uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 1, art. 4 ust. 3, art. 6 ust. 2, art. 6 ust. 5 lit. d) i art. 10,
uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) 2 , w szczególności art. 21 ust. 1, art. 140 i art. 141 ust. 1,
(1) Instytucje kredytowe są zobowiązane do regularnego przekazywania sprawozdań zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 3 (zwanym dalej także "CRR") i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 680/2014 4 . EBC gromadzi informacje sprawozdawcze zgodnie z decyzją EBC/2014/29 5 . Niniejsze rozporządzenie uzupełnia decyzję EBC/2014/29 poprzez dalsze określenie obowiązków odnoszących się do sprawozdawczości dotyczącej nadzorczych informacji finansowych.
(2) Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 określa jednolite obowiązki dla wszystkich instytucji podlegających rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do sprawozdawczości nadzorczej wobec właściwych organów w określonych obszarach wskazanych w art. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 680/2014. Jednym z tych obszarów są skonsolidowane informacje finansowe. Zgodnie z art. 99 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, przekazywanie nadzorczych informacji finansowych na zasadzie skonsolidowanej jest obowiązkowe dla instytucji kredytowych, które przygotowują swoje skonsolidowane sprawozdania finansowe zgodnie z międzynarodowymi standardami rachunkowości przyjętymi zgodnie z procedurą określoną w art. 6 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1606/2002 6 . Obowiązkowe zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 680/2014 przekazywanie EBC przez właściwe organy krajowe nadzorczych informacji finansowych, dotyczące zarówno istotnych, jak i mniej istotnych nadzorowanych podmiotów, odbywa się obecnie zgodnie z decyzją EBC/2014/29 i powinno być kontynuowane bez zmian, ponieważ nie podlega ono zakresowi zastosowania niniejszego rozporządzenia.
(3) Poza zakresem zastosowania niniejszego rozporządzenia pozostaje korzystanie z uprawnienia do żądania od instytucji kredytowych stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości stosowanych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 na potrzeby sprawozdawczości nadzorczej zgodnie z art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Mając na uwadze art. 150 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) wcześniejsze decyzje właściwych organów krajowych w zakresie skorzystania lub nieskorzystania z tego uprawnienia powinny pozostać nienaruszone.
(4) Zgodnie z art. 99 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, w odniesieniu do instytucji kredytowych, które stosują międzynarodowe standardy rachunkowości stosownie do przepisów rozporządzenia (WE) nr 1606/2002 na potrzeby sprawozdawczości nadzorczej zgodnie z art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, przekazywanie nadzorczych informacji finansowych na zasadzie skonsolidowanej wymaga wydania przez właściwy organ decyzji w celu rozszerzenia na takie instytucje wymogów dotyczących sprawozdawczości. EBC powinien także podjąć decyzję o rozszerzeniu wymogów dotyczących przekazywania nadzorczych informacji finansowych na istotne nadzorowane grupy stosujące rozporządzenie (WE) nr 1606/2002 na potrzeby sprawozdawczości nadzorczej zgodnie z art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(5) Zgodnie z art. 99 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, w odniesieniu do instytucji kredytowych stosujących krajowe standardy rachunkowości na podstawie dyrektywy Rady 86/635/EWG 7 , przekazywanie nadzorczych informacji finansowych na zasadzie skonsolidowanej wymaga uprzedniej decyzji właściwego organu w zakresie rozszerzenia na takie instytucje tej sprawozdawczości. EBC powinien także podjąć decyzję o rozszerzeniu wymogów dotyczących przekazywania nadzorczych informacji finansowych na istotne nadzorowane grupy stosujące krajowe standardy rachunkowości na podstawie dyrektywy 86/635/EWG. Zasięgnięto opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego zgodnie z art. 99 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(6) Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 określa jednolite obowiązki w zakresie sprawozdawczości nadzorczej dotyczące obszarów z jego zakresu zastosowania. Stosowanie do art. 99 ust. 5 i ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 dotyczy jedynie skonsolidowanych nadzorczych informacji finansowych. Przekazywanie nadzorczych informacji finansowych na zasadzie indywidualnej nie wchodzi w zakres jego zastosowania. Z tego względu właściwe organy mogą nałożyć wymogi dotyczące przekazywania nadzorczych informacji finansowych na zasadzie indywidualnej. Mając na uwadze potrzebę posiadania porównywalnych informacji finansowych dla istotnych i mniej istotnych nadzorowanych podmiotów, niniejsze rozporządzenie powinno określać nadzorcze informacje finansowe, które istotne i mniej istotne nadzorowane podmioty powinny przekazywać właściwym organom krajowym na zasadzie indywidualnej. Właściwe organy krajowe powinny następnie przekazywać te informacje EBC zgodnie z art. 140 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).
(7) Zgodnie z art. 40 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 8 właściwe organy przyjmujących państw członkowskich mogą wymagać, aby wszystkie instytucje kredytowe posiadające oddziały na ich terytorium przekazywały im okresowo sprawozdania dotyczące działalności prowadzonej przez nie w tych przyjmujących państwach członkowskich. Zgodnie z art. 2 ust. 20 rozporządzenie (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), oddziały ustanowione w uczestniczącym państwie członkowskim przez instytucję kredytową mającą siedzibę w nieuczestniczącym państwie członkowskim są nadzorowanymi podmiotami. Mając na uwadze potrzebę posiadania porównywalnych informacji finansowych dotyczących istotnych nadzorowanych podmiotów, niniejsze rozporządzenie powinno określać informacje, które oddziały ustanowione w uczestniczącym państwie członkowskim przez instytucję kredytową mającą siedzibę w nieuczestniczącym państwie członkowskim powinny przekazywać właściwym organom krajowym. Właściwe organy krajowe powinny następnie przekazywać EBC te informacje zgodnie z art. 140 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).
(8) Artykuł 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 stanowi, że EBC powinien mieć uprawnienia nadzorcze w odniesieniu do instytucji kredytowych, finansowych spółek holdingowych lub finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej, lub mających siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich oddziałów instytucji kredytowych, które mają siedzibę w nieuczestniczących państwach członkowskich. Dlatego zadania nadzorcze powierzone EBC nie obejmują oddziałów ustanowionych w uczestniczącym państwie członkowskim przez instytucję kredytową z państwa trzeciego. Oddziały te nie powinny zatem podlegać wymogom sprawozdawczym określonym w niniejszym rozporządzeniu. Z tych wymogów sprawozdawczych powinny ponadto zostać wyłączone oddziały ustanowione w uczestniczącym państwie członkowskim przez instytucję kredytową z innego uczestniczącego państwa członkowskiego, ponieważ należy je stosować na poziomie nadzorowanego podmiotu, który ustanowił oddział.
(9) Celem wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu dotyczących istotnych i mniej istotnych nadzorowanych podmiotów, w tym oddziałów ustanowionych w uczestniczącym państwie członkowskim przez instytucję kredytową mającą siedzibę w nieuczestniczącym państwie członkowskim, powinno być zapewnienie przekazywania właściwym organom krajowym przez te nadzorowane podmioty wspólnego minimalnego zestawu informacji a nie nałożenie jednolitych wymogów sprawozdawczych. Dla właściwych organów krajowych może być odpowiednie, aby zbierały potrzebne minimum informacji w ramach szerszej sprawozdawczości, którą utworzą zgodnie z odpowiednim prawem unijnym lub krajowym, a która służy także innym celom niż cele nadzorcze, takim jak cele statystyczne.
(10) Do celów wykonywania zadań EBC koniecznym jest otrzymywanie informacji finansowych od mniej istotnych nadzorowanych grup innych niż te, które przygotowują skonsolidowane sprawozdania zgodnie z międzynarodowymi standardami rachunkowości przyjętymi zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1606/2002. Z tego względu niniejsze rozporządzenie powinno określać nadzorcze informacje finansowe, które takie grupy powinny przekazywać właściwym organom krajowym. W szczególności należy określić format, częstotliwość, dni odniesienia oraz okresy przekazywania danych i terminy w odniesieniu do przekazywania stosownych informacji. Celem tych wymogów powinno być zapewnienie przekazywania właściwym organom krajowym przez takie nadzorowane grupy wspólnego minimalnego zestawu informacji a nie nałożenie jednolitych wymogów sprawozdawczych.
(11) Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 oraz art. 21 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) zarówno EBC, jak i właściwe organy krajowe podlegają obowiązkowi wymiany informacji. Bez uszczerbku dla uprawnienia EBC do bezpośredniego otrzymywania informacji przekazywanych przez instytucje kredytowe oraz do posiadania bezpośredniego i stałego dostępu do takich informacji właściwe organy krajowe w szczególności przekazują EBC wszystkie informacje niezbędne do celów wykonywania zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
(12) Zgodnie z art. 2 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 680/2014 można zezwolić instytucjom, aby przekazywały nadzorcze informacje finansowe na zasadzie skonsolidowanej na podstawie roku obrotowego, który nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Także niniejsze rozporządzenia powinno pozwolić na przekazywanie takich informacji w oparciu o rok obrotowy, który nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
(13) EBC przeprowadził konsultacje publiczne niniejszego rozporządzenia oraz przeprowadził analizę potencjalnych kosztów i korzyści,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr EBC/2017/25 ((UE) 2017/1538) z dnia 25 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.240.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 października 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr EBC/2021/24 (943/2021) z dnia 14 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.210.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr EBC/2021/24 (943/2021) z dnia 14 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.210.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr EBC/2023/20 (2023/1678) z dnia 17 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.216.93) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 rozporządzenia nr EBC/2017/25 ((UE) 2017/1538) z dnia 25 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.240.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 października 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr EBC/2023/20 (2023/1678) z dnia 17 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.216.93) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 rozporządzenia nr EBC/2017/25 ((UE) 2017/1538) z dnia 25 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.240.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 października 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr EBC/2020/22 (605/2020) z dnia 9 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.145.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr EBC/2021/24 (943/2021) z dnia 14 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.210.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 rozporządzenia nr EBC/2017/25 ((UE) 2017/1538) z dnia 25 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.240.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 października 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr EBC/2020/22 (605/2020) z dnia 9 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.145.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr EBC/2021/24 (943/2021) z dnia 14 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.210.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 23 rozporządzenia nr EBC/2017/25 ((UE) 2017/1538) z dnia 25 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.240.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 października 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr EBC/2020/22 (605/2020) z dnia 9 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.145.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr EBC/2021/24 (943/2021) z dnia 14 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.210.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 rozporządzenia nr EBC/2017/25 ((UE) 2017/1538) z dnia 25 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.240.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 października 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr EBC/2020/22 (605/2020) z dnia 9 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.145.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr EBC/2021/24 (943/2021) z dnia 14 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.210.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 czerwca 2021 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.86.13 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie EBC/2015/13 (2015/534) w sprawie sprawozdawczości dotyczącej nadzorczych informacji finansowych |
Data aktu: | 17/03/2015 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2015 |
Data wejścia w życie: | 01/04/2015 |