Rozporządzenie delegowane 2015/531 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 poprzez określenie kosztów kwalifikujących się do wsparcia z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w celu poprawy higieny, zdrowia, bezpieczeństwa i warunków pracy rybaków, ochrony i odbudowy morskiej różnorodności biologicznej i ekosystemów morskich, łagodzenia skutków zmiany klimatu i poprawy efektywności energetycznej statków rybackich

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2015/531
z dnia 24 listopada 2014 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 poprzez określenie kosztów kwalifikujących się do wsparcia z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w celu poprawy higieny, zdrowia, bezpieczeństwa i warunków pracy rybaków, ochrony i odbudowy morskiej różnorodności biologicznej i ekosystemów morskich, łagodzenia skutków zmiany klimatu i poprawy efektywności energetycznej statków rybackich

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 4, art. 40 ust. 4 i art. 41 ust. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 508/2014 Komisja jest uprawniona do ustalenia szczegółowych przepisów dotyczących kwalifikowalności kosztów w odniesieniu do operacji w zakresie ochrony i odbudowy morskiej różnorodności biologicznej i ekosystemów morskich w ramach zrównoważonej działalności połowowej; w odniesieniu do kwalifikowalności kosztów działań mających na celu łagodzenie skutków zmiany klimatu i poprawę efektywności energetycznej statków rybackich oraz kwalifikowalności działań mających na celu poprawę higieny, zdrowia, bezpieczeństwa i warunków pracy rybaków.

(2) Wszystkie przepisy niniejszego rozporządzenia odnoszą się do aspektów dotyczących kwalifikowalności kosztów lub działań, a dwa z nich odnoszą się do operacji związanych z inwestycjami na pokładzie statków. Ponadto wszystkie te środki mają wpływ na formę prowadzenia działalności połowowej. Dlatego przepisy te są ze sobą ściśle powiązane. W celu zapewnienia spójności między tymi przepisami oraz w celu ułatwienia całościowego wglądu i prostego dostępu do nich wszystkim mieszkańcom Unii przepisy te należy przyjąć w tym samym akcie.

(3) Rybołówstwo pozostaje jednym z najbardziej niebezpiecznych zawodów w Unii, a na statkach rybackich działających na niewielką skalę często dochodzi do wypadków. W związku z tym w dyrektywach Rady 93/103/WE 2 i 92/29/EWG 3 określono minimalne wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa mające zastosowanie do pracy na statkach rybackich, które należy wdrożyć do prawa krajowego. Rozporządzenie (UE) nr 508/2014 przewiduje finansowanie niektórych inwestycji w celu poprawy higieny, zdrowia, bezpieczeństwa i warunków pracy rybaków, pod warunkiem że takie inwestycje wykraczają poza wymogi ustanowione w prawie unijnym lub krajowym. Konieczne jest zatem określenie, które z kosztów związanych z tego rodzaju inwestycjami, w tym szkolenia dotyczące zdrowia i kampanie informacyjne, mogą być finansowane na mocy rozporządzenia (UE) nr 508/2014.

(4) Zakup i instalacja na pokładzie statków rybackich urządzeń, mających na celu zmniejszanie emisji substancji zanieczyszczających lub gazów cieplarnianych oraz zwiększenie efektywności energetycznej statków rybackich, może przyczynić się do realizacji celów dotyczących zmiany klimatu. Skuteczne funkcjonowanie statków może również prowadzić do znaczącego zmniejszenia zużycia energii. W art. 41 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 508/2014 przewiduje się finansowanie inwestycji w sprzęt lub inwestycje na statku, mające na celu zmniejszanie emisji substancji zanieczyszczających lub gazów cieplarnianych oraz zwiększanie efektywności energetycznej statków rybackich, jak również inwestycji w narzędzia połowowe, pod warunkiem że nie naruszają one selektywności tych narzędzi, oraz finansowanie audytów i programów związanych z efektywnością energetyczną. Konieczne jest zatem dalsze określenie kosztów, które mogą być finansowane w ramach EFMR, aby propagować te cele.

(5) Należy również określić koszty odnoszące się do działań, które przyczyniają się do ochrony i odbudowy morskiej różnorodności biologicznej i ekosystemów morskich, oraz systemów rekompensat w ramach zrównoważonej działalności połowowej. Działania te powinny obejmować główne zasady leżące u podstaw zielonej infrastruktury określone w komunikacie Komisji 4 w sprawie zielonej infrastruktury 5 - może to znacząco przyczynić się do skutecznej realizacji tych obszarów polityki, w których pożądane cele można osiągnąć w całości lub częściowo dzięki rozwiązaniom opartym na przyrodzie.

(6) Koszty kwalifikowalne odnoszące się do działań, o których mowa w art. 32, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 508/2014, muszą spełniać warunki określone w jego art. 11, który stanowi, że operacje zwiększające zdolność połowową statku lub sprzęt zwiększający zdolność statku do wyszukiwania ryb nie kwalifikują się do wsparcia w ramach EFMR. Aby zachować efekt zachęty inwestycji uznanych za kwalifikowalne na podstawie niniejszego rozporządzenia, koszty związane z planowaną lub profilaktyczną konserwacją wyposażenia, która utrzymuje urządzenie w dobrym stanie technicznym, należy wyłączyć z finansowania w ramach EFMR.

(7) Ponieważ okres kwalifikowalności dla operacji, które mają być finansowane w ramach EFMR, rozpoczął się w dniu 1 stycznia 2014 r., w celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, w szczególności w odniesieniu do kwalifikowalności kosztów, oraz aby umożliwić państwom członkowskim przygotowanie i realizację programów operacyjnych w ramach EFMR, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa:

a)
rodzaje operacji kwalifikujących się do wsparcia z EFMR w celu poprawy higieny, zdrowia, bezpieczeństwa i warunków pracy rybaków;
b)
koszty kwalifikujące się do wsparcia z EFMR w celu ochrony i odbudowy morskiej różnorodności biologicznej i ekosystemów morskich oraz systemów rekompensat w ramach zrównoważonej działalności połowowej;
c)
koszty kwalifikujące się do wsparcia z EFMR w celu poprawy efektywności energetycznej statków rybackich, jak i łagodzenia skutków zmiany klimatu.

ROZDZIAŁ  II

PRZEPISY WSPÓLNE

Artykuł  2

Koszty wyłączone

1.
Koszty planowanej lub profilaktycznej konserwacji wyposażenia utrzymującej urządzenie w dobrym stanie technicznym nie kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach EFMR na podstawie niniejszego rozporządzenia.
2.
Do wsparcia w ramach EFMR kwalifikują się wyłącznie koszty niezbędne do dokonania instalacji przedmiotów przewidzianych na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz związane z tą instalacją.

ROZDZIAŁ  III

KOSZTY ZWIĄZANE Z POPRAWĄ HIGIENY, ZDROWIA, BEZPIECZEŃSTWA I WARUNKÓW PRACY RYBAKÓW

Artykuł  3

Działania kwalifikowalne w zakresie bezpieczeństwa

W ramach działań, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa rybaków na statkach rybackich zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) nr 508/2014, do wsparcia z EFMR kwalifikują się zakup oraz, w stosownych przypadkach, instalacja następującego wyposażenia:

a)
tratwy ratunkowe;
b)
zwalniaki hydrostatyczne do tratw ratunkowych;
c)
osobiste nadajniki sygnału niebezpieczeństwa, takie jak stacja radiopławy do lokalizacji awarii (EPIRB), które mogą być wszyte w kamizelki ratunkowe lub naszyte na ubrania robocze rybaków;
d)
indywidualne urządzenia wypornościowe (PDF), w szczególności kombinezony ratunkowe i ochronne, boje i kamizelki;
e)
flary alarmowe;
f)
wyrzutnie linki ratunkowej;
g)
systemy odzyskiwania człowieka zza burty (MOB);
h)
urządzenia gaśnicze, takie jak gaśnice, koce gaśnicze, detektory ognia i dymu, aparaty oddechowe;
i)
drzwi przeciwpożarowe;
j)
zawory odcinające zbiorniki paliwa;
k)
wykrywacze gazów i odnośne systemy alarmowe;
l)
pompy zęzowe i odnośne alarmy;
m)
sprzęt do łączności satelitarnej i radiowej;
n)
wodoszczelne luki i drzwi;
o)
osłony na maszynach, takich jak windy lub bębny sieciowe;
p)
schodnie i drabinki dostępu;
q)
projektory okrętowe, oświetlenie pokładowe i awaryjne;
r)
zabezpieczające mechanizmy służące uwalnianiu narzędzi połowowych, w przypadku gdy w trakcie połowów narzędzia połowowe zahaczają o podwodną przeszkodę;
s)
kamery i monitory bezpieczeństwa;
t)
sprzęt i elementy niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na pokładzie.
Artykuł  4

Działania kwalifikowalne w zakresie zdrowia

W przypadku operacji lub dostarczenia sprzętu, których celem jest poprawa warunków zdrowotnych rybaków na statkach rybackich zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) nr 508/2014, do finansowania kwalifikują się następujące działania:

a)
zakup i instalacja zestawów pierwszej pomocy;
b)
zakup leków i wyrobów medycznych do niezwłocznego podjęcia leczenia na pokładzie;
c)
świadczenie usług z zakresu telemedycyny, w tym e-technologie, sprzęt i obrazowanie medyczne wykorzystywane przy prowadzeniu konsultacji na odległość ze statków;
d)
udostępnianie przewodników i podręczników w celu poprawy warunków zdrowotnych na pokładzie;
e)
kampanie informacyjne mające na celu poprawę warunków zdrowotnych na pokładzie.
Artykuł  5

Działania kwalifikowalne w zakresie higieny

W przypadku operacji lub dostarczenia sprzętu, których celem jest poprawa warunków higieny rybaków na statkach rybackich zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) nr 508/2014, do wsparcia kwalifikują się zakup oraz, w stosownych przypadkach, instalacja następujących pozycji:

a)
urządzenia sanitarne, takie jak toalety i łazienki;
b)
pomieszczenia kuchenne i sprzęt do przechowywania zapasów żywności;
c)
urządzenia do oczyszczania wody w celu uzyskania wody pitnej;
d)
sprzęt do czyszczenia w celu utrzymania warunków sanitarnych na statku;
e)
przewodniki i podręczniki na temat poprawy higieny na statku, w tym odnośne programy komputerowe.
Artykuł  6

Działania kwalifikowalne w zakresie warunków pracy

W przypadku operacji lub dostarczenia sprzętu, których celem jest poprawa warunków pracy na pokładzie statków rybackich zgodnie z art. 32 rozporządzenie (UE) nr 508/2014, do wsparcia kwalifikują się zakup oraz, w stosownych przypadkach, instalacja następującego sprzętu:

a)
poręcze i relingi pokładowe;
b)
struktury tworzące pokład ochronny i modernizacja kabin w celu zapewnienia ochrony przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi;
c)
przedmioty związane z poprawą bezpieczeństwa w kabinie oraz mające na celu zapewnienie wspólnych obszarów przeznaczonych dla załogi;
d)
sprzęt ograniczający konieczność ręcznego podnoszenia ciężarów, z wyłączeniem maszyn bezpośrednio związanych z operacjami połowowymi, takich jak windy;
e)
farby przeciwpoślizgowe i maty gumowe;
f)
sprzęt chroniący przed hałasem, izolacja cieplna oraz wyposażenie służące poprawie wentylacji;
g)
odzież robocza i wyposażenie bezpieczeństwa, takie jak nieprzemakalne obuwie ochronne, okulary ochronne i maski chroniące drogi oddechowe, rękawice ochronne i kaski, lub wyposażenie zapobiegające upadkom;
h)
znaki ostrzegawcze i bezpieczeństwa;
i)
analizy i oceny ryzyka mające określić ryzyko dla rybaków zarówno w porcie, jak i w trakcie żeglugi, aby możliwe było przyjęcie środków zmierzających do zapobiegania ryzyku lub zmniejszania go;
j)
wytyczne i podręczniki dotyczące poprawy warunków pracy na statku.

ROZDZIAŁ  IV

KOSZTY ZWIĄZANE Z OCHRONĄ I ODBUDOWĄ MORSKIEJ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ I EKOSYSTEMÓW MORSKICH W RAMACH ZRÓWNOWAŻONEJ DZIAŁALNOŚCI POŁOWOWEJ

Artykuł  7

Koszty kwalifikowalne z tytułu zbierania przez rybaków odpadów z morza

W przypadku operacji związanych ze zbieraniem przez rybaków odpadów z morza, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 508/2014, do otrzymania wsparcia kwalifikują się koszty następujących działań:

a)
usuwanie z morza utraconych narzędzi połowowych, w szczególności w celu zwalczania niezamierzonych połowów;
b)
zakup i, w stosownych przypadkach, instalacja na pokładzie urządzeń do gromadzenia i przechowywania odpadów;
c)
tworzenie systemów zbierania odpadów dla uczestniczących rybaków, w tym zachęt finansowych;
d)
zakup i, w stosownych przypadkach, instalacja w portach rybackich urządzeń do składowania odpadów i ich recyklingu;
e)
komunikacja, informacje i kampanie edukacyjne mające na celu zachęcenie rybaków i innych zainteresowanych stron do uczestniczenia w projektach usuwania utraconych narzędzi połowowych;
f)
szkolenia dla rybaków i pracowników portowych.
Artykuł  8

Koszty kwalifikowalne urządzeń służących ochronie i rozwojowi morskiej flory i fauny

1.
W przypadku operacji związanych z budową, instalacją lub modernizacją urządzeń stałych lub ruchomych, zgodnie z art. 40 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 508/2014, do otrzymania wsparcia kwalifikują się koszty następujących działań:
a)
zakup oraz, w stosownych przypadkach, instalacja urządzeń mających na celu ochronę obszarów morskich przed skutkami połowów włokami dennymi;
b)
zakup oraz, w stosownych przypadkach, instalacja urządzeń służących odtwarzaniu zdegradowanych ekosystemów morskich;
c)
koszty związane z pracami przygotowawczymi, takimi jak poszukiwania, badania naukowe lub oceny;
d)
koszty w regionach najbardziej oddalonych, związane z zakupem i, w stosownych przypadkach, instalacją zakotwiczonych urządzeń do sztucznej koncentracji ryb, które przyczyniają się do zrównoważonych i selektywnych połowów, zgodnie z art. 38 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 508/2014.
2.
W przypadku operacji, o których mowa w ust. 1, nie kwalifikują się następujące koszty:
a)
nabycie statku, który ma zostać zatopiony i wykorzystywany jako sztuczna rafa;
b)
koszty związane z budową i konserwacją urządzeń powodujących koncentrację ryb, z wyjątkiem kosztów przewidzianych w ust. 1 lit. d).
Artykuł  9

Koszty kwalifikowalne z tytułu przyczyniania się do lepszego zarządzania żywymi zasobami morza i ich ochrony

1.
W przypadku operacji mających na celu lepsze zarządzanie żywymi zasobami morza lub ich lepszą ochronę, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 508/2014 oraz które są zgodne z art. 38 wymienionego rozporządzenia, do otrzymania wsparcia kwalifikują się koszty związane z zakupem lub, w stosownych przypadkach, instalacją następujących pozycji:
a)
okrągłe haczyki;
b)
akustyczne urządzenia odstraszające przymocowane do sieci;
c)
urządzenia zapobiegające przypadkowemu połowowi żółwi ("TED");
d)
podbory straszące;
e)
inne narzędzia i urządzenia o dowiedzionej skuteczności w zapobieganiu przypadkowym połowom gatunków chronionych.
2.
Ponadto do otrzymania wsparcia kwalifikują się koszty związane z następującymi działaniami i projektami:
a)
szkolenie rybaków w zakresie lepszego zarządzania żywymi zasobami morza lub ich lepszej ochrony;
b)
projekty koncentrujące się na siedliskach przybrzeżnych o istotnym znaczeniu dla ryb, ptaków i innych organizmów;
c)
za kwalifikowalne mogą zostać uznane również projekty koncentrujące się na obszarach istotnych dla reprodukcji ryb, takich jak nadbrzeżne tereny podmokłe.
3.
Do wsparcia może kwalifikować się zastąpienie istniejących narzędzi połowowych narzędziami połowowymi wywierającymi mniejszy wpływ na środowisko oraz koszty związane z więcierzami, pułapkami, podrywkami i wędami ręcznymi.
Artykuł  10

Koszty kwalifikowalne z tytułu opracowywania planów w zakresie ochrony i zarządzania do celów działań związanych z rybołówstwem

W przypadku operacji polegających na przygotowaniu planów w zakresie ochrony i zarządzania do celów działań związanych z rybołówstwem, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 508/2014, do otrzymania wsparcia kwalifikują się koszty następujących działań:

a)
przeprowadzanie badań, w szczególności na potrzeby monitorowania i nadzorowania gatunków i siedlisk, w tym mapowanie, oraz zarządzania ryzykiem;
b)
mapowanie działalności połowowej i jej intensywności oraz interakcji z chronionymi gatunkami i siedliskami;
c)
konsultacje z zainteresowanymi stronami podczas opracowywania planów zarządzania;
d)
opracowywanie i stosowanie wskaźników presji i wpływów oraz dokonywanie ocen stanu ochrony;
e)
szkolenia dla rybaków i innych osób pracujących na rzecz lub w imieniu organów odpowiedzialnych za zarządzanie morskimi obszarami chronionymi (MPA), istotne dla przygotowywania planów w zakresie ochrony i zarządzania do celów działań związanych z rybołówstwem;
f)
wyznaczenie morskich obszarów chronionych;
g)
nadzór, w tym wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w działania w zakresie nadzoru;
h)
prowadzenie reklamy i środki w zakresie podnoszenia świadomości w odniesieniu do morskich obszarów chronionych;
i)
ocena skutków planów zarządzania dotyczących obszarów Natura 2000 i obszarów rybackich, na które wpływ wywarły plany zarządzania.
Artykuł  11

Koszty kwalifikowalne z tytułu odbudowy i monitorowania obszarów Natura 2000 i morskich obszarów chronionych oraz zarządzania nimi

W przypadku operacji związanych z odbudową i monitorowaniem obszarów Natura 2000 i morskich obszarów chronionych i zarządzaniem nimi oraz ze zwiększaniem świadomości w kwestiach środowiska, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. e), f) i g) rozporządzenia (UE) nr 508/2014, do wsparcia kwalifikują się koszty następujących działań:

a)
konsultacje z zainteresowanymi stronami podczas przygotowywania planów zarządzania;
b)
opracowywanie i stosowanie wskaźników presji i oddziaływania na środowisko i ocen stanu ochrony;
c)
nadzór nad obszarami Natura 2000 i morskimi obszarami chronionymi;
d)
szkolenia dla osób pracujących na rzecz lub w imieniu organów odpowiedzialnych za zarządzanie obszarami Natura 2000 i morskimi obszarami chronionymi;
e)
szkolenie dla rybaków w zakresie ochrony i odbudowy ekosystemów morskich i związanych z nimi alternatywnych form działalności, takich jak turystyka ekologiczna na obszarach Natura 2000 i w morskich obszarach chronionych;
f)
mapowanie działalności połowowej oraz monitorowanie jej intensywności i rejestrowanie interakcji połowów z gatunkami chronionymi, takimi jak foki, żółwie morskie, delfiny i ptaki morskie;
g)
wspieranie opracowywania środków zarządzania rybołówstwem na obszarach Natura 2000 i w morskich obszarach chronionych, takich jak ocena skutków i ocena ryzyka, w tym działania na rzecz poprawy ich spójności;
h)
wsparcie na środki w zakresie zwiększania świadomości w kwestiach środowiska, włączające rybaków, w odniesieniu do ochrony i odbudowy morskiej różnorodności biologicznej;
i)
współpraca i tworzenie sieci kontaktów między zarządcami obszarów Natura 2000 i morskich obszarów chronionych.
Artykuł  12

Koszty kwalifikowalne z tytułu udziału w innych działaniach mających na celu zachowanie i zwiększenie różnorodności biologicznej i usług ekosystemowych

1.
W przypadku operacji związanych z udziałem w innych działaniach mających na celu zachowanie i zwiększenie różnorodności biologicznej oraz usług ekosystemowych, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. i) rozporządzenia (UE) nr 508/2014, do wsparcia kwalifikują się koszty związane z następującymi działaniami:
a)
koszty związane z systemami mającymi na celu przetestowanie nowatorskich technik monitorowania, a w szczególności z:
(i)
systemami zdalnego monitorowania elektronicznego, takimi jak telewizja przemysłowa CCTV, w celu monitorowania i rejestrowania przypadkowych połowów gatunków chronionych;
(ii)
rejestrowaniem danych oceanograficznych, takich jak temperatura, zasolenie, plankton, zakwity glonów lub zmętnienia;
(iii)
mapowaniem inwazyjnych gatunków obcych (IAS);
(iv)
działaniami, w tym badaniami mającymi na celu zapobieganie ekspansji inwazyjnych gatunków obcych oraz jej kontrolowanie;
b)
zachęty finansowe na instalowanie na pokładzie automatycznych urządzeń do monitorowania i rejestrowania danych oceanograficznych, takich jak temperatura, zasolenie, plankton, zakwity glonów lub zmętnienia;
c)
koszty czarteru statków prowadzących połowy przemysłowe do celów obserwacji środowiska według stawki odpowiadającej działalności;
d)
koszty innych działań naukowych odnoszących się do mapowania i oceny ekosystemów przybrzeżnych i morskich oraz związanych z nimi usług.
2.
W przypadku operacji mających na celu odbudowę określonych siedlisk morskich i przybrzeżnych w celu wspierania zrównoważonych stad ryb, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. i) rozporządzenia (UE) nr 508/2014, do otrzymania wsparcia kwalifikują się następujące działania:
a)
działania mające na celu ograniczenie zanieczyszczenia fizycznego i chemicznego;
b)
działania mające na celu ograniczenie innych rodzajów presji fizycznej, w tym podmorskiego hałasu będącego wynikiem działalności człowieka, które wywierają negatywny wpływ na różnorodność biologiczną;
c)
środki ochronne w celu ochrony i zachowania flory i fauny, w tym w celu ponownego wprowadzenia lub wsiedlenia gatunków rodzimych, oraz zastosowanie zasad dotyczących zielonej infrastruktury, określonych w komunikacie Komisji w sprawie zielonej infrastruktury 6 ;
d)
działania mające na celu zapobieganie pojawianiu się inwazyjnych gatunków obcych oraz ich kontrolowanie i eliminowanie.

ROZDZIAŁ  V

KOSZTY ZWIĄZANE Z PROPAGOWANIEM EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I ŁAGODZENIEM SKUTKÓW ZMIANY KLIMATU

Artykuł  13

Koszty kwalifikowalne związane z hydrodynamiką kadłuba statku

1.
W przypadku operacji, które mają na celu poprawę hydrodynamiki kadłuba statku zgodnie z art. 41 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 508/2014, do otrzymania wsparcia kwalifikują się koszty następujących działań:
a)
inwestycje dotyczące mechanizmów stabilności, takich jak stępka obłowa i dziób gruszkowy, które przyczyniają się do poprawy dzielności morskiej i stabilności statku;
b)
koszty związane z zastosowaniem nietoksycznej powłoki przeciwporostowej, np. miedzianej, w celu zmniejszenia tarcia;
c)
koszty związane z urządzeniami sterującymi, takimi jak układy sterowania urządzenia sterowego i zwiększona liczba sterów, mającymi na celu zmniejszenie aktywności steru w zależności od pogody i warunków na morzu;
d)
badanie zbiorników w celu dostarczenia podstawy do ulepszeń w zakresie hydrodynamiki.
2.
Koszty związane z podstawową konserwacją kadłuba nie kwalifikują się do finansowania na podstawie niniejszego artykułu.
Artykuł  14

Koszty kwalifikowalne związane z poprawą układu napędowego statku

W przypadku operacji, które mają na celu poprawę układu napędowego statku zgodnie z art. 41 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 508/2014, do otrzymania wsparcia kwalifikują się koszty związane z zakupem i, w razie potrzeby, instalacją następującego wyposażenia:

a)
energooszczędne śruby napędowe, w tym wały napędowe;
b)
katalizatory;
c)
energooszczędne generatory, np. wykorzystujące wodór lub gaz ziemny;
d)
elementy układu napędowego wykorzystujące odnawialne źródła energii, takie jak żagle, latawce, turbiny wiatrowe, wirniki lub panele słoneczne;
e)
dziobowe stery strumieniowe;
f)
adaptacja silników umożliwiająca wykorzystywanie biopaliw;
g)
ekonometry, systemy zarządzania paliwem i systemy monitorujące;
h)
inwestycje w dysze, które poprawiają układ napędowy.
Artykuł  15

Koszty kwalifikowalne związane z inwestycjami w narzędzia połowowe i sprzęt

W przypadku inwestycji w zakresie narzędzi i sprzętu, o których mowa w art. 41 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 508/2014, do otrzymania wsparcia kwalifikują się koszty następujących działań:

a)
wymiana narzędzi ciągnionych na alternatywne narzędzia połowowe;
b)
modyfikacje narzędzi ciągnionych;
c)
inwestycje w sprzęt do monitorowania narzędzi ciągnionych.
Artykuł  16

Koszty kwalifikowalne związane z inwestycjami mającymi na celu ograniczenie zużycia energii elektrycznej lub energii cieplnej

W przypadku inwestycji, które mają na celu ograniczenie zużycia energii elektrycznej lub energii cieplnej zgodnie z art. 41 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 508/2014, do otrzymania wsparcia kwalifikują się następujące koszty:

a)
inwestycje w celu poprawy chłodzenia, mrożenia lub systemy izolacji dla statków o długości poniżej 18 m;
b)
inwestycje mające na celu zachęcanie do recyklingu ciepła wewnątrz statku, w ramach których ciepło jest odzyskiwane i wykorzystywane ponownie do innych czynności pomocniczych na statku.

ROZDZIAŁ  VI

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  17

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 listopada 2014 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 149 z 20.5.2014, s. 1.
2 Dyrektywa Rady 93/103/WE z dnia 23 listopada 1993 r. dotycząca minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy na statkach rybackich (trzynasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz.U. L 307 z 13.12.1993, s. 1).
3 Dyrektywa Rady 92/29/EWG z dnia 31 marca 1992 r. dotycząca minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu poprawy opieki medycznej na statkach (Dz.U. L 113 z 30.4.1992, s. 19).
4 Komunikat Komisji "Zielona infrastruktura - zwiększanie kapitału naturalnego Europy", Bruksela, COM(2013)249 final z 6.5.2013.
5 Zielona infrastruktura jest strategicznie zaplanowaną siecią obszarów naturalnych i półnaturalnych z innymi cechami środowiskowymi, zaprojektowaną i zarządzaną w sposób mający zapewnić szeroką gamę usług ekosystemowych. W skład tej infrastruktury wchodzą tereny zielone (i wodne, jeżeli uwzględnia się ekosystemy wodne) oraz inne elementy fizyczne obszarów lądowych (w tym przybrzeżnych), a także morskich.
6 Komunikat Komisji "Zielona infrastruktura - zwiększanie kapitału naturalnego Europy", Bruksela, COM(2013)249 final z 6.5.2013.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.86.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2015/531 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 poprzez określenie kosztów kwalifikujących się do wsparcia z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w celu poprawy higieny, zdrowia, bezpieczeństwa i warunków pracy rybaków, ochrony i odbudowy morskiej różnorodności biologicznej i ekosystemów morskich, łagodzenia skutków zmiany klimatu i poprawy efektywności energetycznej statków rybackich
Data aktu: 24/11/2014
Data ogłoszenia: 31/03/2015
Data wejścia w życie: 01/04/2015