uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych 1 , w szczególności jego art. 22 ust. 4, art. 24 ust. 4, art. 25 ust. 2, 3 i 6, art. 27 ust. 1, art. 33 ust. 2, art. 34 ust. 3, art. 35 ust. 4, art. 45 ust. 2, art. 46 ust. 3 i art. 53 ust. 8,
(1) W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się szczegółowe wymogi administracyjne dotyczące wzorów folderu informacyjnego i dokumentu informacyjnego; wzoru świadectwa w sprawie dostępu do pokładowych układów diagnostycznych pojazdu oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących napraw i konserwacji; wzorów świadectw zgodności; wzorów tabliczki znamionowej producenta i wzorów znaku homologacji typu UE; wzorów świadectwa homologacji typu UE i wzoru wykazu mających zastosowanie wymogów lub aktów, dołączonego do świadectwa homologacji typu UE; systemu numeracji świadectw homologacji typu UE; wzoru arkusza wyników badań dołączanego do świadectwa homologacji typu UE; ogólnych wymogów dotyczących formatu sprawozdań z badań; wykazu części i wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania istotnych układów; wszystkich aspektów związanych z procedurą wydawania zezwoleń na wprowadzanie do obrotu i dopuszczanie do ruchu części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania istotnych układów, jak również wzoru świadectwa na wprowadzanie do obrotu i dopuszczanie do ruchu części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania istotnych układów; systemu numeracji świadectw dotyczących wprowadzania do obrotu i dopuszczania do ruchu części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania istotnych układów.
(2) W przeciwieństwie do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 rozporządzenie (UE) nr 167/2013 przewiduje pełny zestaw wymogów w celu ubiegania się o homologację typu UE całego pojazdu dla wszystkich kategorii pojazdów rolniczych i leśnych. Należy zapewnić oficjalne wzory, które mają być stosowane w ramach procedur homologacji typu UE.
(3) Od czasu ustanowienia w dyrektywie 2003/37/WE wzorów stosowanych w procedurach homologacji w pojazdach zaczęto stosować nowe technologie. Zatem wzory stosowane w ramach procedury homologacji typu UE należy dostosować.
(4) Aby wskazać, którą procedurę producent wybiera przy składaniu wniosku o udzielenie homologacji typu, należy wprowadzić nowy wzór "karty folderu informacyjnego".
(5) Aby zapewnić niezależnym podmiotom racjonalny dostęp do informacji na temat naprawy pojazdów, w tym informacji dotyczących pokładowych układów diagnostycznych oraz ich współdziałania z innymi układami w pojeździe, producenci muszą zapewnić niedyskryminacyjny dostęp do takich informacji oraz przedkładają organom udzielającym homologacji dowód zgodności tych informacji ze wspomnianym wymogiem. Należy określić wzór odpowiedniego świadectwa producenta stanowiący taki dowód.
(6) Należy udostępnić trzy wzory świadectwa zgodności odpowiadające procedurom homologacji typu dotyczącym pojazdów kompletnych, skompletowanych i niekompletnych.
(7) W celu wykazania, że ciągniki posiadające homologację typu wraz z zamontowanymi na nich urządzeniami oraz pojazdy kategorii R i S zapewniają zadowalający poziom bezpieczeństwa, część dokumentacji obejmująca dokumentację techniczną urządzeń określonych w załączniku VII do dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 powinna zostać zamieszczona w folderze informacyjnym. Ponadto do świadectwa zgodności pojazdu należy dołączyć deklarację zgodności WE urządzeń.
(8) Aby uprościć najpowszechniej stosowane świadectwo homologacji typu UE, należy opracować nowy wzór do użytku wyłącznie w przypadku homologacji typu całego pojazdu dla pojazdu kompletnego, natomiast w przypadku innych kombinacji typów pojazdów należy ustanowić inny wzór świadectwa homologacji typu UE całego pojazdu.
(9) Należy ustanowić jednolity wzór świadectwa homologacji typu UE mający zastosowanie do każdego typu systemu w celu ujednolicenia i uproszczenia wzorów przewidzianych uprzednio w odrębnych dyrektywach unijnych dla każdego typu systemu. Z tych samych względów należy ustanowić dodatkowy jednolity wzór formularza w odniesieniu do komponentów i oddzielnych zespołów technicznych.
(10) Należy zmienić system numeracji świadectw homologacji typu UE określony dyrektywie 2003/37/WE, tak aby odzwierciedlał nową strukturę aktów zawierających wymagania dotyczące homologacji typu, za pomocą których należy poświadczać zgodność.
(11) Aby zharmonizować sposób przedstawienia najistotniejszych informacji z badań zgodności z wymogami technicznymi określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 167/2013 oraz w aktach delegowanych przyjętych na podstawie tego rozporządzenia, należy określić minimalny zestaw wymogów ogólnych dotyczących formatu sprawozdań z badań.
(12) W tym samym celu służby techniczne powinny stosować wzory sprawozdań z badań określone w analogicznych przepisach międzynarodowych lub w normie EN/ISO jako wytyczne do celów sporządzania sprawozdań z badań dotyczących wymogów technicznych określonych w aktach delegowanych przyjętych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 167/2013, które są oparte na wymogach przewidzianych w przepisach międzynarodowych lub w normach EN/ISO.
(13) W celu ograniczenia obciążeń dla producentów przedłożenie sprawozdań z badań pewnych komponentów i oddzielnych zespołów technicznych wydanych na podstawie dyrektywy 2003/37/WE, dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , dyrektywy 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 6 lub przepisów międzynarodowych, o których mowa w rozdziale XIII rozporządzenia (UE) nr 167/2013 oraz w aktach delegowanych i wykonawczych przyjętych na podstawie tego rozporządzenia, powinno być akceptowane do celów homologacji typu na podstawie rozporządzenia (UE) nr 167/2013, pod warunkiem że ani istotne wymogi, ani wymogi dotyczące procedur badań nie zmieniły się od momentu przeprowadzenia badania.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 69 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 167/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1789 z dnia 7 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.60) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr UE) 2018/986 z dnia 3 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1789 z dnia 7 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.60) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr UE) 2018/986 z dnia 3 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1789 z dnia 7 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.60) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr UE) 2018/986 z dnia 3 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 8 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.300.26). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2016/1789 z dnia 7 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.60) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr UE) 2018/986 z dnia 3 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2016/1789 z dnia 7 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.60) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr UE) 2018/986 z dnia 3 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr (UE) 2016/1789 z dnia 7 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.60) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr UE) 2018/986 z dnia 3 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr (UE) 2016/1789 z dnia 7 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.60) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr UE) 2018/986 z dnia 3 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.85.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/504 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych |
Data aktu: | 11/03/2015 |
Data ogłoszenia: | 28/03/2015 |
Data wejścia w życie: | 17/04/2015, 01/01/2016 |