Rozporządzenie 2016/888 zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/323 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju w odniesieniu do płatności rat

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2016/888
z dnia 6 czerwca 2016 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/323 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju w odniesieniu do płatności rat

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej oraz Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 (zwaną dalej "Umową wewnętrzną"), w szczególności jej art. 10 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 2 ,

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Inwestycyjnego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 5 czerwca 2014 r. Europejski Bank Centralny przyjął decyzję 3 przewidującą ujemną stopę procentową, co pociąga za sobą obowiązek dokonania przez deponenta zapłaty na rzecz właściwego krajowego banku centralnego (KBC), włączając prawo tego KBC do dokonania stosownego obciążenia rachunku danego depozytu sektora publicznego. Inne KBC, w których muszą być przechowywane środki Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) zgodnie z art. 22 rozporządzenia Rady (UE) 2015/323 4 , przyjęły podobne decyzje.

(2) Zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 2015/323 wkłady na EFR mają być przekazywane przez każde państwo członkowskie na specjalny rachunek zatytułowany "Komisja Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju" otwarty w banku centralnym odpowiedniego państwa członkowskiego lub wyznaczonej przez nie instytucji finansowej.

(3) Te specjalne rachunki otwarte przez państwa członkowskie w imieniu Komisji do celów deponowania wkładów na EFR powinny być wolne od jakichkolwiek opłat i odsetek, dopóki środki na nich zgromadzone będą musiały być wykorzystane na płatności, tym samym zapobiegając stratom w budżecie EFR. Wszelkie opłaty od ich prowadzenia lub ujemne odsetki zmniejszałyby środki budżetowe EFR i prowadziły do nierównego traktowania państw członkowskich. W związku z tym, w przypadku gdy do rachunków EFR zastosowanie mają ujemne odsetki, dane państwo członkowskie wpłaca kwotę równą wysokości ujemnych odsetek. Mając na uwadze fakt, że niektóre państwa członkowskie nie mają możliwości uniknięcia skutków finansowych zobowiązania do wpłaty takich kwot równych wysokości takich ujemnych odsetek na rachunki EFR, Komisja powinna dążyć - przy zaspokajaniu swoich potrzeb w zakresie płatności - do ograniczenia tych skutków poprzez korzystanie w pierwszej kolejności z kwot wpłaconych na odnośne rachunki.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2015/323,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Artykuł 22 rozporządzenia (UE) 2015/323 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 22

Płatność rat

1. Wezwania do wniesienia wkładu w pierwszej kolejności wykorzystują jedną po drugiej kwoty określone dla poprzednich Europejskich Funduszy Rozwoju.

2. Wkłady państw członkowskich są wyrażone w euro i są uiszczane w euro.

3. Wkład, o którym mowa w art. 21 ust. 7 lit. a), jest przekazywany przez każde państwo członkowskie na specjalny rachunek zatytułowany "Komisja Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju" otwarty w banku centralnym odpowiedniego państwa członkowskiego lub wyznaczonej przez nie instytucji finansowej. Wkłady te pozostają na powyższych specjalnych rachunkach do terminu uiszczenia płatności.

4. Rachunki, o których mowa w ust. 3, są wolne od wszelkich opłat i odsetek.

5. W przypadku gdy do rachunku, o którym mowa w ust. 3, zastosowanie mają ujemne odsetki, dane państwo członkowskie, nie później niż w dniu płatności poszczególnych rat, o których mowa w art. 21, wpłaca na ten rachunek kwotę odpowiadającą wysokości takich ujemnych odsetek mających zastosowanie do pierwszego dnia miesiąca poprzedzającego termin płatności raty.

6. Bez uszczerbku dla ust. 7 Komisja dokłada wszelkich starań, aby dokonując wypłat z tych specjalnych rachunków, zachować takie rozłożenie aktywów na tych rachunkach, które odpowiada kluczowi wkładów zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. a) Umowy wewnętrznej.

7. Przy zaspokajaniu potrzeb gotówkowych EFR, zgodnie z ust. 3, Komisja zmierza do ograniczania skutków ciążącego na państwach członkowskich zobowiązania do wpłaty kwot równych wysokości ujemnych odsetek na podstawie ust. 5, poprzez korzystanie w pierwszej kolejności z kwot wpłaconych na odnośne rachunki.

8. Wkład, o którym mowa w art. 21 ust. 7 lit. b), jest przekazywany przez każde państwo członkowskie zgodnie z art. 53 ust. 1.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 6 czerwca 2016 r.

W imieniu Rady
H.G.J. KAMP
Przewodniczący
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Dz.U. C 5 z 8.1.2016, s. 6.
3 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/23 z dnia 5 czerwca 2014 r. w sprawie oprocentowania depozytów, sald oraz nadwyżek rezerw (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 115).
4 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/323 z dnia 2 marca 2015 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju (Dz.U. L 58 z 3.3.2015, s. 17).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.149.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2016/888 zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/323 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju w odniesieniu do płatności rat
Data aktu: 06/06/2016
Data ogłoszenia: 07/06/2016
Data wejścia w życie: 10/06/2016