uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 12 ust. 3,
uwzględniając decyzję EBC/2004/2 z dnia 19 lutego 2004 r. przyjmującą Regulamin Europejskiego Banku Centralnego 1 , w szczególności jej art. 23,
(1) Zgodnie z art. 127 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Rada przyjęła rozporządzenie (UE) nr 1024/2013 2 , które powierza Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) szczególne zadania dotyczące polityk w dziedzinie nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, aby przyczynić się do bezpieczeństwa i dobrej kondycji instytucji kredytowych oraz stabilności systemu finansowego w ramach Unii i każdego państwa członkowskiego, w pełni i z należytą starannością uwzględniając jedność i integralność rynku wewnętrznego. Te szczególne zadania wykraczają poza określone w art. 127 ust. 5 Traktatu zadanie Europejskiego Systemu Banków Centralnych przyczyniania się do należytego wykonywania polityk prowadzonych przez właściwe władze w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i do stabilności systemu finansowego.
(2) Decyzja EBC/2004/3 3 została zmieniona decyzją EBC/2011/6 4 w celu zapewnienia ochrony interesu publicznego w odniesieniu do stabilności systemu finansowego w Unii i w państwach członkowskich, w zakresie dotyczącym wniosków o udostępnienie dokumentów EBC, sporządzonych lub przechowywanych przez EBC, dotyczących działalności i polityk oraz decyzji EBC w dziedzinie stabilności finansowej, w tym dokumentów mających związek ze wsparciem udzielanym przez EBC Europejskiej Radzie ds. Ryzyka Systemowego.
(3) Przy wykonywaniu szczególnych zadań, o których mowa w pierwszym motywie, EBC będzie również sporządzał lub przechowywał dokumenty dotyczące nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi. Dokumenty te będą stanowiły dokumenty EBC w rozumieniu decyzji EBC/2004/3.
(4) Istnieje potrzeba zapewnienia ochrony interesu publicznego w odniesieniu do polityki Unii i państw członkowskich dotyczącej nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi w związku z wnioskami o publiczne udostępnienie dokumentów EBC. Istnieje również potrzeba zapewnienia ochrony interesu publicznego w związku z celem inspekcji nadzorczych.
(5) Zgodnie z art. 23 ust. 1 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego przyjętego decyzją EBC/2004/2, obrady organów EBC i wszelkich komitetów bądź grup przez nie powołanych, Rady ds. Nadzoru, jej komitetu sterującego i wszelkich ich struktur niższego szczebla o tymczasowym charakterze mają charakter poufny, chyba że Rada Prezesów upoważni Prezesa EBC do podania wyników obrad do wiadomości publicznej. Prezes zasięgnie opinii przewodniczącego Rady ds. Nadzoru przed podjęciem decyzji w tej sprawie w odniesieniu do obrad Rady ds. Nadzoru, jej komitetu sterującego i wszelkich ich struktur niższego szczebla o tymczasowym charakterze.
(6) Zarówno ujawnianie, jak i poufność informacji przechowywanych przez właściwe organy przy wykonywaniu nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi podlega mającym zastosowanie przepisom prawa Unii, w szczególności rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 oraz dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 6 .
(7) Zmiany w gospodarkach państw członkowskich i na rynkach finansowych oraz ich wpływ na prowadzenie polityki pieniężnej EBC lub na stabilność systemu finansowego w Unii albo w państwie członkowskim zwiększyły potrzebę rozwoju wzajemnych relacji między EBC a organami państw członkowskich oraz między EBC a instytucjami i organami europejskimi i międzynarodowymi. Kluczowe znaczenie okazała się przy tym mieć zdolność EBC do przekazywania organom europejskim oraz państw członkowskich ścisłych i otwartych informacji, dla jak największej skuteczności w służeniu interesowi publicznemu przy wykonywaniu swoich zadań. Może to oznaczać konieczność utrzymywania efektywnych nieformalnych i poufnych kanałów komunikacji w sposób niezakłócony możliwością ich ujawnienia.
(8) W szczególności, EBC ma obowiązek utrzymywania relacji z organami i podmiotami krajowymi, instytucjami, organami, urzędami lub agencjami Unii, właściwymi organizacjami międzynarodowymi oraz organami nadzoru i administracjami państw trzecich, w związku z: a) wspieraniem przez ESBC ogólnych polityk gospodarczych w Unii zgodnie z art. 127 ust. 1 Traktatu; b) przyczynianiem się przez ESBC do należytego wykonywania polityk prowadzonych przez właściwe władze w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i do stabilności systemu finansowego zgodnie z art. 127 ust. 5 Traktatu; oraz c) zadań powierzonych EBC przez rozporządzenie (UE) nr 1024/2013. Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 zarówno EBC, jak i właściwe organy krajowe mają przy tym obowiązek współpracy w dobrej wierze i obowiązek wymiany informacji. EBC prowadzi też współpracę na poziomie międzynarodowym w zakresie, w jakim dotyczy to zadań ESBC. Dla prowadzenia przez EBC efektywnej współpracy niezbędne jest stworzenie i utrzymanie "przestrzeni do namysłu" dla wolnej i konstruktywnej wymiany poglądów i informacji pomiędzy wskazanymi powyżej organami, instytucjami i innymi podmiotami. Ze względu na to EBC powinien być uprawniony do ochrony dokumentów podlegających wymianie w ramach swojej współpracy z krajowymi bankami centralnymi, właściwymi organami krajowymi, wyznaczonymi organami krajowymi i innymi właściwymi organami oraz podmiotami.
(9) Ponadto, przy wykonywaniu zadania ESBC wspierania sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych ważna jest ochrona dokumentów, których ujawnienie mogłoby naruszyć interes publiczny w zakresie poprawnego działania i bezpieczeństwa infrastruktur rynku finansowego, schematów płatności i dostawców usług płatniczych.
(10) Decyzja EBC/2004/3 powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.84.64 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2015/1 (2015/529) zmieniająca decyzję EBC/2004/3 w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Europejskiego Banku Centralnego |
Data aktu: | 21/01/2015 |
Data ogłoszenia: | 28/03/2015 |
Data wejścia w życie: | 29/03/2015 |