uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej oraz Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 (zwaną dalej "Umową wewnętrzną"), w szczególności jej art. 10 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 2 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Inwestycyjnego,
(1) W dniu 5 czerwca 2014 r. Europejski Bank Centralny przyjął decyzję 3 przewidującą ujemną stopę procentową, co pociąga za sobą obowiązek dokonania przez deponenta zapłaty na rzecz właściwego krajowego banku centralnego (KBC), włączając prawo tego KBC do dokonania stosownego obciążenia rachunku danego depozytu sektora publicznego. Inne KBC, w których muszą być przechowywane środki Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) zgodnie z art. 22 rozporządzenia Rady (UE) 2015/323 4 , przyjęły podobne decyzje.
(2) Zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 2015/323 wkłady na EFR mają być przekazywane przez każde państwo członkowskie na specjalny rachunek zatytułowany "Komisja Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju" otwarty w banku centralnym odpowiedniego państwa członkowskiego lub wyznaczonej przez nie instytucji finansowej.
(3) Te specjalne rachunki otwarte przez państwa członkowskie w imieniu Komisji do celów deponowania wkładów na EFR powinny być wolne od jakichkolwiek opłat i odsetek, dopóki środki na nich zgromadzone będą musiały być wykorzystane na płatności, tym samym zapobiegając stratom w budżecie EFR. Wszelkie opłaty od ich prowadzenia lub ujemne odsetki zmniejszałyby środki budżetowe EFR i prowadziły do nierównego traktowania państw członkowskich. W związku z tym, w przypadku gdy do rachunków EFR zastosowanie mają ujemne odsetki, dane państwo członkowskie wpłaca kwotę równą wysokości ujemnych odsetek. Mając na uwadze fakt, że niektóre państwa członkowskie nie mają możliwości uniknięcia skutków finansowych zobowiązania do wpłaty takich kwot równych wysokości takich ujemnych odsetek na rachunki EFR, Komisja powinna dążyć - przy zaspokajaniu swoich potrzeb w zakresie płatności - do ograniczenia tych skutków poprzez korzystanie w pierwszej kolejności z kwot wpłaconych na odnośne rachunki.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2015/323,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu dnia 6 czerwca 2016 r.
W imieniu Rady | |
H.G.J. KAMP | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.149.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2016/888 zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/323 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju w odniesieniu do płatności rat |
Data aktu: | 06/06/2016 |
Data ogłoszenia: | 07/06/2016 |
Data wejścia w życie: | 10/06/2016 |