Decyzja 2016/883 w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących środków bezpieczeństwa, stopni alarmowych i zarządzania sytuacjami kryzysowymi w Komisji na podstawie art. 21 decyzji (UE, Euratom) 2015/443 w sprawie bezpieczeństwa w Komisji

DECYZJA KOMISJI (UE, Euratom) 2016/883
z dnia 31 maja 2016 r.
w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących środków bezpieczeństwa, stopni alarmowych i zarządzania sytuacjami kryzysowymi w Komisji na podstawie art. 21 decyzji (UE, Euratom) 2015/443 w sprawie bezpieczeństwa w Komisji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając decyzję Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji 1 , w szczególności jej art. 21,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Celem przepisów wykonawczych dotyczących standardowych środków bezpieczeństwa, stopni alarmowych i zarządzania sytuacjami kryzysowymi jest zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony integralności fizycznej osób, obiektów lub innego mienia współmiernie do rozpoznanego ryzyka oraz zapewnienie bezpieczeństwa szybko i skutecznie.

(2) System bezpieczeństwa Komisji obejmujący stopnie alarmowe, wprowadzony decyzją Komisji 2007/65/WE 2 , należy poddać przeglądowi i uprościć, aby uczynić go bardziej elastycznym i skutecznym w odpowiedzi na zagrożenia dla bezpieczeństwa.

(3) Utworzenie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) jako funkcjonalnie autonomicznego organu Unii wymaga zmiany aktualnych zasad dotyczących stopni alarmowych w odniesieniu do obowiązku dochowania należytej staranności wobec personelu Komisji. ESDZ jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo i ochronę obiektów delegatury Unii i pracującego w nich personelu.

(4) Niniejsza decyzja podlega decyzji Komisji w sprawie uprawnień przysługujących członkowi Komisji odpowiedzialnemu za kwestie bezpieczeństwa przy zachowaniu pełnej zgodności z regulaminem wewnętrznym, o którym mowa w art. 21 decyzji (UE, Euratom) 2015/443.

(5) W związku z powyższym należy uchylić decyzję 2007/65/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

ROZDZIAŁ  1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł  1

Definicja

Oprócz definicji określonych w art. 1 decyzji (UE, Euratom) 2015/443 stosuje się następującą definicję:

"stopień alarmowy" oznacza zestaw środków bezpieczeństwa mających na celu zapewnienie określonego poziomu ochrony integralności fizycznej osób, obiektów lub innego mienia Komisji współmiernie do zagrożeń dla bezpieczeństwa.

Artykuł  2

Przedmiot i zakres stosowania

1.
Niniejsza decyzja ustanawia środki w zakresie stopni alarmowych zgodnie z decyzją (UE, Euratom) 2015/443 w oczekiwaniu lub w odpowiedzi na zagrożenia i incydenty mające wpływ na bezpieczeństwo w Komisji oraz środki wymagane do zarządzania sytuacjami kryzysowymi.
2.
W obiektach Komisji obowiązuje system bezpieczeństwa obejmujący standardowe środki bezpieczeństwa oraz trzy stopnie alarmowe. Standardowe środki bezpieczeństwa oraz stopnie alarmowe określa się za pomocą kodów kolorów: BIAŁY odpowiada standardowym środkom bezpieczeństwa; ŻÓŁTY, POMARAŃCZOWY i CZERWONY odpowiadają podniesionym stopniom zagrożenia.
3.
Niniejszą decyzję stosuje się do wszystkich służb Komisji oraz we wszystkich obiektach Komisji zlokalizowanych na terenie Unii Europejskiej i poza nią, z zastrzeżeniem obowiązków, o których mowa w art. 4.
Artykuł  3

Stopnie alarmowe

1.
Jeżeli nie zidentyfikowano szczególnego zagrożenia lub incydentu mającego wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia Komisji obowiązują BIAŁE, standardowe środki bezpieczeństwa. Należy je stosować na co dzień; są one tak skonstruowane, by zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
2.
W przypadku zagrożenia lub incydentu mającego wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia, które to zagrożenia lub incydent mogą mieć niekorzystny wpływ na Komisję i jej funkcjonowanie, obowiązuje ŻÓŁTY stopień alarmowy.
3.
W przypadku zagrożenia mającego wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia, wymierzonego w szczególności w Komisję lub jej funkcjonowanie, nawet jeżeli nie zidentyfikowano dokładnego celu lub terminu ataku, obowiązuje POMARAŃCZOWY stopień alarmowy.
4.
W przypadku zagrożenia bezpośredniego ataku mającego wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia, wymierzonego w szczególności w Komisję lub jej funkcjonowanie, obowiązuje CZERWONY stopień alarmowy.
Artykuł  4

Obowiązki

1.
Członek Komisji odpowiedzialny za bezpieczeństwo:
a)
podejmuje decyzję, w porozumieniu z innymi instytucjami europejskimi i innymi odpowiednimi podmiotami europejskimi, dotyczącą zmiany stopnia alarmowego;
b)
podejmuje decyzję, na podstawie opinii Dyrekcji Generalnej ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa, które ze szczególnych środków w zakresie stopni alarmowych należy wdrożyć w świetle obecnego stanu bezpieczeństwa i które z dodatkowych środków należy podjąć;
c)
informuje przewodniczącego oraz pozostałych członków Komisji o wszelkich decyzjach podjętych na podstawie niniejszego artykułu.
2.
Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa:
a)
odpowiada za wykonanie niniejszej decyzji w obiektach Komisji znajdujących się w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
b)
zapewnia zewnętrzne kontakty, jak określono w art. 18 ust. 2 decyzji (UE, Euratom) 2015/443, w przypadku zagrożeń lub incydentów mających wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia Komisji;
c)
w nagłych przypadkach podejmuje decyzje określone w ust. 1 lit. a) i b). Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa, jak najszybciej po podjęciu tych środków, powiadamia członka Komisji odpowiedzialnego za bezpieczeństwo o środkach i ich uzasadnieniu;
d)
stale monitoruje zagrożenia i ryzyko dla bezpieczeństwa.
3.
Dyrekcja Generalna ds. Pomocy Humanitarnej i Ochrony Ludności odpowiada za wykonanie niniejszej decyzji we wszystkich swoich biurach zlokalizowanych w państwach trzecich.
4.
Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji odpowiada za wykonanie niniejszej decyzji w przedstawicielstwach Komisji oraz przedstawicielstwach regionalnych.
5.
Dyrekcja Generalna ds. Wspólnego Centrum Badawczego odpowiada za wykonanie niniejszej decyzji w obiektach Wspólnego Centrum Badawczego Komisji.
6.
Wyżej wymienione dyrekcje generalne mogą podjąć dodatkowe środki bezpieczeństwa w nagłych przypadkach zgodnie z niniejszą decyzją oraz decyzją (UE, Euratom) 2015/443. Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa jest niezwłocznie informowana o tych środkach.
Artykuł  5

Środki

1.
Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa podejmuje i wdraża środki bezpieczeństwa zgodnie z decyzją (UE, Euratom) 2015/443. Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa przygotowuje niewyczerpujący wykaz środków, które wdraża.
2.
Środki w zakresie stopni alarmowych są ściśle zgodne z decyzją (UE, Euratom) 2015/443. Stopnie alarmowe określa się w ścisłej współpracy z właściwymi służbami innych instytucji europejskich i innych odpowiednich podmiotów europejskich oraz państwami członkowskimi, w których znajdują się obiekty Komisji.
3.
Stopnie alarmowe są ogłaszane w miejscach publicznych poprzez system sygnalizacji oparty na kolorach, zaś kolor zmienia się w zależności od stopnia alarmowego.
4.
Środki bezpieczeństwa na poziomie "BIAŁYM" należy wyszczególnić w instrukcji bezpieczeństwa zgodnie z art. 21 ust. 2 decyzji (UE, Euratom) 2015/443.

ROZDZIAŁ  2

PRZEPISY RÓŻNE I KOŃCOWE

Artykuł  6

Przejrzystość

Niniejszą decyzję podaje się do wiadomości pracowników Komisji i wszystkich osób, do których decyzja ma zastosowanie.

Artykuł  7

Uchylenie

Decyzja 2007/65/WE traci moc.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 maja 2016 r.

W imieniu Komisji, za Przewodniczącego,

Kristalina GEORGIEVA

Wiceprzewodniczący

1 Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41.
2 Decyzja Komisji 2007/65/WE z dnia 15 grudnia 2006 r., ustanawiająca standardowe środki bezpieczeństwa i stopnie alarmowe Komisji oraz zmieniająca jej regulamin wewnętrzny w zakresie operacyjnych procedur zarządzania sytuacjami kryzysowymi (Dz.U. L 32 z 6.2.2007, s. 144).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.146.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/883 w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących środków bezpieczeństwa, stopni alarmowych i zarządzania sytuacjami kryzysowymi w Komisji na podstawie art. 21 decyzji (UE, Euratom) 2015/443 w sprawie bezpieczeństwa w Komisji
Data aktu: 31/05/2016
Data ogłoszenia: 03/06/2016
Data wejścia w życie: 04/06/2016