Rozporządzenie 2016/792 w sprawie zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych oraz wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/792
z dnia 11 maja 2016 r.
w sprawie zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych oraz wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 338 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zharmonizowany wskaźnik cen konsumpcyjnych (HICP) służy do pomiaru inflacji w sposób zharmonizowany we wszystkich państwach członkowskich. Komisja i Europejski Bank Centralny (EBC) używają HICP do oceny stabilności cen w państwach członkowskich na podstawie art. 140 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

(2) Zharmonizowane wskaźniki stosuje się w ramach procedury Komisji dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 3 .

(3) Statystyki dotyczące cen charakteryzujące się wysoką jakością i porównywalnością są niezbędne dla osób odpowiedzialnych za politykę publiczną w Unii, badaczy i wszystkich obywateli Europy.

(4) Europejski System Banków Centralnych (ESBC) stosuje HICP jako wskaźnik pomiaru osiągania celu ESBC, jakim jest zgodnie z art. 127 ust. 1 TFUE stabilność cen, który to cel ma szczególne znaczenie dla definiowania i urzeczywistniania polityki pieniężnej Unii zgodnie z art. 127 ust. 2 TFUE. Zgodnie z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 TFUE EBC jest konsultowany w sprawie każdego proponowanego aktu Unii w dziedzinach podlegających jego kompetencji.

(5) Niniejsze rozporządzenie ma na celu ustanowienie wspólnych ram opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych oraz wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych (HPI) na poziomie unijnym i krajowym. Nie wyklucza to jednak możliwości rozszerzenia stosowania tych ram w przyszłości - w razie potrzeby - na poziomie niższym niż krajowy.

(6) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 2494/95 4 ustanowiono wspólne ramy sporządzania zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych. Te ramy prawne należy dostosować do obecnych wymogów i postępu technicznego, zwiększając dzięki temu przydatność i porównywalność zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych oraz HPI. Na podstawie nowych ram ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy rozpocząć prace nad zestawem dodatkowych wskaźników zmian cen.

(7) W niniejszym rozporządzeniu uwzględniono program Komisji na rzecz lepszego stanowienia prawa, w szczególności komunikat Komisji z dnia 8 października 2010 r. pt. "Inteligentne regulacje w Unii Europejskiej". W dziedzinie statystyki Komisja wyznaczyła sobie jako jeden z priorytetów uproszczenie i usprawnienie otoczenia regulacyjnego statystyki, o którym mowa w komunikacie Komisji z dnia 10 sierpnia 2009 r. w sprawie metod tworzenia statystyk UE: wizja na kolejną dekadę.

(8) HICP i zharmonizowany wskaźnik cen konsumpcyjnych przy stałych stawkach podatkowych (HICP-CT) powinno się przedstawiać w podziale na kategorie europejskiej klasyfikacji spożycia indywidualnego według celu (ECOICOP). Taka klasyfikacja powinna zapewniać spójność i porównywalność wszystkich europejskich statystyk odnoszących się do spożycia prywatnego. ECOICOP powinna być również spójna z UN COICOP, która jest międzynarodową normą klasyfikującą spożycie indywidualne według celu, a zatem należy dostosować ECOICOP do zmian w UN COICOP.

(9) HICP opiera się na cenach obserwowanych, które zawierają podatki od produktów. Zatem zmiany stawek podatkowych od produktów mają wpływ na inflację. Do celów analizy inflacji oraz oceny konwergencji w państwach członkowskich niezbędne jest również zbieranie informacji na temat wpływu zmian stawek podatkowych na inflację. W tym celu HICP należy dodatkowo obliczać w oparciu o ceny przy stałych stawkach podatkowych.

(10) Ustanowienie wskaźników cen nieruchomości mieszkalnych, w szczególności dotyczących nieruchomości mieszkalnych zamieszkiwanych przez właściciela (OOH), jest jednym z ważnych kroków w kierunku dalszego zwiększenia przydatności i porównywalności HICP. HPI stanowi niezbędną podstawę dla opracowywania wskaźnika cen OOH. HPI jest także jednym z istotnych samodzielnych wskaźników. Do dnia 31 grudnia 2018 r. Komisja powinna przygotować sprawozdanie na temat tego, czy wskaźnik cen OOH może zostać objęty zakresem HICP. W zależności od wyników tego sprawozdania Komisja powinna, w razie potrzeby, przedłożyć w rozsądnym terminie wniosek dotyczący zmiany niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do objęcia wskaźnika cen OOH zakresem HICP.

(11) Wczesne przekazywanie wstępnych informacji na temat miesięcznego HICP w formie szybkich szacunków ma zasadnicze znaczenie dla polityki pieniężnej strefy euro. Państwa członkowskie, których walutą jest euro, powinny zatem przekazywać takie szybkie szacunki.

(12) HICP ma służyć ocenie stabilności cen. Nie jest on pomyślany jako wskaźnik kosztów utrzymania. Oprócz HICP należy rozpocząć analizę dotyczącą zharmonizowanego wskaźnika kosztów utrzymania.

(13) Okres odniesienia zharmonizowanych wskaźników cen powinien być okresowo aktualizowany. Należy ustanowić zasady odnoszące się do wspólnych okresów odniesienia zharmonizowanych wskaźników i ich wskaźników częściowych włączonych w różnym czasie, po to by zapewnić porównywalność i przydatność uzyskanych w ten sposób wskaźników.

(14) Aby zwiększyć stopniową harmonizację zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych oraz HPI, należy inicjować badania pilotażowe służące ocenie możliwości wykorzystania lepszej jakości informacji podstawowych lub stosowania nowych podejść metodologicznych. Komisja powinna podjąć niezbędne działania i znaleźć odpowiednie środki, w tym wsparcie finansowe, aby zachęcić do takich badań pilotażowych.

(15) Komisja (Eurostat) powinna weryfikować źródła i metody wykorzystywane przez państwa członkowskie do obliczania zharmonizowanych wskaźników i powinna monitorować wdrażanie ram prawnych przez państwa członkowskie. W tym celu Komisja (Eurostat) powinna prowadzić regularny dialog z organami statystycznymi państw członkowskich.

(16) Informacje ogólne są niezbędne do oceny, czy szczegółowe zharmonizowane wskaźniki przekazywane przez państwa członkowskie są wystarczająco porównywalne. Ponadto przejrzyste metody i praktyki opracowywania danych stosowane przez państwa członkowskie pomagają wszystkim zainteresowanym stronom w zrozumieniu zharmonizowanych wskaźników i dalszym podnoszeniu ich jakości. Należy zatem ustanowić zestaw zasad przekazywania zharmonizowanych metadanych.

(17) W celu zapewnienia jakości danych statystycznych przekazywanych przez państwa członkowskie Komisja powinna korzystać z odpowiednich prerogatyw i uprawnień przewidzianych w art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 5 .

(18) W celu zapewnienia dostosowywania do zmian w UN COICOP, dokonywania zmian w wykazie pozycji regulowanym aktami wykonawczymi poprzez dodanie pozycji na potrzeby uwzględnienia rozwoju technicznego metod statystycznych i w oparciu o ocenę badań pilotażowych oraz modyfikowania wykazu wskaźników częściowych ECOICOP, do których tworzenia państwa członkowskie nie są zobowiązane, w celu włączenia gier losowych do HICP i HICP-CT, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.

(19) W celu zapewnienia pełnej porównywalności zharmonizowanych wskaźników, niezbędne są jednolite warunki dotyczące: stosowania ECOICOP na potrzeby HICP i HICP-CT; dezagregacji szybkich szacunków HICP przekazywanych przez państwa członkowskie, których walutą jest euro; dezagregacji wskaźnika cen OOH oraz HPI; jakości wag zharmonizowanych wskaźników; udoskonalonych metod opartych na dobrowolnych badaniach pilotażowych; odpowiedniej metodologii; szczegółowych przepisów dotyczących przeliczeń zharmonizowanych wskaźników na nowy okres odniesienia wskaźnika; standardów wymiany danych i metadanych; dokonywania rewizji zharmonizowanych wskaźników i ich wskaźników częściowych; a także jednolite warunki dotyczące wymogów zapewnienia jakości technicznej odnośnie do treści standardowych rocznych raportów jakości, terminu przekazywania tych raportów Komisji (Eurostatowi) oraz struktury zestawień i terminu przekazywania tych zestawień Komisji (Eurostatowi). W celu zapewnienia takich jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 6 .

(20) Przyjmując środki wykonawcze i akty delegowane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, Komisja powinna, w stosownych przypadkach, brać pod uwagę opłacalność oraz zapewniać, by te środki i akty nie nakładały znacznego dodatkowego obciążenia na państwa członkowskie lub na respondentów.

(21) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, jakim jest utworzenie wspólnych standardów statystycznych dla zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych oraz HPI, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(22) Z uwagi na art. 7 rozporządzenia (WE) nr 223/2009 zasięgnięto opinii Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego.

(23) Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 2494/95,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia wspólne ramy opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (HICP, HICP-CT, wskaźnika cen OOH) oraz wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych (HPI) na poziomie unijnym i krajowym.

Artykuł  2

Definicje

Na potrzeby niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"produkty" oznaczają wyroby i usługi w rozumieniu pkt 3.01 załącznika A do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 7 (zwanego dalej "ESA 2010");
2)
"ceny konsumpcyjne" oznaczają ceny zakupu zapłacone przez gospodarstwa domowe celem nabycia poszczególnych produktów w drodze transakcji pieniężnych;
3)
"ceny nieruchomości mieszkalnych" oznaczają ceny transakcyjne nieruchomości mieszkalnych nabytych przez gospodarstwa domowe;
4)
"ceny zakupu" oznaczają ceny faktycznie zapłacone przez nabywców za produkty, zawierające wszelkie podatki pomniejszone o dotacje do produktów, po odliczeniu zniżek od standardowych cen lub opłat, bez odsetek lub opłat za usługi dodanych w ramach umów kredytowych oraz wszelkich dodatkowych opłat ponoszonych w związku z niedokonaniem płatności w terminie określonym w momencie zakupu;
5)
"ceny administrowane" oznaczają ceny bezpośrednio ustalone przez organ publiczny lub na które organ publiczny ma w znacznym stopniu wpływ;
6)
"zharmonizowany wskaźnik cen konsumpcyjnych" lub "HICP" oznacza porównywalny wskaźnik cen konsumpcyjnych, tworzony przez każde państwo członkowskie;
7)
"zharmonizowany wskaźnik cen konsumpcyjnych przy stałych stawkach podatkowych" lub "HICP-CT" oznacza wskaźnik, którym mierzy się zmiany cen konsumpcyjnych bez uwzględniania wpływu zmian stawek podatkowych od produktów w tym samym okresie;
8)
"stawka podatkowa" oznacza parametr podatkowy i może stanowić odsetek ceny lub całkowitą kwotę podatku naliczoną od jednostki fizycznej;
9)
"wskaźnik cen nieruchomości mieszkalnych zamieszkiwanych przez właściciela" lub "wskaźnik cen OOH" oznacza wskaźnik, którym mierzy się zmiany w cenach transakcyjnych nieruchomości mieszkalnych nienależących dotychczas do sektora gospodarstw domowych oraz innych produktów nabywanych przez gospodarstwa domowe w roli właścicieli zamieszkiwanych przez siebie nieruchomości mieszkalnych;
10)
"wskaźnik cen nieruchomości mieszkalnych" lub "HPI" oznacza wskaźnik, którym mierzy się zmiany w cenach transakcyjnych nieruchomości mieszkalnych nabywanych przez gospodarstwa domowe;
11)
"wskaźnik częściowy HICP lub wskaźnik częściowy HICP-CT" oznacza wskaźnik cen dla jakiejkolwiek kategorii europejskiej klasyfikacji spożycia indywidualnego według celu (ECOICOP) określonej w załączniku I;
12)
"zharmonizowane wskaźniki" oznaczają HICP, HICP-CT, wskaźnik cen OOH oraz HPI;
13)
"szybki szacunek HICP" oznacza wczesny szacunek HICP przekazany przez państwa członkowskie, których walutą jest euro, mogący opierać się na wstępnych informacjach i, w razie potrzeby, odpowiednich modelach;
14)
"wskaźnik typu Laspeyresa" oznacza wskaźnik cen, którym mierzy się średnią zmianę cen między okresem odniesienia cen a okresem porównania z wykorzystaniem udziałów w wydatkach z okresu sprzed okresu odniesienia cen, przy czym udziały w wydatkach są dostosowane w celu odzwierciedlenia cen z okresu odniesienia cen.

"Wskaźnik typu Laspeyresa" definiuje się następująco:

Przy czym p oznacza cenę produktu, 0 - okres odniesienia cen, natomiast t - okres porównania. Wagi (w) oznaczają udziały w wydatkach w okresie (b) sprzed okresu odniesienia cen i są dostosowane w celu odzwierciedlenia cen z okresu odniesienia cen oznaczonego jako 0;

15)
"okres odniesienia wskaźnika" oznacza okres, za który wskaźnik jest ustalony na 100 punktów wskaźnikowych;
16)
"okres odniesienia cen" oznacza okres, do którego porównuje się cenę z okresu porównania, przy czym dla wskaźników miesięcznych okresem odniesienia cen jest grudzień poprzedniego roku, a dla wskaźników kwartalnych okresem odniesienia cen jest czwarty kwartał poprzedniego roku;
17)
"informacje podstawowe" oznaczają dane obejmujące:
a)
w przypadku HICP i HICP-CT:
(i)
ceny zakupu produktów, które należy uwzględnić, aby obliczyć wskaźniki częściowe zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
(ii)
cechy wpływające na cenę produktu;
(iii)
informacje o naliczonych podatkach i podatkach akcyzowych;
(iv)
informację o tym, czy cena jest w pełni lub częściowo administrowana; oraz
(v)
wagi odzwierciedlające poziom i strukturę spożycia danych produktów;
b)
w przypadku wskaźnika cen OOH:
(i)
ceny transakcyjne nieruchomości mieszkalnych, które dotychczas nie należały do sektora gospodarstw domowych, oraz innych produktów nabywanych przez gospodarstwa domowe w roli właścicieli zamieszkiwanych przez siebie nieruchomości mieszkalnych, które to ceny należy uwzględnić w celu obliczenia wskaźnika cen OOH zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
(ii)
cechy wpływające na cenę nieruchomości mieszkalnej i ceny innych produktów nabywanych przez gospodarstwa domowe w roli właścicieli zamieszkiwanych przez siebie nieruchomości mieszkalnych; oraz
(iii)
wagi odzwierciedlające poziom i strukturę odpowiednich kategorii wydatków związanych z nieruchomościami mieszkalnymi;
c)
w przypadku HPI:
(i)
ceny transakcyjne nieruchomości mieszkalnych nabytych przez gospodarstwa domowe, które to ceny należy uwzględnić w celu obliczenia HPI zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
(ii)
cechy wpływające na cenę nieruchomości mieszkalnej; oraz
(iii)
wagi odzwierciedlające poziom i strukturę odpowiednich kategorii wydatków związanych z nieruchomościami mieszkalnymi;
18)
"gospodarstwo domowe" oznacza gospodarstwo domowe zgodnie z pkt 2.119 lit. a) i b) załącznika A do ESA 2010, niezależnie od obywatelstwa lub miejsca zamieszkania;
19)
"terytorium ekonomiczne państwa członkowskiego" oznacza terytorium ekonomiczne zgodnie z pkt 2.05 załącznika A do ESA 2010, z takim wyjątkiem, że obejmuje ono enklawy eksterytorialne położone w granicach państwa członkowskiego, zaś nie obejmuje enklaw terytorialnych położonych w pozostałych częściach świata;
20)
"wydatki pieniężne na spożycie w sektorze gospodarstw domowych" oznaczają część spożycia dokonaną:
-
przez gospodarstwa domowe,
-
w postaci transakcji pieniężnych,
-
na terytorium ekonomicznym państwa członkowskiego,
-
na produkty wykorzystywane do bezpośredniego zaspokojenia indywidualnych potrzeb w rozumieniu pkt 3.101 załącznika A do ESA 2010,
-
w jednym lub w obu porównywanych okresach czasu;
21)
"znaczna zmiana metody tworzenia" oznacza zmianę, która zgodnie z szacunkami może wpłynąć na roczną stopę zmian danego zharmonizowanego wskaźnika lub jego części w każdym okresie o ponad:
a)
0,1 punktu procentowego dla najwyższego szczebla agregacji HICP, HICP-CT, wskaźnika cen OOH lub HPI;
b)
0,3, 0,4, 0,5 lub 0,6 punktu procentowego odpowiednio dla każdego działu, grupy, klasy lub podklasy (5-cyfrowej) ECOICOP w przypadku HICP lub HICP-CT.
Artykuł  3

Opracowywanie zharmonizowanych wskaźników

1.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) zharmonizowane wskaźniki w rozumieniu art. 2 pkt 12.
2.
Zharmonizowane wskaźniki są wskaźnikami typu Laspeyresa nawiązywanymi łańcuchowo z roczną częstotliwością.
3.
HICP i HICP-CT są oparte na zmianach cen i wagach produktów, które objęte są wydatkami pieniężnymi na spożycie w sektorze gospodarstw domowych.
4.
HICP ani HICP-CT nie obejmują transakcji między gospodarstwami domowymi, z wyjątkiem przypadków czynszu najmu płaconego przez najemców prywatnym właścicielom nieruchomości, jeżeli prywatni właściciele nieruchomości występują jako producenci rynkowi usług nabywanych przez gospodarstwa domowe (najemców).
5.
Wskaźnik cen OOH opracowuje się, w miarę możliwości i jeżeli dostępne są dane, za okres 10 lat poprzedzających wejście w życie niniejszego rozporządzenia.
6.
Wskaźniki częściowe HICP i wskaźniki częściowe HICP-CT są opracowywane dla kategorii ECOICOP. Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające jednolite warunki stosowania ECOICOP na potrzeby HICP i HICP-CT. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 11 ust. 2.
7.
Do dnia 31 grudnia 2018 r. Komisja przygotuje sprawozdanie dotyczące tego, czy wskaźnik cen OOH może zostać objęty zakresem HICP. Stosownie do wyników sprawozdania Komisja, w razie potrzeby, przedkłada w rozsądnym terminie wniosek dotyczący zmiany niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do objęcia wskaźnika cen OOH zakresem HICP. Jeżeli w sprawozdaniu zostanie wykazane, że w celu objęcia wskaźnika cen OOH zakresem HICP potrzebne są dalsze działania w zakresie metodologii, Komisja prowadzi te prace metodologiczne i przedstawi w stosownych przypadkach sprawozdanie z tych prac Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
8.
Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające dezagregację szybkich szacunków HICP przekazanych przez państwa członkowskie, których walutą jest euro. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 11 ust. 2.
9.
Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające dezagregację wskaźnika cen OOH i HPI. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 11 ust. 2.
10.
Co roku państwa członkowskie aktualizują wagi wskaźników częściowych zharmonizowanych wskaźników. Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające jednolite warunki dotyczące jakości wag zharmonizowanych wskaźników. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 11 ust. 2.
Artykuł  4

Porównywalność zharmonizowanych wskaźników

1.
Aby zharmonizowane wskaźniki można było uznać za porównywalne, jakiekolwiek różnice między państwami członkowskimi na wszystkich poziomach szczegółowości mogą odzwierciedlać jedynie różnice w zmianach cen lub modelach wydatków.
2.
Wszelkie wskaźniki częściowe zharmonizowanych wskaźników, które odbiegają od koncepcji lub metod niniejszego rozporządzenia, są uznawane za porównywalne, jeżeli prowadzą do uzyskania wskaźnika, który według szacunków różni się systematycznie o:
a)
mniej niż lub równo o 0,1 punktu procentowego średnio w ciągu roku w porównaniu z poprzednim rokiem od wskaźnika opracowanego zgodnie z podejściem metodologicznym niniejszego rozporządzenia - w przypadku HICP i HICP-CT;
b)
mniej niż lub równo o 1 punkt procentowy średnio w ciągu roku w porównaniu z poprzednim rokiem od wskaźnika opracowanego zgodnie z podejściem metodologicznym niniejszego rozporządzenia - w przypadku wskaźnika cen OOH i HPI.

Jeżeli obliczenia, o których mowa w akapicie pierwszym, nie są możliwe, państwa członkowskie określają szczegółowo konsekwencje zastosowania metodologii odbiegającej od koncepcji lub metod niniejszego rozporządzenia.

3.
Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 10 dotyczących zmiany załącznika I, aby zapewnić porównywalność zharmonizowanych wskaźników na poziomie międzynarodowym zgodnie ze zmianami UN COICOP.
4.
W celu zapewnienia jednolitych warunków tworzenia porównywalnych zharmonizowanych wskaźników i na potrzeby osiągnięcia celów niniejszego rozporządzenia Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające w sposób bardziej szczegółowy udoskonalone metody oparte na dobrowolnych badaniach pilotażowych, o których mowa w art. 8, oraz metodologię. Te akty wykonawcze dotyczą:
(i)
doboru próby i reprezentatywności;
(ii)
zbierania oraz analizowania i uwzględniania cen;
(iii)
podmian i korekt jakości;
(iv)
opracowywania wskaźników;
(v)
dokonywania rewizji;
(vi)
wskaźników specjalnych;
(vii)
analizowania i uwzględniania produktów w specyficznych obszarach.

Komisja zapewnia, by te akty wykonawcze nie nakładały znacznego dodatkowego obciążenia na państwa członkowskie lub na respondentów.

Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 11 ust. 2.

5.
Z myślą o tworzeniu zharmonizowanych wskaźników, w celu uwzględnienia rozwoju technicznego metod statystycznych i w oparciu o ocenę badań pilotażowych, o której mowa w art. 8 ust. 4, Komisja jest uprawniona do dokonywania - w drodze aktów delegowanych przyjętych zgodnie z art. 10 - zmian ust. 4 akapit pierwszy niniejszego artykułu poprzez dodanie pozycji do zamieszczonego w nim wykazu, pod warunkiem że takie dodane pozycje nie pokrywają się z istniejącymi pozycjami ani nie zmieniają zakresu ani charakteru zharmonizowanych wskaźników określonych w niniejszym rozporządzeniu.
Artykuł  5

Wymogi dotyczące danych

1.
Informacje podstawowe zbierane przez państwa członkowskie na potrzeby zharmonizowanych wskaźników i ich wskaźników częściowych są reprezentatywne na poziomie państwa członkowskiego.
2.
Informacje pochodzą od jednostek statystycznych określonych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 8 lub z innych źródeł, pod warunkiem że spełnione są wymogi porównywalności zharmonizowanych wskaźników, o których to wymogach mowa w art. 4 niniejszego rozporządzenia.
3.
Jednostki statystyczne przekazujące informacje o produktach, które objęte są wydatkami pieniężnymi na spożycie w sektorze gospodarstw domowych, współpracują przy zbieraniu lub przekazywaniu podstawowych informacji zgodnie z wymogami. Jednostki statystyczne podają dokładne i pełne informacje podstawowe krajowym organom odpowiedzialnym za opracowywanie zharmonizowanych wskaźników.
4.
Na wniosek krajowych organów odpowiedzialnych za opracowywanie zharmonizowanych wskaźników jednostki statystyczne przekazują elektroniczne dane dotyczące transakcji, o ile są one dostępne, takie jak dane z czytników kodów kreskowych, o poziomie szczegółowości niezbędnym do tworzenia zharmonizowanych wskaźników oraz dokonania oceny zgodności zharmonizowanych wskaźników z wymogami porównywalności i oceny jakości zharmonizowanych wskaźników.
5.
Wspólnym okresem odniesienia wskaźnika dla zharmonizowanych wskaźników jest rok 2015. Ten okres odniesienia wskaźnika jest stosowany dla całych szeregów czasowych wszystkich zharmonizowanych wskaźników i ich wskaźników częściowych.
6.
Zharmonizowane wskaźniki i ich wskaźniki częściowe zostają przeliczone na nowy wspólny okres odniesienia wskaźnika w przypadku dużej zmiany metodologicznej zharmonizowanych wskaźników przyjętej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem lub co dziesięć lat po ostatnim przeliczeniu na nowy okres odniesienia wskaźnika, począwszy od 2015 r. Przeliczenie na nowy okres odniesienia wskaźnika staje się skuteczne:
a)
w przypadku wskaźników miesięcznych - wraz ze wskaźnikiem za styczeń następnego roku po okresie odniesienia wskaźnika;
b)
w przypadku wskaźników kwartalnych - wraz ze wskaźnikiem za pierwszy kwartał następnego roku po okresie odniesienia wskaźnika.

Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające szczegółowe przepisy dotyczące przeliczania zharmonizowanych wskaźników na nowy okres odniesienia. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 11 ust. 2.

7.
Państwa członkowskie nie są zobowiązane do tworzenia i przekazywania:
a)
wskaźników częściowych HICP oraz wskaźników częściowych HICP-CT stanowiących mniej niż jedną tysięczną część całkowitych wydatków;
b)
wskaźników częściowych wskaźnika cen OOH oraz wskaźników częściowych HPI stanowiących mniej niż jedną setną część odpowiednio całkowitych wydatków związanych z nieruchomościami mieszkalnymi zamieszkiwanymi przez właściciela oraz całkowitej wartości zakupionych nieruchomości mieszkalnych.
8.
Państwa członkowskie nie są zobowiązane do tworzenia następujących wskaźników częściowych ECOICOP, ponieważ nie są one objęte wydatkami pieniężnymi na spożycie w sektorze gospodarstw domowych lub ponieważ stopień harmonizacji metodologicznej pozostaje niewystarczający:

02.3 Narkotyki;

09.4.3 Gry losowe;

12.2 Prostytucja;

12.5.1 Ubezpieczenia na życie;

12.6.1 Usługi pośrednictwa finansowego mierzone pośrednio (FISIM).

Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 10 w celu zmiany wykazu zamieszczonego w niniejszym ustępie, w celu włączenia gier losowych do HICP i HICP-CT.

Artykuł  6

Częstotliwość

1.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) HICP, HICP-CT oraz ich odpowiednie wskaźniki częściowe co miesiąc, łącznie z tymi wskaźnikami częściowymi, które tworzone są rzadziej.
2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) wskaźnik cen OOH i HPI co kwartał. Wskaźniki te mogą być przekazywane co miesiąc na zasadzie dobrowolności.
3.
Państwa członkowskie nie są zobowiązane do tworzenia wskaźników częściowych co miesiąc lub co kwartał, jeżeli zbieranie danych z mniejszą częstotliwością spełnia wymogi porównywalności, o których mowa w art. 4. Państwa członkowskie informują Komisję (Eurostat) o kategoriach ECOICOP, wskaźnika cen OOH i HPI, dla których zamierzają zbierać dane z mniejszą częstotliwością niż co miesiąc - w przypadku kategorii ECOICOP lub z mniejszą częstotliwością niż co kwartał - w przypadku kategorii wskaźnika cen OOH i HPI.
4.
Co roku państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) zaktualizowane wagi wskaźników częściowych zharmonizowanych wskaźników.
Artykuł  7

Terminy, standardy wymiany danych oraz rewizje

1.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) zharmonizowane wskaźniki i wszystkie wskaźniki częściowe nie później niż:
a)
15 dni kalendarzowych - w przypadku wskaźników za miesiące od lutego do grudnia oraz 20 dni kalendarzowych - w przypadku wskaźników za styczeń, liczonych od zakończenia miesiąca, dla którego obliczane są wskaźniki; oraz
b)
85 dni kalendarzowych liczonych od zakończenia kwartału, dla którego obliczane są wskaźniki.
2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) zaktualizowane wagi nie później niż:
a)
13 lutego każdego roku dla wskaźników miesięcznych;
b)
15 czerwca każdego roku dla wskaźników kwartalnych.
3.
Państwa członkowskie, których walutą jest euro, przekazują Komisji (Eurostatowi) szybki szacunek HICP nie później niż przedostatniego dnia kalendarzowego miesiąca, którego dotyczy dany szybki szacunek.
4.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane i metadane, które są wymagane na mocy niniejszego rozporządzenia, zgodnie ze standardami wymiany danych i metadanych.
5.
Opublikowane zharmonizowane wskaźniki i ich wskaźniki częściowe mogą być poddawane rewizji.
6.
Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające szczegółowo standardy wymiany danych i metadanych, o których mowa w ust. 4, oraz jednolite warunki dokonywania rewizji zharmonizowanych wskaźników i ich wskaźników częściowych, o której mowa w ust. 5. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 11 ust. 2.
Artykuł  8

Badania pilotażowe

1.
Ilekroć do celów opracowywania zharmonizowanych wskaźników wymagane są lepszej jakości informacje podstawowe lub stwierdza się potrzebę poprawy porównywalności zharmonizowanych wskaźników w metodach, o których mowa w art. 4 ust. 4, Komisja (Eurostat) może zainicjować badania pilotażowe prowadzone przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności.
2.
W stosownych przypadkach takie badania pilotażowe są dofinansowywane z budżetu ogólnego Unii.
3.
Celem badań pilotażowych jest ocena możliwości uzyskania lepszej jakości informacji podstawowych lub przyjęcia nowych podejść metodologicznych.
4.
Komisja (Eurostat) ocenia wyniki badań pilotażowych w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi i głównymi użytkownikami zharmonizowanych wskaźników, rozważając między korzyściami płynącymi z dysponowania lepszej jakości informacjami podstawowymi lub nowymi podejściami metodologicznymi a dodatkowymi kosztami tworzenia zharmonizowanych wskaźników.
5.
Do dnia 31 grudnia 2020 r., a następnie co pięć lat, Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, w stosownych przypadkach, oceniające główne wyniki badań pilotażowych.
Artykuł  9

Zapewnianie jakości

1.
Państwa członkowskie zapewniają jakość przekazywanych zharmonizowanych wskaźników. Na potrzeby niniejszego rozporządzenia stosuje się standardowe kryteria jakości określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi):
a)
standardowe roczne raporty jakości obejmujące kryteria jakości, o których mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009;
b)
aktualizowane corocznie zestawienia zawierające dane odnośnie do stosowanych źródeł danych, definicji i metod;
c)
dalsze powiązane informacje o poziomie szczegółowości niezbędnym do oceny zgodności zharmonizowanych wskaźników z wymogami porównywalności i oceny jakości zharmonizowanych wskaźników, na wniosek Komisja (Eurostatu).
3.
Jeżeli państwo członkowskie zamierza dokonać znacznych zmian metod tworzenia zharmonizowanych wskaźników lub ich części, państwo to informuje o tym Komisję (Eurostat) najpóźniej trzy miesiące przed wejściem w życie takiej zmiany. Państwo członkowskie przekazuje Komisji (Eurostatowi) ilościową ocenę skutków takiej zmiany.
4.
Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające wymogi zapewnienia jakości technicznej odnośnie do treści standardowych rocznych raportów jakości, termin przekazywania tych raportów Komisji (Eurostatowi), a także strukturę zestawień i termin przekazywania tych zestawień Komisji (Eurostatowi). Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 11 ust. 2.
Artykuł  10

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1.
Powierzenie Komisji uprawnień do przyjęcia aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.
2.
Komisja, wykonując uprawnienia przekazane jej w art. 4 ust. 3, art. 4 ust. 5 oraz art. 5 ust. 8, zapewnia, by akty delegowane nie nakładały znacznego dodatkowego obciążenia na państwa członkowskie lub na respondentów.

Ponadto Komisja należycie uzasadnia działania przewidziane w tych aktach delegowanych, w stosownych przypadkach biorąc pod uwagę opłacalność, w tym obciążenie respondentów i koszty związane z tworzeniem statystyk zgodnie z art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 223/2009.

Komisja działa zgodnie ze swoją zwyczajową praktyką i prowadzi konsultacje z ekspertami, w tym ekspertami z państw członkowskich, przed przyjęciem tych aktów delegowanych.

3.
Uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych, o których mowa w art. 4 ust. 3, art. 4 ust. 5 i art. 5 ust. 8, powierza się Komisji na okres pięciu lat od dnia 13 czerwca 2016 r. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż dziewięć miesięcy przed końcem okresu pięciu lat. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące przed końcem każdego okresu.
4.
Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 4 ust. 3, art. 4 ust. 5 i art. 5 ust. 8, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna od następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w określonym w tej decyzji późniejszym terminie. Nie wpływa ona na ważność jakichkolwiek już obowiązujących aktów delegowanych.
5.
Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
6.
Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 4 ust. 3, art. 4 ust. 5 i art. 5 ust. 8 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy Parlament Europejski albo Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie trzech miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie lub gdy przed upływem tego terminu zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o trzy miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
Artykuł  11

Procedura komitetowa

1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego ustanowiony na mocy rozporządzenia (WE) nr 223/2009. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
Artykuł  12

Uchylenie

1.
Bez uszczerbku dla ust. 2 państwa członkowskie przekazują w dalszym ciągu zharmonizowane wskaźniki zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2494/95 aż do przekazania danych dotyczących roku 2016.
2.
Rozporządzenie (WE) nr 2494/95 traci moc z dniem 1 stycznia 2017 r.

Odesłania do uchylonego rozporządzenia odczytuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia, zgodnie z tabelą korelacji znajdującą się w załączniku II.

3.
Przyjmując po raz pierwszy akty wykonawcze, o których mowa w art. 3 ust. 6, art. 3 ust. 9, art. 3 ust. 10, art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 6 oraz art. 7 ust. 6, Komisja, w zakresie zgodnym z niniejszym rozporządzeniem, włącza do nich odpowiednie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1749/96 9 , rozporządzenia Komisji (WE) nr 2214/96 10 , rozporządzenia Rady (WE) nr 1687/98 11 , rozporządzenia Komisji (WE) nr 2646/98 12 , rozporządzenia Komisji (WE) nr 1617/1999 13 , rozporządzenia Rady (WE) nr 2166/1999 14 , rozporządzenia Komisji (WE) nr 2601/2000 15 , rozporządzenia Komisji (WE) nr 2602/2000 16 , rozporządzenia Komisji (WE) nr 1920/2001 17 , rozporządzenia Komisji (WE) nr 1921/2001 18 , rozporządzenia Komisji (WE) nr 1708/2005 19 , rozporządzenia Rady (WE) nr 701/2006 20 , rozporządzenia Komisji (WE) nr 330/2009 21 , rozporządzenia Komisji (UE) nr 1114/2010 22 oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 93/2013 23 , przyjętych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2494/95, i zmniejsza w odpowiednim zakresie łączną liczbę aktów wykonawczych. Rozporządzenia przyjęte na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2494/95 stosuje się nadal w okresie przejściowym. Ten okres przejściowy kończy się z dniem rozpoczęcia stosowania aktów wykonawczych przyjętych po raz pierwszy na podstawie art. 3 ust. 6, art. 3 ust. 9, art. 3 ust. 10, art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 6 oraz art. 7 ust. 6 niniejszego rozporządzenia, który jest taki sam w przypadku wszystkich tych aktów wykonawczych.
Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się po raz pierwszy do danych dotyczących stycznia 2017 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 11 maja 2016 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
M. SCHULZ J.A. HENNIS-PLASSCHAERT
Przewodniczący Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

EUROPEJSKA KLASYFIKACJA SPOŻYCIA INDYWIDUALNEGO WEDŁUG CELU (ECOICOP)

01 ŻYWNOŚĆ I NAPOJE BEZALKOHOLOWE

01.1 Żywność

01.1.1 Pieczywo i produkty zbożowe

01.1.1.1 Ryż

01.1.1.2 Mąka i pozostałe zboża

01.1.1.3 Pieczywo

01.1.1.4 Pozostałe wyroby piekarskie

01.1.1.5 Pizza i inne półprodukty mączne

01.1.1.6 Makarony i produkty makaronowe

01.1.1.7 Płatki śniadaniowe

01.1.1.8 Pozostałe produkty zbożowe

01.1.2 Mięso

01.1.2.1 Mięso wołowe i cielęce

01.1.2.2 Mięso wieprzowe

01.1.2.3 Mięso baranie i kozie

01.1.2.4 Mięso drobiowe

01.1.2.5 Pozostałe mięsa

01.1.2.6 Podroby i przetwory podrobowe

01.1.2.7 Wędliny

01.1.2.8 Pozostałe przetwory mięsne

01.1.3 Ryby i owoce morza

01.1.3.1 Ryby świeże lub chłodzone

01.1.3.2 Ryby mrożone

01.1.3.3 Owoce morza świeże lub chłodzone

01.1.3.4 Owoce morza mrożone

01.1.3.5 Ryby i owoce morza suszone, wędzone lub solone

01.1.3.6 Pozostałe przetwory z ryb i owoców morza

01.1.4 Mleko, sery i jaja

01.1.4.1 Mleko świeże pełne

01.1.4.2 Mleko świeże niskotłuszczowe

01.1.4.3 Mleko zagęszczone i w proszku

01.1.4.4 Jogurt

01.1.4.5 Sery i twarogi

01.1.4.6 Pozostałe produkty mleczne

01.1.4.7 Jaja

01.1.5 Oleje i tłuszcze

01.1.5.1 Masło

01.1.5.2 Margaryna i inne tłuszcze roślinne

01.1.5.3 Oliwa z oliwek

01.1.5.4 Pozostałe oleje jadalne

01.1.5.5 Pozostałe tłuszcze zwierzęce

01.1.6 Owoce

01.1.6.1 Owoce świeże lub chłodzone

01.1.6.2 Owoce mrożone

01.1.6.3 Owoce suszone i orzechy

01.1.6.4 Przetwory owocowe

01.1.7 Warzywa

01.1.7.1 Warzywa świeże lub chłodzone inne niż ziemniaki lub pozostałe warzywa bulwiaste

01.1.7.2 Warzywa mrożone inne niż ziemniaki lub pozostałe warzywa bulwiaste

01.1.7.3 Warzywa suszone i pozostałe przetwory warzywne

01.1.7.4 Ziemniaki

01.1.7.5 Chipsy

01.1.7.6 Pozostałe warzywa bulwiaste i przetwory z warzyw bulwiastych

01.1.8 Cukier, dżemy, miód, czekolada i wyroby cukiernicze

01.1.8.1 Cukier

01.1.8.2 Dżemy, marmolady i miód

01.1.8.3 Czekolada

01.1.8.4 Wyroby cukiernicze

01.1.8.5 Lody

01.1.8.6 Sztuczne substytuty cukru

01.1.9 Wyroby żywnościowe, gdzie indziej niesklasyfikowane

01.1.9.1 Sosy, przyprawy

01.1.9.2 Sól, przyprawy korzenne i zioła kulinarne

01.1.9.3 Żywność dla dzieci

01.1.9.4 Gotowe dania

01.1.9.9 Inne artykuły żywnościowe, gdzie indziej niesklasyfikowane

01.2 Napoje bezalkoholowe

01.2.1 Kawa, herbata i kakao

01.2.1.1 Kawa

01.2.1.2 Herbata

01.2.1.3 Kakao i czekolada w proszku

01.2.2 Wody mineralne, napoje bezalkoholowe, soki owocowe i warzywne

01.2.2.1 Wody mineralne lub źródlane

01.2.2.2 Napoje orzeźwiające

01.2.2.3 Soki owocowe i warzywne

02 NAPOJE ALKOHOLOWE, WYROBY TYTONIOWE I NARKOTYKI

02.1 Napoje alkoholowe

02.1.1 Napoje spirytusowe

02.1.1.1 Napoje spirytusowe, likiery

02.1.1.2 Napoje o niskiej zawartości alkoholu

02.1.2 Wino

02.1.2.1 Wino z winogron

02.1.2.2 Wino z pozostałych owoców

02.1.2.3 Wino wzmocnione

02.1.2.4 Napoje na bazie wina

02.1.3 Piwo

02.1.3.1 Piwo typu "Lager"

02.1.3.2 Pozostałe piwo alkoholowe

02.1.3.3 Piwo niskoalkoholowe i bezalkoholowe

02.1.3.4 Napoje na bazie piwa

02.2 Wyroby tytoniowe 02.2.0 Wyroby tytoniowe 02.2.0.1 Papierosy 02.2.0.2 Cygara

02.2.0.3 Pozostałe wyroby tytoniowe

02.3 Narkotyki

02.3.0 Narkotyki 02.3.0.0 Narkotyki

03 ODZIEŻ I OBUWIE 03.1 Odzież

03.1.1 Materiały odzieżowe

03.1.1.0 Materiały odzieżowe

03.1.2 Odzież

03.1.2.1 Odzież męska

03.1.2.2 Odzież damska

03.1.2.3 Odzież niemowlęca (od 0 do 2 lat) i dziecięca (od 3 do 13 lat)

03.1.3 Pozostałe artykuły odzieżowe i wyroby pasmanteryjne

03.1.3.1 Pozostałe artykuły odzieżowe

03.1.3.2 Wyroby pasmanteryjne

03.1.4 Czyszczenie, naprawa i wypożyczanie odzieży

03.1.4.1 Czyszczenie odzieży

03.1.4.2 Naprawa i wypożyczanie odzieży 03.2 Obuwie

03.2.1 Buty i inne obuwie

03.2.1.1 Obuwie męskie

03.2.1.2 Obuwie damskie

03.2.1.3 Obuwie dziecięce

03.2.2 Naprawa i wypożyczanie obuwia

03.2.2.0 Naprawa i wypożyczanie obuwia

04 UŻYTKOWANIE MIESZKANIA LUB DOMU, ZAOPATRZENIE W WODĘ, ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ, GAZ I INNE PALIWA

04.1 Rzeczywiste czynsze mieszkaniowe

04.1.1 Rzeczywiste czynsze za wynajem nieruchomości - pierwszy dom lub mieszkanie

04.1.1.0 Rzeczywiste czynsze za wynajem nieruchomości - pierwszy dom lub mieszkanie

04.1.2 Pozostałe czynsze rzeczywiste

04.1.2.1 Rzeczywiste czynsze za wynajem drugiego i kolejnych domów lub mieszkań

04.1.2.2 Rzeczywiste czynsze za wynajem garażu lub miejsca do parkowania oraz inne opłaty czynszowe

04.2 Przypisane umownie czynsze mieszkaniowe

04.2.1 Przypisane umownie czynsze za wynajem w przypadku właścicieli zamieszkujących własne nieruchomości mieszkalne

04.2.1.0 Przypisane umownie czynsze za wynajem w przypadku właścicieli zamieszkujących własne nieruchomości mieszkalne

04.2.2 Pozostałe przypisane umownie czynsze za wynajem 04.2.2.0 Pozostałe przypisane umownie czynsze za wynajem

04.3 Naprawy i konserwacja mieszkania lub domu

04.3.1 Materiały do napraw i konserwacji mieszkania lub domu

04.3.1.0 Materiały do napraw i konserwacji mieszkania lub domu

04.3.2 Usługi związane z naprawami i konserwacją mieszkania lub domu

04.3.2.1 Usługi hydrauliczne

04.3.2.2 Usługi elektryczne

04.3.2.3 Konserwacja systemów grzewczych

04.3.2.4 Usługi malarskie

04.3.2.5 Usługi stolarskie

04.3.2.9 Pozostałe usługi związane z naprawami i konserwacją mieszkania lub domu

04.4 Zaopatrzenie w wodę i pozostałe usługi związane z użytkowaniem mieszkania lub domu

04.4.1 Zaopatrzenie w wodę 04.4.1.0 Zaopatrzenie w wodę

04.4.2 Wywóz śmieci 04.4.2.0 Wywóz śmieci

04.4.3 Usługi kanalizacyjne

04.4.3.0 Usługi kanalizacyjne

04.4.4 Pozostałe usługi związane z użytkowaniem mieszkania lub domu, gdzie indziej niesklasyfikowane

04.4.4.1 Koszty administracyjne i inne opłaty związane z zamieszkiwaniem w budynkach wielorodzinnych

04.4.4.2 Usługi ochroniarskie

04.4.4.9 Pozostałe usługi związane z użytkowaniem mieszkania lub domu

04.5 Energia elektryczna, gaz i inne paliwa

04.5.1 Energia elektryczna

04.5.1.0 Energia elektryczna

04.5.2 Gaz

04.5.2.1 Gaz ziemny i gaz miejski

04.5.2.2 Węglowodory ciekłe (butan, propan itd.).

04.5.3 Paliwa płynne

04.5.3.0 Paliwa płynne

04.5.4 Paliwa stałe

04.5.4.1 Węgiel kamienny 04.5.4.9 Pozostałe paliwa stałe

04.5.5 Energia cieplna

04.5.5.0 Energia cieplna

05 WYPOSAŻENIE MIESZKANIA LUB DOMU I PROWADZENIE GOSPODARSTWA DOMOWEGO

05.1 Meble i wyposażenie mieszkania lub domu, dywany i inne wykładziny podłogowe

05.1.1 Meble i wyposażenie mieszkania lub domu

05.1.1.1 Meble do mieszkania lub domu

05.1.1.2 Meble ogrodowe

05.1.1.3 Sprzęt oświetleniowy

05.1.1.9 Pozostałe meble i wyposażenie mieszkania lub domu

05.1.2 Dywany i inne wykładziny podłogowe

05.1.2.1 Dywany i inne wykładziny dywanowe

05.1.2.2 Inne wykładziny podłogowe

05.1.2.3 Układanie wykładzin podłogowych

05.1.3 Naprawa mebli, wyposażenia mieszkania lub domu oraz wykładzin podłogowych

05.1.3.0 Naprawa mebli, wyposażenia mieszkania lub domu oraz wykładzin podłogowych

05.2 Artykuły włókiennicze dla gospodarstwa domowego

05.2.0 Artykuły włókiennicze dla gospodarstwa domowego 05.2.0.1 Tkaniny tapicerskie i zasłony

05.2.0.2 Bielizna pościelowa

05.2.0.3 Bielizna stołowa i bielizna łazienkowa

05.2.0.4 Naprawa artykułów włókienniczych dla gospodarstwa domowego

05.2.0.9 Pozostałe artykuły włókiennicze dla gospodarstwa domowego

05.3 Sprzęt gospodarstwa domowego

05.3.1 Duży elektryczny i nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego

05.3.1.1 Lodówki, zamrażarki i chłodziarko-zamrażarki

05.3.1.2 Urządzenia do prania, suszenia, zmywania

05.3.1.3 Kuchenki

05.3.1.4 Urządzenia grzewcze i klimatyzacyjne

05.3.1.5 Sprzęt czyszczący

05.3.1.9 Pozostały duży sprzęt gospodarstwa domowego

05.3.2 Mały elektryczny sprzęt gospodarstwa domowego

05.3.2.1 Urządzenia do przygotowywania i przetwarzania żywności

05.3.2.2 Ekspresy, czajniki

05.3.2.3 Żelazka

05.3.2.4 Tostery i grille

05.3.2.9 Pozostały mały elektryczny sprzęt gospodarstwa domowego

05.3.3 Naprawa sprzętu gospodarstwa domowego 05.3.3.0 Naprawa sprzętu gospodarstwa domowego

05.4 Wyroby szklane, zastawa stołowa i artykuły użytku domowego 05.4.0 Wyroby szklane, zastawa stołowa i artykuły użytku domowego 05.4.0.1 Wyroby szklane, kryształowe, ceramiczne i porcelanowe 05.4.0.2 Sztućce i srebro stołowe

05.4.0.3 Nieelektryczne sprzęty i artykuły kuchenne

05.4.0.4 Naprawa wyrobów szklanych, zastawy stołowej i artykułów użytku domowego

05.5 Narzędzia i sprzęt dla domu i ogrodu

05.5.1 Duże narzędzia i sprzęt

05.5.1.1 Duże narzędzia i sprzęt silnikowy

05.5.1.2 Naprawa, leasing oraz wynajem dużych narzędzi i sprzętu

05.5.2 Małe narzędzia i akcesoria

05.5.2.1 Małe narzędzia bezsilnikowe

05.5.2.2 Małe akcesoria

05.5.2.3 Naprawa małych narzędzi bezsilnikowych i akcesoriów

05.6 Artykuły i usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego

05.6.1 Nietrwałe artykuły gospodarstwa domowego

05.6.1.1 Środki czyszczące i konserwujące

05.6.1.2 Pozostałe małe, nietrwałe artykuły gospodarstwa domowego

05.6.2 Usługi domowe i usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego

05.6.2.1 Usługi domowe świadczone przez opłacany personel

05.6.2.2 Sprzątanie i czyszczenie

05.6.2.3 Wynajem mebli i wyposażenia mieszkania lub domu

05.6.2.9 Pozostałe usługi domowe i usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego

06 ZDROWIE

06.1 Wyroby, przyrządy i urządzenia medyczne

06.1.1 Wyroby farmaceutyczne

06.1.1.0 Wyroby farmaceutyczne

06.1.2 Pozostałe wyroby medyczne

06.1.2.1 Testy ciążowe i mechaniczne środki antykoncepcyjne 06.1.2.9 Pozostałe wyroby medyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane

06.1.3 Urządzenia i sprzęt terapeutyczny

06.1.3.1 Okulary korekcyjne i soczewki kontaktowe

06.1.3.2 Aparaty słuchowe

06.1.3.3 Naprawa urządzeń i sprzętu terapeutycznego 06.1.3.9 Pozostałe urządzenia i sprzęt terapeutyczny

06.2 Usługi ambulatoryjne

06.2.1 Usługi lekarskie

06.2.1.1 Usługi lekarskie - lekarzy ogólnych

06.2.1.2 Usługi lekarskie - lekarzy specjalistów

06.2.2 Usługi stomatologiczne 06.2.2.0 Usługi stomatologiczne

06.2.3 Usługi paramedyczne

06.2.3.1 Usługi laboratoriów medycznych i pracowni rentgenowskich

06.2.3.2 Kąpiele termiczne, gimnastyka korekcyjna, usługi pogotowia ratunkowego i wypożyczanie sprzętu terapeutycznego

06.2.3.9 Pozostałe usługi paramedyczne

06.3 Usługi szpitalne

06.3.0 Usługi szpitalne 06.3.0.0 Usługi szpitalne 07 TRANSPORT

07.1 Zakup środków transportu

07.1.1 Samochody osobowe

07.1.1.1 Samochody osobowe nowe

07.1.1.2 Samochody osobowe używane

07.1.2 Pojazdy silnikowe jednośladowe 07.1.2.0 Pojazdy silnikowe jednośladowe

07.1.3 Rowery 07.1.3.0 Rowery

07.1.4 Pojazdy ciągnione przez zwierzęta

07.1.4.0 Pojazdy ciągnione przez zwierzęta

07.2 Eksploatacja prywatnych środków transportu

07.2.1 Części zamienne i akcesoria do prywatnych środków transportu

07.2.1.1 Opony

07.2.1.2 Części zamienne do prywatnych środków transportu

07.2.1.3 Akcesoria do prywatnych środków transportu

07.2.2 Paliwa i smary do prywatnych środków transportu

07.2.2.1 Olej napędowy

07.2.2.2 Benzyna

07.2.2.3 Pozostałe paliwa do prywatnych środków transportu

07.2.2.4 Smary

07.2.3 Konserwacja i naprawa prywatnych środków transportu

07.2.3.0 Konserwacja i naprawa prywatnych środków transportu

07.2.4 Inne usługi związane z prywatnymi środkami transportu

07.2.4.1 Wynajem garaży, miejsc parkingowych, prywatnych środków transportu

07.2.4.2 Opłaty za przejazdy i za parkowanie

07.2.4.3 Nauka jazdy, egzaminy na prawo jazdy, prawa jazdy, obowiązkowy przegląd techniczny pojazdów

07.3 Usługi transportowe

07.3.1 Transport pasażerski szynowy

07.3.1.1 Transport pasażerski kolejowy

07.3.1.2 Transport pasażerski metrem i tramwajem

07.3.2 Transport pasażerski drogowy

07.3.2.1 Transport pasażerski autobusem i autokarem

07.3.2.2 Transport pasażerski taksówką lub wynajętym samochodem z kierowcą

07.3.3 Transport pasażerski powietrzny

07.3.3.1 Loty krajowe

07.3.3.2 Loty międzynarodowe

07.3.4 Transport pasażerski morski i śródlądowy

07.3.4.1 Transport pasażerski morski

07.3.4.2 Transport pasażerski śródlądowy

07.3.5 Transport pasażerski mieszany

07.3.5.0 Transport pasażerski mieszany

07.3.6 Pozostałe zakupione usługi transportowe

07.3.6.1 Transport kolejką linową naziemną, kolejkami linowymi, wyciągami krzesełkowymi

07.3.6.2 Usługi związane z przeprowadzkami i przechowywaniem

07.3.6.9 Pozostałe zakupione usługi transportowe, gdzie indziej niesklasyfikowane

08 ŁĄCZNOŚĆ

08.1 Usługi pocztowe 08.1.0 Usługi pocztowe 08.1.0.1 Doręczanie listów 08.1.0.9 Pozostałe usługi pocztowe

08.2 Urządzenia telefoniczne i telefaksowe 08.2.0 Urządzenia telefoniczne i telefaksowe 08.2.0.1 Urządzenia telefoniczne stacjonarne 08.2.0.2 Urządzenia telefoniczne przenośne 08.2.0.3 Pozostałe urządzenia telefoniczne i telefaksowe 08.2.0.4 Naprawa urządzeń telefonicznych i telefaksowych

08.3 Usługi telefoniczne i telefaksowe 08.3.0 Usługi telefoniczne i telefaksowe 08.3.0.1 Usługi telefonii stacjonarnej 08.3.0.2 Usługi telefonii komórkowej 08.3.0.3 Usługi internetowe

08.3.0.4 Usługi telekomunikacyjne w pakiecie

08.3.0.5 Pozostałe usługi przesyłania informacji

09 REKREACJA I KULTURA

09.1 Sprzęt audiowizualny, fotograficzny i służący do przetwarzania informacji

09.1.1 Sprzęt do odbioru, nagrywania i odtwarzania dźwięku oraz dźwięku i obrazu

09.1.1.1 Sprzęt do odbioru, nagrywania i odtwarzania dźwięku

09.1.1.2 Sprzęt do odbioru, nagrywania i odtwarzania dźwięku i obrazu

09.1.1.3 Przenośne odtwarzacze dźwięku i obrazu

09.1.1.9 Pozostały sprzęt do odbioru, nagrywania oraz odtwarzania dźwięku i obrazu

09.1.2 Sprzęt fotograficzny i kinematograficzny oraz przyrządy optyczne

09.1.2.1 Aparaty i kamery

09.1.2.2 Akcesoria do sprzętu fotograficznego i kinematograficznego

09.1.2.3 Przyrządy optyczne

09.1.3 Sprzęt służący do przetwarzania informacji

09.1.3.1 Komputery osobiste

09.1.3.2 Akcesoria do sprzętu służącego do przetwarzania informacji

09.1.3.3 Oprogramowanie

09.1.3.4 Kalkulatory i pozostały sprzęt służący do przetwarzania informacji

09.1.4 Nośniki nagrane i do nagrywania

09.1.4.1 Nośniki nagrane

09.1.4.2 Nośniki do nagrywania

09.1.4.9 Pozostałe nośniki nagrane i do nagrywania

09.1.5 Naprawa sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i służącego do przetwarzania informacji

09.1.5.0 Naprawa sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i służącego do przetwarzania informacji

09.2 Inny duży sprzęt trwałego użytku związany z rekreacją i kulturą

09.2.1 Duży sprzęt trwałego użytku do rekreacji na wolnym powietrzu

09.2.1.1 Samochody z częścią mieszkalną, przyczepy kempingowe i przyczepki (naczepy)

09.2.1.2 Samoloty, szybowce, lotnie i balony

09.2.1.3 Łodzie, silniki przyczepne i wyposażenie łodzi

09.2.1.4 Konie, kucyki i akcesoria jeździeckie

09.2.1.5 Pozostały duży sprzęt trwałego użytku do sportu i rekreacji na wolnym powietrzu

09.2.2 Instrumenty muzyczne i duży sprzęt trwałego użytku do rekreacji w pomieszczeniach

09.2.2.1 Instrumenty muzyczne

09.2.2.2 Duży sprzęt trwałego użytku do rekreacji w pomieszczeniach

09.2.3 Konserwacja i naprawa innego dużego sprzętu trwałego użytku związanego z rekreacją i kulturą 09.2.3.0 Konserwacja i naprawa innego dużego sprzętu trwałego użytku związanego z rekreacją i kulturą

09.3 Pozostały sprzęt rekreacyjny, artykuły ogrodnicze i zwierzęta domowe

09.3.1 Gry, zabawki i artykuły kolekcjonerskie

09.3.1.1 Gry i artykuły kolekcjonerskie

09.3.1.2 Zabawki i artykuły okolicznościowe

09.3.2 Sprzęt sportowy, kempingowy i służący do rekreacji na wolnym powietrzu

09.3.2.1 Sprzęt sportowy

09.3.2.2 Sprzęt kempingowy i do rekreacji na wolnym powietrzu

09.3.2.3 Naprawa sprzętu sportowego, kempingowego i do rekreacji na wolnym powietrzu

09.3.3 Ogrody, rośliny i kwiaty

09.3.3.1 Artykuły ogrodnicze

09.3.3.2 Rośliny i kwiaty

09.3.4 Zwierzęta domowe i artykuły dla zwierząt domowych

09.3.4.1 Zakup zwierząt domowych

09.3.4.2 Artykuły dla zwierząt domowych

09.3.5 Usługi weterynaryjne i pozostałe usługi dla zwierząt domowych

09.3.5.0 Usługi weterynaryjne i pozostałe usługi dla zwierząt domowych

09.4 Usługi w zakresie rekreacji i kultury

09.4.1 Usługi w zakresie rekreacji i sportu

09.4.1.1 Usługi w zakresie rekreacji i sportu - Kibice

09.4.1.2 Usługi w zakresie rekreacji i sportu - Uczestnicy

09.4.2 Usługi związane z kulturą

09.4.2.1 Kina, teatry, koncerty

09.4.2.2 Muzea, biblioteki, ogrody zoologiczne

09.4.2.3 Opłaty radiowo-telewizyjne

09.4.2.4 Wypożyczalnie sprzętu i akcesoriów związanych z kulturą

09.4.2.5 Usługi fotograficzne

09.4.2.9 Pozostałe usługi związane z kulturą

09.4.3 Gry hazardowe

09.4.3.0 Gry hazardowe

09.5 Gazety, książki i artykuły piśmienne

09.5.1 Książki

09.5.1.1 Książki beletrystyczne

09.5.1.2 Podręczniki

09.5.1.3 Pozostałe książki

09.5.1.4 Oprawa książek i zakup e-książek

09.5.2 Gazety i czasopisma 09.5.2.1 Gazety

09.5.2.2 Magazyny i czasopisma

09.5.3 Druki różne

09.5.3.0 Druki różne

09.5.4 Artykuły piśmienne, malarskie i kreślarskie

09.5.4.1 Artykuły piśmienne papiernicze

09.5.4.9 Pozostałe artykuły piśmienne, malarskie i kreślarskie

09.6 Imprezy turystyczne

09.6.0 Imprezy turystyczne

09.6.0.1 Krajowe imprezy turystyczne

09.6.0.2 Zagraniczne imprezy turystyczne.

10 EDUKACJA

10.1 Przedszkola i szkoły podstawowe 10.1.0 Przedszkola i szkoły podstawowe 10.1.0.1 Przedszkola (ISCED-97 poziom 0)

10.1.0.2 Nauczanie początkowe i szkoły podstawowe (ISCED-97 poziom 1)

10.2 Gimnazja, szkoły zasadnicze, średnie techniczne, zawodowe, licea 10.2.0 Gimnazja, szkoły zasadnicze, średnie techniczne, zawodowe, licea 10.2.0.0 Gimnazja, szkoły zasadnicze, średnie techniczne, zawodowe, licea

10.3 Szkoły policealne 10.3.0 Szkoły policealne

10.3.0.0 Szkoły policealne (ISCED-97 poziom 4)

10.4 Szkoły wyższe 10.4.0 Szkoły wyższe 10.4.0.0 Szkoły wyższe

10.5 Edukacja niezdefiniowana poziomem nauczania

10.5.0 Edukacja niezdefiniowana poziomem nauczania 10.5.0.0 Edukacja niezdefiniowana poziomem nauczania

11 RESTAURACJE I HOTELE 11.1 Usługi gastronomii

11.1.1 Restauracje, kawiarnie itp.

11.1.1.1 Restauracje, kawiarnie i lokale dansingowe

11.1.1.2 Restauracje szybkiej obsługi i żywność kupowana na wynos

11.1.2 Stołówki 11.1.2.0 Stołówki

11.2 Usługi zakwaterowania

11.2.0 Usługi zakwaterowania

11.2.0.1 Hotele, motele i podobne usługi zakwaterowania

11.2.0.2 Ośrodki wypoczynkowe, kempingi, pola namiotowe, schroniska młodzieżowe i podobne usługi zakwaterowania

11.2.0.3 Pozostałe usługi zakwaterowania

12 POZOSTAŁE TOWARY I USŁUGI

12.1 Pielęgnacja ciała

12.1.1 Salony fryzjerskie i kosmetyczne

12.1.1.1 Usługi fryzjerskie dla mężczyzn i dzieci

12.1.1.2 Usługi fryzjerskie dla kobiet

12.1.1.3 Usługi kosmetyczne

12.1.2 Urządzenia elektryczne do pielęgnacji ciała

12.1.2.1 Urządzenia elektryczne do pielęgnacji ciała

12.1.2.2 Naprawa urządzeń elektrycznych do pielęgnacji ciała

12.1.3 Pozostałe urządzenia, artykuły i produkty do pielęgnacji ciała

12.1.3.1 Urządzenia nieelektryczne

12.1.3.2 Artykuły do higieny osobistej i odnowy biologicznej, produkty ezoteryczne i kosmetyki

12.2 Prostytucja

12.2.0 Prostytucja 12.2.0.0 Prostytucja

12.3 Artykuły użytku osobistego, gdzie indziej niesklasyfikowane

12.3.1 Biżuteria, zegary i zegarki

12.3.1.1 Biżuteria

12.3.1.2 Zegary i zegarki

12.3.1.3 Usługi jubilerskie, naprawa zegarów i zegarków

12.3.2 Pozostałe artykuły użytku osobistego

12.3.2.1 Artykuły podróżne

12.3.2.2 Artykuły dla dzieci

12.3.2.3 Naprawa pozostałych artykułów użytku osobistego

12.3.2.9 Pozostałe artykuły użytku osobistego, gdzie indziej niesklasyfikowane

12.4 Ochrona socjalna 12.4.0 Ochrona socjalna 12.4.0.1 Opieka nad dziećmi

12.4.0.2 Domy opieki dla osób w podeszłym wieku, domy opieki dla osób niepełnosprawnych

12.4.0.3 Pomoc osobom starszym, niepełnosprawnym przebywającym we własnych domach

12.4.0.4 Poradnictwo

12.5 Ubezpieczenia

12.5.1 Ubezpieczenie na życie 12.5.1.0 Ubezpieczenie na życie

12.5.2 Ubezpieczenie związane z mieszkaniem i zamieszkiwaniem

12.5.2.0 Ubezpieczenie związane z mieszkaniem i zamieszkiwaniem

12.5.3 Ubezpieczenie związane ze zdrowiem

12.5.3.1 Ubezpieczenie społeczne związane ze zdrowiem

12.5.3.2 Ubezpieczenie prywatne związane ze zdrowiem

12.5.4 Ubezpieczenie związane z transportem

12.5.4.1 Ubezpieczenie pojazdów silnikowych

12.5.4.2 Ubezpieczenie podróży

12.5.5 Pozostałe ubezpieczenia 12.5.5.0 Pozostałe ubezpieczenia

12.6 Usługi finansowe, gdzie indziej niesklasyfikowane

12.6.1 Usługi pośrednictwa finansowego mierzone pośrednio (FISIM)

12.6.1.0 Usługi pośrednictwa finansowego mierzone pośrednio (FISIM)

12.6.2 Inne usługi finansowe, gdzie indziej niesklasyfikowane

12.6.2.1 Opłaty bankowe i pocztowe

12.6.2.2 Opłaty i prowizje maklerów, doradców inwestycyjnych

12.7 Inne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane 12.7.0 Pozostałe usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane 12.7.0.1 Opłaty administracyjne

12.7.0.2 Usługi prawnicze i księgowe

12.7.0.3 Usługi pogrzebowe i cmentarne

12.7.0.4 Pozostałe opłaty i usługi

ZAŁĄCZNIK  II

Tabela korelacji

Rozporządzenie (WE) nr 2494/95 Niniejsze rozporządzenie
art. 1 art. 1
art. 2 lit. a) art. 2 pkt 6
art. 2 lit. b) -
art. 2 lit. c) -
art. 3 art. 3 ust. 3 i 10
art. 4 art. 4 ust. 1, 2 i 4
art. 5 ust. 1 lit. b) art. 5 ust. 5 i 6
art. 5 ust. 3 art. 4 ust. 4
art. 6 art. 5 ust. 1 i 2
art. 7 art. 5 ust. 3
art. 8 art. 6 ust. 1, 3 i 4
art. 9 art. 3 ust. 1, 2 i 6
art. 10 art. 7 ust. 1
art. 11 -
art. 12 art. 9 ust. 2
art. 13 -
art. 14 art. 11
art. 15 -
art. 16 art. 13
1 Dz.U. C 175 z 29.5.2015, s. 2.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 8 marca 2016 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 21 kwietnia 2016 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 25).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (Dz.U. L 257 z 27.10.1995, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U L 55 z 28.2.2011, s. 13).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
8 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz.U. L 76 z 30.3.1993, s. 1).
9 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1749/96 z dnia 9 września 1996 r. w sprawie wstępnych środków koniecznych do wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen towarów konsumpcyjnych (Dz.U. L 229 z 10.9.1996, s. 3).
10 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2214/96 z dnia 20 listopada 1996 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (ZWCK): przekazywanie i upowszechnianie wskaźników częściowych ZWCK (Dz.U. L 296 z 21.11.1996, s. 8).
11 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1687/98 z dnia 20 lipca 1998 r. zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1749/96 dotyczące objęcia towarów i usług zharmonizowanym wskaźnikiem cen konsumpcyjnych (Dz.U. L 214 z 31.7.1998, s. 12).
12 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2646/98 z dnia 9 grudnia 1998 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania taryf w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (Dz. U. L 335 z 10.12.1998, s. 30).
13 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1617/1999 z dnia 23 lipca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania ubezpieczenia w zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych oraz modyfikujące rozporządzenie Komisji (WE) nr 2214/96 (Dz.U. L 192 z 24.7.1999, s. 9).
14 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2166/1999 z dnia 8 października 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania produktów w sektorach ochrony zdrowia, edukacji i ochrony socjalnej w zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych (Dz.U. L 266 z 14.10.1999, s. 1).
15 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2601/2000 z dnia 17 listopada 2000 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do określenia momentu wprowadzania cen zakupu do zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych (Dz.U. L 300 z 29.11.2000, s. 14).
16 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2602/2000 z dnia 17 listopada 2000 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania obniżek cen w zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych (Dz.U. L 300 z 29.11.2000, s. 16).
17 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1920/2001 z dnia 28 września 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania opłat za usługi proporcjonalnych do wartości transakcji w zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2214/96 (Dz.U. L 261 z 29.9.2001, s. 46).
18 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1921/2001 z dnia 28 września 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla korekt zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2602/2000 (Dz.U. L 261 z 29.9.2001, s. 49).
19 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1708/2005 z dnia 19 października 2005 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do wspólnego okresu odniesienia dla zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2214/96 (Dz.U. L 274 z 20.10.2005, s. 9).
20 Rozporządzenie Rady (WE) nr 701/2006 z dnia 25 kwietnia 2006 r. ustanawiające zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do zakresu czasowego zbierania danych dotyczących cen w zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych (Dz.U. L 122 z 9.5.2006, s. 3).
21 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 330/2009 z dnia 22 kwietnia 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK) (Dz.U. L 103 z 23.4.2009, s. 6).
22 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1114/2010 z dnia 1 grudnia 2010 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm jakości ważenia zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (HICP) i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 2454/97 (Dz.U. L 316 z 2.12.2010, s. 4).
23 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 93/2013 z dnia 1 lutego 2013 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych w odniesieniu do ustanawiania wskaźników cen mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela (Dz.U. L 33 z 2.2.2013, s. 14).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.135.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2016/792 w sprawie zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych oraz wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95
Data aktu: 11/05/2016
Data ogłoszenia: 24/05/2016
Data wejścia w życie: 13/06/2016