uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 4,
uwzględniając zalecenie Europejskiego Banku Centralnego 1 ,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,
uwzględniając opinię Komisji Europejskiej 3 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 129 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 41 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego,
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 4 jest kluczowym elementem ram prawnych wspierających wykonywanie przez Europejski Bank Centralny (EBC) zadań w zakresie zbierania informacji statystycznych przy wsparciu krajowych banków centralnych. EBC konsekwentnie opierał się na tym rozporządzeniu przy prowadzeniu i monitorowaniu skoordynowanego zbierania informacji statystycznych niezbędnych do wykonywania zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), w tym zadania polegającego na przyczynianiu się do należytego wykonywania polityk prowadzonych przez właściwe organy w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i do stabilności systemu finansowego, zgodnie z art. 127 ust. 5 Traktatu.
(2) Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 5 powierza EBC specjalne zadania w zakresie polityk dotyczących nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi oraz stabilności systemu finansowego w Unii i poszczególnych państwach członkowskich.
(3) Aby zminimalizować obciążenia sprawozdawcze ciążące na podmiotach sprawozdających oraz umożliwić właściwe sprawowanie nadzoru nad instytucjami, rynkami i infrastrukturami finansowymi powierzone wszystkim właściwym organom, jak również właściwe wykonywanie zadań powierzonych organom odpowiedzialnym za ochronę stabilności systemu finansowego, niezbędne jest wprowadzenie do rozporządzenia (WE) nr 2533/98 zmian umożliwiających przekazywanie i wykorzystywanie przez członków ESBC oraz odpowiednie organy informacji statystycznych zbieranych przez ESBC. Organy te powinny obejmować właściwe organy odpowiedzialne za nadzór nad instytucjami, rynkami i infrastrukturami finansowymi i za nadzór makroostrożnościowy, Europejskie Urzędy Nadzoru, Europejską Radę ds. Ryzyka Systemowego, jak również organy upoważnione do przeprowadzania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych.
(4) Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do poufnych informacji statystycznych zebranych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 marca 2015 r.
W imieniu Rady | |
D. REIZNIECE-OZOLA | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.64.6 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/373 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny |
Data aktu: | 05/03/2015 |
Data ogłoszenia: | 07/03/2015 |
Data wejścia w życie: | 08/03/2015 |