Decyzja 2016/833 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 54. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołanej przez Międzyrządową Organizację Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

DECYZJA RADY (UE) 2016/833
z dnia 17 maja 2016 r.
określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 54. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołanej przez Międzyrządową Organizację Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r. zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwanej dalej "Konwencją COTIF") na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 .

(2) Wszystkie państwa członkowskie, z wyjątkiem Cypru i Malty, są umawiającymi się stronami Konwencji COTIF i stosują ją.

(3) Dyrektywą 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ustanowiono wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi. Dyrektywa odnosi się między innymi do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych, który występuje jako dodatek C do Konwencji COTIF (zwany dalej "RID"). Ponadto art. 4 wspomnianej dyrektywy 2008/68/WE stanowi, że "Transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami RID, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach".

(4) Oczekuje się, że podczas 54. posiedzenia, które ma się odbyć w dniu 25 maja 2016 r., Komisja Ekspertów do Spraw Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwanej dalej "Komisją Ekspertów RID"), powołana zgodnie z art. 13 § 1 lit. d) Konwencji COTIF, zdecyduje o pewnych zmianach w załączniku RID. Celem tych zmian, które dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych, jest zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze, a także opracowywanie nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu takich towarów.

(5) Komitet ds. transportu towarów niebezpiecznych ustanowiony na mocy dyrektywy 2008/68/WE omówił wstępnie proponowane zmiany.

(6) Wszystkie proponowane zmiany są uzasadnione i korzystne, a Unia powinna je zatem poprzeć,

(7) Stanowisko Unii na 54. posiedzeniu Komitetu Ekspertów RID powinno zatem opierać się na załączniku do niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 54. posiedzeniu Komisji Ekspertów RIDw ramach Konwencji COTIF jest zgodne z załącznikiem do niniejszej decyzji.
2.
Nieznaczne zmiany do dokumentów, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramach Komisji Ekspertów RID bez kolejnej decyzji Rady.
Artykuł  2

Decyzja Komisji Ekspertów RID, po jej przyjęciu, jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty jej wejścia w życie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2016 r.

W imieniu Rady

M.H.P. VAN DAM

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Wniosek Dokument źródłowy Przedmiot Uwagi Stanowisko Unii
1 OTIF/RID/CE/GTP/2015/2

OTIF/RID/CE/GTP/INF.14

OTIF/RID/CE/GTP/INF.15

Włączenie do RID obowiązków dla podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM) Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda na zmiany w wersji ustalonej w ramach stałej grupy roboczej
2 OTIF/RID/CE/GTP/2015/3 Zmiana przepisu szczególnego TU 16 w RID/ADR/ADN rozdział 4.3 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany w wersji ustalonej w ramach stałej grupy roboczej
3 OTIF/RID/CE/GTP/2015/5 Obowiązek przewoźnika w zakresie informowania maszynisty o umiejscowieniu towarów niebezpiecznych w pociągu Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany w wersji ustalonej w ramach stałej grupy roboczej
4 OTIF/RID/CE/GTP/2015/6 Opakowania zbiorcze giętkie Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na brzmienie tekstu dotyczącego opakowań zbiorczych giętkich w OTIF/RID/CE/ GTP/2015/12
5 OTIF/RID/CE/GTP/2015/7 Definicje "ładunku całkowitego"/"wagonu ładownego" Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany
6 OTIF/RID/CE/GTP/2015/12

OTIF/RID/CE/GTP/2015/INF.2

OTIF/RID/CE/GTP/2015/INF.3

Różne skonsolidowane zmiany uzgodnione przez stałą grupę roboczą Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany
7 Tamże Zmiany do dalszego zbadania przez stałą grupę roboczą - -
8 Tamże Zmiany wymagające przyjęcia jednolitej opinii na wspólnym posiedzeniu EKG-ONZ - OTIF Należy wspierać wydajny transport multimodalny Zgoda na zmiany zgodnie z zaleceniami wspólnego posiedzenia
9 OTIF/RID/CE/GTP/2015/14 Zgłoszenia zdarzeń z udziałem towarów niebezpiecznych zgodnie z RID 1.8.5; Hamburg-Billwerder, 3 lipca 2013 r. Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany w wersji ustalonej w ramach stałej grupy roboczej
10 OTIF/RID/CE/GTP/2015/INF.4 Odległości ochronne dla pojazdów drogowych Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIF Zgoda na zmiany
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r. zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.140.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/833 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 54. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołanej przez Międzyrządową Organizację Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami
Data aktu: 17/05/2016
Data ogłoszenia: 27/05/2016