KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 4, art. 40 ust. 4 i art. 41 ust. 10,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 508/2014 Komisja jest uprawniona do ustalenia szczegółowych przepisów dotyczących kwalifikowalności kosztów w odniesieniu do operacji w zakresie ochrony i odbudowy morskiej różnorodności biologicznej i ekosystemów morskich w ramach zrównoważonej działalności połowowej; w odniesieniu do kwalifikowalności kosztów działań mających na celu łagodzenie skutków zmiany klimatu i poprawę efektywności energetycznej statków rybackich oraz kwalifikowalności działań mających na celu poprawę higieny, zdrowia, bezpieczeństwa i warunków pracy rybaków.
(2) Wszystkie przepisy niniejszego rozporządzenia odnoszą się do aspektów dotyczących kwalifikowalności kosztów lub działań, a dwa z nich odnoszą się do operacji związanych z inwestycjami na pokładzie statków. Ponadto wszystkie te środki mają wpływ na formę prowadzenia działalności połowowej. Dlatego przepisy te są ze sobą ściśle powiązane. W celu zapewnienia spójności między tymi przepisami oraz w celu ułatwienia całościowego wglądu i prostego dostępu do nich wszystkim mieszkańcom Unii przepisy te należy przyjąć w tym samym akcie.
(3) Rybołówstwo pozostaje jednym z najbardziej niebezpiecznych zawodów w Unii, a na statkach rybackich działających na niewielką skalę często dochodzi do wypadków. W związku z tym w dyrektywach Rady 93/103/WE 2 i 92/29/EWG 3 określono minimalne wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa mające zastosowanie do pracy na statkach rybackich, które należy wdrożyć do prawa krajowego. Rozporządzenie (UE) nr 508/2014 przewiduje finansowanie niektórych inwestycji w celu poprawy higieny, zdrowia, bezpieczeństwa i warunków pracy rybaków, pod warunkiem że takie inwestycje wykraczają poza wymogi ustanowione w prawie unijnym lub krajowym. Konieczne jest zatem określenie, które z kosztów związanych z tego rodzaju inwestycjami, w tym szkolenia dotyczące zdrowia i kampanie informacyjne, mogą być finansowane na mocy rozporządzenia (UE) nr 508/2014.
(4) Zakup i instalacja na pokładzie statków rybackich urządzeń, mających na celu zmniejszanie emisji substancji zanieczyszczających lub gazów cieplarnianych oraz zwiększenie efektywności energetycznej statków rybackich, może przyczynić się do realizacji celów dotyczących zmiany klimatu. Skuteczne funkcjonowanie statków może również prowadzić do znaczącego zmniejszenia zużycia energii. W art. 41 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 508/2014 przewiduje się finansowanie inwestycji w sprzęt lub inwestycje na statku, mające na celu zmniejszanie emisji substancji zanieczyszczających lub gazów cieplarnianych oraz zwiększanie efektywności energetycznej statków rybackich, jak również inwestycji w narzędzia połowowe, pod warunkiem że nie naruszają one selektywności tych narzędzi, oraz finansowanie audytów i programów związanych z efektywnością energetyczną. Konieczne jest zatem dalsze określenie kosztów, które mogą być finansowane w ramach EFMR, aby propagować te cele.
(5) Należy również określić koszty odnoszące się do działań, które przyczyniają się do ochrony i odbudowy morskiej różnorodności biologicznej i ekosystemów morskich, oraz systemów rekompensat w ramach zrównoważonej działalności połowowej. Działania te powinny obejmować główne zasady leżące u podstaw zielonej infrastruktury określone w komunikacie Komisji 4 w sprawie zielonej infrastruktury 5 - może to znacząco przyczynić się do skutecznej realizacji tych obszarów polityki, w których pożądane cele można osiągnąć w całości lub częściowo dzięki rozwiązaniom opartym na przyrodzie.
(6) Koszty kwalifikowalne odnoszące się do działań, o których mowa w art. 32, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 508/2014, muszą spełniać warunki określone w jego art. 11, który stanowi, że operacje zwiększające zdolność połowową statku lub sprzęt zwiększający zdolność statku do wyszukiwania ryb nie kwalifikują się do wsparcia w ramach EFMR. Aby zachować efekt zachęty inwestycji uznanych za kwalifikowalne na podstawie niniejszego rozporządzenia, koszty związane z planowaną lub profilaktyczną konserwacją wyposażenia, która utrzymuje urządzenie w dobrym stanie technicznym, należy wyłączyć z finansowania w ramach EFMR.
(7) Ponieważ okres kwalifikowalności dla operacji, które mają być finansowane w ramach EFMR, rozpoczął się w dniu 1 stycznia 2014 r., w celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, w szczególności w odniesieniu do kwalifikowalności kosztów, oraz aby umożliwić państwom członkowskim przygotowanie i realizację programów operacyjnych w ramach EFMR, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 149 z 20.5.2014, s. 1.
2 Dyrektywa Rady 93/103/WE z dnia 23 listopada 1993 r. dotycząca minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy na statkach rybackich (trzynasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz.U. L 307 z 13.12.1993, s. 1).
3 Dyrektywa Rady 92/29/EWG z dnia 31 marca 1992 r. dotycząca minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu poprawy opieki medycznej na statkach (Dz.U. L 113 z 30.4.1992, s. 19).
4 Komunikat Komisji "Zielona infrastruktura - zwiększanie kapitału naturalnego Europy", Bruksela, COM(2013)249 final z 6.5.2013.
5 Zielona infrastruktura jest strategicznie zaplanowaną siecią obszarów naturalnych i półnaturalnych z innymi cechami środowiskowymi, zaprojektowaną i zarządzaną w sposób mający zapewnić szeroką gamę usług ekosystemowych. W skład tej infrastruktury wchodzą tereny zielone (i wodne, jeżeli uwzględnia się ekosystemy wodne) oraz inne elementy fizyczne obszarów lądowych (w tym przybrzeżnych), a także morskich.
6 Komunikat Komisji "Zielona infrastruktura - zwiększanie kapitału naturalnego Europy", Bruksela, COM(2013)249 final z 6.5.2013.