uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) iprodionu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) cyprodynilu, metaldehydu, metazachloru oraz propargitu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 nie określono żadnych NDP dla oleju kostnego, tlenku węgla, dodemorfu, oleju parafinowego (CAS 64742-54-7) oraz olejów naftowych (CAS 92062-35-6), a ponieważ substancje te nie są włączone do załącznika IV do tego rozporządzenia, stosuje się wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W odniesieniu do oleju kostnego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . Nieujęcie oleju kostnego w załączniku I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 przewidziano w decyzji Komisji 2008/943/WE 4 . Ze względu na to, że stosowanie oleju kostnego jest już niedozwolone w Unii i nie zgłoszono żadnych dozwolonych zastosowań w państwach trzecich, NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) W odniesieniu do tlenku węgla Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 5 . Nieujęcie tlenku węgla w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG przewidziano w decyzji Komisji 2008/967/WE 6 . Ze względu na to, że stosowanie tlenku węgla jest już niedozwolone w Unii i nie zgłoszono żadnych dozwolonych zastosowań w państwach trzecich, NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(4) W odniesieniu do cyprodynilu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 7 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego. Zalecił on obniżenie NDP dla nieszpułki zwyczajnej, nieśpliku japońskiego, winogron stołowych i do produkcji wina, jeżyn, malin, innych drobnych owoców i jagód, marchwi, chrzanu pospolitego, pasternaku, korzenia pietruszki zwyczajnej, salsefii, czosnku, szalotki, dymki, fasoli (bez strąków), grochu (bez strąków), szparagów, grochu (suchego) i łubinu (suchego). Urząd zalecił pozostawienie lub podwyższenie dotychczasowych NDP w odniesieniu do niektórych produktów. Urząd stwierdził ponadto, że - w odniesieniu do NDP dla migdałów, naparów ziołowych z korzeni, przypraw korzennych oraz kłączy, a także dla wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego - brak jest pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy wyznaczyć NDP dotyczące tych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(5) W odniesieniu do dodemorfu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 8 . Ujęcie dodemorfu w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG przewidziano w dyrektywie Komisji 2008/125/WE 9 . Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 540/2011 10 stosowanie dodemorfu jest ograniczone wyłącznie do roślin ozdobnych uprawianych w szklarniach. Ze względu na to, że stosowanie dodemorfu jest dozwolone w Unii jedynie w odniesieniu do roślin niejadalnych i nie zgłoszono żadnych dozwolonych zastosowań w państwach trzecich na roślinach jadalnych, NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(6) W odniesieniu do iprodionu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 11 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego. Urząd stwierdził ponadto, że - w odniesieniu do NDP dla cytryn, migdałów, orzechów laskowych, jabłek, gruszek, pigw, nieszpułki zwyczajnej, nieśpliku japońskiego, moreli, wiśni i czereśni, brzoskwiń, śliwek, winogron stołowych i do produkcji wina, truskawek, jeżyn, jeżyn popielic, malin, borówek amerykańskich, żurawiny, porzeczek, agrestu, głogu (mediteranean medlar), kiwi, ziemniaków, buraków, marchwi, chrzanu pospolitego, pasternaku, korzenia pietruszki zwyczajnej, rzodkiewki, czosnku, cebuli, szalotki, dymki, pomidorów, papryki, bakłażanu, ogórków, korniszonów, cukinii, dyniowatych - z niejadalną skórką, brokułów, kalafiorów, brukselki, kapusty głowiastej, kapusty pekińskiej, roszpunki warzywnej, endywii, rzeżuchy, rokietty siewnej, sałaty, liści i pędów kapustnych, cykorii warzywnej, ziół, fasoli (świeżej, w strąkach), fasoli (świeżej, bez strąków), grochu (świeżego, w strąkach), grochu (świeżego, bez strąków), rabarbaru, fasoli (suchej), soczewicy (suchej), grochu (suchego), siemienia lnianego, ziaren słonecznika, pszenicy, jęczmienia, ryżu, naparów ziołowych z kwiatów, naparów ziołowych z korzeni, buraka cukrowego, a także dla wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego - brak jest pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy wyznaczyć NDP dotyczące tych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził ponadto, że - w odniesieniu do NDP dla selera korzeniowego, brukwi, rzepy, jarmużu, kalarepy, gorycznika wiosennego, szpinaku, boćwiny, grochu (świeżego, bez strąków), szparagów, selera, kopru włoskiego, pora, nasion rzepaku, naparów ziołowych z liści, przypraw i buraka cukrowego - brak jest informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP dla tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) W odniesieniu do metaldehydu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 12 . Zalecił on obniżenie NDP dla truskawek, brukwi, szparagów, selera i kopru włoskiego. Urząd zalecił pozostawienie lub podwyższenie dotychczasowych NDP w odniesieniu do niektórych produktów. Urząd stwierdził ponadto, że - w odniesieniu do NDP dla ziemniaków, buraków, marchwi, selera korzeniowego, chrzanu pospolitego, karczocha jerozolimskiego, pasternaku, korzenia pietruszki zwyczajnej, rzodkiewki, salsefii, rzepy, pomidorów, bakłażana, kapustnych kwitnących głowiastych i liściowych, kalarepy, sałaty i innych warzyw sałatowych, szpinaku i podobnych, pora i karczochów kulistych - brak jest pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy wyznaczyć NDP dotyczące tych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził ponadto, że w odniesieniu do NDP dla wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego brak jest informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP dla tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) W odniesieniu do metazachloru Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 13 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości do celów oceny ryzyka i egzekwowania prawa w zakresie produktów pochodzenia roślinnego oraz produktów pochodzenia zwierzęcego. Zalecił on obniżenie NDP dla czosnku, brukselki, karczochów kulistych, pora, siemienia lnianego, ziaren słonecznika, nasion rzepaku, nasion gorczycy, ogórecznika, lnicznika właściwego i mleka. Urząd zalecił pozostawienie lub podwyższenie dotychczasowych NDP w odniesieniu do niektórych produktów. Urząd stwierdził ponadto, że - w odniesieniu do NDP dla chrzanu pospolitego, rzodkiewki, brukwi, rzepy, kapustnych kwitnących, kapusty głowiastej, kapustnych liściowych i kalarepy - brak jest pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy wyznaczyć NDP dotyczące tych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził ponadto, że - w odniesieniu do NDP dla pomarańcz, cytryn, orzechów z drzew orzechowych, owoców ziarnkowych, owoców pestkowych, jagód i drobnych owoców, ziemniaków, rokietty siewnej i szparagów - brak jest informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP dla tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) W odniesieniu do oleju parafinowego (CAS 64742-54-7) Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 14 . Nieujęcie oleju parafinowego (CAS 64742-54-7) w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG przewidziano w decyzji Komisji 2009/617/WE 15 . Ze względu na to, że stosowanie oleju parafinowego (CAS 64742-54-7) jest już niedozwolone w Unii i nie zgłoszono żadnych dozwolonych zastosowań w państwach trzecich, NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) W odniesieniu do olejów naftowych (CAS 92062-35-6) Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 16 . Nieujęcie olejów naftowych (CAS 92062-35-6) w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG przewidziano w decyzji Komisji 2009/616/WE 17 . Ze względu na to, że stosowanie olejów naftowych (CAS 92062-35-6) jest już niedozwolone w Unii i nie zgłoszono żadnych dozwolonych zastosowań w państwach trzecich, NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) W odniesieniu do propargitu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 18 . Niewłączenie propargitu do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG przewidziano w decyzji Komisji 2008/934/WE 19 i potwierdzono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 943/2011 20 . Ze względu na to, że stosowanie propargitu jest już niedozwolone w Unii i nie zgłoszono żadnych dozwolonych zastosowań w państwach trzecich, NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W związku z tym, zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a), NDP określone w odniesieniu do tej substancji czynnej w załączniku III do tego rozporządzenia należy skreślić.
(12) Komisja zasięgnęła rady laboratoriów referencyjnych UE do spraw pozostałości pestycydów odnośnie do potrzeby dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do kilku substancji laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów rozwój techniczny wymaga ustalenia określonych granic oznaczalności.
(13) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(15) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały zgodnie z prawem wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(16) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(17) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 lutego 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.71.56 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/400 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości oleju kostnego, tlenku węgla, cyprodynilu, dodemorfu, iprodionu, metaldehydu, metazachloru, oleju parafinowego (CAS 64742-54-7), olejów naftowych (CAS 92062-35-6) oraz propargitu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 25/02/2015 |
Data ogłoszenia: | 14/03/2015 |
Data wejścia w życie: | 03/04/2015, 03/10/2015 |