KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 497 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu uniknięcia zakłóceń na międzynarodowych rynkach finansowych oraz aby zapobiec narażeniu instytucji na surowsze wymogi w zakresie funduszy własnych podczas trwania procedur udzielania zezwolenia dla istniejących kontrahentów centralnych (CCP) oraz ich uznawania, w art. 497 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 ustanowiono okres przejściowy, podczas którego wszyscy CCP, z którymi instytucje mające siedzibę w Unii rozliczają transakcje, mogą być uznawani przez instytucje za kwalifikujących się kontrahentów centralnych.
(2) Rozporządzeniem (UE) nr 575/2013 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 648/2012 2 w odniesieniu do niektórych danych koniecznych do obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych instytucji z tytułu ekspozycji wobec CCP. W związku z tym art. 89 ust. 5a rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zawiera wymóg, by niektórzy CCP przez określony czas zgłaszali całkowitą kwotę początkowego depozytu zabezpieczającego, jaką otrzymali od swoich uczestników rozliczających. Okres przejściowy przewidziany we wspomnianym rozporządzeniu odpowiada okresowi przejściowemu ustanowionemu w art. 497 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(3) Oba okresy przejściowe miały upłynąć z dniem 15 czerwca 2014 r.
(4) Zgodnie z art. 497 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 Komisja może przyjąć akt wykonawczy w celu przedłużenia w wyjątkowych okolicznościach okresu przejściowego dotyczącego wymogów w zakresie funduszy własnych o kolejnych sześć miesięcy. Przedłużenie to powinno mieć również zastosowanie do terminów określonych w art. 89 ust. 5a rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Wspomniane okresy przejściowe zostały przedłużone do dnia 15 czerwca 2016 r. rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) nr 591/2014 3 , (UE) nr 1317/2014 4 , (UE) 2015/880 5 i (UE) 2015/2326 6 .
(5) Obecnie trwa proces wydawania zezwoleń dla istniejących CCP mających siedzibę w Unii, ale nie zostanie on zakończony do dnia 15 czerwca 2016 r. Dwóch CCP mających siedzibę w Unii wciąż oczekuje na wydanie zezwolenia. Jeśli okres przejściowy nie zostanie przedłużony, instytucje mające siedzibę w Unii posiadające ekspozycje wobec tych dwóch CCP odczują znaczne zwiększenie wymogów w zakresie funduszy własnych w odniesieniu do tych ekspozycji. Mimo że takie zwiększenie może mieć tylko tymczasowy charakter, mogłoby potencjalnie doprowadzić do wycofania się tychże instytucji jako bezpośrednich uczestników w tych CCP lub do - przynajmniej tymczasowego - zaprzestania świadczenia usług rozliczeniowych klientom tych instytucji i spowodować przez to zakłócenia na rynkach, na których działają ci CCP, a potencjalnie - ogólnie na rynkach unijnych.
(6) Jeżeli chodzi o CCP mających siedzibę w państwach trzecich, którzy dotychczas wystąpili z wnioskiem o uznanie, 17 CCP zostało już uznanych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA). Spośród nich sześciu CCP z Kanady, Meksyku, Republiki Południowej Afryki i Szwajcarii zostało uznanych po przyjęciu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2326. Ponadto CCP z Korei Południowej i Stanów Zjednoczonych Ameryki mogą zostać uznani na podstawie, odpowiednio, decyzji wykonawczych Komisji (UE) 2015/2038 7 i (UE) 2016/377 8 . Pozostali CCP z państw trzecich wciąż jednak oczekują na uznanie, a procedura uznawania nie zostanie zakończona do dnia 15 czerwca 2016 r. Rynki obsługiwane przez tych pozostałych CCP mogłyby również doznać poważnych zakłóceń w przypadku nieprzedłużenia okresu przejściowego dla instytucji posiadających ekspozycje wobec tych CCP, z tych samych powodów jak w przypadku nieprzedłużenia okresu przejściowego dla CCP mających siedzibę w Unii.
(7) W związku z tym, po upływie okresu przejściowego przedłużonego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2326, nadal będzie istniała potrzeba unikania zakłóceń na rynkach w Unii i poza nią, która doprowadziła wcześniej do przedłużenia okresu przejściowego określonego w art. 497 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Dalsze przedłużenie okresu przejściowego powinno umożliwić instytucjom mającym siedzibę w Unii (lub ich jednostkom zależnym mającym siedzibę poza Unią) uniknięcie wymogu znacznego zwiększenia funduszy własnych ze względu na nieukończenie procedur udzielania zezwoleń lub uznawania w odniesieniu do CCP świadczących, w rentowny i dostępny sposób, określone usługi rozliczeniowe, których potrzebują instytucje mające siedzibę w Unii (lub ich jednostki zależne mające siedzibę poza Unią). Należy zatem przedłużyć okresy przejściowe o dodatkowe sześć miesięcy.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Bankowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 7 czerwca 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |