestorów. Grupa ta obejmuje niezależnych analityków, firmy inwestycyjne, instytucje kredytowe, każdą osobę, której głównym przedmiotem działalności jest sporządzanie lub rozpowszechnianie rekomendacji, oraz osoby fizyczne pracujące dla nich na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innej umowy, jak również inne osoby przedstawiające propozycje dotyczące decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do instrumentów finansowych, które przedstawiają się jako mające doświadczenie lub wiedzę specjalistyczną w dziedzinie finansów lub są uważane za takie przez uczestników rynku (zwane dalej "ekspertami"). Wskaźniki, które należy wziąć pod uwagę przy identyfikowaniu przedmiotowych ekspertów, obejmują między innymi: częstotliwość sporządzania rekomendacji; liczbę adresatów proponowanych rekomendacji; doświadczenie zawodowe, z uwzględnieniem zawodowego sporządzania rekomendacji w przeszłości; fakt dalszego przekazywania wcześniejszych rekomendacji przez osoby trzecie, np. środki masowego przekazu.
(3) Należy ujawniać tożsamość osób sporządzających rekomendacje, w stosownych przypadkach ich właściwy organ oraz daty i godziny sporządzenia, a następnie rozpowszechnienia rekomendacji, ponieważ takie dane mogą stanowić wartościowe informacje dla inwestorów odnośnie do decyzji inwestycyjnych.
(4) Ujawnianie wycen i metodyk jest źródłem informacji przydatnych do celów zrozumienia rekomendacji i oceny, na ile osoby je sporządzające są konsekwentne w zakresie wycen i stosowanych metodyk. W rekomendacjach sporządzanych przez tę samą osobę i odnoszących się do spółek należących do tej samej branży lub do tego samego państwa należy dążyć do konsekwentnego prezentowania wspólnych elementów charakteryzujących się spójnością. Z powyższych względów niezależni analitycy, firmy inwestycyjne, instytucje kredytowe, osoby, których głównym przedmiotem działalności jest sporządzanie rekomendacji, oraz osoby fizyczne pracujące dla nich na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innej umowy, jak również eksperci powinni uwzględniać w rekomendacjach wyjaśnienia dotyczące wszelkich zmian wycen i stosowanych metodyk.
(5) Interesy osób sporządzających rekomendacje i konflikty związane z takimi interesami mogą mieć wpływ na opinię przedstawianą przez takie osoby w ich rekomendacjach. Aby zapewnić możliwość oceny obiektywności i wiarygodności informacji, należy ujawniać wszelkie powiązania oraz okoliczności, co do których można w uzasadniony sposób przypuszczać, że będą miały niekorzystny wpływ na obiektywność informacji, w tym interesy lub konflikty interesów osoby sporządzającej rekomendację lub osoby należącej do tej samej grupy w odniesieniu do instrumentu finansowego lub emitenta, do którego, bezpośrednio lub pośrednio, odnosi się rekomendacja.
(6) Ujawnienia interesów lub konfliktów interesów powinny być wystarczająco szczegółowe, aby umożliwić odbiorcy rekomendacji wyrobienie sobie opinii co do znaczenia i charakteru interesów lub konfliktów interesów. Niezależni analitycy, firmy inwestycyjne, instytucje kredytowe, osoby, których głównym przedmiotem działalności jest sporządzanie rekomendacji, oraz osoby fizyczne pracujące dla nich na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innej umowy, a także eksperci powinni również ujawniać, czy znajdują się w posiadaniu pozycji długiej lub krótkiej netto, przekraczającej ustalony wcześniej próg, w wyemitowanym kapitale podstawowym emitenta, do którego odnosi się dana rekomendacja. W tym kontekście powinni oni obliczać pozycję długą lub krótką netto zgodnie z metodyką obliczania pozycji na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 2 .
(7) W interesie proporcjonalności osoby sporządzające rekomendacje powinny mieć możliwość dostosowania swoich rozwiązań dotyczących obiektywnego przedstawiania oraz ujawniania interesów lub konfliktów interesów w granicach określonych w niniejszym rozporządzeniu, z uwzględnieniem sytuacji, w których sporządza się rekomendacje w formie innej niż pisemna i przedstawia się je w okolicznościach takich jak posiedzenia, prezentacje dla potencjalnych inwestorów bądź tele- lub wideokonferencje, a także wywiady w radio, TV lub internecie.
(8) Rekomendacje mogą być rozpowszechniane w formie niezmienionej, zmienionej lub skróconej przez osobę inną niż osoba, która je sporządziła. Sposób, w jaki osoby, które rozpowszechniają rekomendacje, posługują się nimi, może mieć znaczący wpływ na ocenę przedmiotowych rekomendacji przez inwestorów. W szczególności znajomość tożsamości osoby rozpowszechniającej rekomendację i zakres zmian w stosunku do rekomendacji źródłowej mogą stanowić dla inwestorów wartościowe informacje przy rozważaniu decyzji inwestycyjnych.
(9) W przypadku gdy osoby rozpowszechniające rekomendacje dokonują ekstrapolacji tylko niektórych elementów rekomendacji źródłowej, może to doprowadzić do istotnej zmiany treści danej rekomendacji źródłowej. Zmianę ukierunkowania rekomendacji źródłowej (np. zmianę rekomendacji "kup" na "zatrzymaj" lub "sprzedaj" bądź odwrotnie, lub zmianę ceny docelowej) należy zawsze uznać za istotną zmianę.
(10) Przetwarzanie danych osobowych w kontekście niniejszego rozporządzenia powinno się odbywać zgodnie z krajowymi przepisami ustawowymi, wykonawczymi lub administracyjnymi stanowiącymi transpozycję dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(12) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 .
(13) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie rynków finansowych, konieczne jest, by niniejsze rozporządzenie weszło w życie w trybie pilnym oraz by przepisy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu były stosowane od tego samego dnia co przepisy ustanowione w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: