Decyzja EBC/2015/36 (2016/3) ustanawiająca zasady przekazywania informacji zwrotnych dotyczących działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych w ramach wspólnych zespołów nadzorczych Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2016/3
z dnia 18 listopada 2015 r.
ustanawiająca zasady przekazywania informacji zwrotnych dotyczących działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych w ramach wspólnych zespołów nadzorczych Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (EBC/2015/36)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 6 ust. 1 i 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 (zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego") stanowi, że Europejski Bank Centralny (EBC) odpowiada za skuteczne i spójne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego. Zgodnie z motywem 79 rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego posiadanie wysoko zmotywowanego, dobrze wyszkolonego i bezstronnego personelu jest nieodzowne dla skutecznego nadzoru.

(2) Zgodnie z art. 3-6 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 2 (zwanego dalej "rozporządzeniem ramowym w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego") EBC odpowiada za tworzenie i skład wspólnych zespołów nadzorczych składających się z personelu EBC i właściwych organów krajowych. Koordynator wspólnego zespołu nadzorczego, przy pomocy subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych, zapewnia koordynację prac wspólnego zespołu nadzorczego.

(3) Mając na uwadze istotną rolę subkoordynatorów koordynujących pracę członków wspólnych zespołów nadzorczych ze strony właściwych organów krajowych, konieczne i proporcjonalne jest wprowadzenie jednolitego procesu oceny zwrotnej działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych w jednolitych zespołach nadzorczych. Ocena zwrotna w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego pomaga w zapewnieniu należytego funkcjonowania wspólnych zespołów nadzorczych poprzez przyczynianie się do ciągłej poprawy działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych. Ocena zwrotna w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego ma pierwotnie formę testu odbywanego na miejscu, który jest ograniczony w czasie. EBC rozważy bardziej szczegółowe wdrożenie mechanizmu oceny zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego na podstawie doświadczeń zdobytych podczas testu odbywanego na miejscu. Właściwe organy krajowe oraz EBC są wyłącznie odpowiedzialne za ocenę pracowniczą swojego personelu. Właściwe organy krajowe mogą wykorzystać informacje zwrotne przekazane zgodnie z niniejszą decyzją w bieżącym zarządzaniu swoimi personelem, informacje te mogą również stanowić część wewnętrznych systemów ocen pracowniczych w odpowiednich właściwych organach krajowych, o ile taką możliwość dopuszczają właściwe przepisy krajowe.

(4) Uwzględniając, że ocena zwrotna jest niezbędna dla zarządzania jednolitymi zespołami nadzorczymi, Europejski Inspektor Ochrony Danych zaaprobował mechanizm oceny zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego pod warunkiem określenia precyzyjnego działania mechanizmu oceny zwrotnej w akcie prawnym przyjętym na odpowiednim poziomie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji stosuje się definicje zawarte w art. 2 rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego oraz w art. 2 rozporządzenia ramowego w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego.

Artykuł  2

Ocena zwrotna w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego

1.
Subkoordynatorzy ze strony właściwych organów krajowych, będący członkami wspólnych zespołów nadzorczych, otrzymują informacje zwrotne dotyczące ich osobistej działalności oraz działalności ich zespołów w ramach wykonywania zadań wspólnego zespołu nadzorczego z zastrzeżeniem zasad zawartych w załączniku I oraz zgodnie z tymi zasadami.
2.
Po ustaleniu głównych zadań i celów subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych informacje zwrotne przekazywane będą w odniesieniu do okresu podlegającego ocenie, który rozpoczyna się w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji, zgodnie z art. 3, a kończy w dniu 29 lutego 2016 r.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 20 listopada 2015 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 18 listopada 2015 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC

Mario DRAGHI

Prezes EBC

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Zasady przekazywania informacji zwrotnych dotyczących działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych w ramach wspólnych zespołów nadzorczych Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego

(Ocena zwrotna w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego)

Zasada 1

Zakres oceny zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego

Subkoordynatorzy ze strony właściwych organów krajowych w ramach wspólnych zespołów nadzorczych podlegają ocenie zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego pod warunkiem, że pracują we wspólnym zespole nadzorczym w wymiarze co najmniej 25 % odpowiednika pełnego etatu w rozumieniu odpowiedniego regulaminu zatrudnienia danego właściwego organu krajowego.

Zasada 2

Cel oceny zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego

W celu zapewnienia poprawy funkcjonowania Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego jako całości ocena zwrotna w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego uwzględnia i weryfikuje działalność subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych w ramach wykonywania ich zadań, mając na uwadze pogłębianie rozumienia przez nich celów oraz kompetencji wspólnych dla Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, a tym samym wzmacniając motywację personelu.

Zasada 3

Procedura przeprowadzania oceny zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego w odniesieniu do subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych

1. Na początku okresu objętego oceną koordynator wspólnego zespołu nadzorczego, po zasięgnięciu opinii danego subkoordynatora ze strony właściwych organów krajowych, ustala główne zadania i cele dla subkoordynatora ze strony właściwych organów krajowych, o którym mowa w zasadzie 1. Główne zadania i cele zostaną zapisane w formularzu oceny zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego.

2. Koordynatorzy wspólnych zespołów nadzorczych przekazują subkoordynatorom ze strony właściwych organów krajowych, o których mowa w zasadzie 1, bieżące wsparcie oraz nieformalne informacje zwrotne podczas okresu objętego oceną. Po zakończeniu okresu objętego oceną koordynatorzy wspólnych zespołów nadzorczych przekazują każdemu z subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych, o których mowa w zasadzie 1, informacje zwrotne na koniec okresu objętego oceną ustnie oraz pisemnie, na formularzu oceny zwrotnej Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego.

3. Informacje zwrotne przekazywane zarówno na bieżąco, jak i na koniec okresu objętego oceną uwzględniają główne zadania i cele subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych, zawarte w formularzu oceny zwrotnej Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, kompetencje Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego zawarte w załączniku II oraz wkład ich zespołu do całościowego funkcjonowania wspólnego zespołu nadzorczego.

Zasada 4

Dostęp do oceny zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego

1. Ocena zwrotna na koniec okresu wobec subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych w ramach wspólnych zespołów nadzorczych może być udostępniana odpowiednim właściwym organom krajowym i może być wykorzystywana przez te organy na potrzeby wspierania bieżącego zarządzania pracownikami, o ile taką możliwość dopuszczają właściwe przepisy krajowe.

2. Właściwe organy krajowe mogą zdecydować o wykorzystaniu oceny zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego na potrzeby wewnętrznych systemów ocen pracowniczych, o ile taką możliwość dopuszczają właściwe przepisy krajowe.

3. Dostęp do danych dotyczących oceny zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, w tym przekazywanie tych danych, zostanie przyznany właściwym organom krajowym zgodnie z art. 8 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .

Zasada 5

Ochrona danych osobowych przetwarzanych w kontekście oceny zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego

1. Dane dotyczące oceny zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego przetwarzane są przez ECB zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.

2. Dane dotyczące oceny zwrotnej mogą być wykorzystywane wyłącznie na potrzeby opisane w zasadach 2 i 4 oraz przechowywane są przez okres nie dłuższy niż pięć lat.

ZAŁĄCZNIK  II

LISTA KOMPETENCJI W RAMACH JEDNOLITEGO MECHANIZMU NADZORCZEGO

Wiedza merytoryczna: Wiedza dotycząca polityki nadzorczej, metodologii oraz regulacji, w szczególności w kontekście Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego oraz w zakresie funkcjonowania instytucji finansowych. Podążanie za zmianami w tych obszarach i stosowanie wiedzy w odpowiednich dziedzinach działalności.

Komunikacja: Przekazywanie informacji osobom lub grupom osób w sposób jasny i zwięzły, zarówno ustnie, jak i pisemnie, w celu zapewnienia zrozumienia przekazywanych informacji i komunikatu. Odpowiednie słuchanie innych i udzielanie odpowiedzi.

Współpraca i współdziałanie: Budowanie i utrzymywanie bieżących relacji z współpracownikami, cechujących się atmosferą współpracy, mając na uwadze osiągnięcie przez zespół celów europejskich. Tworzenie i utrzymanie efektywnych relacji z innymi w celu zachęcania do pracy grupowej i jej wspierania. Proaktywne dzielenie się danymi, informacjami i wiedzą w ramach zespołu.

Determinacja w osiąganiu celów: Wykonywanie zadań z determinacją i wytrwałością, dążąc do wprowadzenia skutecznych rozwiązań przy stosowaniu własnych metod poszukiwania właściwego podejścia umożliwiającego osiągniecie celu.

Wyrażanie poglądów i dociekliwość: Analiza i ocena sytuacji, danych i informacji w celu wypracowania odpowiednich strategii, planów i polityki działania. W razie potrzeby, rozumienie i formułowanie różnych i odmiennych poglądów na daną kwestię, zmiana podejścia jeśli wymaga tego zmiana sytuacji, uwzględnianie spojrzenia na problem z nowej perspektywy oraz działanie w oparciu o rozwiązania przedstawione przez innych. Próba pełnego zrozumienia kwestii przed wyrażeniem zdania lub przyjęciem rozwiązania, przy jednoczesnym gromadzeniu pełnych i dokładnych informacji, podejmowanie prawidłowych ocen poprzez zadawanie w stosowny sposób licznych dociekliwych pytań i ciągłe poszukiwanie potencjalnych problemów oraz informacji.

Szeroka świadomość i umiejętność przewidywania: Spojrzenie poza własną rolę celem uzyskania szerszego kontekstu własnego działania poprzez pełne zrozumienie różnych funkcji lub obszarów, demonstrowanie świadomości zróżnicowanych kontekstów kulturowych oraz punktów widzenia oraz ocena wpływu własnych decyzji na innych. Spoglądanie w przyszłość i przewidywanie zdarzeń i zagrożeń mogących wystąpić w przyszłości, podejmowanie działań celem stworzenia możliwości lub uniknięcia przyszłych niepożądanych zdarzeń.

Działanie w sposób obiektywny z integralnością i niezależnością: Działanie w sposób niezależny i obiektywny w interesie Unii jako całości na podstawie profesjonalnych standardów Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, weryfikacja okoliczności celem uzyskania kompletnego i realistycznego obrazu sytuacji. Dążenie do obniżenia lub eliminacji uprzedzeń lub subiektywnych ocen poprzez poleganie na weryfikowalnych danych oraz faktach.

Zarządzanie zespołami Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (znajduje zastosowanie wyłącznie do menedżerów): Kierowanie (wirtualnie/zdalnie) zespołami i prowadzenie ich do osiągnięcia celów zespołu. Koordynacja działalności zespołu ponad podziałami poprzez wskazanie kierunku działania i wykorzystanie kompetencji i różnorodności w najbardziej skuteczny i efektywny sposób. Praca nad ograniczeniem niejasności oraz radzenie sobie z nimi, jak również znajdowanie sposobów na osiągnięcie rezultatów również w niepewnych okolicznościach.

1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).
3 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych. (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.1.4

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2015/36 (2016/3) ustanawiająca zasady przekazywania informacji zwrotnych dotyczących działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych w ramach wspólnych zespołów nadzorczych Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego
Data aktu: 18/11/2015
Data ogłoszenia: 05/01/2016
Data wejścia w życie: 20/11/2015