(Dz.U.UE L z dnia 15 stycznia 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych 1 , w szczególności jego art. 52 ust. 3 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (UE) nr 1151/2012 weszło w życie dnia 3 stycznia 2013 r. Rozporządzenie to uchyliło i zastąpiło rozporządzenie Rady (WE) nr 510/2006 z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych 2 .
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 510/2006 wniosek Hiszpanii o rejestrację nazwy "Vinagre de Montilla-Moriles" został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 3 .
(3) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 510/2006 Włochy zgłosiły sprzeciw wobec tej rejestracji. Komisja przeanalizowała oświadczenie o sprzeciwie i uznała je za dopuszczalne w rozumieniu art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012. Oświadczenie o sprzeciwie dotyczy możliwego zagrożenia dla istnienia produktu, który był zgodnie z prawem wprowadzany do obrotu przez okres co najmniej pięciu lat przed datą publikacji lub produktów objętych chronionym oznaczeniem geograficznym "Aceto Balsamico di Modena"; oświadczenie dotyczy również nieprzestrzegania przepisów w zakresie etykietowania dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji oraz reklamy środków spożywczych 4 oraz nieprzestrzegania przepisów szczegółowych mających zastosowanie do obrotu produktami winiarskimi ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr Rady 1234/2007 5 (zastąpionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 6 ).
(4) Pismem z dnia 10 czerwca 2013 r. Komisja wezwała Hiszpanię i Włochy do osiągnięcia porozumienia zgodnie z art. 51 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012. Zgodnie z wymienionym wyżej artykułem Hiszpania przekazała pismem z dnia 10 października 2013 r. swoje sprawozdanie dotyczące zakończenia konsultacji. Pismem z dnia 25 października 2013 r. Włochy podtrzymały swój sprzeciw wobec rejestracji, podając powody inne niż przywołane początkowo. Ponieważ dwa zainteresowane państwa członkowskie nie osiągnęły porozumienia w terminie trzech miesięcy, Komisja musi przyjąć decyzję zgodnie z art. 52 ust. 3 lit. b) wspomnianego rozporządzenia.
(5) Jeśli chodzi o możliwe zagrożenie dla istnienia produktu, który był zgodnie z prawem wprowadzany do obrotu przez okres co najmniej pięciu lat przed datą publikacji lub produktów objętych chronionym oznaczeniem geograficznym "Aceto Balsamico di Modena", badanie dokumentów przedstawionych przez strony wykazało, że powód ten nie uzasadnia sprzeciwu. Ponadto Włochy nie podały już tego powodu, podtrzymując swój sprzeciw. W związku z tym powód ten należy odrzucić.
(6) Jeśli chodzi o nieprzestrzeganie przepisów art. 2 dyrektywy 2000/13/WE w oświadczeniu o sprzeciwie wspomniano, że szczegółowe wymogi w zakresie etykietowania dotyczące rodzajów octu (anada, crianza, reserva, gran reserva, "Vinagre al Pedro Ximenez" i "Vinagre al moscatel") są dwuznaczne i mogą wprowadzać konsumenta w błąd, zwłaszcza co do właściwości środka spożywczego. Badanie dokumentów przedstawionych przez strony wykazało, że powód ten nie uzasadnia sprzeciwu. Ponadto Włochy nie podały już tego powodu, podtrzymując swój sprzeciw. W związku z tym powód ten należy odrzucić.
(7) Jeśli chodzi o nieprzestrzeganie przepisów szczegółowych mających zastosowanie do obrotu produktami winiarskimi ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr 1234/2007, Włochy utrzymują, że "Vinagre de Montilla-Moriles" nie kwalifikuje się do kategorii "ocet winny" ustanowionej w pkt 17 załącznika XIb do rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 (obecnie część II pkt 17 załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013). Hiszpania zmieniła opis produktu w specyfikacji i w pkt 3.2 jednolitego dokumentu, wprowadzając rozróżnienie na "ocet winny" i ocet wytworzony z "octu winnego". W konsekwencji stosowanie nazwy "ocet winny" dla odpowiedniego przedmiotowego produktu wydaje się zgodne z częścią II pkt 17 załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Zgodnie z art. 51 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 zmiana ta nie jest zasadnicza i nie powoduje konieczności ponownego rozpatrzenia wniosku przez Komisję.
(8) Jeśli chodzi o decyzję o podtrzymaniu sprzeciwu, Włochy argumentują, że wniosek o rejestrację jest niezgodny z art. 3 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1898/2006 7 , ponieważ obejmuje dwa zasadniczo różniące się od siebie produkty nienależące do tego samego rodzaju, oraz że nazwa nie jest stosowana w odniesieniu do tych dwóch produktów, a w szczególności do octu. Należy z jednej strony uznać, że przepisy wspomnianego artykułu (obecnie art. 5 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 668/2014 8 ) dopuszczają rejestrację różnych produktów tego samego rodzaju, a z drugiej strony Włochy nie przedstawiły żadnych dowodów na poparcie swoich twierdzeń dotyczących stosowania nazwy. W związku z tym powód ten należy odrzucić.
(9) W świetle powyższych ustaleń nazwę "Vinagre de Montilla-Moriles" należy zarejestrować w rejestrze chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych, a jednolity dokument należy odpowiednio uaktualnić i opublikować.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Polityki Jakości Produktów Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 stycznia 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.9.11 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/48 rejestrujące w rejestrze chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych nazwę [Vinagre de Montilla-Moriles (ChNP)] |
| Data aktu: | 14/01/2015 |
| Data ogłoszenia: | 15/01/2015 |
| Data wejścia w życie: | 04/02/2015 |