Rozporządzenie delegowane 2016/958 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2016/958
z dnia 9 marca 2016 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 3 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zharmonizowane standardy dotyczące rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną (zwanych dalej "rekomendacjami") są niezbędne na potrzeby obiektywnego, klarownego i precyzyjnego przedstawiania takich informacji oraz ujawniania interesów i konfliktów interesów. Osoby sporządzające lub rozpowszechniające rekomendacje powinny przestrzegać przedmiotowych standardów. Aby zapewnić wysokie standardy uczciwości, rzetelności i przejrzystości na rynku, rekomendacje należy w szczególności przedstawiać w sposób obiektywny i niewprowadzający w błąd uczestników rynku lub społeczeństwa.

(2) Wszystkie osoby, które sporządzają lub rozpowszechniają rekomendacje powinny wprowadzić rozwiązania zapewniające obiektywne przedstawianie informacji i skuteczne ujawnianie interesów lub konfliktów interesów. Ponadto należy wprowadzić dodatkowe rozwiązania dla tych kategorii osób, które ze względu na swoją pozycję i prowadzoną działalność stanowią zasadniczo większe ryzyko dla integralności rynku i ochrony inwestorów. Grupa ta obejmuje niezależnych analityków, firmy inwestycyjne, instytucje kredytowe, każdą osobę, której głównym przedmiotem działalności jest sporządzanie lub rozpowszechnianie rekomendacji, oraz osoby fizyczne pracujące dla nich na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innej umowy, jak również inne osoby przedstawiające propozycje dotyczące decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do instrumentów finansowych, które przedstawiają się jako mające doświadczenie lub wiedzę specjalistyczną w dziedzinie finansów lub są uważane za takie przez uczestników rynku (zwane dalej "ekspertami"). Wskaźniki, które należy wziąć pod uwagę przy identyfikowaniu przedmiotowych ekspertów, obejmują między innymi: częstotliwość sporządzania rekomendacji; liczbę adresatów proponowanych rekomendacji; doświadczenie zawodowe, z uwzględnieniem zawodowego sporządzania rekomendacji w przeszłości; fakt dalszego przekazywania wcześniejszych rekomendacji przez osoby trzecie, np. środki masowego przekazu.

(3) Należy ujawniać tożsamość osób sporządzających rekomendacje, w stosownych przypadkach ich właściwy organ oraz daty i godziny sporządzenia, a następnie rozpowszechnienia rekomendacji, ponieważ takie dane mogą stanowić wartościowe informacje dla inwestorów odnośnie do decyzji inwestycyjnych.

(4) Ujawnianie wycen i metodyk jest źródłem informacji przydatnych do celów zrozumienia rekomendacji i oceny, na ile osoby je sporządzające są konsekwentne w zakresie wycen i stosowanych metodyk. W rekomendacjach sporządzanych przez tę samą osobę i odnoszących się do spółek należących do tej samej branży lub do tego samego państwa należy dążyć do konsekwentnego prezentowania wspólnych elementów charakteryzujących się spójnością. Z powyższych względów niezależni analitycy, firmy inwestycyjne, instytucje kredytowe, osoby, których głównym przedmiotem działalności jest sporządzanie rekomendacji, oraz osoby fizyczne pracujące dla nich na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innej umowy, jak również eksperci powinni uwzględniać w rekomendacjach wyjaśnienia dotyczące wszelkich zmian wycen i stosowanych metodyk.

(5) Interesy osób sporządzających rekomendacje i konflikty związane z takimi interesami mogą mieć wpływ na opinię przedstawianą przez takie osoby w ich rekomendacjach. Aby zapewnić możliwość oceny obiektywności i wiarygodności informacji, należy ujawniać wszelkie powiązania oraz okoliczności, co do których można w uzasadniony sposób przypuszczać, że będą miały niekorzystny wpływ na obiektywność informacji, w tym interesy lub konflikty interesów osoby sporządzającej rekomendację lub osoby należącej do tej samej grupy w odniesieniu do instrumentu finansowego lub emitenta, do którego, bezpośrednio lub pośrednio, odnosi się rekomendacja.

(6) Ujawnienia interesów lub konfliktów interesów powinny być wystarczająco szczegółowe, aby umożliwić odbiorcy rekomendacji wyrobienie sobie opinii co do znaczenia i charakteru interesów lub konfliktów interesów. Niezależni analitycy, firmy inwestycyjne, instytucje kredytowe, osoby, których głównym przedmiotem działalności jest sporządzanie rekomendacji, oraz osoby fizyczne pracujące dla nich na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innej umowy, a także eksperci powinni również ujawniać, czy znajdują się w posiadaniu pozycji długiej lub krótkiej netto, przekraczającej ustalony wcześniej próg, w wyemitowanym kapitale podstawowym emitenta, do którego odnosi się dana rekomendacja. W tym kontekście powinni oni obliczać pozycję długą lub krótką netto zgodnie z metodyką obliczania pozycji na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 2 .

(7) W interesie proporcjonalności osoby sporządzające rekomendacje powinny mieć możliwość dostosowania swoich rozwiązań dotyczących obiektywnego przedstawiania oraz ujawniania interesów lub konfliktów interesów w granicach określonych w niniejszym rozporządzeniu, z uwzględnieniem sytuacji, w których sporządza się rekomendacje w formie innej niż pisemna i przedstawia się je w okolicznościach takich jak posiedzenia, prezentacje dla potencjalnych inwestorów bądź tele- lub wideokonferencje, a także wywiady w radio, TV lub internecie.

(8) Rekomendacje mogą być rozpowszechniane w formie niezmienionej, zmienionej lub skróconej przez osobę inną niż osoba, która je sporządziła. Sposób, w jaki osoby, które rozpowszechniają rekomendacje, posługują się nimi, może mieć znaczący wpływ na ocenę przedmiotowych rekomendacji przez inwestorów. W szczególności znajomość tożsamości osoby rozpowszechniającej rekomendację i zakres zmian w stosunku do rekomendacji źródłowej mogą stanowić dla inwestorów wartościowe informacje przy rozważaniu decyzji inwestycyjnych.

(9) W przypadku gdy osoby rozpowszechniające rekomendacje dokonują ekstrapolacji tylko niektórych elementów rekomendacji źródłowej, może to doprowadzić do istotnej zmiany treści danej rekomendacji źródłowej. Zmianę ukierunkowania rekomendacji źródłowej (np. zmianę rekomendacji "kup" na "zatrzymaj" lub "sprzedaj" bądź odwrotnie, lub zmianę ceny docelowej) należy zawsze uznać za istotną zmianę.

(10) Przetwarzanie danych osobowych w kontekście niniejszego rozporządzenia powinno się odbywać zgodnie z krajowymi przepisami ustawowymi, wykonawczymi lub administracyjnymi stanowiącymi transpozycję dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .

(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(12) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 .

(13) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie rynków finansowych, konieczne jest, by niniejsze rozporządzenie weszło w życie w trybie pilnym oraz by przepisy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu były stosowane od tego samego dnia co przepisy ustanowione w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"ekspert" oznacza osobę, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 34 ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 596/2014, która systematycznie proponuje decyzje inwestycyjne w odniesieniu do instrumentów finansowych i która:
(i)
przedstawia się jako posiadająca wiedzę specjalistyczną lub doświadczenie w dziedzinie finansów; lub
(ii)
przedstawia swoją rekomendację w taki sposób, że inne osoby mogą mieć uzasadnione przekonanie, iż posiada ona wiedzę specjalistyczną lub doświadczenie w dziedzinie finansów;
b)
"grupa" oznacza grupę w rozumieniu art. 2 pkt 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 5 .

ROZDZIAŁ  II

SPORZĄDZANIE REKOMENDACJI

Artykuł  2

Tożsamość osób sporządzających rekomendacje

1. 
Osoby, które sporządzają rekomendacje inwestycyjne lub inne informacje rekomendujące lub sugerujące strategię inwestycyjną ("rekomendacje"), ujawniają w jasny i widoczny sposób we wszystkich rekomendacjach, które sporządzają, swoją tożsamość oraz następujące informacje o tożsamości wszystkich pozostałych osób odpowiedzialnych za sporządzenie danej rekomendacji:
a)
nazwiska i stanowiska wszystkich osób fizycznych zaangażowanych w sporządzanie rekomendacji;
b)
w przypadku gdy osoba fizyczna lub osoba prawna biorąca udział w sporządzaniu rekomendacji wykonuje czynności na rzecz osoby prawnej na podstawie umowy, w tym na podstawie umowy o pracę, lub na innej podstawie- nazwę takiej osoby prawnej.
2. 
W przypadku gdy osoba, która sporządza rekomendacje, jest firmą inwestycyjną, instytucją kredytową lub osobą fizyczną pracującą dla firmy inwestycyjnej lub instytucji kredytowej na podstawie umowy o pracę lub na innej podstawie, osoba taka, oprócz informacji określonych w ust. 1, podaje w rekomendacji dane identyfikacyjne odpowiedniego właściwego organu.
3. 
W przypadku gdy osoba, która sporządza rekomendacje, nie jest osobą, o której mowa w ust. 2, ale podlega standardom samoregulacji lub kodeksom postępowania dotyczącym sporządzania rekomendacji, osoba taka, oprócz informacji określonych w ust. 1, podaje w rekomendacji odniesienie do przedmiotowych standardów lub kodeksów.
Artykuł  3

Ogólne obowiązki dotyczące obiektywnego przedstawiania rekomendacji

1. 
Osoby sporządzające rekomendacje zapewniają ich zgodność z następującymi wymogami:
a)
wyraźne oddzielenie faktów od interpretacji, szacunków, opinii i innych rodzajów informacji nierzeczowej;
b)
jasne i widoczne wskazanie wszystkich istotnych źródeł informacji;
c)
wiarygodność wszystkich źródeł informacji lub, w razie wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości dotyczących wiarygodności danego źródła, wyraźne wskazanie takiego faktu;
d)
jasne i widoczne oznaczenie wszelkich przewidywań, prognoz i cen docelowych, oraz wskazanie istotnych założeń dokonanych przy ich sporządzeniu lub wykorzystaniu;
e)
jasne i widoczne wskazanie daty i godziny zakończenia sporządzania danej rekomendacji.
2. 
Jeżeli ujawnienie informacji wymaganych w ust. 1 lit. b) lub e) jest nieproporcjonalne w stosunku do długości lub formy rekomendacji, w tym w przypadku rekomendacji w formie innej niż forma pisemna, przedstawianych w okolicznościach takich jak posiedzenia, prezentacje dla potencjalnych inwestorów, tele- lub wideokonferencje, a także wywiady w radio, TV lub internecie, osoba sporządzająca rekomendacje określa w rekomendacji, gdzie osoby otrzymujące rekomendację mogą łatwo znaleźć bezpośrednio dostępne i nieodpłatne informacje, których potrzebują.
3. 
Na żądanie właściwego organu osoby sporządzające rekomendacje uzasadniają wszelkie rekomendacje, które sporządziły.
Artykuł  4

Dodatkowe obowiązki w odniesieniu do obiektywnego przedstawiania rekomendacji, mające zastosowanie do osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 34 ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 596/2014, i ekspertów

1. 
Oprócz informacji określonych w art. 3 osoby, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 34 ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 596/2014, i eksperci zamieszczają w rekomendacji następujące informacje w jasny i widoczny sposób:
a)
jeśli rekomendacja została ujawniona emitentowi, do którego się bezpośrednio lub pośrednio odnosi, a następnie została zmieniona, stosowne oświadczenie;
b)
streszczenie wszelkich podstaw wyceny lub metodyk oraz przyjętych założeń stosowanych do oceny instrumentu finansowego lub emitenta bądź do wyznaczenia ceny docelowej instrumentu finansowego, a także wskazanie i streszczenie wszelkich zmian wyceny, metodyki lub przyjętych założeń;
c)
wskazanie miejsca, gdzie można łatwo i bezpośrednio znaleźć szczegółowe informacje na temat wyceny lub metodyki i przyjętych założeń, w przypadku gdy osoba sporządzająca rekomendacje nie stosowała zastrzeżonych prawnie modeli;
d)
wskazanie miejsca, gdzie można łatwo i bezpośrednio znaleźć istotne informacje na temat zastrzeżonych prawnie modeli, w przypadku gdy osoba sporządzająca rekomendacje stosowała zastrzeżone prawnie modele;
e)
znaczenie każdej przedstawionej rekomendacji, takiej jak "kup", "sprzedaj" lub "zatrzymaj", i ramy czasowe inwestycji, do której odnosi się dana rekomendacja, właściwie wyjaśnione wraz z podaniem wszelkich odpowiednich ostrzeżeń dotyczących ryzyka, z uwzględnieniem analizy wrażliwości odnośnych założeń;
f)
odniesienie dotyczące planowanej częstotliwości aktualizacji rekomendacji;
g)
wskazanie odnośnej daty i godziny dla każdej ceny instrumentów finansowych wymienionych w rekomendacji;
h)
w przypadku gdy rekomendacja odbiega od którejkolwiek z wcześniejszych rekomendacji dotyczących tego samego instrumentu finansowego lub emitenta, która została rozpowszechniona w okresie ostatnich 12 miesięcy - zmiany i datę takiej wcześniejszej rekomendacji; oraz
i)
wykaz wszystkich swoich rekomendacji dotyczących jakiegokolwiek instrumentu finansowego lub emitenta, które zostały rozpowszechniono w okresie ostatnich 12 miesięcy, zawierający dla każdej rekomendacji: datę rozpowszechnienia, tożsamość osób fizycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), cenę docelową i odnośną cenę rynkową w momencie rozpowszechnienia, kierunek rekomendacji i ważność okresu ceny docelowej lub rekomendacji.
2. 
Jeżeli ujawnienie informacji wymaganych w ust. 1 lit. b), e) lub i) jest nieproporcjonalne w stosunku do długości lub formy rekomendacji, w tym w przypadku rekomendacji w formie innej niż forma pisemna, przedstawianych w okolicznościach takich jak posiedzenia, prezentacje dla potencjalnych inwestorów, tele- lub wideokonferencje, a także wywiady w radio, TV lub internecie, osoba sporządzająca rekomendacje określa w rekomendacji, gdzie osoby otrzymujące rekomendacje mogą łatwo znaleźć bezpośrednio dostępne, nieodpłatne informacje, których potrzebują.
Artykuł  5

Ogólne obowiązki dotyczące ujawniania interesów lub konfliktów interesów

1. 
Osoby sporządzające rekomendacje ujawniają w nich wszystkie powiązania oraz okoliczności, co do których można w uzasadniony sposób oczekiwać, że będą miały negatywny wpływ na obiektywność rekomendacji, z uwzględnieniem interesów lub konfliktów interesów, z ich strony lub ze strony jakiejkolwiek osoby fizycznej lub prawnej, która dla nich pracuje na podstawie umowy, w tym na podstawie umowy o pracę, lub na innej podstawie i która to osoba brała udział w sporządzaniu rekomendacji, dotyczących jakiegokolwiek instrumentu finansowego lub emitenta, do którego rekomendacja odnosi się w sposób bezpośredni lub pośredni.
2. 
W przypadku gdy osoba sporządzająca rekomendacje, o której mowa w ust. 1, jest osobą prawną, informacje, które należy ujawnić zgodnie z ust. 1, obejmują również wszelkie interesy lub konflikty interesów jakiejkolwiek osoby należącej do tej samej grupy, które:
a)
są znane lub można w uzasadniony sposób oczekiwać, że są znane osobom biorącym udział w sporządzaniu rekomendacji; lub
b)
są znane osobom, które, mimo że nie były zaangażowane w sporządzanie danej rekomendacji, miały lub można w uzasadniony sposób przypuszczać, że miały dostęp do rekomendacji przed zakończeniem jej sporządzania.
3. 
W przypadku gdy osoba sporządzająca rekomendacje, o której mowa w ust. 1, jest osobą fizyczną, informacje, które należy ujawnić zgodnie z ust. 1, obejmują również wszelkie interesy lub konflikty interesów każdej osoby będącej w bliskich stosunkach z daną osobą.
Artykuł  6

Dodatkowe obowiązki dotyczące ujawniania interesów lub konfliktów interesów przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 34 ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 596/2014, i ekspertów

1.  6
 Oprócz informacji określonych w art. 5 osoby, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 34 ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 596/2014, i eksperci zamieszczają w rekomendacji następujące informacje dotyczące swoich interesów i konfliktów interesów odnoszących się do emitenta, do którego rekomendacja odnosi się w sposób bezpośredni lub pośredni:
a)
jeżeli dana osoba lub ekspert znajduje się w posiadaniu pozycji długiej lub krótkiej netto przekraczającej próg 0,5 % wyemitowanego kapitału podstawowego emitenta ogółem, obliczanego zgodnie z art. 3 rozporządzenia (UE) nr 236/2012 i z rozdziałami III i IV rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 918/2012 7 , stosowne oświadczenie określające, czy jest to pozycja długa czy krótka netto;
b)
jeżeli udziały kapitałowe emitenta w wyemitowanym kapitale podstawowym ogółem danej osoby lub eksperta przekraczają 5 %, stosowne oświadczenie;
c)
jeżeli osoba sporządzająca rekomendację lub jakakolwiek inna osoba należąca do tej samej grupy co dana osoba:
(i)
jest animatorem rynku lub dostawcą płynności w odniesieniu do instrumentów finansowych danego emitenta, stosowne oświadczenie;
(ii)
w okresie ostatnich 12 miesięcy była gwarantem lub współgwarantem jakiejkolwiek publicznie ujawnionej oferty instrumentów finansowych danego emitenta, stosowne oświadczenie;
(iii)
jest stroną umowy z emitentem dotyczącej świadczenia usług firm inwestycyjnych określonych w sekcjach A i B załącznika I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 8 , stosowne oświadczenie, o ile nie pociągnie to za sobą ujawnienia żadnych poufnych informacji handlowych, a umowa obowiązywała w okresie ostatnich 12 miesięcy lub też skutkowała w tym samym okresie obowiązkiem zapłaty lub otrzymania odszkodowania;
(iv)
jest stroną umowy z emitentem dotyczącej sporządzania rekomendacji, stosowne oświadczenie.
2. 
W przypadku gdy osoba, o której mowa w ust. 1, jest firmą inwestycyjną, instytucją kredytową lub osobą fizyczną bądź prawną pracującą dla firmy inwestycyjnej lub instytucji kredytowej na podstawie umowy, w tym na podstawie umowy o pracę, lub na innej podstawie, osoba taka, oprócz informacji określonych w ust. 1, podaje w rekomendacji następujące informacje:
a)
opis faktycznych wewnętrznych rozwiązań organizacyjnych i administracyjnych oraz wszelkich barier informacyjnych ustanowionych w celu zapobiegania konfliktom interesów dotyczącym rekomendacji oraz ich unikania;
b)
jeżeli wynagrodzenie osoby fizycznej lub prawnej, która pracuje dla powyższej osoby prawnej na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innej umowy i która brała udział w sporządzaniu rekomendacji, jest bezpośrednio powiązane z transakcjami dotyczącymi usług firm inwestycyjnych określonych w sekcjach A i B załącznika I do dyrektywy 2014/65/UE lub z innym rodzajem transakcji, które prowadzi ona lub jakakolwiek inna osoba prawna będąca częścią tej samej grupy, lub z opłatami za transakcje, które otrzymuje ona lub jakakolwiek inna osoba prawna będąca częścią tej samej grupy, stosowne oświadczenie;
c)
informacje o cenie i dacie nabycia akcji w przypadku, gdy osoby fizyczne pracujące dla osoby, o której mowa w akapicie pierwszym, na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innej umowy, które brały udział w sporządzaniu rekomendacji, otrzymują lub kupują akcje emitenta, do którego, w sposób bezpośredni lub pośredni odnosi się rekomendacja, przed ofertą publiczną takich akcji.
3. 
Jeżeli osoba, o której mowa w ust. 1, jest firmą inwestycyjną, instytucją kredytową lub osobą fizyczną bądź prawną pracującą dla firmy inwestycyjnej lub instytucji kredytowej na podstawie umowy, w tym na podstawie umowy o pracę, lub na innej podstawie, osoba taka publikuje raz na kwartał informację, jaką część wszystkich rekomendacji stanowią rekomendacje "kup", "zatrzymaj", "sprzedaj" lub równoważne w okresie ostatnich 12 miesięcy, oraz jaką część emitentów można przypisać do każdej z powyższych kategorii, dla których taka osoba świadczyła istotne usługi firm inwestycyjnych określone w sekcjach A i B załącznika I do dyrektywy 2014/65/UE w okresie ostatnich 12 miesięcy.
4. 
Jeżeli ujawnienie informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, jest nieproporcjonalne w stosunku do długości lub formy rekomendacji, w tym w przypadku rekomendacji w formie innej niż forma pisemna, przedstawianych w okolicznościach takich jak posiedzenia, prezentacje dla potencjalnych inwestorów bądź tele- lub wideokonferencje, a także wywiady w radio, TV lub internecie, osoba sporządzająca rekomendacje określa w rekomendacji, gdzie osoby otrzymujące rekomendacje mogą łatwo znaleźć bezpośrednio dostępne, nieodpłatne informacje, których potrzebują.
Artykuł  7

Rozpowszechnianie rekomendacji przez osobę sporządzającą

W przypadku gdy osoba sporządzająca rekomendacje rozpowszechnia sporządzoną przez siebie rekomendację, osoba taka podaje w rekomendacji datę i godzinę pierwszego rozpowszechnienia rekomendacji.

ROZDZIAŁ  III

ROZPOWSZECHNIANIE REKOMENDACJI SPORZĄDZONYCH PRZEZ OSOBY TRZECIE

Artykuł  8

Regulacje dotyczące rozpowszechniania rekomendacji

1. 
Osoby, które rozpowszechniają rekomendacje sporządzone przez osobę trzecią, przekazują następujące informacje osobom otrzymującym rekomendacje:
a)
jej tożsamość, w sposób jasny i widoczny;
b)
wszystkie powiązania i okoliczności, co do których można w uzasadniony sposób oczekiwać, że będą miały negatywny wpływ na obiektywne przedstawienie rekomendacji, w tym interesy lub konflikty interesów dotyczące dowolnego instrumentu finansowego lub emitenta, do którego, bezpośrednio lub pośrednio, odnosi się rekomendacja;
c)
datę i godzinę pierwszego rozpowszechnienia rekomendacji.
2. 
W przypadku gdy osoba, o której mowa w ust. 1, jest firmą inwestycyjną, instytucją kredytową lub osobą fizyczną bądź prawną pracującą dla firmy inwestycyjnej lub instytucji kredytowej na podstawie umowy, w tym na podstawie umowy o pracę, lub na innej podstawie, osoba taka, oprócz informacji określonych w ust. 1, przekazuje osobom otrzymującym rekomendacje następujące informacje:
a)
dane identyfikacyjne odpowiedniego właściwego organu;
b)
własne interesy lub wskazanie konfliktów interesów określonych w art. 5 i art. 6 ust. 1 i 2, chyba że osoba ta działa jako kanał rozpowszechniania rekomendacji sporządzonych w tej samej grupie bez korzystania z uznaniowości w zakresie wyboru rekomendacji do rozpowszechniania.
Artykuł  9

Dodatkowe regulacje dotyczące rozpowszechniania streszczeń lub wyciągów z rekomendacji

1. 
Oprócz informacji określonych w art. 8 osoby, które rozpowszechniają streszczenie lub wyciąg z rekomendacji sporządzonej przez osobę trzecią, zapewniają, aby takie streszczenie lub wyciąg:
a)
były jasne i nie wprowadzały w błąd;
b)
były określone jako streszczenie lub wyciąg;
c)
obejmowały jasną identyfikację pierwotnej rekomendacji.
2. 
Osoby, o których mowa w ust. 1, gwarantują również, że informacje odnoszące się do osoby sporządzającej rekomendację określoną w art. 2-6, są udostępniane bezpośrednio w streszczeniu lub wyciągu bądź za pomocą odniesienia do miejsca, w którym osoby otrzymujące streszczenie lub wyciąg mogą nieodpłatnie uzyskać przedmiotowe informacje.
Artykuł  10

Dodatkowe rekomendacje dotyczące rozpowszechniania rekomendacji zmienionych w istotny sposób

1. 
Oprócz informacji określonych w art. 8 osoby, które rozpowszechniają sporządzoną przez osobę trzecią rekomendację, która zostaje zmieniona w istotny sposób, zapewniają, że rekomendacja jasno wskazuje szczegóły tej istotnej zmiany.
2. 
Osoby, o których mowa w ust. 1, spełniają wymogi ustanowione w art. 2-5 w zakresie istotnych zmian i uwzględniają w rekomendacji zmienionej w istotny sposób odniesienie do miejsca, w którym osoby otrzymujące rekomendację zmienioną w istotny sposób mogą nieodpłatnie uzyskać informacje dotyczące osoby sporządzającej pierwotną rekomendację określone w art. 2-6.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 lipca 2016 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 marca 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego (Dz.U. L 86 z 24.3.2012, s. 1).
3 Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19).
6 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 27 kwietnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.110.9).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 918/2012 z dnia 5 lipca 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego w odniesieniu do definicji, obliczania pozycji krótkich netto, pokrytych swapów ryzyka kredytowego z tytułu długu państwowego, progów powodujących obowiązek zgłoszenia, progów płynności w odniesieniu do zawieszenia ograniczeń, znacznych spadków wartości instrumentów finansowych i wystąpienia niekorzystnych zdarzeń (Dz.U. L 274 z 9.10.2012, s. 1).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.160.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2016/958 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów
Data aktu: 09/03/2016
Data ogłoszenia: 17/06/2016
Data wejścia w życie: 18/06/2016, 03/07/2016