a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 127 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Rada przyjęła rozporządzenie (UE) nr 1024/2013 2 , które powierza Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) szczególne zadania dotyczące polityk w dziedzinie nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, aby przyczynić się do bezpieczeństwa i dobrej kondycji instytucji kredytowych oraz stabilności systemu finansowego w ramach Unii i każdego państwa członkowskiego, w pełni i z należytą starannością uwzględniając jedność i integralność rynku wewnętrznego. Te szczególne zadania wykraczają poza określone w art. 127 ust. 5 Traktatu zadanie Europejskiego Systemu Banków Centralnych przyczyniania się do należytego wykonywania polityk prowadzonych przez właściwe władze w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i do stabilności systemu finansowego.
(2) Decyzja EBC/2004/3 3 została zmieniona decyzją EBC/2011/6 4 w celu zapewnienia ochrony interesu publicznego w odniesieniu do stabilności systemu finansowego w Unii i w państwach członkowskich, w zakresie dotyczącym wniosków o udostępnienie dokumentów EBC, sporządzonych lub przechowywanych przez EBC, dotyczących działalności i polityk oraz decyzji EBC w dziedzinie stabilności finansowej, w tym dokumentów mających związek ze wsparciem udzielanym przez EBC Europejskiej Radzie ds. Ryzyka Systemowego.
(3) Przy wykonywaniu szczególnych zadań, o których mowa w pierwszym motywie, EBC będzie również sporządzał lub przechowywał dokumenty dotyczące nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi. Dokumenty te będą stanowiły dokumenty EBC w rozumieniu decyzji EBC/2004/3.
(4) Istnieje potrzeba zapewnienia ochrony interesu publicznego w odniesieniu do polityki Unii i państw członkowskich dotyczącej nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi w związku z wnioskami o publiczne udostępnienie dokumentów EBC. Istnieje również potrzeba zapewnienia ochrony interesu publicznego w związku z celem inspekcji nadzorczych.
(5) Zgodnie z art. 23 ust. 1 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego przyjętego decyzją EBC/2004/2, obrady organów EBC i wszelkich komitetów bądź grup przez nie powołanych, Rady ds. Nadzoru, jej komitetu sterującego i wszelkich ich struktur niższego szczebla o tymczasowym charakterze mają charakter poufny, chyba że Rada Prezesów upoważni Prezesa EBC do podania wyników obrad do wiadomości publicznej. Prezes zasięgnie opinii przewodniczącego Rady ds. Nadzoru przed podjęciem decyzji w tej sprawie w odniesieniu do obrad Rady ds. Nadzoru, jej komitetu sterującego i wszelkich ich struktur niższego szczebla o tymczasowym charakterze.
(6) Zarówno ujawnianie, jak i poufność informacji przechowywanych przez właściwe organy przy wykonywaniu nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi podlega mającym zastosowanie przepisom prawa Unii, w szczególności rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 oraz dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 6 .
(7) Zmiany w gospodarkach państw członkowskich i na rynkach finansowych oraz ich wpływ na prowadzenie polityki pieniężnej EBC lub na stabilność systemu finansowego w Unii albo w państwie członkowskim zwiększyły potrzebę rozwoju wzajemnych relacji między EBC a organami państw członkowskich oraz między EBC a instytucjami i organami europejskimi i międzynarodowymi. Kluczowe znaczenie okazała się przy tym mieć zdolność EBC do przekazywania organom europejskim oraz państw członkowskich ścisłych i otwartych informacji, dla jak największej skuteczności w służeniu interesowi publicznemu przy wykonywaniu swoich zadań. Może to oznaczać konieczność utrzymywania efektywnych nieformalnych i poufnych kanałów komunikacji w sposób niezakłócony możliwością ich ujawnienia.
(8) W szczególności, EBC ma obowiązek utrzymywania relacji z organami i podmiotami krajowymi, instytucjami, organami, urzędami lub agencjami Unii, właściwymi organizacjami międzynarodowymi oraz organami nadzoru i administracjami państw trzecich, w związku z: a) wspieraniem przez ESBC ogólnych polityk gospodarczych w Unii zgodnie z art. 127 ust. 1 Traktatu; b) przyczynianiem się przez ESBC do należytego wykonywania polityk prowadzonych przez właściwe władze w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i do stabilności systemu finansowego zgodnie z art. 127 ust. 5 Traktatu; oraz c) zadań powierzonych EBC przez rozporządzenie (UE) nr 1024/2013. Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 zarówno EBC, jak i właściwe organy krajowe mają przy tym obowiązek współpracy w dobrej wierze i obowiązek wymiany informacji. EBC prowadzi też współpracę na poziomie międzynarodowym w zakresie, w jakim dotyczy to zadań ESBC. Dla prowadzenia przez EBC efektywnej współpracy niezbędne jest stworzenie i utrzymanie "przestrzeni do namysłu" dla wolnej i konstruktywnej wymiany poglądów i informacji pomiędzy wskazanymi powyżej organami, instytucjami i innymi podmiotami. Ze względu na to EBC powinien być uprawniony do ochrony dokumentów podlegających wymianie w ramach swojej współpracy z krajowymi bankami centralnymi, właściwymi organami krajowymi, wyznaczonymi organami krajowymi i innymi właściwymi organami oraz podmiotami.
(9) Ponadto, przy wykonywaniu zadania ESBC wspierania sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych ważna jest ochrona dokumentów, których ujawnienie mogłoby naruszyć interes publiczny w zakresie poprawnego działania i bezpieczeństwa infrastruktur rynku finansowego, schematów płatności i dostawców usług płatniczych.
(10) Decyzja EBC/2004/3 powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: