(Jedynie tekst w języku bułgarskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 23 kwietnia 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającą ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń 3 , w szczególności jej art. 14 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Choroba guzowatej skóry bydła jest chorobą wirusową bydła przenoszoną przede wszystkim przez wektory, która powoduje poważne straty podatnych na nią zwierząt i może bardzo szybko się rozprzestrzeniać w szczególności w wyniku przemieszczania podatnych żywych zwierząt oraz handlu tymi zwierzętami i pochodzącymi z nich produktami. Choroba ta nie jest istotna z punktu widzenia zdrowia publicznego, ponieważ wirus choroby guzowatej skóry bydła nie przenosi się na człowieka.
(2) Dyrektywa 92/119/EWG określa ogólne środki zwalczania niektórych chorób zwierzęcych, w tym choroby guzowatej skóry bydła, m.in. środki, które należy przedsięwzięć w przypadku podejrzenia i potwierdzenia wystąpienia w gospodarstwie choroby guzowatej skóry bydła. Należy do nich ustanowienie obszarów zapowietrzonych i zagrożonych wokół ognisk choroby oraz inne dodatkowe środki do celów kontroli nad rozprzestrzenianiem się choroby. Środki te obejmują także szczepienia interwencyjne w razie wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła.
(3) Zgodnie z art. 14 ust. 2 dyrektywy 92/119/EWG, jeżeli w danym regionie dana epidemia jest szczególnie poważna, wszelkie dodatkowe środki wprowadzane przez państwa członkowskie, których to dotyczy, muszą zostać przyjęte w ramach procedury komitetowej.
(4) Dnia 12 kwietnia 2016 r. Bułgaria powiadomiła Komisję o podejrzeniu wystąpienia choroby guzowatej skóry bydła w dwóch gospodarstwach utrzymujących bydło w wioskach Woden i Czernogorowo w gminie Dimitrowgrad w obwodzie Chaskowo w środkowopołudniowej części Bułgarii, ok. 80 km od granicy z sąsiadującymi krajami. W dniu 13 kwietnia 2016 r. Bułgaria powiadomiła o potwierdzonym wystąpieniu dwóch ognisk choroby guzowatej skóry bydła i o kolejnym podejrzeniu wystąpienia tej choroby w sąsiedniej gminie Wodeniczarowo w obwodzie Stara Zagora. Dnia 15 kwietnia 2016 r. Bułgaria potwierdziła wystąpienie kolejnych ognisk choroby we wsi Bialo Pole w obwodzie Stara Zagora oraz we wsiach Radiewo i Marijno w obwodzie Chaskowo.
(5) Bułgaria przyjęła środki przewidziane w dyrektywie 92/119/EWG, w szczególności ustanowiła obszary zapowietrzone i zagrożone wokół ognisk choroby zgodnie z art. 10 tej dyrektywy, a także ograniczyła przemieszczanie podatnych zwierząt w dwóch dotkniętych chorobą obwodach oraz zapobiegawczo w sąsiadujących z nimi obwodach Burgas, Jamboł, Sliwen, Kyrdżali, Płowdiw, Pazardżik, Smolan, Błagojewgrad, Kiustendił, Pernik, obwodzie sofijskim i obwodzie miejskim Sofia. W całym państwie wzmocniono nadzór.
(6) Ze względu ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa choroby guzowatej skóry bydła na inne obszary Bułgarii i do innych państw członkowskich, zwłaszcza poprzez handel żywym bydłem i ich materiałem biologicznym, należy kontrolować przemieszczanie niektórych dzikich przeżuwaczy oraz wprowadzanie do obrotu niektórych produktów pochodzących od bydła.
(7) W niniejszej decyzji należy zastosować definicje ustanowione w art. 2 dyrektywy 92/119/EWG, art. 2 dyrektywy Rady 64/432/EWG 5 i art. 2 dyrektywy Rady 92/65/EWG 6 . Należy jednak ustanowić także pewne definicje w niniejszej decyzji.
(8) Konieczne jest opisanie części terytorium Bułgarii, która jest uznawana za wolną od choroby guzowatej skóry bydła i nie podlega ograniczeniom na mocy dyrektywy Rady 92/119/EWG i niniejszej decyzji. Należy zatem określić w załączniku do niniejszej decyzji obszar objęty ograniczeniami, biorąc pod uwagę stopień ryzyka rozprzestrzenienia się choroby guzowatej skóry bydła. Granice geograficzne takiego obszaru objętego ograniczeniami powinny być uzależnione od ryzyka i od wyników śledzenia ewentualnych kontaktów z zakażonym gospodarstwem, ewentualnej roli wektorów i możliwości wdrożenia wystarczającej kontroli nad przemieszczaniem zwierząt z podatnych gatunków oraz produktów pochodzących od takich zwierząt. Obszar objęty ograniczeniami powinien obejmować obszary zapowietrzone i zagrożone określone w dyrektywie 92/119/EWG. Z informacji przekazanych przez Bułgarię wynika, że cały obszar bułgarskich obwodów Chaskowo i Stara Zagora należy opisać w załączniku do niniejszej decyzji jako obszar objęty ograniczeniami.
(9) Należy również ustanowić pewne ograniczenia dotyczące wysyłki zwierząt z podatnych gatunków oraz ich materiału biologicznego z obszaru objętego ograniczeniami określonego w załączniku do niniejszej decyzji, jak również ograniczenia dotyczące wprowadzania do obrotu niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego oraz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego pochodzących z tego obszaru objętego ograniczeniami.
(10) Stopień ryzyka rozprzestrzenienia się choroby guzowatej skóry bydła różni się w zależności od produktu. Według opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie choroby guzowatej skóry bydła 7 przemieszczanie żywego bydła, nasienia bydła oraz surowych skór i skórek z zakażonego bydła stwarza większe ryzyko pod względem narażenia i konsekwencji niż przemieszczanie innych produktów, takich jak mleko i produkty mleczne, wyprawione skóry i skórki lub świeże mięso, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne pochodzące od bydła, ponieważ w przypadku tych produktów brak jest naukowych i doświadczalnych dowodów dotyczących ich roli w przenoszeniu choroby. Środki określone w niniejszej decyzji muszą zatem być wyważone i proporcjonalne do ryzyka.
(11) W celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby należy zakazać przemieszczania żywego bydła z obszaru objętego ograniczeniami określonego w załączniku do niniejszej decyzji. Zgodnie z opinią naukową EFSA w sprawie choroby guzowatej skóry bydła i zdaniem Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) dzika fauna, tj. niektóre dzikie przeżuwacze egzotyczne, może potencjalnie odgrywać rolę w przenoszeniu choroby, w szczególności w Afryce, gdzie choroba ta ma charakter endemiczny. Niektóre środki zapobiegawcze powinny zatem mieć zastosowanie także do dzikich przeżuwaczy. Wobec braku bardziej szczegółowych przepisów prawa Unii należy skorzystać w tym celu z odpowiednich norm międzynarodowych dotyczących takiego przemieszczania zawartych w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych OIE 8 .
(12) Zważywszy, że Bułgaria zwróciła się o zwolnienie z zakazu wysyłki bydła do natychmiastowego uboju z gospodarstw położonych w obszarze objętym ograniczeniami poza obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi, a zwolnienie takie jest przewidziane w art. 11.11.5 Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych OIE, należy zezwolić na wysyłanie takich przesyłek pod pewnymi warunkami.
(13) Nie można również wykluczyć przenoszenia choroby guzowatej skóry bydła za pośrednictwem nasienia i zarodków bydła. Należy zatem wprowadzić pewne środki ochronne w odniesieniu do tych towarów. Wobec braku norm unijnych należy skorzystać w tym celu z opinii naukowej EFSA w sprawie choroby guzowatej skóry bydła i z odpowiednich zaleceń w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych OIE.
(14) Zgodnie z opinią naukową EFSA w sprawie choroby guzowatej skóry bydła przenoszenie wirusa choroby guzowatej skóry bydła za pośrednictwem nasienia (przez krycie naturalne lub sztuczne unasiennianie) zostało potwierdzone doświadczalnie, a wirus choroby guzowatej skóry bydła został wyizolowany z nasienia doświadczalnie zakażonych byków. Należy zatem zakazać pobierania i wykorzystywania nasienia bydła pochodzącego z obszaru objętego ograniczeniami.
(15) Zgodnie z art. 4.7.14 Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych OIE choroba guzowatej skóry bydła zalicza się według podręcznika Międzynarodowego Towarzystwa Transferu Zarodków do chorób i czynników chorobotwórczych kategorii 4, czyli takich, dla których przeprowadzono lub prowadzi się badania, z których nie można wyciągnąć jeszcze ostatecznych wniosków co do poziomu ryzyka przeniesienia lub z których wynika, że ryzyko przeniesienia z transferem zarodka może nie być nieznaczne, nawet jeśli z zarodkami postępuje się we właściwy sposób zgodnie z podręcznikiem między pobraniem a transferem. Należy zatem zakazać pobierania i wykorzystywania zarodków bydła pochodzącego z obszaru objętego ograniczeniami.
(16) Brak jest dowodów naukowych i doświadczalnych potwierdzających przenoszenie wirusa choroby guzowatej skóry bydła na zwierzęta z podatnych gatunków poprzez świeże mięso, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne. Chociaż w opinii naukowej EFSA w sprawie choroby guzowatej skóry bydła potwierdzono, że wirus choroby guzowatej skóry bydła może przetrwać w mięsie przez nieokreślony czas, istniejący w Unii zakaz skarmiania przeżuwaczy białkami przeżuwaczy wyklucza możliwość mało prawdopodobnego przeniesienia ewentualnego wirusa drogą ustną. Aby uniknąć ryzyka rozprzestrzenienia się choroby, należy zezwolić na wprowadzanie do obrotu świeżego mięsa, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych uzyskiwanych z bydła pochodzącego z obszaru objętego ograniczeniami określonego w załączniku do niniejszej decyzji jedynie w przypadku, gdy świeże mięso zostało uzyskane z bydła utrzymywanego w gospodarstwach wolnych od choroby, położonych w obszarze objętym ograniczeniami poza ustanowionymi obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi. Mięso takie powinno być wprowadzane do obrotu tylko na terytorium Bułgarii.
(17) Ponadto wysyłanie przesyłek świeżego mięsa uzyskanego z bydła utrzymywanego i poddanego ubojowi poza obszarem objętym ograniczeniami, a także surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych zdefiniowanych w pkt 7.1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 oraz przetworzonych żołądków, pęcherzy i jelit zdefiniowanych w pkt 7.9 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, które zostały poddane jednemu z procesów obróbki określonych w części 4 załącznika II do decyzji Komisji 2007/777/WE 10 , wyprodukowanych z takiego świeżego mięsa i przetworzonych w zakładach znajdujących się na obszarze objętym ograniczeniami, powinno być dopuszczone pod pewnymi warunkami.
(18) Siara, mleko i produkty mleczne stosowane jako pasza dla zwierząt mogą odgrywać ważną rolę w rozprzestrzenianiu się choroby guzowatej skóry bydła, w szczególności gdy siara, mleko i produkty mleczne nie zostały poddane wystarczającej obróbce cieplnej lub zakwaszeniu w celu inaktywacji wirusa choroby guzowatej skóry bydła.
(19) W opinii naukowej w sprawie ryzyka dla zdrowia zwierząt związanego ze skarmianiem zwierząt gotowymi produktami mlecznymi niepoddanymi dalszej obróbce 11 EFSA wymieniła dokładniej kilka metod, które mogą ograniczać ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła za pośrednictwem mleka i produktów mlecznych. Wprowadzanie do obrotu i wysyłanie przesyłek mleka i produktów mlecznych do spożycia przez ludzi, uzyskanych ze zwierząt utrzymywanych w obszarze objętym ograniczeniami, powinno zatem być dopuszczone pod pewnymi warunkami.
(20) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 142/2011 12 określono przepisy wykonawcze do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 13 , w tym wymogi dotyczące bezpiecznego przetwarzania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych. Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby guzowatej skóry bydła, należy zakazać wprowadzania do obrotu nieprzetworzonych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego. Odniesienie do przetworzonych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w niniejszej decyzji należy uznawać za odniesienie do norm weterynaryjnych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 142/2011.
(21) W przypadku wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła w art. 19 dyrektywy 92/119/EWG przewiduje się możliwość przeprowadzenia szczepień przeciwko tej chorobie. Bułgaria nie wykluczyła zastosowania szczepień interwencyjnych przeciw chorobie guzowatej skóry bydła. Ryzyko rozprzestrzeniania się choroby od zaszczepionych zwierząt i produktów od nich pochodzących jest inne niż ryzyko stwarzane przez niezaszczepione zwierzęta, w których być może rozwija się choroba. Należy zatem określić warunki przemieszczania zaszczepionego bydła oraz wprowadzania do obrotu produktów pochodzących od takich zwierząt.
(22) Wiedza naukowa na temat choroby guzowatej skóry bydła jest niepełna. Zaszczepione bydło jest chronione przed objawami klinicznymi tej choroby, ale niekoniecznie jest chronione przed zakażeniem; ponadto nie wszystkie zaszczepione zwierzęta nabywają odporność ochronną. Dlatego należy zezwolić się na wysyłanie takich zwierząt, po okresie co najmniej 28 dni od szczepienia, do natychmiastowego uboju bezpośrednio do rzeźni znajdujących się na terytorium Bułgarii.
(23) W związku z powyższym świeże mięso i wytworzone z niego surowe wyroby mięsne oraz produkty mięsne poddane niespecyficznemu procesowi obróbki mogą stwarzać znaczące ryzyko rozprzestrzenienia się choroby guzowatej skóry bydła. Uzasadnione jest zatem ograniczenie do terytorium Bułgarii wprowadzania do obrotu świeżego mięsa bydła i dzikich zwierząt kopytnych z gatunków podatnych oraz wytworzonych z takiego świeżego mięsa surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych, pod warunkiem że takie produkty będą opatrzone specjalnym znakiem, który nie jest owalny i którego nie można pomylić ze znakiem jakości zdrowotnej dla świeżego mięsa określonym w sekcji I rozdział III w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 14 ani ze znakiem identyfikacyjnym dla surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa bydła lub je zawierających, określonym w sekcji I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(24) Specyficzny proces obróbki produktów mięsnych w hermetycznie zaplombowanych pojemnikach do wartości Fo wynoszącej co najmniej trzy oraz obróbka mleka i produktów mlecznych opisana w części A pkt 1.1-1.5 w załączniku IX do dyrektywy Rady 2003/85/WE 15 wystarczająco skutecznie inaktywują wirusa choroby guzowatej skóry bydła w takich produktach przeznaczonych do spożycia przez ludzi - należy zatem zezwolić na wprowadzanie do obrotu takich produktów mięsnych oraz takiego mleka i produktów mlecznych na całym terytorium Bułgarii i w pozostałych państwach członkowskich oraz na wysyłkę takich produktów do państw trzecich.
(25) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.108.61 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/645 dotycząca niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Bułgarii |
Data aktu: | 22/04/2016 |
Data ogłoszenia: | 23/04/2016 |