uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 7 akapit trzeci,
(1) Określenie wspólnych kryteriów, procedur i wymogów ma przyczynić się do rozwinięcia ujednoliconych ustaleń w zakresie przyjętych praktyk rynkowych (PPR), zwiększonej przejrzystości systemu prawnego, w jakim dopuszcza się takie praktyki, oraz do upowszechniania rzetelnego i efektywnego postępowania wśród uczestników rynku. Powinno to ponadto posłużyć do umocnienia prawidłowego funkcjonowania i integralności rynku.
(2) Aby zapobiec podważaniu innowacji i dalszego dynamicznego rozwoju rynków finansowych przez PPR, nie należy z góry zakładać, że wyłaniające się nowe tendencje, które mogłyby prowadzić do nowych praktyk rynkowych, automatycznie są nieakceptowalne dla właściwych organów. Właściwe organy powinny raczej za każdym razem oceniać, czy takie praktyki rynkowe spełniają kryteria określone w niniejszym rozporządzeniu oraz w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014.
(3) PPR muszą jednak być wykorzystywane z pełnym uszanowaniem integralności rynku oraz przy zapewnieniu ochrony inwestorów, unikając zagrożeń dla innych uczestników rynku i innych rynków powiązanych. W konsekwencji należy zwrócić baczną uwagę na przejrzystość oraz warunki, na jakich dopuszcza się praktyki rynkowe proponowane do ustanowienia jako PPR. Właściwe organy powinny uwzględniać różne stadia korzystania z potencjalnych PPR przy ocenie poziomu przejrzystości praktyk rynkowych proponowanych do ustanowienia jako PPR zarówno z punktu widzenia społeczeństwa, jak i właściwych organów. Właściwe jest zatem ustanowienie szczegółowych wymogów przejrzystości dla tych stadiów, tj. przed wykorzystaniem PPR przez uczestników rynku, w trakcie ich wykorzystywania i po zaprzestaniu ich wykorzystywania przez uczestników rynku.
(4) Praktyki rynkowe ustanawiane przez właściwe organy jako PPR mogą być zróżnicowane co do rodzaju i charakteru. Ustanawiając nową PPR, właściwe organy powinny oszacować odpowiednią częstotliwość ujawniania informacji wymaganego od wszystkich wykorzystujących ją podmiotów w celu zagwarantowania jej stosowności i odpowiedniości do rozważanej praktyki rynkowej. Częstotliwość ujawniania informacji powinna zapewniać równowagę potrzeby informowania społeczeństwa i dostarczania właściwym organom informacji w celu bieżącego monitorowania z jednej strony, i obciążenia związanego z regularnym ujawnianiem informacji przez wykorzystujących PPR z drugiej strony. Ponadto przy ocenie praktyki rynkowej, która może mieć miejsce poza systemem obrotu, właściwy organ powinien rozważyć, czy spełniony jest wymóg odpowiedniego poziomu przejrzystości dla rynku.
(5) Zatwierdziwszy PPR, właściwe organy powinny zapewniać jej stosowne monitorowanie z należytą uwagą i starannością. Dlatego też osoby wykorzystujące praktykę rynkową powinny być zobowiązane do zachowywania wystarczającej dokumentacji wszystkich dokonanych transakcji i przyjętych zleceń, aby umożliwić właściwym organom sprawowanie funkcji nadzorczych oraz prowadzenie działań w celu egzekwowania przepisów, przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014. Kapitalne znaczenie ma również umożliwienie odróżnienia działalności z wykorzystaniem PPR od innych praktyk handlowych prowadzonych na własny rachunek lub w imieniu klientów. Można w tym celu prowadzić osobną księgowość.
(6) Szczególnej uwagi wymaga tu status podmiotu wykorzystującego PPR, zwłaszcza jeśli działa on w imieniu lub na rachunek innej osoby, która jest bezpośrednim beneficjentem praktyki rynkowej. Właściwe organy powinny oceniać, czy status osoby pod nadzorem ma znaczenie dla zaakceptowania rozważanej przez nie konkretnej praktyki rynkowej.
(7) W ocenie wpływu praktyk rynkowych proponowanych do ustanowienia jako PPR na płynność i efektywność rynku właściwe organy winny rozpatrzeć cel takich praktyk, przykładowo: czy w konkretnej sytuacji celem praktyk rynkowych jest wspieranie regularnego obrotu niepłynnymi instrumentami finansowymi, unikanie operacji typu squeeze podlegających sankcjom prawnym lub zapewnianie kwotowań wystawianych na wypadek braku kontrahentów transakcji czy też sprzyjanie prawidłowej działalności w przypadku, gdy jeden z uczestników ma pozycję dominującą. Co do ceny, akceptowalne cele to: minimalizowanie wahań cen wskutek nadmiernych spreadów i ograniczeń podaży lub popytu na dany instrument finansowy bez zakłócania tendencji rynkowej, zapewnianie przejrzystości cen lub ułatwianie ich rzetelnej oceny na rynkach, gdzie większość transakcji odbywa się poza systemem obrotu.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(10) W celu zapewnienia płynnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest pilne wejście w życie niniejszego rozporządzenia, tak aby ustanowione w nim przepisy obowiązywały z tym samym dniem co przepisy rozporządzenia (UE) nr 596/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.153.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/908 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 przez ustanowienie regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria, procedurę i wymogi w zakresie ustanawiania przyjętej praktyki rynkowej oraz wymogi dotyczące jej podtrzymania, zakończenia lub zmiany warunków jej dopuszczenia |
Data aktu: | 26/02/2016 |
Data ogłoszenia: | 10/06/2016 |
Data wejścia w życie: | 11/06/2016, 03/07/2016 |